روايات كاملة

رواية صدفه فريده – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم مي عبدالله

رواية صدفه فريده – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم مي عبدالله

رواية صدفه فريده هي واحدة من الروايات المميزة جدًا التي صدرت مؤخرًا ويُمكن أن نعتبرها واحدة من أقوى الروايات التي صدرت في الفترة الأخيرة وهي رواية من روايات الكاتبة المميزة مي عبدالله

ونوفرها لكم كاملة اليوم للقراءة في صفحة واحدة بدون إعلانات لتسطيع أن تسمتع بقراءتها كاملة دون مُشتتات، ولا تنسى أن تخبرنا في التعليقات إذا أردت أن تقرأ تلك الرواية كاملة pdf لتستطيع أن تقوم بتحميلها على جهازك.

اقرأ ايضًا:

رواية صدفه فريده – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم مي عبدالله
رواية صدفه فريده – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم مي عبدالله

رواية صدفه فريده الفصل الأول

كانت ماشيه ف الشارع بدموع وحزن وهي بفستان فرحها الناس بتبص بشفقه ع حالتها وهي مش عارفه تروح لفين ولمين بعد ما المفروض جوزها مجاش الفرح واتخلي عنها!
فاقت بسرعه من سرحانها لما خبطت ف شاب وهي بتقول بتوتر انا اسفه مخدتش بالي بصلها بهدوء وهي بفستان فرحها وبيقول محصلش حاجه بصتله بدموع وجت تمشي بس مسك ايدها بسرعه وهو بيقول لو محتاجه تتكلمي انا موجود تعالي نروح اي كافيه.
حست انها مخنوقه فعلا ومش لاقيه حد تتكلم معاه فراحت معاه لكافيه ع البحر كانت بتبص ع البحر بهدوء وخنقه مش عارفه تتكلم
بصلها بحزن ع حالتها وهو بيقول انا سمعك فضلت ساكته شويه وبعدين قالت:جاي يكتشف دلوقتي أنه مش بيحبني ! انه مغصوب عليا!قالي مش هقدر اكمل مش قد المسؤولية! مجاش الفرح الي هو فرحناا! كسرني كان عارف اني بحبه ومليش غيره بعد موت ابويا!منظر الناس وهي بتهمس وتبص عليا مش عارفه اعدي!اكتر يوم بتتمناه اي بنت هو خلاه اتعس يوم ف حياتي كانت بتتكلم بشهقات ودموع مش بتخلص .
بصلها بحزن وهو بيقول مكنش يستاهلك اكيد ي هو انتي اسمك اي
ردت فريده بحزن وهي بتقول اسمي فريده.
بصلها بهدوء وحنان مش عارف سببه انا جمبك متاكد انها هتعدي وان ربنا هيعوضك خير وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم.
بصتله باستغراب وحزن وهي بتقول شكرا.
فرد بسرعه وهو بيقول انا والله بتكلم بجد مش شفقه مني ليكي نتي تستاهلي راجل بجد نتي بجد فريده فعلاا
بصتله بهدوء وهي بتقول شكرا بس لازم امشي دلوقتي سابته ومشيت وسط حيرتها وهي حتي متعرفش اسمه فضلت تتمشي ف الشوارع تحت استغراب الناس بس الي حصلها خلاها متركزش مع حد خالص .
وصلت البيت كانت عيلتها مستنياها بفارغ الصبر كانت لسا هتتكلم بس اتفاجئت من قلم جامد اوي نازل ع وشهاا وامها بتقول عملتي اي علشان ميجيش الفرح انطقييي الناس كلت وشي بسببك يخساره تربيتي فيكييي!كانت واقفه بصدمه مش قادره تتكلم ولا تستوعب حاجه بس صدمتها زادت لما مامتها كملت وقالت انتي هتروحي عند عمك انا كلمته وهو قال هيجوزك خالد ابنه ويداري ع فضيحتك اجهزي علشان هنمشي الصبح وسابتها ودخلت تحت صدمه بنتهاا وهي واقفه بعياط وم قادره تتكلم ولا تستوعب.
دخلت اوضتها وهي بتفكر ف عمها الي اتخلي عنهم من يوم وفاه ابوها وابنه الي اصغر منها وكل يوم مع بنت شكل ف الي المفروض كان هيبقى جوزها واتخلي عنها ومجاش الفرح ف شك امها ليها وهي ف أضعف حالتهااا محستش بنفسها غير وهي ماسكه السكينه وقاطعه شرايين ايديها!
ف نفس الوقت الي مامتهاا دخلت فيها الأوضه وتفاجئت من منظر بنتها وكميه الد*م الي حواليهاا
فاقت ع صوت مامتها وهي بتقول للدكتورة انا عاوزه اكشف واعرف هي بنت ولا لا!!!

رواية صدفه فريده الفصل الثاني

ـ فاقت علي صوت مامتها وهي بتقول للدكتورة: انا عاوزه اكشف واعرف هي بنت ولا لا..!
بصت بصدمه ودموع ل امهاا بس قبل ما تتكلم ردت الدكتورة وهي بتقول بتوتر
-بس دا غلط عليها ي مدام دي كانت محاوله انتحار وعندها صدمه عصبيه مش مؤهله ل اي حاجه دلوقتي…
-سهام بصرامه بصت للدكتوره وهي بتقولها دي بنتيي ونا عارفه مصلحتها اكتر محدش هيعرفني مصلحه بنتيي فين.
الدكتورة سابتها وخرجت وهي مستغربه حاله الام وازاي مش مهمته بحالتها كد..
“فريده بصت ل امها بكسره وهي بتقول:نتي بجد مفكره اني ممكن اعمل كد اني ممكن ارخص نفسي ل واحد جبان مستاهلش مفكره اني ممكن ابيع نفسي وانسي تربيه باباا لياا وانسي ربنا نتي بجد ازاي كد ازاي فكرتي ف بنتك كد ازاي فكرتي اني ممكن اكون مش كويسه بالطريقة دي نتي محاولتيش تسمعيني حتيي محاولتيش تقوليلي حصل اي مهمكيش حالي وتقولي للدكتورة عاوزه اعرف هي بنت ولا لاا ليهه يماامااا ليهه حرام عليكي انا محتاجاكي بجد..!”
ـ سهام بحزن بتحاول تداريه وهي بتقول
انا علشان امك خايفه عليكي طبيعي اتصرف كد لما الاقي اني يوم كتب كتاب بنتي وفرحهاا العريس ميجيش نتي عارفه يعني اي ميجيش يعني فضيحه ي فريده نتي مش مستوعبه حجمهاااا ولا ازاي هياثر علي بقيت مستقبلك بسبب واحد حيوا*ن
كملت وقالت انا خايفه عليكي ي فريده ونا عاوزه اطمن وبس.
-فريده بصت لمامتها بحزن وهي بتقول مفيش فايده.
دخلت دكتوره النساا وهي بتقول بهدوء اتفضلي حضرتك برا علشان اكشف عليها.
فريده بصت ل امها بحزن ورجاء انها متطلعش وتنهي كل دا بس خيبه ظنهاا لما سابتها وطلعت.
‘فريده كانت نايمه ع السرير بحزن بدموع محبوسه وهي بتفكر ف كل حاجه وازاي كانو اسره بسيطه ازاي الحب كان مالي بتهم افتكرت باباها وهو بيقولها انا ديما فخور بيكي ي فريده وبتربيتك نتي احسن حاجه حصلتلي’
ـ فاقت علي صوت الدكتورة وهي بتقول بهدوء وحزن علي حالتهاا انا خلصت تقدري تتفضلي وسابتها وطلعتت…
سهام كانت راحه جايه بتوتر وهي بتفرك ف ايديها أول ما لمحت الدكتورة جريت عليها بسرعه وهي بتقول ف اي يادكتوره طمنيني والنبي بسرعه انا قلبي محروق عليهاا..!
الدكتورة بصتلها بهدوء لكن بصوت حاد وهي بتقول ‘بنت حضرتك كويسه ي مدام ومفيش حد مسهااا قبل كد مش عاوزه اقولك حالتها النفسية عمله ازاي دلوقتي ونتي مهتمتيش بكل داا كل الي فارق معاكي كلام الناس اتفضلي خديها واهتمي ببنتك بدل ما تروح منك وترجعي تقولي ياريتني ومش ياريتني’
ـ سهام دخلت بسرعه الاوضه وهي بتحضن بنتها الي قاعده بهدوء ودموع محبوسه وهي بتقول حقك عليا يبنتي بس كان لازم اعمل كد.
طلعو من المستشفي بس كانت جسد بدون روح وهي بتبص حواليها بحزن مكتوم وكملت مشي مع مامتها.
وصلو البيت ودخلت علي اوضتها بسرعه من غير متتكلم مع حد غيرت هدومها ونامت علي السرير بتعب وتنهيده طويله مليانه تعب ووجع سمحت لدموعهاا انها تنزل وهي بتفكر ف كل الاحداث الي حصلتلهااا بتفتكر وقت ما باباها كان عايش ازاي كانو مبسوطين والحب مالي بيتهم .
فاقت من سرحانهاا وهي بتشغل اغنيه مياده الحناوي المفضله ليها وهي بتقول.
كـان يـمكـان
الحـب مـالي بيتـنا
ومدفـينا الحـنان
مدفـينا الحـنان
زارنـا الزمـان
سـرق منا فرحـتنا
و الراحـه والأمان.
– فاقت علي صوت مامتها وهي بتقول بتوتر وهي بتفرك ف اديهاا
عمك كلمني وقالي أنه كتب كتابك هيبق بكره علي خالد ابنه.
بصت لأمهاا بصدمه وهي بتقول كتب كتاب مييين نتو بتحركوني زي الدوميه تعالي هنا ومتجيش هناا انا فين من كل دااا حرام عليكم بجد مش دا عمي الي اتخلي عننا من يوم وفاه بابا وسابنااا هو دا مش خالد ابنه الي كنتي بتقولي لو اخر رجل ف الدنيا عمري مهقبل بيه يكون جوز بنتي الشما*م دااا هاا
نتي ليه بجد مصصمه تكسريني ليه بجد بتعاقبيني علي حاجه انا مليش ذنب فيهاا نتي بتعملي ليه كدد مش اطننتي اني بنت ومهمكيش حالتي كانت عمله ازاي عاوزه اي مني دلوقتي..
سهام وهي بتقول بحزن هيبقى وقت مؤقت والله يفريده انا بعمل كل دا لمصلحتك صدقيني.
بصتلها فريده من غير كلام وسهام طلعت من الاوضه وهي سايباهاا وسط افكارهاا الي ملهاش اخر وبتفكر ف مصيرهاا هيبق عامل ازاي…
جه معاد كتب الكتاب كانت سهام داخله تنادي ل بنتهاا من الاوضه بس اتصدمتت وهي بتقول فريده هربتتت هاتولي بنتي العم وقف بصدمه وغضب……
كانت فريده بتجربي باقصي سرعتها بس وقفت بصدمه لما شافت عربيه جايه نحيتها بسرعه ووووو
يتبع

رواية صدفه فريده الفصل الثالث

3
-جه معاد كتب الكتاب كانت سهام داخله تنادي بنتها بس اتصدمت لما لقت الاوضه فاضيه وبنتها مش موجوده..!
سهام بصويت بنتيي هربت هاتولي بنتيي!
-عمهاا وقف بصدمه وغضب وهو بيقول بشر: يوم فرحها عريسها مجاش ولماا جينا نداري علي فضيحتهاا هربتت بنت ال****منناا والله لما الاقيها مش هرحمهاا يسهامم…!
-ف مكان تاني كانت فريده بتجري بسرعه بس وقفت بخوف لما لاقت عربيه جايه نحيتهاا بسرعه وفجأة اغمي عليها من حاله التوتر والخوف..!
“الشاب وقف العربيه علي اخر لحظه ونزل منها بخوف وهو مش عارف مين الي اغمي عليهاا اخدها بسرعه وحطها ف عربيته وطلع علي بيته..
عند سهام مامت فريده كانت قاعده وهي بتعيط بخوف علي بنتها الي ضاعت من ايديهاا
-سهام بعياط ممزوج بندم حقك عليا يبنتي حقك عليا
والله بعمل كد من خوفي عليكي محدش كان هيرحمك بس انا الي غلطانه انا الي ضيعتك من ايدي يارتني كنت سمعتك ومهتمتش لكلام حد يارتني ما كنت ضعيتك من ايدي اههه يارب رجعهالي سليمه يارب انا مليش غيرهااا دي بنتيي الوحيدة يارب متحرقش قلبي عليه…!
“فايزه كانت قاعده بتبصلهاا بشماته وهي بتقول ببرود: مخلاص يحبيبتي واحده رخيصه حطت راسناا كلنا ف الطين وبدل ما تحمد ربنا اننا هنستر عليهاا وهنجوزها ابننا زينه الشباب هربت علشان تلف علي حل شعرهاا الو*** صحيح بنات اخر زمن”
-سهام بصتلها بغضب وهي تقول اخرسي قطع لسانك ولسان اي حد يقول عليها كلمه وحشه انا بنتي اشرف من الشرف يحبييتي كفايه اننا كنا هنجوزها ل ابنك الشما*م الي مش لاقي حد يعبره كملت بنبره جامده وهي بتقول ‘اقسم بالله لو سيره بنتي جت بالوحش تاني علي لسانك مهيحصل كويس كفايه اني عارفه السبب الي عاوزين تجوزو ابنكم لبنتي وساكته علشانها بس بس ف أحلامكم انكم توصلوله’
فايزه بصتلها بغضب وحقد ودخلت الاوضه ورزعت الباب وراها وهي بتخطط هتعمل اي ……
-عند فريده الشاب اخدها علي بيته وهو بيقول بخوف لمامته تطلب دكتوره بسرعه.
سعاد رنت بسرعه علي دكتوره العيله وهي بتقولها تيجي بسرعه وقفلت معاها وهي عماله تدعي لفريده ان ربنا يقومها بالسلامه راحت ل ابنها الي كان نيم فريده ف الأوضه بتاعت مامته علشان لما تفوق تكون مطمنه وهو بيقول بخوف عليها انا خايف عليها اوي ي امي ليجرالها حاجه باين عليها طيبه وملهاش ف البلاوي الي بتحصل دلوقتي.
سعاد وهي بتبصلها بشفقه معاك حق ي حمزه والله وكملت باستفهام هو اي الي حصل بالظبط.
-حمزه بحزن قال كنت سايق العربيه عادي فجاه لاقيت بنت طلعت قدامي وبتجري علي الطريق ف سرعت العربيه علشان الحقها خوفت ليكون ف شباب بتجري وراها أو حاجه بس فجاه لاقتها اغمي عليها ف جبتها علي هنا.
سعاد بحزن وهي باصه عليها يتري حكايتك اي بس.
قطع كلامهم دخول الدكتوره وهي بتقول خير ي سعاد هانم السكر علي تاني عندك..؟
سعاد بهدوء لا يدكتوره دي الي تعبانه وشاورتلها علي فريده.
-الدكتوره بصتلها وراحت قعدت جمبها وهي بتطلع ادواتها الطبيه وبتكشف عليها.
-الدكتوره خلصت كشف وهي بتقول عندها صدمه عصبيه مع ضعف وانيميا حاد وسوء تغذيه محتاجه تتغذي كويس وتاخد الادويه دي وإن شاء الله هتبقي كويسه .
سعاد شكرتها والدكتورة مشيت.
حمزه كان بيبص لمامته بقلق عليها وهو بيقول خليكي جمبها نتي ي امي والصبح هبق اجي اتكلم معاها..
عند سهام كانت قاعده ف اوضتها بتعيط بحزن علي بنتها وقطع وحدتها دخول عمها صبري وهو بيقول ليها بغضب:مش لاقيين بنت ال*** دي وكأنها فص ملح وداب لكن والله يسهام يوم ما هلاقيها مهرحمهااا نتي سامعه كانت وراه فايزه الي بتبص لي سهام بشماته واضحه.
سهام بجمود وهي بصاله: محدش هيلاقي بنتي غيري ويكون ف علمك يصبري بنتي مش هتتجوز ابنك ولا هطولو جنيه واحد منكو فكركو يعني مش عارفه انتو وافقتو تجوزوها ابنكو ليه ويلا اتفضلو اطلعو بره بيتي ملكوش مكان ف حياتناا .
-صبري بصلها بغضب وهو بيقول هنشوف مين فينا هيضحك ف الآخر يسهام والي معرفتش اعمله زمان هعمله دلوقتي وف بنتك وسابهاا وطلع ومعاه مراته اما ابنه فدا ماصدق اصلا فريده تهرب علشان مش عاوز يربط نفسه بجواز ويكمل القرف بتاعه.
عند سهام نزلت تقدم بلاغ اختفاء ف القسم بس للاسف مش هيتحركو غير بعد 48 ساعه .
خرجت من القسم بحزن وهي بتدعي ربنا أن بنتها تكون كويسه .
روحت البيت بتعب وهي بتغير هدومها وترميها بإهمال وتدخل اوضتها تنام وهي عقلها لسا شغال ببنتها الي مش لاقياهاا.
عدي اليوم بدون احداث علي الجميع.
-صحيت فريده علي الفجر وهي بتبص حواليها بخوف وقلق وهي بتقول انا فين ومين الي جبني هنا
صحيت سعاد علي صوتها وهي بتقول بقلق نتي كويسه يبنتي…؟
ابني لاقاكي مغمي عليكي علي الطريق وجابك هنا..
فريده بخوف وهي بتفتكر كل الي حصل
انا انا لازم امشي دلوقتي شكرا علي ضيافتكم لياا.
سعاد بخوف عليها:تمشي اي بس استهدي بالله نتي تعبانه دلوقتي استني حتي الصبح وتبقي كويسه.
عند صبري كان قاعد بيخطط هو هيعمل وازاي هينتقم من فريده وامها
صبري بشر وهو بيقول احنا لازم نرجع زين لازم نخليه يتجوزهاا..!
فايزه بخبث وهي بتقول ياسلام لما فريده تعرف ان عمها هو السبب ف كل حاجه وهو الي خلا جوزها ميجيش الفرح ويخلي سمعتها ف الأرض……
يتبع

رواية صدفه فريده الفصل الرابع

 

صبري بشر وهو بيقول احنا لازم نرجع زين لازم نخليه يتجوزهاا..!
فايزه بخبث وهي بتقول ياسلام لما فريده تعرف ان عمها هو السبب ف كل حاجه وهو الي خلا جوزها ميجيش الفرح ويخلي سمعتها ف الأرض والناس كلها تتكلم عليهاا…!
-صبري بنبره فيها غل وحقد:امال أسيبهم يتبرطعو ف العز دا كله لوحدهم بعد ما اخويا الله يرحمه بق كتبلهم كل حاجه باسمهم…
-فايزه بصتله وهي بتقول بس انت دماغك طلعت سمم اجرت واحد يمثل عليها الحب والحنيه علشان يوم فرحها يسيبها فيتصلو يستنجدو بينا فنجوزها لابننا ونخليها تمضي تنازل عن كل حاجه وبعدين نطلقها ونرميهاا.
-كملت بغل وهي بتقول بس البت طلعت اذكي وهربت احنا لازم نلاقيها ف اسرع وقت ماينفعش تعبنا دا كله يروح علي الارض لازم نلاقي طريقه.
-صبري بخبث ونبره فيها كره زين هو الحل نخليه يرجع وبدمعتين هتصدقه زي الهبله يتجوزها ونخليه يوهمها انه بيحبها وخايف عليهاا ولازم تكتبله كل حاجه باسمه وهي زي الهبله هتسمع كلامو..!
“فايزه بخبث دماغك دي الماظ بس افرض طمع بق ”
-صبري بشرود وهو بيقول انا مدبر كل حاجه متقلقيش.
“عند فريده صحيت الصبح وهي مقرره انها تمشي لازم تبعد باي طريقه قبل ما حد يعرف مكانها ويودوها لعمهاا وكل الي عملته يضيع صحيت سهام علي صوت فريده وهي بتصحيهاا”
-سعاد بقلق فيه حاجه يبنتي نتي كويسه اجبلك الدكتورة…؟
-فريده وهي بصالها بهدوء ممزوج بشكر:لا شكرا لحضرتك بجد انك اهتميتي بياا وقت تعبي بس لازم امشي مش هينفع اقعد اكتر من كد.
-سعاد بصتلها وهي بتقول طيب استني ابني عاوز يتكلم معاكي قومي اتوضي وصلي يكون هو صحي وبعدين ابقي اعملي الي يريحك.
فريده بصتلها وهي بتقولها تمام ماشي هقوم دلوقتي .
سهام وريتها مكان الحمام الي ف الاوضه وطلعتلها اسدال صلاه وراحت تصحي ابنهاا..
عند حمزه كان صاحي عمال يفكر ف فريده وهو حاسس بحاجه بتشده ناحيتهاا مش عارف اي سببها وف نفس الوقت حاسس بالحزن تجاهاا قطع تفكيره دخول مامته.
سعاد وهي بتقرب منه بقلق وهي بتقول انت كويس يحبيبي ؟شكلك منمتش من امبارح…!
حمزه وهو بيتنهد بتعب : والله ي امي تعبان اوي مش عارف مالي بس حاسس بخنقه معرفش اي سببها..!
-سعاد بحزن علي ابنها وهي بطبطب علي كتفه بحنيه مفرطه وهي بتقول سيبها علي ربنا يحبيبي هو قادر يدبرهالك يحبيبي ويصلحلك حالك كله .
“حمزه بحب وهو بيبوس ايديها ربنا يديمك فحياتي يست الكل يعسل انتي”
-سعاد بتضحك وهي بتقوله يبكاش كل بعقلي حلاوه.
المهم فريده صحيت ومصممه انها تمشي ونا قولتلها استني لما ابني يجيلك.
حمزه بصلها بتركيز واهتمام وهو بيقول ماشي يست الكل هاخد دش علي السريع وهروحلهاا انا فعلا عاوز اتكلم معاها.
سهام طبطبت علي كتفه وخرجت من الاوضه وهي بتدعيله ان ربنا يهديله حاله ..
-عند فريده كانت بتصلي وهي بتدعي ربنا انه يصلحلها حالها ويدبرلها أمورها خلصت صلاه وهي بتفكر ف مامتها وازاي هتكون عمله اي من غيرهاا
فاقت من سرحانهاا علي صوت سعاد وهي بتقولها بحب متقلقيش يبنتي كل حاجه هتتحل والله ارمي همومك علي ربنا..
فريده بصتلهاا بحب وهي بتحضنهاا وبتقولها بشكر مش عارفه اقولك اي والله بس انا حبيتك اوي بجد مش عارفه من غيركو كان حصلي اي.
فريده طبطبت علي ضهرها بحنيه وهي بتقول احنا معاكي يحبيبتي متقلقيش.
-حمزه خبط علي الباب وهو بيقول بهدوء انا قاعد ف الريسيبشن ي امي خلصو وتعالو.
عند سهام كانت صحيت من النوم بتعب وهي بتفكر فيها قامت اتوضت وصلت وراحت القسم تاني علشان تشوف هيعملو اي.
ف قسم الشرطه كان الظابط بيقولها بجديه : يعني هربت يوم كتب كتابها ومن وقتها مرجعتش..
سهام بحزن ايواا بس هي كانت مغصوبه علي الجواز دا
-الظابط بجديه مش ممكن تكون تعرف حد مثلا ولما جبرتوها تتجوز غيره هربت معاه..؟
-سهام بسرعه وهي بدافع عن بنتهاا لا يباشا انا مربيه بنتي كويس و عارفاها هي لا يمكن تعمل كد دي الناس كلها بتشهد باخلاقهااا..
الظابط بصلها بهدوء وهو بيقول أن شاء الله خير احنا هنتحرك علطول وان شاء الله هتكون كويسه متقلقيش .
سهام طلعت بحزن وتعب وهي بتدعي ربنا انها تلاقي بنتها
-عند صبري جاله تليفون من واحد من رجالته الي امرهم انهم يدورو علي فريده وهو بيقول
ايواا يمعلم صبري انا دلوقتي عرفت مكان البت هي قاعده ف حته اسمها***” فشقه تبع واحد اسمه”حمزه المنياوي” بس يمعلم لما اتقصت عرفت انه راجل تقيل اوي صاحب شركات المنياوي مالوش غير امه عنده بدل الڤيلا قصر بس قاعدين ف شقه ابوهم لان الست والدته مكنتش عاوزه تمشي من شقه جوزهاا .
صبري قفل معاه وهو بيقول بشر نهايتكم قربت ورن علي زين وهو بيقوله يجهز بعد ما فهمه يعمل اي وقام هو كمان يجهز بسرعه علشان يروحو لفريده…!
-عند حمزه كان قاعد بهدوء ف الريسيبشن وهو بيشرب قهوته بهدوء قاطعه دخول فريده بتوتر ومعاها سعاد مامته.
حمزه بصلها وتاه ف ملامحها الي باين عليها التوتر.
فاق من سرحانه علي صوتها وهي بتقول طنط سعاد قالتلي انك عاوزني بس اول ما بصتله اتفاجئت وهي بتقول هو انت…؟
“مش انت الي انا قابلتك ف الكافيه يومهاا..ونا بفستان فرحي…..!!!”
حمزه بصلها بهدوء عكسها وهو بيقول اقعدي يفريده…
قعدت بتوتر شديد وهو كمل بهدوء انا سامعك عاوز اعرف كنتي بتجري من اي يومها..
-فريده بصتله بحزن ودموع محبوسه:كانو عاوزين يجوزوني ابن عمي..!
حمزه بصلها بخنقه مش عارف سببها وهو بيقول طيب فيها اي..
-فريده بحزن فيها اني مش بحبه ونه صايع بتاع بنات مش قد المسؤولية اصغر مني فيها حاجات كتيره اوي .
-تتجوزبني يفريده….!
فريده بصدمه كانت لسا هترد بس قاطع صدمتها صدمه تانيه لما سمعت صوت بيقول تتجوزها ازاي وهي متجوزه…!
فريده بصت بصدمه……………………..

رواية صدفه فريده الفصل الخامس

 

-تتجوزيني يفريده..!
=تتجوز ازاي وهي متجوزه!!!!!
-حمزه بص ناحيه الصوت بغضب وفريده بصت وعينيها وسعت من الصدمه وهي بتقول بخوف حقيقي ظهر ف صوتها عمي !زين!!!
-العم بغضب وهو بيبصلها بإستحقار: بق ال*** دا اللي هربتي من كتب الكتاب علشانه وخليتي سمعتك ف الأرض ي و*** ونا الي كنت هسترك واجوزك ابني طلعتي مدوراهااا ودايره علي حل شعرك يخساره تربيه اخويا فيكيي…..!!
-فريده كانت واقفه بتترعش من الخوف ومش قادره تتكلم فاقت علي صوت حمزه القوي وف نفس الوقت مليان عصبيه وهو بيقول
:لولا أنك راجل كبير وفي بيتي لاكنت معرفك تمامك دلوقتي فريده الكل يشهد بأدبهاا واحترامها بدل ما تلومهاا هي لوم الحيوا*ن الي جمبك لا كمان بجاحته كمان جايباه يجي لحد هنا…!
-كمل بصوت مليان حده وغضب وهو بيقول فريده تخصني وهتبق مراتي علي سنه الله ورسوله الكلام مفهوم ولا افهمهولكو بطريقتي..؟!!!
-زين بغضب وهو بيقول مين دا اللي حيوا*ن يلااا انت عبيط وبعدين فريده مراتيي فاهم يعني اي يعني مفيش جواز وعاوز أشوف عرض كتافك…!
“زين راح يشد فريده من ايديها بس اتفاجأ بإيد قويه مسكت أيده ملحقش يستوعب لان حمزه ضربه بالبوكس ف وشه ومسكه من هدومه وهو عيونه محمره من العصبيه وبيقول”
:شكلك متعرفش مين هو حمزه المنياوي ويعمل اي لو حد فكر يجي علي حاجه تخصه…!
كانت فريده بتعيط بخوف وهي بترتعش ف حضن سعاد بس كلهم فاقو علي صوت الظابط ومعاه سهام مامتها وهو بيقول اي الي بيحصل هنااا!
-فريده جريت علي حضن مامتها وهي بتعيط بخوف وصدمه..!
-سهام بحنيه وصوت باكي خلاص يحبيبتي اوعد ان كل حاجه ترجع كويسه تاني.
-الظابط بص للوضع المتوتر وهو بيبصلهم وبيقولهم كلكو ورايا علي القسم نشوف الموضوع دا..!
وكمل وهو بيبص لحمزه الي بيبصله بجمود وهو بيقول باحترام: دي تعليمات يحمزه بيه ولازم تتنفذ
“زين وصبري بصوله بغل وهما بيتوعدوله”
حمزه بص للظابط بهدوء من غير ما يرد وكلهم راحوا علي القسم معاه..
-زين بغضب يباشا دي مراتيي ودا رد فعلي لما الاقيها بتتسرمح مع راجل غريب ف شقته..!!!
-فريده بجمود بس انا مش مراتك يزين………

 

رواية صدفه فريده الفصل السادس

 

-زين بغضب يباشا دي مراتيي ودا رد فعلي لما الاقيها بتتسرمح مع راجل غريب ف شقته..!!!
-فريده بجمود بس انا مش مراتك يزين وكملت بزعيق ووجع كنت فين لما سبتني يوم الفرح كنت فين لما بعتني بالرخيص والناس كلها أتكلمت عليا اهو انت السبب ف وقفتناا دي يزيننن انت السبب أنا بكرهك ومكرهتش قدك..!!!
-الظابط بصلهم وبعدين وجه كلامه وزين وهو بيقول:اي رايك بق ف الكلام دا يزين لما تتحبس بتهمه التعدي علي شخص ف بيته؟؟؟؟!
-زين بصله وهو بيقول بتوتر وتراجع: يباشاا انا غلطت لكن كنت هصلح غلطتي وكنت رايح اكتب عليها ونتجوز بس الغضب عماني لما عمهاا هو الي قالي انها قاعده ف شقه راجل غريب الد*م غلي ف عروقي يباشاا ونا راجل شرقي.
-صبري بصلهم ببرود وهو بيقول ونا طلعت صادق يبق لاموأخذه يباشاا الهوليله دي كلها ملهاش لازمه…
-الظابط بصله بحده وغضب وهو بيقول:اولاا محدش قالك تنطق…ثانياا بق يحلو مش انت الي هتعرفني شغلي ف ياريت تخرس بدل ما ارميك ف الحجزز.
“كمل وهو بيوجه كلامه لفريده بهدوء وهو بيقول: اي ردك علي الكلام داا.؟”
:فريده كانت لسا هتتكلم بس سكتت لما حمزه قال بحده باينه وهو بيقول للظابط:اناا كنت ماشي علي الطريق وفجاه لاقيتهاا مغمي عليهاا خدتها وودتهاا البيت عندي اكيد لو نيتي اخطفهاا مكنتش خدتهاا بيتي لحد ما لاقيتهم اتهجمو علياا ف بيتيي..!
-حمزه كمل بحده وهو بيبصلهم بعصبيه: معني كنت أقدر انسفكم من علي وش الدنيااا ومحدش كان هيعرفلكم طريق جره اصلا بس انا عملت حساب لفريده مش اكتر
كمل كلامه وهو بيبص للظابط وبيقول دلوقتي اقدر اخد فريده والحاجه سهام.؟؟؟
-الظابط بصله باحترام وهو بيقول اتفضل يحمزه بيه
حمزه اخدهم فعلا وطلعو من القسم علي بيت سهام
الظابط بص لصبري وزين وهو بيقول بحده:اتفضلو انتو كمان ومش عاوز اي شوشره تاني
-صبري وزين طلعو وكانو مليانين غل وبيفكرو ازاي يخلصوا من حمزه..
في بيت سهام كانت فريده سكته وسهام حضناها بخوف.
حمزه بصلها بحب وهو بيقول تتجوزيني يفريده
فريده بصتله بجمود وهي بتقول ببرود لا…..

 

رواية صدفه فريده الفصل السابع

 

-حمزه بصلها بحب وهو بيقول تتجوزيني يفريده
فريده بصتله بجمود وهي بتقول ببرود لا…!
-حمزه بصلها بصدمه واضحه وهو بيقول
: يعني اي لااا يعني اي….؟!!!
-فريده بصتله بهدوء وهي بتقول ووجع: يعني لاء؟؟؟هو انا مليش حق اني اقبل أو ارفض يعني…؟؟؟؟؟
-حمزه بصلهاا وهو بيحاول يكون هادي علشان متخفش منه وبيقول بنبره حزينه رفضاني ليه يفريده…!
“فريده بصتله بعصبيه خفيفه وهي بتقول: انت بجد بتسال رافضه ليه حمزه انت مجنون انا مشوفتكش غير مرتين بسس انا الي حصل فياا خلي عندي تروما من كل الرجاله وكملت بدموع وهي بتقول متحسسنيش اني سلعه رخيصه علشان تبيعو وتشترو فيااا بجد حرام عليكم انا ماذيتش حد علشان يحصل فيا كد”
-حمزه بصلهاا وهو بيتنهد بحزن وبيقول
:متحكميش غير لما تسمعي يفريده نتي شوفتيني مرتين بس انا شوفتك كتير انا عارفك من زمان ي يفريده بس انتي مكنتيش شايفاني مكنتيش حاسه بياا حاولت الفت نظرك
كذا مره لياا بس معرفتش لحد ما ظهر زين ف حياتك وبقيتي متشوفيش غيره انا ادمرت يفريده ونتي مش حاسه بيااا حتي يوم فرحك انا كنت واقف من بعيد ولما جريتي فضلت وراكي وخبطت فيكي قصد علشان بس احاول اخليكي كويسه يفريده.
-فريده بصتله بصدمه وهي بتقول يعني اي ؟؟؟
-حمزه بصلها بحب وهو بيقول يعني بحبك يفريده ومستعد استناكي عمري كله بس نتي وافقي عليااا.
-فريده بصتله بتوهان باين فتكلم حمزه بحنيه صدقيني يفريده لاجيب حقك منهم واحد واحد هكون ليكي السند وهكون امانك والملجأ الي ديما هيحتويكي…
-فريده بصتله وهي حاسه بالأمان وتكلمت وقالت اديني فرصه افكر طيب.
حمزه بصلها بحب وهو بيقول بتصميم
:اوعدك هخليكي تعشقيني مش تحبيني بس.
-فريده بصتله برفعه حاجب وكملت بردح
متخودش مقلب ف نفسك بس ونبي يعم روميوو اجنحه رومانسيتك دخلت ف عيني..
-حمزه بصلها وقال بطريقه مضحكه: انتي بوسي ملاك الرحمه…..!!!
-قاطعتهم سهام وهي بتقول
:ونا بق الاطرش ف الزفه صح؟؟؟
حمزه وفريده بصولها والاتنين ف صوت واحد
-لاااا طبعااا لي بتقولي كد
-سهام بصتلهم وهي بتقول
:شايفاكم عمالين تتفقو وبتاع ولا كاني موجوده ؟؟؟
-حمزه وفريده بصولها ببراءه وهما بيقولو دا انتي الخير والبركه يسوسو يعسل انتي..
حمزه وفريده بصو لبعض بضحك لأنهم بيتكلمو ف صوت واحد.
-حمزه بص لسهام بجديه وهو بيقول
:انا طالب منك ايد فريده واعدك اني هحافظ عليها وهحطها في عنياا اماا صبري وزين ليهم حساب معاياا…
-فريده بصتله بمشاعر متلخبطه بس حست ان قلبها بيدق جامدد وانها عاوزاه جمبها علطول.
-سهام بصتله بحب وهي بتقول
: ونا واثقه فيك بحبيبي موافقه مقدمااا بس الاهم موافقه فريده..
حمزه بصلها بثقه وقال انا متأكد انها الي هتيجي تطلبني للجواز.
-فريده بصتله بقرف وهي بتبرطم ف سرهاا..
حمزه استاذن أنه يمشي لان الوقت
-سهام بطيبه كملت:متخليك شويه القاعده بتاعتك ميتشبعش منها والله.
-حمزه بصلها بود وهو بيقول هاجي تاني أن شاء الله.
فريده راحت توصله للباب وهي بتقول بغضب طفولي
:متهزرش مع ماما كد تاني لو سمحت.
حمزه باستنكار وغمزه بتغيري ولا اي.
-فريده بصتله بقرف وهي بتقول اه بغير بس علي مامااا ويلا اتفضل من غير مطرود بق
: فريده زقته لبراا وحمزه وقف بصدمه وهو بيقول
بق حمزه المنياوي يطرد من اوزعه زي دي..!
-فريده كانت واقفه ورا الباب كتمت ضحكتها وهي بتقول بغرور مصطنع ولساااا هتشوف دا انا هشلوحك
حمزه انفجر ف الضحك من كلامها وفريده تاهت ف صوت ضحكته بس فاقت علي صوت مامتها
مسلسل العشق الممنوع دا هيخلص امتي أن شاء الله..؟؟
فريده بصتلها بمشاكسه
-نتي حبي الاول والاخير يسوسو.
سهام بصتلهااا بصغره:كلي بعقلي حلاوه يبنت حامد..
فريده بصتلهاا بضحك وحضنو بعض بقوه بصيتلها سهام وتكلمت بنبره حزينه
:حقك عليا يحبيبه ماما كنت هضيعك من ايدي صدقيني انا بحبك وبخاف عليكي نتي بنتي الوحيده والي بقيالي ف الدنياا دي .
حضنتهاا فريده بحب الدنياا كلهااا
-يديمك لياا يكل حياتي…
-عند صبري وزين كانو قاعدين بيفركو بعصبيه وهما بيفكرو هيعملو اي مع حمزه
زين بغل وعصبيه
: ورحمه امي لاندمه علي اليوم الي فكر يقف فيه قصادي ابن الكل*ب داااا.
اناااا اتبهدل ف الاقسام.
-صبري بصله باستهزاء
هتعمل اي يعني يخفيف انت مش شايف هو واصل ازاي انت بالنسباله حشر*ه يزين يعني لو عاوز يدوس عليك ف اي لحظه هيعمل دا ومش هيتردد ثانيه واحده صبري كان قاصد يقول كد
-علشان يزيد من كره زين لحمزه ويخلص منه بسرعه.
صبري كمل بخبث
“لا واخد منك كمان الي كانت هتبقي مراتك يعني كوش علي كله ابن اللذينه”
-زين كان خلاص هينفجر من العصبيه اناا هخلص عليه هأجر رجاله يطلعو عليه يعدمو العافيه..
-“فايزه ف الوقت دا ادخلت واتكلمت بخبث
:عندي حل احسن الاتنين بصولها باهتمام وهي كملت كلام …….
بصو لبعض بخبث وكلهم ضحكو بشر…!!
“عند حمزه وصل البيت كانت سعاد قاعده مستنياه
حمزه بصلها بحب وباس ايديها
:قاعده كد ليه يحبيبتي.
-سعاد بصتله وتكلمت بدون مقدمات “انا مش موافقه علي جوازك من فريده”
:حمزه بصلها بصدمه وكان لسا هيتكلم لكن قاطع كلامه لما لاقي رقم غريب بعتله صور كتير لفريده وهي ف مواضع مش كويسه عينه وسعت من الصدمه…………..

 

رواية صدفه فريده الفصل الثامن

 

الفصل الثامن من رواية صدفة فريدة لا تزال قيد الكتابة، إذا أردن أن نُخبرك بمجرد نشر الفصل أنضم لقناتنا على تليجرام واكتب تعليق على هذه الصفحة لنستطع أن نُرسل لك إشعارًا بمجرد نشر الفصل.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى