🏠 الرئيسية 📂 روايات كاملة 📂 روايات رومانسية 📂 روايات صعيدية 📂 روايات اكشن ورعب 📂 روايات خليجية
رواية جثة الوريث (كاملة) جميع الفصول بقلم محمود الأمين

رواية جثة الوريث الفصل الثاني 2 بقلم محمود الأمين

👁️ 19 📅 28 يونيو 2026

رواية جثة الوريث الفصل الثاني 2 بقلم محمود الأمين

 

البارت الثاني

 

لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)

خلصت كلام مع عزيزة اللي كانت مصممه على اقوالها، وبعدها دخلت لدكتور الطب الشرعي اللي قال مفيش اي حاجه واضحة على الجثة مفيش اثار خنق ولا في جروح في جسم المجني عليه واننا مضطرين نستنى تقرير الطب الشرعي بعد التشريح النهائي، واترفعت البصمات من خلال المعمل الجنائي واتجمعت الاحراز.. واتنقلت الجثة للمشرحة
*****
انا عزت عبد العزيز رئيس المباحث بعد ما رجعت من بيت عيله الصياد على مكتبي انا والرائد حسين عبد السلام بدأنا تحريات عن عيلة الصياد كلها مع فريق البحث الجنائي
وبعد 24 ساعه من الشغل على التحريات ظهرت أخيراً النتيجة
دخل عليا الرائد حسين وفي ايده الملف
واتكلم وقال
_ شوف يا باشا.. كلام الحاج سليم الصياد بنسبه كبيره هو اللي هيطلع صح.. اول حاجه الحاج سليم معاه 3 اولاد.. عمر وكريم وسمير
سمير اتوفى في حادثه من شهر ومتجوز ولاء وكان معاه منها سيف واللي هو المجني عليه
وعمر متجوز واحده اسمها اماني وعنده منها ولد اسمه عبد الله
وكريم متجوز واحده اسمها سلمى وعنده منها بنت اسمها شيماء
الحاج سليم كان عايش هو ومراته في البيت وده يعتبر بيت العيله اللي بيجمعهم كلهم، الست فوزيه بتعاني من الزهايمر من سنتين تقريباً وفعلا كانت بترتكب كوارث واخرهم انها حاولت تولع في البيت
ابنها عمر خاف على ابنه وحطها في دار رعاية
ولكن المهم اللي جاي بعد وفاه سمير والد سيف المجني عليه، العيله كلها اتفاجئت ان الحاج سليم بيجمعهم وناوي يقسم الثروه بتاعته على حياه عينه والصدمه اللي كانت للناس كلها في العيلة انه كتب كل حاجه لسيف ابن سمير.. وقال انه في حاله موته لا قدر الله كل حاجه هتروح لدور الايتام.. وانه كلم المحامي ولكن هو مسافر وهيرجع لاخر الاسبوع ولما يرجع الكلام ده هيبقى رسمي وهيتوثق كمان
طبعا العيله كلها اعترضت على كلام الحاج سليم ولكن هو رفض يتكلم مع اي حد.. وقبل نهايه المهلة سيف اتقتل.. والعيله كلها بتقول ان اللي قتله هي جدته اللي عندها زهايمر
….
قفلت ملف التحريات وكنت متأكد ان الست فوزية مقتلتش سيف، وعيالها قرروا يقدموها كبش فدا عشان ميلبسوش في جريمة قتل
بعتنا التحريات للنيابة اللي كانت في انتظار تقرير الطب الشرعي والمعمل الجنائي والبصمات
*****
وصلتنا التحريات من المباحث واللي كنت متوقع فيها كل حاجه مكتوبة، ولكن وانا بقراها وصل تقرير الطب الشرعي الخاص بجثة سيف واللي لما فتحته اتصدمت صدمه كبيره من سبب الوفاه وده اللي خلاني استدعي عزيزة الخدامه للتحقيق معاها
عشان سبب الوفاه كان هو سم الزرنيخ.. والنسبه اللي كانت في جسم المجني عليه، كانت كفيله تموته من اول مرة
وكنت لسه هرفع التليفون على ودني لقيته رن، وجايه اشاره ببلاغ جديد عن جريمة قتل جديدة في بيت عيلة الصياد
اتحركت بسرعه على هناك ولما وصلت لقيت عربيات الشرطه ورئيس المباحث وصل… واول ما دخلت البيت وشوفت الجثة اللي على الارض اتصدمت عشان دي تبقى جثة…

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية الملاك الشرس - سيدرا وزياد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم زينب فراج

 


اكتشاف المزيد من The Last Line

اشترك للحصول على أحدث التدوينات المرسلة إلى بريدك الإلكتروني.

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها وتشوف الروايات الجديدة وتطلبها

انضم لينا على الفيس بوك (من هنا)

و

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

التعليقات (0)

لا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلّق!

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

تسجيل الدخول

ليس لديك حساب؟ إنشاء حساب