رواية غول الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم بيري الصياد
رواية غول الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم بيري الصياد
البارت التاسع
رواية غول الصعيد الحلقة التاسعة
ينظر إليها همام ويقول:وعلشان ابوها جتل ابوي اتجوزتها يا جده
حليمه بغضب اعمى:انت هتجول ايه بدل ما تروح تجتلها هي وابوها وعمها جاي تجولي اتجوزتها وجايبها لحد عندي يا همام انت واعي لحديتك ده
همام بجمود شديد:واعي وعارف زين انا هعمل ايه يا جده ملكيش صالح باللي انا هعمله والبت دي بجت تحت يدي وحمايتي اني
تضرب حليمة يدها على الطاولة بقوه وغضب شديد وتقول:حمايتك ايه ده انت نسيت دم أبوك اللي لسه ما بردش نسيت الجرح اللي في صدرنا يا همام دم مهينشفش غير بدم اوعاك تنسا ده يا ولد ولدي
يقف همام ويرفع رأسه بكبرياء وجبروت ويقول:أنا
مهننساش يا جده ولا عمري هنسا ده بس أنا اخترت طريق تاني طريق يمكن هيوجع وهيحرج أكتر من الدم أنا هخليها تعيش وتشوف بعينها إن اللي بيني وبينها مش لعب ولا رحمه ده حساب مفتوح ميقفلش غير بموتها وموت ابوها
تتنهد حليمة بحزن و وجع علي ولدها مازال يوجد بداخلها وتقول:انت هتلعب بالنار يا ولدي واللي بيلعب بالنار يا همام يا بيحرج العدو يا بيحرج نفسه واني خايفه لا تتحرج انت وتروح في طريج ملهوش رجوع مع البت دي
ينظر اليها همام ويقول:البت دي مهيكونش بيناتنا غير دم ابوي يا جده و اوعاكي تفكري ان همام السوهاجي هيضعف جدام بت علي وش الدنيا في يوم من الايام انا معنديش جلب علشان اضعف حتى
انهي حديثه وكان ان يذهب الي الخارج لكن تقول حليمه بغضب شديد:يبجي تسيبني انا انتجم لولدي علي كيفي يا همام وملكش صالح باللي هعمله مع البت دي انت اخترت الطريج دي يبجي سيبني انا كمان اختار طريجي
ينظر إليها همام بطرف عينيه ويقول:لا يا جده البت دي محدش هيحاسبها غيري ومحدش لي صالح بيها ولا باللي هعمله انا واللي يعمل غير اكده هيبجى فتح معايا طريج اخره جبره مين ما كان
نهي حديثه وهو يقصدها هي فهو لا يريد حليمه ان تخرب خطيته ويذهب همام الي الخارج دون ان يتحدث ام يقول شئ آخر وتنظر حليمه خلفه بعدم تصديق وهي لم تستوعب ماذا يفعل حفيدها وكيف يستطيع ان يحمي هذه الفتاه منها وتقول حليمه بداخلها:بسبب ابو البت دي ولدي راح مني يا همام البت اللي انت جاي هتجول انها في حمايتك ابوها جتل ولدي بدم بارد معرفش هتفكر كيف عايز دم ولدي اللي لسه مبردش مبجاش انا حليمه لو مخلتهاش تتمني الموت واني احطها في جبرها ولا اعمل فيها اللي هعمله يا همام
انهت حديثها وهي تنظر أمامها وتفكر في الذي سوف تفعله مع ابنة كمال وتظهر هذه الفتاة من بعيد كانت تقف وعيونها تمتلئ بالخوف ودموع متردده ان تنزل وهي تسمع هذا الحديث لكن لم تستطع ان تنطق بكلمة واحده فهي تفكر ولا تعلم ماذا يفعلون بها همام وجدته وتركض تمارا الي طريق الغرفه مره اخرى لكن ترى الذي تخبط به بقوه لتفزع وتبتعد بسرعه عنه
ترى بالذي ينظر إليها من الأسفل للاعلي بوقاحه ويقول باعجاب شديد واضح بشده عليه:انتي مين يا بت انتي وايه اللي جابك اهني
تبلع تمارا ريقها بصعوبه وتقول:انت اللي مين
يقترب ضاحي منها بشده ويقول:ضاحي السوهاجي يا جمر انتي مين بجي
تبتعد تمارا عنه بسرعه وتقول بغضب شديد:انت ازاي تقرب مني كده يا حيوان انت
يمسك ضاحي يدها بقوه كبيره ويقول:مجبوله منك يا جميل تلاجي متعرفيش انا مين علشان اكده هسامحك المره دي
تحاول تمارا ان تسحب يدها منه وكانت ان تصرخ به لكن تسمع من تقول بغضب شديد:ضاحي انت هتعمل ايه
ينظر ضاحي لصاحبة الصوت يراها اميره لينظر الي تمارا ويقول:وانتي مالك يا بت الرافضي انتي
تذهب اميره وتقول بغضب:دي مرت عمي همام يا ضاحي هو لو عرف باللي هتعمله دلوج مع مرته هيجتلك
يصدم ضاحي بشده وينظر الي تمارا بسرعه ويرتعب بشده ويبتعد عن تمارا عدة خطوات بسرعه كبيره ولا تعلم تمارا لماذا لكنها احبت شعورها في هذا الوقت وبأنها تكون زوجة رجل مثل همام اعجابها الشعور بشده
يقول ضاحي بخوف يحاول يخفي:حجك عليا يا مرت اخوي اللي ميعرفكيش يجاهلك برضو
لا تتحدث تمارا فقط تبتسم ابتسامة خفيفه ويسمعون بما تضحك بخفه وتقول:طول عمرك لطخ يا ضاحي لما هتخاف اكده تغلط ليه من الاول
ينظر اليها ضاحي وما تكون سوى زينه ويقول بغضب شديد:مهنخافش من حد بس هي مرت اخوي ولازم نحترمها علشان مرت الكبير وهمام اتجوز ميته وليه مجلش لحد هو سر ياك
تنظر زينه الي تمارا وتقول:لسه محدش هيعرف حاجه كل اللي نعرفوا ان الجمر ده مرت الغول بس
تبتسم تمارا وتنظر الي ضاحي الذي نظر اليها باعجاب يحاول يخفي ويقول ضاحي بداخله:من يومك هتجع واجف يا همام يوم ما تتجوز تاخد دي وانا اتجوزت اميره واخد رزقي من كل حاجه اكده
انهي حديثه بحقد وغيره شديده وينظر الي اميره باشمئزاز شديد ويذهب الي الأسفل تنظر خلفه تمارا وتقول بتلقائية:ماله الكلب ده شكله عامل كده ليه
تصدم اميره من حديثها وتقول:لا براحه علي حالك يا بت أكده هتتاكلي بدري ومحدش هيسيبك تعيشي مرتاحه اهني يا خيتي هدي علي حالك شويه
تنظر اليها تمارا وتقول بغضب:ومين قالك اني عايزه اعيش هنا من الاساس انا عايزه ارجع لبيتي ولبابا مش عايزه اكون هنا
زينه بغضب اشد:ما جالتلك تهدي علي حالك يا بت اهني مهيحبوش البنات اللي هيعترضوا في حاجه وبعدين ده جوزك دلوجتي يبجي حياتك أهني بجت امر واقع عيشي احسن ما تتعبي نفسك علي الفاضي
اومأت اميره وتقول بنبره حزينه:اسمعي من ناس عايشين في البيت ده من سنين يا صوح انتي اسمك ايه
انهت حديثها بتسأل وهي تنظر الي تمارا التي قالت: تمارا
زينه وهي تنظر اليها.حجه اخوي يتجوزك اسم وجمال مفيش بعد أكده الصراحه بس عايزاكي تحرجي دم جدتي وامي اكتر واعملي عليهم انك الكبيره ودلوجتي انتي سيدة القصر ده
تنظر اليها تمارا باستغراب شديد وتقول:انتي عايزني احرق دم امك وستك
اومأت لها زينه وقالت: مفيش غيرك دلوجتي هتعرف تعمل ده انا نفسي اتفشى فيهم جوي نفذي انتي وانا وراكي متجلجيش
تذهب اميره وتنغز زينه بقوه وتقول:تمارا لسه صغيره ومهتعرفش الناس اللي اهنه زين يا زينه عيب اكده سيبها تاخد علي الجو الاول
تمارا بغيظ شديد:ومين قالك اني هعيش هنا اصلا انا مستنيه بابا وصاصا يجيوا ياخدوني من المكان ده ومش هشوفكم تاني بعد كده
تضع زينه يدها علي كتف تمارا وتقول: مش جولتلك مهتعرفيش حاجه وانتي مفكره ان بعد ما همام جال عليكي مرته هتجدري تطلعي من أهنه يا تمارا
تبلع تمارا ريقها بتوتر وتقول:لا ما انا مش مراته حق وحقيقه هو بيكدب اصلا
يشهقون الفتيات بصدمه شديده وهم ينظرون
الي تمارا ولا يستوعبون ماذا تقول الآن وتنظر اميره حولها بخوف شديد وتنظر اليها تمارا وتقول:في ايه انتي كمان
زينه بصدمه:يخربيت ابوكي انتي بتقولي علي همام كداب ده لو سمعك هيطخك ويرجعك في خشبتك لابوكي
يدق قلب تمارا بخوف وتقول:ليه يعني انا بقول الحقيقه
تسحبها اميره وتجلسها وتقول:انتي يا بت مينفعش اللي هتعملي ده اوعاكي تجولي كلامك ده تاني انا عايزكي تعمري معانا أهنه حساكي بت حلال وزينا معايزاش يجتلك عمي همام بسرعه
تمارا بغضب شديد:يقتلني بس مش بسرعه مش كده وبعدين انا مبخفش لا من عمو ده ولا من حد في الدنيا كلها متحسسونيش بقي انوا العو اللي بياكل العيال
تجلس زينه بجانبها وتقول:انتي لسه مفهماش حاجه يا تمارا ياخيتي احمي حالك من شر همام اخوي علشان لو حطك في راسه مهيرحمكيش وهيندمك علي اليوم اللي اتولدي في
تشعر تمارا بالخوف حقاً من همام وتنهض وتقول بشبه بكاء:انا عايزه اروح لبابا و مصطفى مليش دعوه بكل ده خلوني امشي من هنا
زينه بغيظ شديد:ما جولتلك انتي مرته ومينفعش تمشي من اهنه دلوجتي
تمارا بغضب شديد: قولتلك مش مراته والله ما مراته انا هتجوز مصطفي ومش هتجوز غيره سيبوني امشي بقي
كانت اميره ان تتحدث لكن يسمعون من يقول بنبرة افزعتهم جميعاً:متاكده من كلامك ده يا بت الشناوي
ينظرون الفتيات بسرعه إلى الخلف ويدق قلب تمارا بخوف شديد وتتجمد الكلمات في حلقها وعينيها تلتقي مع عينيه ويسير همام بخطوات تجعل الرعب يدق بقلوبهم ويقول وهو يقف أمام تمارا وهو ينظر اليها:كنتي هتجولي انك مش مرتي وانك هتتجوزي الواد الماسخ بتاعك مش اكده
تنظر اليه تمارا وكأنها تنزل للدور الاول من منزل ما وتقول بتلقائية شديده:انت طويل اوي كده ازاي يا عمو
يغضب همام منها بشده وتكتم زينه الضحك وتنظر اليها اميره بصدمه ويقول همام بصوت افزعهم:انتي هتجولي ايه
تعود تمارا الي الخلف بسرعه وبشده وجسدها يرتجف من صوته وتحاول التماسك وتقول وهي تغطي علي حديثها بصوت مبحوح من الخوف: انا مش مراتك يا عمو ومش هكون مراته أبداً انا واحده مخطوبه ومينفعش اتجوز غير خطيبي
يقترب همام منها ببطئ وخطواته ثقيلة كأنها تضرب الأرض وتحرقها وتبتعد أميرة بخوف شديد منه وكان همام ان يصل الي تمارا لكن تقف امامه زينه وتقول:معلش ياخوي هي مهتعرفش طريجتك سيبها وانا هعرفها كل حاجه متشغلش بالك انت
تنظر اليها تمارا وتضع يدها علي خصرها وتقول بغيظ شديد:انتي معايا ولا عليا يا حجه انتي شويه تكوني معايا وعايزه مصلحتي وشويه واقفه مع اخوكي وملكيش غيره انتي بوشين مش كده
تنغزها زينه وتقول:اكتمي يا تمارا ونتكلم بعدين مش دلوجتي اسكتي
ينظر همام الي تمارا ويقول وهو يذهب الي غرفته:جهزوها علشان فرحها انهارده
تتصدم تمارا بشده من حديثه وهي لا تعلم ماذا يقول هذا المختل الان ويصدمون الفتيات أيضاً وتقول تمارا بغضب شديد:انا مش هتجوز غير مصطفي م
قطعت حديثها زينه التي وضعت يدها علي فمها بسرعه قبل ان يسمعها همام ويعود مره اخرى وتقول زينه:خلاص يا تمارا عاد انتي عايزاه يجي يجتلك علشان ترتاحي
تمارا بغضب شديد:انا مش هتجوز اخوكي ده انتوا بتقولوا ايه هو مفكرني لعبه في ايده يتحكم فيها زي ما هو عايز انا مستحيل اقبل بالكلام ده
تنظر زينه الي اميره وهم لا يعلمون ماذا يفعلون الان بهذه الفتاه وتمسكها اميره من ذراعها وتقول:تعالي معايا بس يا تمارا
انهت حديثها وتسحبها معها الي غرفة اولادها وتنظر خلفهم زينه وهي تخاف من الذي يأتي ولا تعلم ماذا سوف يفعل همام ولماذا جعل تمارا تأتي إلى هذا المكان ولماذا يصمم ان يتزوجها وهي ترفض بهذا الشكل تتنهد زينه بقوه وتذهب الي غرفة اولاد اميره لكي تهدي تمارا وتتحدث معها فماذا سوف يحدث بهذه الفتاه بعد وماذا ينتظرها أيضا
(مش محتاجه اقول عايزه ايه طبعا اكيد حفظوا كويس ولا ايه🙂🙂😂)
يعني همام يتجوز لهتط الجشطه دي وانا اتجوز اميره ياما بجي ده عدل:كان هذا صوت ضاحي الغاضب بشده من همام وما يحدث الآن وتقول عفاف بغضب شديد:هو ده اللي فارج معاك ومفرقش معاك انه اتجوز دلوجتي والبت دي هتكون مرت كبير النجع كله وممكن تجيب الوريث وهمام وولده يكوشوا علي كل حاجه كمان يا ضاحي
انهت حديثها بغضب وحقد شديد وينظر اليها ضاحي ويقول بخوف:لا انتي هتجولي ايه ياما لا همام هيموت ان شاء الله وانا هاخد مكانه وهكون الكبير وهخلي الحريم يجروا ورايا جري
عفاف بغضب شديد:انا بجول ايه وانت هتفكر في ايه يا ضاحي كل همك ان الحريم تجري وراك ومفرجش معاك ان بجواز همام ده ممكن نسله ميتجطعش وهيكون اسم الغول موجودين للأجيال انا عايزه اجتله يروح يجوز علشان يجيب حتت عيل ياخد كل الورث ده في كرشه
انهت حديثها بغل شديد وهي تنظر أمامها وينظر إليها ضاحي ويقول:هنعمل ايه ياما دلوج علشان ميحوصلش ده
تنظر عفاف أمامها وتفكر بخبث شديد وتنظر الي ضاحي وتبتسم بشر شديد وتقول:لو كمل جواز همام (هنجتل مراته جبل ما تجيب الوريث يا ولدي)
ينظر اليها ضاحي بسرعه ويبلع ريقه ويقول:والله خساره ياما البت دي تموت بسبب همام ما تيجي نجتل همام واتجوزها انا
تنظر اليه عفاف وترفع يدها وتصفعه بجميع قوتها ويصدم ضاحي من فعلتها بشده ويقول بغضب شديد: ايه اللي عملتي ده ياما ازاي ترفعي يدك دي عليا اكده
عفاف بغضب اعمي: انت اتخوت وعجلك راح من الشرب يا جلوس الطين انت عايزنا نفكر نجتل همام انت عارف لو همام عاش وكمل في الدنيا وعرف ان احنا اللي كنا هنجتله هيعمل فينا ايه ده ممكن يجطع من لحمنا نساير اوعاك تجول كلامك ده تاني والا هروح اجول لهمام ويجتلك هو
يصدم ضاحي من حديث والدته ويذهب الي الخارج وهو يغضب منها بشده ولا يريد ان يبقي معها بنفس الغرفه وتنظر خلفه عفاف وتبصق خلفه وتنظر أمامها وتقول:عيل مهيعرفش يفكر في حاجه صوح لو كان هيعرف كان هو بجي الكبير مكان همام
انهت حديثها بغضب وحقد شديد وهي تنظر أمامها وتفكر وتبتسم وتقول بخبث شديد:اكده نجتل مرت همام ونخلص منيها بسرعه جبل ما تحبل حتى بس اجتلها كيف دي معايزاش حد يعرف ان انا اللي جتلتها بس كيف ده
انهت حديثها وهي تفكر بكل الطرق الذي من الممكن تفعلها لتقتل تمارا بالفعل فهل سوف تنجح هذه السيده في مخططها ام ماذا سوف يحدث بعد
ـــــــــــــــــــــ🎀 بـيـري الـصـيـاد🎀ــــــــــــــــــــــ
كان مصطفى يقود السياره بسرعه لكي يصل لتمارا سريعاً وينظر اليه كمال وهو يخاف من المستقبل بشده ويقف مصطفى السياره بسرعه بعد ان راه عدد كبير من الأشخاص يقفون في هذا الطريق يعلم كمال علي الفور بأنهم رجال الغول ويبلع ريقه وهو لا يعلم هل سوف يجعلونه يدخل ام ماذا يحدث الآن ويذهب اليهم احد الرجال وينزل كمال الزجاج ويقول الرجل:انت مين يا خال وجاي لمين اهنه
يبلع كمال ريقه ويقول:للغول ليا عنده امانه وجاي اخدها منه
يبتسم الرجل بسخريه ويقول:والامانه دي كام بجى
ينزل مصطفي من السياره ويقول بغضب شديد:هو ضروري الامانه تكون فلوس يا عم انت خلينا ندخل علشان ناخد اللي لينا ونمشي من هنا احنا مكناش ولا عايزين ندخل مكان زي ده كلم الغول بتاعكم ده وخلي يجيب اللي لينا واحنا هنمشي
ينظر اليه الرجل ويقول بصوت عالي:وهو الغول هياخد منيكم ايه يا ولد عمي متعليش حاسك أهنه والا هجتلك جبل ما توصل للغول حتى
كان مصطفي ان يغضب اكتر لكن ينزل كمال بسرعه ويقول:خلاص يا مصطفي متتكلمش تاني واسكت دلوقتي
وينظر الي الرجل ويقول:ممكن تكلم الغول وتقوله كمال الشناوي عايز يتكلم معاك شويه
ينظر اليه الرجل من الأسفل للاعلي ويقول: استنوا اهنه
نهي حديثه ويذهب ويأخذ الهاتف من رجل آخر ويدق الي عيسى الذي رد عليه بعد قليل وقال:في ايه
الرجل باحترام: عيسى بيه في واحد اهنه بيجول أنه لي امانه عند الغول وعايز يتكلم معاه شوي
يرفع عيسى حاجبه وينظر الي همام الذي يأخذ من هذا الكيس بالعود ويقول:مجلش اسمه ايه
يبتسم همام بجمود شديد وهو يعلم ما يحدث الآن ويقول الرجل لعيسى:اسمه كمال الشناوي يا خال عيسى
ينظر عيسى الي همام ويبعد الهاتف عن أذنه ويقول:كمال الشناوي عايز يفوت يا غول هتعمل ايه
يعود همام بظهره ويقول وهو ينظر أمامه ببرود وغموض شديد:ينور البلد يا عيسى مينفعش ابو مرتي تخلي يجعد علي اول البلد اكده
يتصدم عيسى من همام وحديثه بشده و
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية غول الصعيد)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)