روايات

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سما سعيد

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سما سعيد

 

 

البارت الرابع والعشرون

 

 

ليلـــــــة مظلمـــــــة بعــــض الشـــــــئ
بطلهــــــــا أثنــــــــان
البكــــــــاء الصامــــــت ,,والآحــــــزان المؤلمـــــــــة
واثناء قيام الطبيب بفحص مرح حدث ما لم يكن متوقع
انهى الطبيب الفحص ومن ثم خرج حيث احمد وقال..
بص يااستاذ احمد انا محتاج من مدام مرح
تعملى التحليل دة حالاً ,, وان شاء الله خير
توجة احمد ومرح مع الممرضة لتجرى التحليل الذى طلبة الطبيب
وبعد ما يقارب الساعة ومرح كانت تجلس على اعصابها
تخشى ان يكون اصابها علة ما تعيقها عن الانجاب
بينما كان احمد متوتراً بشدة يحتضن يد زوجتة ويطمأنها
مع انة هو الاحوج بمن يطمأنة ويشد بأزرة
وبعد قليل استدعاهم الطبيب وبوجة بشوش قال لهم……
مدام مرح ,,استاذ احمد احب ابشركوا
احمد بأندهاش…..خير يا دكتور ,,هو التحليل فية اية؟
ازدردت مرح لعابها وقالت…….انا كويسة صح معنديش سبب انى مخلفش
الطبيب مبتسماً……..ايوة يامدام مرح انتى زى الفل ومش محتاجة اى عملية
لانك “حامل” بالفعل ,,الف مبروووووك
اتسعت حدقة عينيها وهى تنظر حيث زوجها ومن ثم لم تعد قدماها
قادرتان على حملها فـ هوت حتى سقطت بين يد زوجها
حملها احمد وقام الطبيب بأفاقتها
وبعد ان افاقت مرح نظرت الى زوجها وبكت بشدة اقترب احمد اليها
وضمها الى احضانة ومن ثم خر ساجدا شكرا لله عز وجل
………………….
داخل غرفة اسيل
::::::::::::::::::
كانت جالسة على الاريكة وتتحدث عبر هاتفها المحمول
اسيل بصوت مرهف………اخبارك اية يادكتور
بيبرس بوهن……….اسكتى الدكتور بتاعك تعبان وعايز دكتور يعالجة
ضحكت اسيل وقالت………..سلامتك يادكتور واية اللى تعبك
تنهد بيبرس وقال ……انتى
اسيل بلهفة …..انا انا اللى تعباك طب لية
بيبرس بحب……علشان مش عايزة تتجوزينى بقى ,,
هو انا مش صعبان عليكى
ضحكت اسيل ملئ قلبها وقالت…….يحنن
بيبرس بجدية…..لاء بجد يااسيل انتى هتفضلى مأجلة جوازنا لامتى
اسيل بنبرة حزينة…….لحد ما اطمن على صديقتى الوحيدة
بيبرس بأمتعاض……يعنى هتفضلى مذنبانى لحد ما تتطمنى على يارا ,,
طب ماهى مش عايزة ترجع ولا حتى تعرفنا مكانها
انتفضت اسيل عن الاريكة وهى تقول……..
بيبرس بيبرس شكلنا جبنا ف سيرة القط جة ينط
بيبرس بلهفة……مين يارا
اسيل بسعادة ……ايوة رقم ع الويتنج وبرضوا برقم مجهول
بيبرس ….طب افتحى وكلميها بسرعة وانا هرجع اتصل بيكى تانى
انهت اسيل محادثتها مع بيبرس ومن ثم استقبلت مكالمة يارا
تحدثت بلهفة وقالت…….الو يارا حبيبتى صح
ضحكت يارا وقالت …..طول عمر قلبك حاسس بية
اسيل ………ياااااة وحشتينى كدا ياوحشة اسبوع متتصليش بية من اخر مرة
يارا….معلش ياسولى متزعليش منى اوعدك مش هتأخر عليكى تانى
اسيل …..طمنينى اخبارك اية واخبار البيبى اية بقيتى زى البطيخة
ضحكت يارا ومن ثم قالت……..انا تمام ياستى والبيبى مش مبطل خبط
بس اطمنى مبقتش زى البطيخة محدش بياخد بالة انى حامل اصلاً
من صغر حجم بطنى
اسيل …..اية دة بجد داانتى ف اخر الخامس زى مها
يارا ……..ممكن علشان بكرية زى ما بيقولوا
اسيل …اومال مها ياعينى بطنها 5 متر قدامها
اسر اخوية مبقاش يقدر يشيلها
ضحكت يارا وقالت……ياة للدرجة دى
اسيل ………طبعا واكتر اصل ف بطنها توأم
يارا مبتسمة……ما شاء الله ربنا يكون بعونها يارب
اسيل ……طمنينى يا يارا انتى فين فـ مصر ولا برة مصر
وعايشة لوحدك ولا مع مين
يارا…..اطمنى يااسيل انا تمام والله ومرتاحة اوووى
اسيل بأستياء….يعنى مش عايزة تقوليلى
يارا مرتبكة وهى تحاول تغيير مجرى الحديث……..
اخبارك انتى وبيبرس اية
علمت اسيل انها تتجنب الاجابة ,,,فأذعنت لرغبتها وقالت……..
الحمد لله لسة كنا بنتكلم عليكى والله وزعلان منك على فكرة
يارا مندهشة…..بيبرس زعلان منى انا,, طب لية
اسيل بأمتعاض…….علشان عايزنى اوافق واعمل الفرح
يارا ……الف مبروووك ياحبيبتى فرحتينى ,, بس مفهمتش زعلان منى انا لية
اسيل بخفوت…….زعلان لانة عايز يعمل فرحنا وانا مش موافقة
لانك مش موجودة جمبى
يارا بحزن…….انا اسفة يااسيل غصب عنى
اسيل بأستياء………نفسى تكونى جمبى يا يارا انا مليش اصحاب ولا اخوات غيرك
ومها تعبانة من الحمل واسر مشغول بيها,,معقول اكون لوحدى كدا فى يوم زى دة
صمتت يارا ولم تعلق
فلاحظت اسيل سماع بعض الاصوات تأتى عبر اتصال يارا فقالت……
اية دة هو انتى بتتكلمى من مكان عام,,هو انتى برة مصر يا يارا
يارا بتوتر شديد…..هة لالاء دا صوت التى فى
كانت يارا تتحدث مع اسيل وهى تجلس بحديقة فيلا فريدة
وهذة الاصوات تنتج من بعض العمال الذين يعملون
فى تصليح أعمدة إنارة الطريق التالفة
اسيل بخفوت……..اممممم طيب ,,على فكرة قبل ماانسى
فى واحد سأل عنك وعايز يسمع صوتك
وموصينى انى اطلب منك انك تتصلى بية
يارا بتساءل …….مين دة ؟؟
اسيل ……..فارس
انتفض قلبها فور سماع اسيل تتلفظ بأسمة شعرت بنيران
تتأجج بداخلها تجعل من خفقات قلبها متلاحقة
فأغمضت عينيها بأسى ومن ثم قالت ………قوليلة ينسانى يااسيل
اسيل …………مينفعش اقولة كدا يارا
انا عايزة اقولك انتى ,, عايزة اقولك ان فارس بيحبك ,,بيحبك اووى يايارا
قالت يارا باصرار…بقولك قوليلة ينسانى
اسيل بلهفة ……..بس استنى انتى متعرفيش حاجة انا عايزة اقولكــــــــ
قاطعتها يارا قائلة………انا مضطرة اقفل ياااسيل سلام
اسيل بلهفة ….بس استنى يايارا انا عايزة اقولك على حاجة مهمة
لكنها قد انهت الاتصال بالفعل
اسيل بأستياء وهى تنظر الى الهاتف……..اةة لو كنتى تستنى شوية بس
واردفت وهى تتأفف بضيق…..كنت عايزة اقولك حاجات كتيرة اوووووى
…………………….
بداخل فيلا فريدة بـ بروكسيل
:::::::::::::::::::::::::
وبعد ان انهت يارا المكالمة جلست تبكى وتبكى على حالها
لما لا تستطع نسيانة لماذا كلما تستمع الى حروف اسمة
تنتابها قشعريرة وقلبها ينبض ضعف نبضاتة
ايامها تمر بصعوبة والم وحرمان
تشتاق الية تتمنى الان لو تراة وترتمى بين ذراعية تستمد منهم
القوة والحماية ,,لقد شعرت وكانها شجرة والزمان
يلكمها بعصا لتتساقط اوراقها
تخيفها وحدتها وذكراة بقلبها تعذبها
وقد خاصم النوم اچفانها
وروحها منذ ان تركتة حلقت بعيداً عنها وتركتها بلا حياة
لقد كانت تشعر وهى كلما كانت تخطوا خطوة مبتعدة عنة
وتهرب من امامة وكأنها كانت تسير على جمرٍ من نار مشتعلة
لا يشعر بلهيبها سوا قلبها الدامى
من اجل كبريائها فقط عاشت كل هذة الفترة
وسط دموعها وألامها التى لا تتوقف
ولكن ظلت نار عشقة مشتعلة لاجلة داخل قلبها
لقد اجبرها قدرها ان تحيا بدونة
بدون حياة عاشت هى ايامها القليلة بعيداً عنة
والتى تشعر وكأنها الدهر بأكملة
وانهالت عليها الالام والاوجاع والاحزان المريرة
لقد عشقتة بكل جوارحها وسوف تظل تعشقة برغم ما فعل
فـ أهات شوقها الية تمزق الوريد
ونزفت دماء الشوق منها تفيض
وخفقات قلبها تأبى النسيان
……………………..
كانت بغرفتها تجرى مكالمة هاتفية مع ابنتها سيلين القاطنة ببلدٍ اخر
وتأتيها كلما سنحت لها الفرصة
انهت المكالمة سريعاً عندما سمعت صوت بكائها وشهقاتها القادمة من غرفتها
غادرت فريدة غرفتها بلهفة وخطوات سريعة رغم كبر سنها ودلفت الى غرفة يارا
فـ وجدتها تجلس على فراشها الصغير تبكى وتشهق بحزن عميق
وعندما رأتها نهضت عن فراشها سريعا
وأرتمت على صدرها وأخذت تبكى وتشهق بقوة وهى تقول……
انا بتعذب ياماما فريدة مش قادرة خلاص ,,مش قادرة انساة
انا لسة بحبة وهفضل احبة عمرى كلة دا اول واخر
حب ف حياتى انا قلبى اتولد على ايدة لية,,ليةعمل فية كل دة لية
والله انا مستحقش كل اللى بيجرالى دة ابدا ابدا
ضمتها فريدة بقوة وقد ترقرق بعينيها الدموع ورثى قلبها على حال ابنتها
نعم ابنتها اعلم انها ليست من دمائها
ولكنها تحبها وتعطف عليها وقد اتخذتها كـ ابنتها الغائبة سيلين
اجلستها فريدة على حافة الفراش وجلست بجانبها
وهى تضم رأس يارا على صدرها وقالت بصوت حانى عطوف……….
حبيبتى اهدى كدا انتى لية عاملة ف نفسك دا كلة
انتى بتحبية وهو بيحبك يبقى لية تبعدى عنة
لية تعيشوا بعيد عن بعض وتعذبوا روحكم
يارا من بين دموعها……….هو ,,هو مبيحبنيش ياماما فريدة
فريدة وهى تجفف دموع يارا وتنظر الى عينيها الزيتونية
الذابلة من كثرة الدموع………..لاء بيحبك بيحبك يا يارا اللى عرفتة عنة منك
يخلينى اقول واتأكد انة بيحبك
وقد حاوطت وجهها بين يديها وقالت بخفوت………روحيلة يا يارا روحيلة
يارا بأصرار وهى تنهض عن فراشها…لالاء ياماما مش ممكن
مش ممكن ابدا ارجعلة تانى
فريدة بخفوت…….طب اهدى بس ياحبيبتى وبلاش انفعال
وبعد قليل سمعوا رنين جرس باب الفيلا الداخلى
جففت يارا دموعها وهبطت الدرج لتفتح للطارق
فتحت باب الفيلا فوجدت امامها شاب فى العقد الثانى من عمرة
ذات ملامح اجنبية شعر اصفر وعينان زرقاوان وبشرة بيضاء وردية
فسألتة يارا عن ما يريدة بعدة لغات لانها لا تعلم ما هى اللغة
التى يتقنها ويتحدث بها
فأجابها هذا الشاب باللغة الانجليزية وقال بلطف………
ما هذا الذى اراة امام عيناى,,انك لملاك ,,ومن ثم نظر بعمق الى عينيها
الحمراء بفعل الدموع واردف قائلا………ولكنك ملاكٍ باكى
نظرت الية يارا وقالت بأستياء……..انت ياهذا ,, ماذا تريد ,,
تحدث والا اغلقت الباب بوجهك
الشاب بلهفة…… هيـــــى انتظرى لا تنزعجى ملاكى
فاانا جئت لابحث عن ,,عن
يارا بحنق………عن من اجب فورا والا اذهب من امامى
قال مبتسماً……..لقد نسيت تماماً فـ عيناكى الحزينتان اربكتنى بشدة
وانستنى عن من كنت ابحث
وفى تلك اللحظة هبطت فريدة من اعلى على صوت هتاف
يارا وقالت وهى تهبط الدرج ببطئ
اية ياقلبى فية اية بتزعقى لمين؟؟؟؟
يارا وهى تنظر حيث فريدة…تعالى ياماما شوفى البلاوى اللى بتتحدف علينا
ولوحت بيدها بأتجاة هذا الشاب,,فقال لها…..اوووة اشعر بانك تهزئيننى
چـــــــــون ……هكذا تلفظت فريدة بلهفة وفرحة واردفت بالانجليزية ……..
چون عزيزى متى اتيت الى هنا
دلف چون الى الداخل وضم فريدة وقبلها على وجنتيها وهو يقول……..
عمتى لقد اشتقت اليكى كثيرا واردف وهو ينظر فى عينيها……
ما هذا الذى اراة لقد صغرتى واصبحتى اجمل من ذى قبل
وخزتة فريدة بكتفة وقالت……..اووة يالك من مخادع مثل ابيك تماماً
كل هذا ويارا تنظر اليهم غير مستوعبة للموقف
نظرت اليها فريدة وقالت لها…….قربى يا يارا وقفة بعيد لية
فـ اقتربت يارا حيث يقفون ,, فقالت لها فريدة مبتسمة
وهى تشير بأتجاة هذا الشاب
اقدملك چون ابن اخويا عايشين فى امريكا من سنين وچون اتولد فيها
علشان كدا تحسى انة اجنبى ع الاخر فـ شكلة وطريقة لبسة
اقترب چون حيث فريدة وهو يقول بخفوت……….هل توبخينى عمتى العزيزة
ضحكت يارا وفريدة من ما قالة فتحدثت الية فريدة بالانجليزية…….
لا بالطبع فاانا اقدمك اليها واشارت حيث يارا وقالت………
عزيزى چون هذة تكون يارا قريبة لى من مصر
تقدم چون حيث يارا انحنى وهو يصافحها ولثم كف يدها بنعومة وهو يقول………
من مصر ,, ياللروعة سررت بلقائك ايتها الملاك الباكى
يارا مبتسمة…….. اهلا بعودتك چون تفضل بالجلوس
سأذهب واعد لك كدحاً من القهوة الساخنة
ظل چون طوال اليوم برفقتهم واثناء تناول العشاء
دار هذا الحوار بين فريدة ويارا بوجود چون
يارا…….ماما فريدة مش عايزاكى تزعلى منى ,,بس انا هاخد حاجتى
واروح اسكن فى اى اوتيل
تركت فريدة الملعقة من يدها وقالت………لية كدا يا يارا هتسبينى لوحدى تانى
قالت يارا وهى تنظر حيث چون ……..معلش ياماما فريدة مينفعش افضل هنا
علمت فريدة ما هو مقصدها فقالت…..تقصدى چون ابن اخويا
مش عايزة تقعدى هنا وهو موجود
اومأت يارا رأسها ايجابا ولم تعلق
ضحكت فريدة ومن ثم قالت……..متقلقيش ياحبيبتى چون
عندة شقة فى الشارع اللى جنبنا
بتاعة اخويا لما بييجو هنا بروكسيل بيقعدوا فيها وبيكونوا جمبى
تنفست يارا الصعداء ومن ثم قالت……..الحمد لله داانا كنت قلقانة جدا
وهنا تدخل چون فى الحديث وقال………..
هااااااااى انا مازلت هنا لما تتحدثان بدونى
شاركوننى الحديث فأنا اسمعكما تتلفظان بأسمى
ضحكت فريدة وقالت………لقد كنت اقص عليها حكاياتك مع الفتيات وكيف انت مراهق
خجل چون من يارا وقال…….لا تصدقيها ايتها الملاك الباكى
فـ الفتيات هن الاتى تهرولن ورائى وانا لا اعيرهن اى اهتمام
ابتسمت يارا لة وقالت مداعبة…………لا اظن ذلك ,,
ومن ثم نهضت ترفع الاطباق الفارغة الى المطبخ
ذهب چون ورائها وهو يحمل بين يدية بعض الاطباق ,, فـ نظر اليها وقال……..
هل من الممكن ان اساعدك
ابتسمت لة يارا وقالت…….كما تشاء
وبعد ان تناولوا الكعكة التى اعدتها يارا والتى
اعجبتهم كثيراً ,, غادر چون الى منزلة المجاور
وبقيت يارا بمنزل فريدة وهى مطمأنة القلب
كان چون يأتى كل يوم لتناول فطور الصباح برفقتهم
وكان سعيداً جداً لانة تعرف الى هذا الملاك الباكى
كما كان يدعوها فهو لا يستطيع نطق اسمها
فـ يناديها بالملاك الباكى ,,,ولقد صدق بهذا اللقب
……………..
وبعد مرور خمسة ايام على حضور جون
وبعد ان ارخى الليل سدولة
::::::::::::::::::::::::::::::::::::
سمعت فريدة صوت صراخ يارا يأتى من غرفة يارا
هرولت اليها فوجدتها ملقاة على فراشها تصرخ
وتتلمس احشائها باالم شديد
اسرعت فريدة تهاتف الاسعاف ومن ثم هاتفت چون والذى جاء
اليها بعد دقائق قليلة,, صعد الى غرفتها فوجدها تصرخ بالم
وتتلمس احشائها ,,ساعدها على النهوض وعندما وقفت
على قدماها خارت قواها وكادت
ان تفلت من بين ايدية لكنة حملها بين ذراعية
وهبط بها الدرج مسرعا ولما رأى سيارة الاسعاف
وضعها على الحاملة وصعد سيارتة وبجانبة
فريدة وهى تقرأ بعض الادعية الدينية
ومن ثم قاد سيارتة وامامة سيارة الاسعاف الى ان وصلوا الى المشفى
دلفا بها المسعفين الى حجرة الفحص وظل چون
بالخارج وبصحبتة عمتة فريدة تبكى بخوف شديد
اقترب منها چون وضمها بين ذراعية وقال….
لا تقلقى عمتى سوف تكون بخير
ولكن قولى لى هل تناولت اى شئ من الخارج
يمكن ان يكون سبب لها هذة الحالة من التسمم
نظرت الية فريدة وكادت ان تقول شئ ولكن خروج الطبيب قاطعها
اقتربا الاثنان الية وسألتة فريدة بلهفة…….
اخبرنى ايها الطبيب كيف هى الان هل ستكون بخير
الطبيب……..اطمئنى سيدتى انها بخير الان
فريدة ………وماذا عن الطفل ارجوك
الطبيب…….انة بخير مجرد انقباضات بداخل الرحم لكنها لم تأذية
كان چون يقف لا يستوعب ما قالاة كل من فريدة والطبيب فنظر اليها وقال……..
عمتى ما هذا الذى تقولينة……هل ,,هل هى تحمل طفلا بأحشائها
اومأت فريدة برأسها ايجاباً دون اى تعليق
وبعد قليل دلفا كل من چون وفريدة الى غرفة يارا
بعد ان نقلوها بغرفة خاصة
واكد الطبيب انها لابد من مكوثها بالمشفى عدة ايام
لكى يتأكد ان هذة الانقباضات لن تعود اليها مجدداً
دلف الى غرفتها بعين حزينة وقلب منكسر
لقد عشقها من اول نظرة وشعر أتجاهها بمشاعر قوية حين رأها
منذ عددة ايام قليلة فى منزل عمتة
عشق روحها المرحة ,,عشق حزنها الذى دوماً
تحاول اخفائة وراء ابتسامتها لكنة يشعر بة جيداً
دلفت فريدة واقتربت من فراشها وقالت………
حبيبتى الحمد لله انك كويسة قلقتينى عليكى
يارا بصوت وهن…….اطمنى ياماما فريدة انا بقيت كويسة دلوقت
فريدة ……….داانا كنت هتجنن عليكى ياقلبى
يارا بصوت منهك………متتصوريش ياماما انا حسيت بااية انا كنت هموت خلاص
فريدة بلهفة……حبيبتى الف بعد الشر عليكى الحمد لله
جت سليمة وانتى والبيبى بخير
اقترب چون من فراشها وقال بحزن………..بماذا تشعرين الان
يارا بوهن…….بخير شكرا لك لقد انقذت حياتى
چون بخفوت……..لا عليكى الاهم انك الان بخير انتى ,,انتى وطفلك
نظرت يارا الية بدهشة انة يعلم بحملها ولكنة لا يعلم انها متزوجة
فتحدث چون قائلا………هل ,,هل لدية والد
اجابت يارا مسرعة…..بالطبع ,,بالطبع لدية والد ,,فاانا امرآة ومتزوجة
چون بأستياء………واين زوجك الان لما يتركك هكذا
تدخلت فريدة وقالت……..ليس هذا وقتا للنقاش چون
چون بخفوت……..اسف عمتى
وبعد عدة ايام قليلة تعافت يارا وغادرت المشفى بصحبة چون وفريدة
وعادت الى غرفتها فى منزل السيدة فريدة
اسندها چون حتى اوصلها الى غرفتها ووضعها بالفراش ودثر عليها غطاء
جلس بجانبها على المقعد المقابل لفراشها
استأذنت فريدة منهم وذهبت تعد لها كوبا من الحليب الدافئ وبعد قطع الكعك
ابتسم لها چون وقال……..ها قد عدتى الى منزلك من جديد
يارا…….اشكرك جدا چون لقد انهكتك معى طوال هذة الايام
چون مبتسماً….لا تقولى هذا فنحن اصدقاء الان اذا ما كان لديك مانع
يارا مبتسمة……….بالطبع ولى مذيد الشرف
تحدث چون بجدية وقال………لماذا لا تعودى الى زوجك ايتها الملاك الحزين
تنهدت يارا ولم تعلق
چون ……هل ازعجتك
يارا……السيدة فريدة قصت عليك حكايتى
چون ……اعتذر بشدة لتطفلى ولكني كـنـــــــ
قاطعتة يارا قائلة…..لا عليك
چون مرتبكاً……..هل لا زلت تحبينة
هبطت دمعة حزينة على وجنتيها وقالت………نعم چون ,,
فانا لا زلت احبة واعشقة برغم ما فعل بى
چون بحزن …….اذا لماذا لا تعودين الية
يارا وهى تومأ برأسها نفيا………لاء ,,من المستحيل ان اعود الية
لقد ,,لقد جرحنى وخدعنى
چون بلهفة ……..هل ستنفصلين عنة
يارا مؤكدة……بالطبع بعد ان الد طفلى سأتركة امانة عند السيدة فريدة
واغادر الى مصر اطلب منة الطلاق وبعد انفصالى منة
سأعود الى هنا من جديد واحيا فقد من اجل طفلى
تهللت اساريرة وفرح بداخلة شعر ان فرصتة معها لا زالت قائمة
ومن الممكن بعد انفصالها من زوجها ان ترتبط بة ويعيش معها فى سعادة
……………………
داخل فيلا رجل الاعمال \ فارس ذيدان
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
كان يجلس بغرفتها ويتحدث عبر الهاتف المحمول
الو ,,اذيك يااسيل
اسيل…..اهلا فارس اخبارك اية
فارس….الاخبار عندك انتى طمنينى
فهمت اسيل ما يقصدة فقالت…….لاسف يا فارس متصلتش بية من اخر مرة
اغمض عينة بأسى وقال……….يعنى مقدرتيش تعرفى مكانها لما كلمتك
اسيل………..لاء والله يافارس حاولت وكل مرة متردش وتقفل الخط
فارس بخفوت….قلتلها تكلمنى يااسيل زى ما طلبت منك
اسيل بأسف…..ايوة يافارس وللاسف رفضت وقالتلى قوليلة ينسانى
فارس وهو ينهض عن الفراش وبهتاف قال….يعنى ايــــــــة هنفضل قاعدين كدا
منعرفش هى فين وقاعدة مع مين وف اى بلد فى مصر ولا برة مصر
ولكنة سرعان ما هدئ من حالة فى سبيل احتواء غضبة
فأ اسيل ليس لها اى ذنب لكى يتعصب عليها
تذكرت اسيل شئ فقالت………….اعتقد كدا انها برة مصر فى بلد اجنبى
فارس بلهفة….عرفتى اذاى اتكلمى
اسيل…..لانها اخر مرة لما كانت بتكلمنى سمعت ناس بتتكلم جمبها بلغات مختلفة
فارس…لغات اية يعنى
اسيل ……….فرنسية وانجليزية
فارس….يعنى هى فعلا برة مصر
اسيل …..طب هتعمل اية دلوقت يافارس
فارس بحماس………هدور عليها ف كل حتة هتصل
بكل اصحابى ومعارفى اللى خارج مصر
واخليهم يدوروا عليها انا لازم الاقيها لازم انا قلقان عليها جدا وقلبى مقبوض
اسيل ……..وانا كمان يافارس خايفة عليها جدا وعلى البيـــــــ
بترت اسيل جملتها رغما عنها ووضعت يدها على فمها
فارس غير مستوعبا…………خايفة عليها وعلى مين يااسيل
اسيل مرتبكة………لالا ابدا انا اقصد انها ف بلد غريبة وخايفة عليها من الناس
تنهد فارس وقال………اطمنى ان شاء الله هلاقيها ,,انا مش هسكت ابدا
ولازم اوصلها وقريب جداااااااااا
انا هتصل بأيمن صديقى وهو لية معارف كتيرة وفـ اكتر من بلد
واكيد ان شاء الله هيعرف مكانها
اسيل بخفوت…….ربنا معاك يافارس وان شاء الله تلاقيها فـ اقرب وقت
الروابط تحطمت والاحبة يتألمون
آآمل ان يستطيعون تجاوز هذة المحنة
لماذا حدث هذا لماذا ينزف القلب العليل لماذا يزرف الدمع الحارق
لماذا تنعقد الالسنة لماذا يتركنا اعزائنا ويمضوت بعيداً عنا
لماذا العاشق يتألم ويظل وحيداً مضطرباً
وهو الذى وجد الحب ومن ثم فقدة
ان قلبها هو ضوء القمر وقلبة هو القمر بحد ذاتة
اذا لماذا ضوء القمر شديد البعد عن القمر
فـ ضوء القمر ليس لدية اى خيار سوى العودى الى فلك القمر
لذا اذهب بعيداً ايها الضوء اذهب حيث تشاء
ولكن اعلم جيداً انك عائد الى لا محالة
وبعد ان تعود الي سوف اختفى معك بعيداً عن تلك الاحزان والاوجاع
وهذا وعدى اليك
فارادة الحب لا تموت ابدا

 

 

0 0 votes
Article Rating
____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

Subscribe
نبّهني عن
guest

0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x