رواية ابن الهواري الفصل التاسع 9 بقلم ملكة حسن
رواية ابن الهواري الفصل التاسع 9 بقلم ملكة حسن
البارت التاسع
#الفصل٠التاسع
#ابن٠الهواري
#،بقلم٠ملكه٠حسن
رجع زيد وكان ماسك طبق في اكل قالها اتفضلي
بصت فريده بعيد وقالت مش هاكل هو اجباري كمان
فهم زيد من كلامها أنها قصده علي جوازه منها حط الطبق
علي الترابيزه وقال لا مش اجباري يا بت خالي اهو الاكل
عندك براحتك وسبها ودخل اوضته حست فريده بالذنب أنها
كانت قاسيه معه في الكلام كانت لسه هتمشي بس رائحه
الاكل دخلت أنفها وحست انها جعانه فعلا مسكت الطبق
وبقيت تبص حواليها ودخلت الاوضه بسرعه لمحها زيد من
ورا الباب وبقي يضحك من قلبه بصوت عالي علي أفعالها
بعد يومين كانت فريده زي العاده قاعده وحدها فوق وفجاءه
الباب خبط فتحت لقيت بنت ملامحها جميله واقفه بتقول
بسخريه بقي انتي العروسه الجديده
انتي اللي زيد سابني عشانك انتي
ودخلت البنت عليها هي واقفه رجعت فريده لورا
بخوف وقالت انتي مين
سكتت البنت شويه وقالت انا ابقى مراته يا عنيا
اللي سيبني عشانك وهملني وقاعد أهنأ ويكي
بصت في عيونها وكملت بسخريه وغضب يا بت البندر
اتكلمت فريده بتعثلم وغصه في خلقها من الصدمه
وقالت انا معرفش أنه متجوز ولا مكنتش قبلت اصلا
اتجوزه والكل عارف هو اتجوزني بأمر من جدي
قربت منها البنت بغضب وقالت وانتي مقولتبش لا
يا غندوره كملت البنت وهي باصه وعيونها حمرا
انتي اللي خطفتي جوزي
خليكي فاكره انك بتلعبي بالنار يا شاطره
ومشيت البنت من قدامها قعدت فريده مكانها
وبقيت تعيط لما افتكرت انو خداعها ازي اتجوزها وهو
متجوز حتي مغلطش في الكلام قدامها ازي قدر يخدعها
هي اه لسه صغيره بس هي عاشت تجارب كتير
اتعملت منها وهي لسه سنها صغير
افتكرت ابوها اللي اتحرمت منه وبقيت تعيط
وافتكرت جدها هو وحضنها وبيضحك في وشها
بكت بحرقه وبقت تصرخ
وتقول وحشتني يا جدي وحشتني الدينا قاسيه قوي من بعدك
كله بيبيع ويشتري في فريده حبيبتك وترمت علي
الأرض وبقيت تبكي
كان الوقت اتاخر وفجاءه دخل زيد من الباب
لقي أمه في وشه وقال مساء الخير يا امي
ليه قاعده كده وبص في ساعته وقال الوقت متاخر
بصت أمه بغضب وقالت مساء الخير يا ولدي قاعده ليه
عشان مستنيه المحروس ولدي اللي مبقتش اعرف ليه معاد
راجعه ولا خروج حتي
نفخ زيد بنفاذ صبر وقال عايزه اي يا امي
من الاخر بدل النكد ده انا مش ناقص
اتكلمت بغضب وقالت امال المحروسه مرتك هتنزل امته في
الدار ولا هتفضل قاعده فوق زي عروسه الشمع
عايز تتحط في قزاز
نفخ زيد وكمل بغضب وانتي عايزه منها اي يا امي البت
صغيره ومش حمل كلامك
بصت ليه أمه وقالت ميصحش يا ولدي
تفضل فوق أكده
الناس كلت وشي بيقولو ولدك عزل منك
مع بت البندر بس يا ولدي
تنزل الدار ومش عايزه حاجه منها واصل
بص زيد بعيد وقال حاضر يا امي هتنزل بس قسم بالله لو
عرفت حد داس ليها علي طرف سعتها هاخد ليها بيت وحدها
خليكي فاكره كلامي كويس وسعتها خلي الناس تقول زيد
عزل من أهله بجد
ارتباكت أمه وقالت حاضر يا ولدي
حاضر قام زيد وقال تصبحي علي خير يا امي
وقف زيد علي السلم وقال لا بالحق
هي فاطمه جات يا امئ
اتكلمت أمه من غير ما تبص وقالت جات الظهر يا ولدي
كمل زيد وقال امال مش سامع صوت ليها في
الدار بصت ليه أمه وقالت
هتكون راحت فين يعني تلقي اتخمدت البت دي عيارها
فلت زيد اتعصب من كلامها
كمل طريقه وقال تصبحي علي خير يا امي
فتح زبد الباب لقي فريده قاعده في الصاله
عيونها حمرار ووارمه فهم أنها كانت تبكي
قعد علي الكنبه وقال مساء الخير
انتبهت فريده وردت عليه بصوت باهت وضعيف
وقالت مساء النور بص زيد في وشها بتركيز
وقال أنا نقلت الورق بتاعك سوهاج هتدخلي
هنا من اول السنه الدراسيه هتكملي
هيكون في سوق وعربيه مخصوص عشانك
هزت فريده دماغها بحزن دليل علي الموافقه
وكمل زيد وقال السبب انو في عربيه هتوديكي وتجيبك
لانك متعرفيش بلدنا كويس لانك جديده هنا طبعا
هزت فريده دماغها من غير ما تنطق أو اتجدال زي
ما اتعود عليها
استغرب زيد هدوئها وقال هو في حاجه مدايقكي
ردت فريده وقالت لامفيش وعدلت من قاعدتها وقالت
انا كويسه ونفخت وقالت متقلقش
بص ليها زيد وقال بحيره طيب اكلتي
هزت دماغها بمعني لا
اتعصب زيد وقال ليه قاعده من غير اكل
احنا مش بيت كفار هنا انتي هتجنني معكي
فوقي كفايه لازم تركزي في حياتك الجايه
بصت ليه وعيونها كلها دموع وقالت
انا مش عايزه اكل ده مش اجباري
وكمان وبنسبه لحياتي انا هعرف امشيها كويس
خليك انت مع مراتك الأولي انتبه زيد لكلامها وردد وقال
بحيره مراتي
اتكلمت فريده بعصبيه وقالت مراتك اللي انت سايبها
وجوزتني عليها وكدبت عليا حتي جدي منبهش عليا
اني زوجه تانيه انا مستحملش حد يقول عليا خاطفه راجله
بص ليها زيد بحيره وقال مين قالك الكلام ده انطقي
صرخت فيه فريده بغضب وقالت مراتك
كانت هنا بدري بتهددني وهي اللي عرفتني حقيقتك
يا بيه يا محترم يا ابن الهواري
اتكلم زيد بنفاذ صبر وغضب وقال واطي صوتك
انا مش بحب الحريم اللي تفضل تنوح وتصرخ كيف البقر
مين غير ما تفهم حتي بتقول اي
صرخت في وشه تاني فريده وقالت ازي تتجرأ
تقول عليا كده تصدق عندك حق عشان قبلت بواحد
زيك وسبت بلدي وجيت عشان القي كله كدب في كدب
كله مش طايقني حتي عمتي اللي اقرب الناس ليا
وفي الاخر تطلع متجوز
مسك زيد دراعها بقوه وقال ايوه متجوز
وتفضلي ادخلي علي واضنك مش عايز اسمع صوتك تاني
بكت فريده بصوت وشهقات عاليه ومشيت من قدامه
بسرعه وقف ذيد وقال بغضب حسابك معايا
بعدين يا فاطمه
وفتح باب الاوضه بغضب ودخل جوه
مسك صورته هو وجده
وخدها في حضنه عيونه اتملت دموع وقال
سامحني يا جدي
سامحني بس هي مينفعش معها الدلع لازم تكون
قوه مش تضعيف مع كل مواقف طلع الصوره من
خصنه وبص فيها
وقال بقهر وحزن وحشتني يا جدي قوي مكنتش اعرف انو
فراقك صعب قوي كده وحشاني خضنك ونصحيتك ليا
ام في الاوضه التانيه كانت فريده بتعيط بحرقه
وتقول فينك يا جدي كلهم بيدابحو فيا
حتي حفيدك المحترم طلع بيكدب عليا صدقني مش فارق
معايا متجوز ولا لا بس اني اتخدعت
واتكدب عليا وفجاءه ………
زيد طلع متجوز بجد 😱تتوقعو هيحصل اي مع فريده
شاركو معايا رائيكو في التعليقات ♥️ 🫶 ياريت حبايب
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية ابن الهواري)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)