
رواية بنت الراقصة وكبير البلد الفصل الثالث 3 بقلم هويدا زغلول
لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)
عشق قربت من أمها ومسكت إيدها وقالت بحزن
عشق
انتي مش غلطانة يا أمه الغلط على اللي وعد وكسر وعده واللي حب يخبي بنته علشان خايف على اسمه بين الناس
الأم
حتى لو ظلمنا يا بنتي متفتحيش على نفسك باب حرب مع الناس دي انتي ما تعرفيش ريان لما يغضب بيعمل ايه وانا مش عندي استعداد اخسرك
عشق
وأنا كمان ما بقيتش بخاف من حد اللي عاش العمر كله مكسور ما عادش يخاف من الكسر
وكفاية اللي انتي شفتيه لحد كده انا هقوم أعمل أي حاجة ناكلها عشان تاخدي العلاج
وبتروح عشق قايمة والام بتبص عليها بحزن وقالت
الام
حقك عليا يا بتي انا السبب في كل ده يا ريت ما خليت اللي اسمه يس يقرب مني ما كانش حصل اللي حصل ولا اتبهدلتي معايا بالشكل ده
وبتبدأ الام تفتكر اللي حصل لما كانت على المسرح وترقص ويس واقف يتفرج عليها وكان مبسوط
واول ما بتخلص بتلاقي يس واقف مستنيها
اللي اول ما بتشوفه بتقول
#فلاش باك
فاطمه
بسم الله الرحمن الرحيم هما بيطلعوا منين دول
انت مين يا جدع انت واللي موقفك كده
يس
اهدي بس مالك داخلة على الحامي اكده ليه ده انا حتى جيت اقول لك ان رقصك ضرب في نافوخي بجد اول مرة اشوف واحدة حلوة زيك كده
فاطمه بصتله بقرف وقالت
فاطمه
وانت فاكر بالكلمتين دول هتخليني أطير من الفرحة ولا ايه خلص اللي عندك وسيب طريقي انا مش فضيالك
يس
لا والله ما قصدي غير الخير اسمي يس وعلي فكرة انا مش جاي اتسلى ولا حد صغير انا من كبار البلد يعني انا قد الكلمة اللي بقولها زين
فاطمه
كبير البلد ولا صغيرها ده ما يخصنيش آني بشتغل وآكل من تعبي ومش مستنية حد يصرف عليا ومش عاوزة مشاكل
يس
وده اللي عجبني فيكي جمالك ليه هيبة ولسانك ما بيخافش من حد
فاطمه
اسمع يا عنيا آني راقصة وبعرف زين إن ناس كتير بتتفرج علينا علشان التسلية لكن أول ما الليلة تخلص كل واحد يرجع لحياته فالكلام بتاعك ده ملوش عازة
يس
وأني مش كيف الناس دي انا جد وجد الجد كمان بس وافقي عليا وشوفي الهنا اللي هتعيشي فيه بعد اكده
فاطمه
الكلام ده قولته كام مرة لغيري بجا علشان كده واقف وتتكلم معايا بثقة اكده
يس
ولا مرة والله أول مرة قلبي يدق بالطريقة دي انا مش فاهم انتي عملتي فيا ايه لخبطتي حالي بالشكل ده
فاطمه ابتسمت غصب عنها وبعدين خبت ابتسامتها بسرعة وقالت
فاطمه
بلاش كلام حلو لأن الكلام الحلو آخرته وجع وانا واحدة على قد حالي وعاوزة اكسبها بالحلال مش عاوزة مشاكل
يس
طب اديني فرصة أثبتلك إن كلامي صدق وهتشوفي بنفسك
فاطمه
لو فعلا الكلام اللي انت بتقوله ده صحيح يبقى تمام اثبت كلامك ده وشوف الوقت المناسب واكتب عليا
وساعتها اتأكد ان انت بتقولش اي كلام وخلاص
يس
مأذون ايه لا طبعا انا متجوز ومش عاوز مشاكل
واول ما فاطمه بتسمع ده بتتعصب وقالت بحدة
فاطمه
يبقى خد بعضك وامشي من هنا بدل ما اسيح نفوخك هو انت مفكر ان السهلة لا يا حبيبي انا لحمي مر ومعملش الا الحلال ولو عاوز الحرام الف واحدة هتلاقيها بعيد عني
يس
اهدي بس واسمعيني للآخر انا مش معترض ان انا اتجوزك كل الحكاية اني بقول نكتب ما بيننا ورقتين عرفي وده برضه جواز
اني بس مش عاوز ليا مشاكل ولا وجع قلب
فاطمه بتبص ليه بتسكت شوية وبعدها قالت
فاطمه
سيبني افكر وأحط الموضوع ده في دماغي وبعد كده هشوف اعمل ايه
وبتروح سايباه وبتمشي وبيعدي فترة وطول الفترة دي ويس مبيسبهاش خالص وفي مرة بتشوفه فاطمه قاعد مستنيها وساعتها قالت بضيق
فاطمه
هو في ايه اللي بيحصل بالظبط هو مبقاش الا انا قدامك عاوز مني ايه يا يس
يس بيقرب منها بحب وقال
يس
انتي عارفة زين انا عاوز ايه معقول يا فاطمه لسه كل ده بتفكري اني خلاص استويت ومبقيتش قادر استحمل وافقي عليا واوعدك الدنيا تتظبط واللي انتي عاوزاه هو اللي هيحصل
فاطمه
تمام يا يس وانا موافقة بس خليك فاكر كلامك زين يا يس واعرف كويس ان انت اللي فضلت تجري ورايا علشان اوافق عليك
وبعدها بيروحوا لمحامي وبيكتب ورقتين وبتعدي الايام وفاطمه بتسيب الشغل ويس متكفل بيها لحد ما في مرة بيجي يس البيت وبيقول
يس
في ايه يا فاطمه مالك اول مرة تكلميني وعاوزاني اجي بسرعة ايه اللي حصل انتي كويسة اوعي تكوني تعبانة لو تعبانة اكلم الحكيم يجي يكشف عليكي انا ملاحظ بقالي فترة انك مش قادرة
فاطمه بفرحة
ما انا قلقت على نفسي ورحت كشفت والدكتور طمني وقال ان انا حامل هتبقى اب يا يس
واول ما يس بيسمع كده بيصدم وبيروح مقرب منها وبيمسكها من دراعها جامد وبيقول
يس
الكلام اللي انتي بتقوليه ده وانتي مفكرة ان انا عبيط عشان اصدق اللي انتي بتقوليه ده مين ابو اللي في بطنك ده
واول ما فاطمه بتسمع كده بتتصدم وبتقول
فاطمه
انت شكلك اتجننت او حصل في مخك حاجة انت ما تعرفش مين فاطمه ان ما فيش حد يقرب منها ابدا وانت ابو اللي في بطني ولو مفكر ان انت بتقول كده علشان تخلع مني تبقى عبيط انا لحمي مر وانت عارف كده كويس
يس
الكلام ده تقوليه لو انا بخلف انا رحت لاكتر من دكتور واكدوا ليا ان انا مبخلفش
فاطمه
يبقى كلهم بيكدبوا عليك شوف بقا مين اللي هيستفاد ويعمل اكده علشان انا متأكدة ان الحمل ده منك انت ولو مش مصدق روح اكشف وهمه هيقولوا انك مفيش فيك عيب
واول ما يس بيسمع كده بيتصدم وبيروح سايبها وبيمشي وهو بيكلم نفسه وبيقول
اشترك للحصول على أحدث التدوينات المرسلة إلى بريدك الإلكتروني.
ليس لديك حساب؟ إنشاء حساب
التعليقات (0)