رواية حب بلا حدود الفصل الثالث 3 بقلم مريم وليد
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية حب بلا حدود الفصل الثالث 3 بقلم مريم وليد
البارت الثالث
الفصل الثالث
في صباح يوم جديد
دخلت شجن اوضه والدتها بصنيه الاكل
لتجد والدتها تنام بتعب شديد
حطت الصنيه علي السرير قدام والدتها
صباح الخير يا ماما سلامتك ياحبيبتي
ايمان وهي بتبص لشجن وعلي وجهها يظهر الحزن
تعالي ياقلب امك صباح الخير
ثم اكملت بمشاكسه فهي عارفه ان شجن حنونه ورقيقه ومش بتستحمل عليها حاجه.
لو كنت اعرف ان شويه البرد دول هيخلوكي تصحي لوحدك كنت تعبت من زمان
شجن بعتاب
بعد الشر عليكي يا ماما ربنا يخليكي ليا متقوليش كده تاني انتي عارفه انا مليش غيرك في الدنيا دي انا بحبك اوى يا ماما ومش بقدر اتحمل اشوفك تعبانه
قامت ايمان بأحتضانها
ويخليكي ليا ياحبيبتي انا كمان بحبك اوى احنا الاتنين ملناش غير بعض
شجن بمرح
ماما انا رايحه الجامعه وموبايلي مفتوح هههه لو جرالك حاجه بعد ما تاكلي الفطار اللي انا اخترعته ده ابقي كلميني انتي عارفه اني مش بعرف اسلق بيضه حتي ربنا يسترها عليكي بقي
لتضحك إيمان وهي تقلب في الصنيه وهي بتلاقي حاجات غريبه وبصت للبيض بإشمئزاز
هههههه يخربيت عقلك انتي عايزة تموتيني يابت ايه اللس انتي مهبباه ده ده بيض ولا كيكه دي مش مستويه حتي
ااااااه ياخبتك التقيله يا إيمان في بتك
لتضحك شجن
يعني انا غلطانه اني قولت افاجئك وبعدين انتي عارفه اني مليش في المطبخ
إيمان بحب
علي قلبي زي العسل ياحبيبتي كفايه انك حاولتي تعمليه عشاني
بعد فتره قليله كانت خرجت شجن وراحت لجامعتها
في الجماعه
بعد ما خلصت شجن محاضراتها ذهبت مع صديقتها شروق وذهبت الي المكان الذي قيد به اسمائهم في جدول التوزيع علي الشركات من اجل تدريبهم
فـ شجن الاولي علي دفعتها دايما وتم اختيارها من ضمن اربع اشخاص تانيه
شجن وهي بتحضن شروق
انا مبسوطه اوي انك هتكوني معايا في نفس الشركه
شروق بسعادة
وانا كمان يا شوشو مبسوطه اوي انا كنت قاعده بدعي ربنا تكوني معايا والحمدلله اننا هنكون مع بعض
شجن بمرح
عااااااا مش مصدقه نفسي ان اول خطوة من طموحي بتتحقك وهبقي سيدة اعمال
قاطعهم ( فارس الجندي) ابن دكتور الدفعه وبيعشق شجن من اول مره شافها فيها
وهي كانت بتصده دايما وغيرة هي مش بتحب الاختلاط بيهم
فارس بنظرات عاشقه
ازيك يا شجن عامله ايه
شجن بأقتضاب
اهلاً
فارس بسعاده وحماس
انا مبسوط اوي يا شجن اني لقيت اسمي معاكي في نفس الشركه دي فرصه عشان نقرب من بعض اكتر
قاطعته شجن بغضب
لو سمحت ياريت كلامك معايا يكون في حدود جوه المحاضرة واعتقد ان حضرتك شايفني مش بتاعمل مع اي شاب في الجامعه نهائي
فارس
ودي حاجه تفرحني انا عارف انك محترمه ومش بتسمحي لأي بني ادم يتعدي حدوده معاكي وانا بحبك يا شجن وعايز ارتبط بيكي
شجن بغضب
وانا قولتلك ميت مره اني مبفكرش في الموضوع ده دلوقتي وكمان مش حابه احرجك كل شويه فلو سمحت كفاية كلام في الموضوع ده
فارس بأصرار
وانا مش هبطل اتكلم فيه يا شجن لاني بحبك فعلا لا ده انا بعشقك انا مش عارف بس ايه اللي مش عاجبك فيا
شجن وهي تنفخ خدها بضيق
كفايه بقي انت ايه مش بتزهق من الكلام في الموضوع ده لو سمحت ابعد عني وسبني في حالي بقي
قالتها ومشيت وسابته
فارس
نفسي تحسي بيا ياشجن بس هانت كلها سنه وتبقي ليا حتي لو كان غصب عنك
في منزل كاظم
اقترب من غرفة صغيرته وطرق الباب
لتتسع ابتسامة رزان
اتفضل يا بابا
احتضنها كاظم وهو يطبطب علي شعرها بحنان
ايه يا حبيبت بابا يعني صحيتي ومدخلتيش تصبحي عليا زي كل يوم
قالها بعتاب خفيف
لتعض علي شفتيها بخجل
انا اسفه يا بابا انا بس انشغلت في المذاكره
ثم قبلت خده بحنان
ليبتسم كاظم ويسحبها من كتفها وقعدها جانبه علي الكنبه
بابا انا كنت عايزة اخرج النهارده عشان عندي جامعه
ليتنهد كاظم بتعب وهو يهز راسه بيأس
رزان انا كنت عايز اكلمك في موضوع مهم
رزان بتوتر
اتفضل يا بابا
كاظم
رزان انا بمر بظروف صعبه في شغلي ومش حابب انك تخرجي من البيت اليومين دول لحد ما المشاكل دي تخلص انا خايف عليكي ياحبيبتي
رزان بتوتر
مشاكل ايه يا بابا وبعدين خروجي لجامعتي ماله بمشاكل شغلك
كاظم برفض
للاسف انا مش هقدر احكيلك و ده عشان كلام خطير انك تعرفيه يعني هيضرك اكتر ما هينفعك بمعرفتك بيه كل اللي طالبه منك انك تسمعي كلامي من غير ما تسألي
نزلت رأسها في الارض بحزن فهي حزينه بس مش عشان مش هتروح الجامعه عشان مش هتشوف قاسم ولا هتروح النادي تشوفه
كاظم
ممكن اعرف سبب الزعل ده ليه
رفعت رزان عيونها الدامعه وهي تقول بكذب
عشان عايزة اروح الجامعه واخرج انا مش بحب احس اني محبوسه في البيت يا بابا
كاظم بقله حيلة
معلش ياحبيبتي انا خايف عليكي تقدري تتابعي محاضراتك في البيت لفتره بس
وقفت بحماس
متخفش عليا يا بابا وبعدين كل الحراسه اللي في الفيلا دول لزمتهم ايه
تنهد كاظم بتعب هو عارف ان معاها حق ومحاوطين بحراسه كتيرة بس خايف عليها برضو من الناس دي دول مش ساهلين
كاظم بقله حيلة
خلاص انا موافق بس بشرط متتحركيش خطوه واحده من غيرهم اظن كلامي مفهوم
سقفت رزان بفرحه زي الاطفال وهي تحتضن ابيها
ربنا يخليك ليا يا احلي بابا في الدنيا
كاظم وهو يشدد علي احتضانها
ويخليكي ليا ياحبيبتي
في شركه المنياوي
دخل مصطفى المنياوي وسيف وقاسم
الي غرفه الاجتماعات ومعاهم رؤساء اقسام الموارد البشريه
دخل عدد كبير من الرجال وامراتين يظهر عليهم المهنيه
استقبلهم سيف وقاسم ومصطفى بحفاوة شديدة
بعد وقت كبير من المناقاشات
اتفقوا علي الاسعار
بعد انتهاء الاجتماع
مصطفى بسعاده
مبروك يا ولاد انتو اجتهدتو والحمدلله ربنا وفقنا دي اكبر صفقه للشركه
سيف بثقه ومرح
ده اقل حاجه عندنا يا عمي
مصطفى بفرحه
ربنا يوفقكم علي طول احنا لازم نجهز لحفله كبيره بالمناسبه دي
قاسم بمشاكسه
امووووووت انا في الحفلاااااات
بصله بتحذير مصطفى وسيف سكت علي طول
قاسم مدعي البرائه
في ايه ياجماعه مالكم قلبتو كده ليه اوعوا تفهموني صح
في صباح يوم جديد علي ابطالنا
كان سيف يعمل علي الكومبيوتر بتركيز
دخلت سارة
مستر سيف الملفات دي اللي حضرتك طلبتها من استاذ عمر بتاع الحسابات
وادتهملوا وخرجت بره
بعد ربع ساعه كانت وصلت شجن وفضلت تبص حوليها وملقيتش اي حد من اصحابها عشان هي جت بدري
قربت من سارة (السكرتيره) وهي بتفرك في ايدها بتوتر
لو سمحتي انا جايه بخصوص التدريب انا شجن زين
سارة بعمليه
اتفضلي استريحي وانا هبلغ مستر سيف
جلست شجن علي الكرسي وهي بتبص حوليها بأنبهار فهذه الشركه من اكبر الشركات في اسكندريه وليها فروع كتيرة بره مصر
دقايق وسمحت لها سارة بالدخول
خبطت شجن علي الباب حتي سمح لها بالدخول
دخلت بخطوات متوتره وفي لحظه كان سيف تسمر مكانه من الصدمه…..
يتبع…..
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية حب بلا حدود)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)