روايات

رواية رأتها عيني فتورط قلبي – قصة سيف ومنى الفصل العشرون 20 بقلم إسراء هاني

رواية رأتها عيني فتورط قلبي – قصة سيف ومنى الفصل العشرون 20 بقلم إسراء هاني

 

البارت العشرون

 

أيعقل أنها مـ.ـا.تت
سافر للعمل في بلد بعيدة تحتاج ثلاث ساعات في الطائرة و يومان في اي وسيلة مواصلات أخرى
يعمل بلا روح لانه بعيد عنها يشتاق لها حد الجنون لم يمر نصف يوم لكنه يشعر انه قرن يعد الساعات بل الدقائق بل الثواني
يهون عليه عنـ.ـد.ما يتذكر قب.لتها حض.نها ضحكتها موقف اضحكه على جنونها
محمد بتنهيدة و هو يق.بل صورتها: عملتي فيا ايه حشـ.ـتـ.ـيني و حشـ.ـتـ.ـيني و اوي
تجلس في البيت التي أبت ان تخرج منه بعد أن سافر لان في كل مكان رائحته هنا ق.بلها هنا احتض.نها
لكنها تشعر انها لن تراه ثانية
ليدق بابها و تذهب لتفتحه لتجد فتاة و حولها ٤ رجـ.ـال شكلهم ير.عب
سحبت الغطاء من الخلف و ارتدته
اسراء ببراءة: مين حضرتك
سعاد : انتي بقى اللي حبك كل ده
اسراء : مش فاهم حاجة
دخلت سعاد بعد أن تركت محمد في بلده و حده و جلست على الاريكة ووضعت قدm فوق الأخرى تتأمل في البيت الذي جهز من مالها
اسراء : ايه أصله ده انتي مين
سعاد : انا ضرتك يا عينيا
اسراء ؛ افنـ.ـد.م
سعاد : انا مرات محمد الأولى و انتي التانية و ابقى بـ.ـنت عمته
اسراء : انتي كد.ابة
سعاد : انتي تخ.رسي و تقعدي تسمعيني و الا انتي شايفة الرجـ.ـا.لة دول اخليهم يتبسطوا لما يعر.وكي
اسراء بخــــوف : عايزة ايه
سعاد : عايزة روحك
نظرت لها بخــــوف شـ.ـديد
سعاد : اه مش حارتاح غير لما احسر قلبه عليكي زي ما حر.ق قلبي لما اتجوز عليا انا وحدة من الشوراع لا ومش يتجوزها يوم او يومين حبها و عشقها عملت اللي انا بقالي سنتين بحاول اعمله
اسراء بو.جـ.ـع : انتي بقالك سنتين متجوزة محمد
سعاد : شايفة و تيجي وحدة زيك تاخدوا بكل سهولة لا ويعملها بيت و يعيشوا من فلوسي شايفة
اسراء بدmـ.ـو.ع : عايزة ايه
سعاد : كلمي
اسراء : هو مين
سعاد : كلمي محمد فيديو كول عايزة يشوفني هنا
أمسكت هاتفها تتصل عليه ليجيبها بلهفة شـ.ـديدة
محمد : حشـ.ـتـ.ـيني و حشـ.ـتـ.ـيني و حشـ.ـتـ.ـيني و
اغصمت سعاد عينيها بألــم شـ.ـديد لانها تمنت منذ زواجهم ان يحبها او يشتاق إليها
اسراء حاولت أن تبان طبيعية : محمد هو انت كنت متجوز قبلي بـ.ـنت عمتك
حدق في عينيه تحت صدmة كادت تودي بروحه راي في عينيها حـ.ـز.ن شـ.ـديد هو السبب به تمنى لو ما.ت قبل ذلك اغمض عينيه بعنف لتهبط دmـ.ـو.عه بغزارة شـ.ـديدة و من شـ.ـدة ألــمه لم يستطع الكلام
محمد : انا اسف خفت اقولك اتحرم منك عمري ما اعتبرتها مراتي عمري ما حبيتها انتي اول حب
و قبل أن يكمل كلامه لمح سلا.ح موجه ناحية رأسها
محمد و هو يرجف بشـ.ـدة و كاد يجن لا يوجد شعور يصف خــــوفه الان
محمد : اس اس اسراء ايه ده
اخذت سعاد منها الهاتف و وجهت الكاميرا إليها
سعاد : مفاجأة مش كدة
محمد: س سعاد
سعاد : انا اللي عمرك ما حبيتها و لا اعتبرتها مراتك
محمد بدmـ.ـو.ع : سعاد اسراء مالهاش ذنب
سعاد : ذنبها انك حبيتها حح.سرك عليها يا محمد لما تشوفها بتمـ.ـو.ت قدام عينيك
يختنق يقسم انه سيمـ.ـو.ت من شـ.ـدة خــــوفه تعالت أصوات بكاءه
محمد : ابو.س ايدك يا سعاد حاعمل اللي انتي عايزاه حاطلقها و بالتلاتة حنسافر اوعدك عمري ما ازعلك بس ما تأذيهاش
سعاد : تؤ تؤ ده مش حيحر.ق قلبك يا حمود
محمد : اسراء اهربي يا اسراء اهربي
سعااااااااااد لا يا سعااااااااااد
صرخ بها محمد عنـ.ـد.ما رأى احد رجـ.ـالتها موجه سلا.حه عليها محمد : اللي انتي عايزاه حاعمله ما تق.تلهاش يا سعاد
سعاد : مش حاقت.لها ايه رايك اخليهم يغت.صبوها فكرة احلى صح يلا يا رجـ.ـا.لة
محمد : لاااااااا لااااا لاااا سعاد لا اب.وس رجلك لا
اسراء بصوت مبحوح : محمد انا حامل
كلمتها اخترقت قلبه فهذا حلمه أن يصبح ابا منها ستذهب هيا و طفله
محمد بسعادة : حامل
سعاد رأت فرحته بالطفل الذي تمنت ان يفرح هكذا عنـ.ـد.ما قالت له انها حامل لقد كانت تكذب
سعاد بصراخ : حااااامل يا بـ.ـنت الك.لب بالهنا و الشفا يا رجـ.ـا.لة عايزاها تمـ.ـو.ت تحت ايديكو
تركت الهاتف في يد احد رجـ.ـالها و خرجت من البيت
وجهت الكاميرا إليها و هم يم.زقوا مل.ابسها تحت أنظار ذلك العاشق التي شعر ان جس.ده شْل فهو في بلد أخرى ماذا سيفعل لكن بالنسبة له اغت.صابها أهون من قت.لها
ليشعر أن روحه صعدت إلى السماء حينما دفعت اسراء احد الرجـ.ـال و جذبت سلا.حه ووضعته على صد.رها
إسراء : المـ.ـو.ت و لا انه حد غيرك يلمسني يا حب عمري
و ضغطت على الزناد لتسقط على الأرض دون حراك
احد الرجـ.ـال : أحر.قوا المكان كله يا شباب
خرج من مكانه يركض كالمـ.ـجـ.ـنو.ن أمسك هاتفه و ضغط على الأرقام بصعوبة و هو ينهج بشـ.ـدة
خالد : في ايه يا غتت حد يتصل دلوقتي
صوت صر.اخ و دmـ.ـو.ع و شهقاته جعلت قلب خالد ينتفض
خالد : في ايه مش فاهم حاجة
محمد بنحيب يدmي القلوب : قت.لوها يا خالد قت.لوها
قفز من مكانه يرتدي ملابسه بكل سرعته و هاتفه ما زال على اذنه
خالد : مش فاهم اهدي
محمد بنحيب و بكاء يق.تل القلوب : اسراء يا خالد اسراء قت.لوها و حيحر.قوا البيت و هيا فيه
شهقات و نحيب : حاول حاول تلحقها اذا اذا ااااااااه اااااه الحقها يا خالد الحق روحي و ابني
القى هاتفه بجانبه و ساق عربيته بأقصى سرعة
_ اسفة ما فيش أماكن فاضية
محمد بدmـ.ـو.ع غزيرة جعلت كل من يراه يشفق لحاله : اب.وس ايدك عايز اسافر مراتي بتم.وت
بصوت باكي : انا أسفة و الله ما اقدر
صوت سيدة في الخمسون من عمرها : انا حأاجل الحجز للطيارة اللي جاية و احجزي للراجـ.ـل ده
هبط محمد على يدها يريد تق.بليه لتسحب يدها و تكمل بدmـ.ـو.ع : ربنا يطمن قلبك يا ابني
بدأوا في تغيير الحجز جلس على كرسي يتذكر منذ اول لحظة رآها لتنهمر دmـ.ـو.عه بقوة أشـ.ـد
قلبه تهشم و أصبح رما.د يتمنى لو كان معهم و أح.رقوا البيت بهما لماذا تركته يسافر لماذا؟؟
موعد رحلته بقي عليه أكثر من ٤ ساعات سيكون ما.ت حسرة
و عنـ.ـد.ما أتى موعد الطائرة
كان نائما على الكرسي حاولوا إيقاظه دون جدوى كان فاقدا وعيه حتى يهرب من واقعه المرير
وصل خالد البيت ليجده قطعة ركام يحاول الجيران اطفاءه حتى يصل رجـ.ـال الإطفاء
جلس على ركبتيه و هو يبكي بقهر لانه لم يستطيع اللحاق بها
و بعد أن اطفؤوها اخرجوا منها جس.دها الذي كان كالف.حم من شـ.ـدة احتراقه
خالد بدmـ.ـو.ع : الله يهون عليك يا صاحبي
و ذهب إلى القسم ليحقق في الموضوع بعد أن قرر ان يمسك القضية و يرجع حق صاحبه و زوجته
بدأ يفتح عينيه و يصر.خ باسمها ليركض مرة أخرى و يحجز موعد سفر اخر و قد أصبح جسد بلا روح لا يشعر لا يتكلم كالصنم
حتى هبطت الطائرة صباح اليوم التالي في بلاده أسرع إلى المنزل الذي قضى به أجمل أيام حياته ليجده كالفحم
صر.خ بأعلى صوته في ارجاء المنزل باسمها لكنها لم تجبه
وقف ينظر إلى المنزل و دmـ.ـو.عه تح.رق عينيه هنا كانت في حض.نه و هنا كان يركض خلفها و هنا كانت تقب.له ….
محمد : يارب يكون كابوس و اصحى منه قلبي بيتخلع موجوع اوي اوي قلبي بيقولي ححصلك قريب يا نور عيني
ركض إلى بيتها ليجد عزءاها قد نصب ووالدها يبكي بشـ.ـدة نعم لقد دفنت دون أن يراها او يودعها
ركض لوالدها كم تمنى ان يخبره انها ما زالت على قيد الحياة
احتضنه والدها بقوة
الاب : مـ.ـا.ت.ت يا محمد اسراء ما.تت
محمد ؛ ااااااه ااااه قلبي واجعني اوي ليه راحت وعدتني تفضل معايا وعدتني نعيش العمر سوا ليه ما خدتنيش معها ليه
الاب بدmـ.ـو.ع : ربنا يهون على قلبك يا ابني
محمد بنحيب شـ.ـديد : مخـ.ـنـ.ـوق اوي مش قادر اتنفس عايز امـ.ـو.ت نفسي بس خايف ما التقيش معها بنفس المكان مش حاقدر اعيش من غيرها مش حاقدر ياريتني خدتها و سافرت فيها كان فضلت في حض.ني يااااااااارب قلبي واجعني اوي ياااااااارب ياااااارب
ظل يصر.خ و يص.رخ و يبكي لعله يستيقظ من ذلك الكابوس اللع.ين
وضع يده على قلبه يتنفس بصعوبة فقد شعرة بنغزة قوية كانت قد تذهب بروحه
( الفيديو موجود على صفحتي الشخصية للي حابب يشوف كيف تعـ.ـذ.ب محمد )
مـ.ـا.تت حبيبتي و نور عينيا
مـ.ـا.تت احلى شئ في الدنيا
راحت لااا خلاص مش راجعة تاني
راحت لاااا مش حشوفها تاني
اللي كانت حب عمري
نبض قلبي
روحي حلمي و كل أملي
اللي كانت حتة مني ابويا وامي
ناسي و دنيتي و اهلي و حبيبي
خلاص مش حشوفها تاني
خلاص اشطبني يا زماني
لمين حاحيا من النهاردة
الف رحمة ونور تنزل عليا
كانت لسة جمبي في حـ.ـضـ.ـن قلبي
تنطق اسمي تشوفني تبكي
زي ما يكون قلبها حاسس بحاجة
اخر مرة تقابلنا قالتلي كلمة
اوعى تنسى انسى اييه
هو في بعدك سعادة
ولسة ما كملناش كلمنا
لقيتها مـ.ـا.تت بين ايديا
بضم ايدها لقيتها كاتبة
حرف و كلمتين في قلبي
بتقولي فيهم افتكرني
و لو وحشتك ابقى زورني
على عيني بعادك عني
يارب حكمتك يارب
ليسقط فاقدا وعيه أمام بيتها ….

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى