رواية جثة الوريث الفصل الخامس 5 بقلم محمود الأمين
لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)
_ انا لاحظت ان الست فوزيه بتاخد جرعات زياده من علاج الزهايمر، وده طبعا غلط ولما ابنها تواصل معايا وقالى انها بدات تعمل حاجات غريبه وانها بتضر الناس اللي في البيت، اتاكدت ان العلاج الزياده ده عمل خلل في خلايا المخ، وخلاها مش متزنه
بس انا لما قولت الكلام ده للاستاذ كريم اللي تواصل معايا وقتها، قال انهم المسؤولين عن العلاج اللي بتاخده وان مستحيل ده يحصل
= طيب والتغير ده يا دكتور، يعني ممكن حضرتك تقولي امتى حضرتك اكتشفت ده؟
_ من شهرين تقريبا.. قبل وفاه الاستاذ سمير وانا حاولت اتواصل معاه كتير بس كل مره كان بيرد عليا الاستاذ كريم، ولما حاولت اكلم الاستاذ سمير على الشخصي مكنش بيرد علي وعرفت انه مشغول في الشركه الحاج سليم
= تمام يا دكتور.. انا بشكرك جداً انك جيت وشهدت الشهاده دي، وصدقني هي هتفرق معانا جداً في التحقيقات
….
مشي الدكتور شريف، وانا عرفت ان ممكن فعلاً عزيزه الخدامة تكون شافت الست فوزيه وهي بتكتم نفس سيف بالمخده، بعد كلام الدكتور اللي اكد ان الست فوزيه كانت بتاخد جرعات زياده من علاج الزهايمر، وده خلى عندها خلل في المخ وبتتصرف بشكل مش طبيعي
وبكده انا متاكد ان حد من عيال الحاج سليم هو اللي ورا كل اللي بيحصل.. بس يا ترى عمر ولا كريم.. ولا الاتنين مشتركين مع بعض؟
كنت عاوز اسمع باقي كلام عزيزة ولكن قررت اني اسمع الاول من عمر وكريم.. وخليت العسكري يدخلهم المكتب تاني
واول ما دخلوا المكتب.. وجهت كلامي للاستاذ كريم اللي ساكت من بداية التحقيقات
_ استاذ كريم.. حضرتك ساكت والاستاذ عمر هو اللي واخد الكلام كله، فانا عاوزك معايا كده في الكلام اللي جاي عشان افهم بس ايه اللي حصل بالظبط
= عمر اخويا الكبير، وعشان كده انا سايبه يتكلم بالنيابه عني بس لو حضرتك عاوزني اتكلم، تمام انا تحت امرك
_ تعرف الراجل اللي كان لسه عندي وخرج ده؟!
= ايوه اعرفه، ده الدكتور شريف اللي بيعالج والدتي من الزهايمر وهو المسؤول عن حالتها
_ عظيم يا استاذ كريم.. اهو الدكتور شريف ده بقى بيقول ان والدتكم كانت بتاخد جرعات زياده من علاج الزهايمر، وده عمل عندها خلل في المخ، وكل التصرفات اللي كانت بتحصل خلال الشهور اللي فاتت، كانت بتحصل بسبب الجرعات الزياده من العلاج
وهنا رد الاستاذ عمر وقال
= مستحيل يا فندم.. احنا عندنا في البيت اللي متابع حالة والدتي كويس وبيديها العلاج اول باول.. ومستحيل تأذيها، دي بتعاملها زي والدتها بالظبط
_ تقصد مين يا استاذ عمر؟!
= مرات اخويا.. سلمى وهي اصلا دكتورة، وكانت بتحضر ماجستير بره لما كانوا مسافرين هي وكريم
_ يعني مدام سلمى هي المسؤوله عن العلاج اللي بتاخده الست والدتك مش كده؟
= ايوه يا فندم
….
طلبت منهم ينتظروا بره.. ودخلت عزيزة الخدامه عشان اسمع منها باقي الشهادة
وقولتلها
_انتي قولتي كلام مهم.. ان الاستاذ سمير اللي توفى من شهر واللي هو والد سيف مات مقتول.. رغم ان التحريات اللي عندي بتقول ان هو مات في حادثة.. فانا عاوزك واحده واحده وتحكي ايه اللي حصل
= انا هقول اللي سمعته بودني يا باشا، ومحدش يعرف اني سمعته، خوفت اتكلم يحصلي حاجة.. دي ناس بتعمل كده في اللي منها، اومال هيعملوا فيا انا ايه؟
اشترك للحصول على أحدث التدوينات المرسلة إلى بريدك الإلكتروني.
ليس لديك حساب؟ إنشاء حساب
التعليقات (0)
لا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلّق!