روايات

رواية نوران وفارس – الحب الصامت الفصل الرابع 4 بقلم زينب محروس

رواية نوران وفارس – الحب الصامت الفصل الرابع 4 بقلم زينب محروس

 

البارت الرابع

 

لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)

مر شهر وشهرين ودخلت نوران كلية الهندسة، مكنش عندها صحاب غير مهاب ابن عمها اللي عرفها إن أخوه اتفصل من شغله لأنه تخلى عن المشروع وقت ماراحت بيت جدها وأهمل شغله بسببها .
ومهاب حب واحدة زميلته وعرفها على نوران، وكانوا هما التلاتة سوا في أغلب الأوقات، و مع أول يوم من الترم التاني للدراسة كانت المفاجأة من نصيب نوران إن الدكتور اللي هيشرح لها رياضيات هندسية هو نفسه فارس.
كانت قاعدة مستنية المحاضرة تخلص بفارغ الصبر عشان تتكلم معاه، لكنها ملحقتش تكلمه عشان هو خلص الشرح وخرج فورًا من المدرج.
خرجت نوران وراه بس ملحقتهوش، فاتصلت على مهاب اللي قالها إنه خرج يتغدى مع زميلته، فكانت مضطرة إنها تدور على فارس بنفسها، لكن محاولاتها باءت بالفشل.
لما رجعت البيت استقبلتها مرات عمها بسعادة شديدة وهي بتقول:
_ فارس رجع يا نور.
ابتسمت نوران بفرحة وجريت على أوضة فارس لكن اختفت ابتسامتها لما شافته بياخد باقي هدومه و كل ما يخصه، وكأنه خارج من البيت بلا عودة، ودي حقيقة هو فعلاً هيتنقل تمامًا من البيت هيروح لركنه الهادي.
لما شافها فارس ابتسم بخفة وقال:
_ اهلًا يا بشمهندسة.
فكرة إنه ميقولش يا نونو دا في حد ذاته إثبات إنه واخد على خاطره وكلامها مأثر فيه، قربت منه وقالت بندم:
_ أنا آسفة.
تغاضي فارس عن اعتذارها وقال:
_ الدراسة أخبارها ايه؟
_ مش كويسة، بس اهو بحاول اتعلم.
رد عليها بهدوء وهو بيقفل شنطة السفر:
_ ربنا يوفقك، هتتعودي بمرور الوقت.
أخد شنطته واتحرك للباب فهي وقفته لما قالت:
_ أنا عارفة إن حقك تزعل مني، بس بلاش تتعامل معايا بتجاهل كدا.
ابتسم لها فارس بحب وقال:
_ بتحصل مشاكل كتير بين الأهل يا بشمهندسة، وأنا مش زعلان، اى حد مكانك كان هينفعل بنفس الطريقة أو يمكن أكتر.
سابها مكانها بتفكر في كلامه وأسلوبه الجاف اللي بيعاكس كلامه، وفي الحقيقة هو زعلان بس مش من الكلام اللي قالته وإنما زعلان لخيبة أمله لما توقع إنها بتثق فيه وهي من أول محطة مفكرتش تسمع تبريره حتى، وهو اللي عايش لحد دلوقت ومش شايف في حياته حد غيرها يستحق ياخد اهتمامه!!
اتكلمت نوران مع مرات عمها عشان محدش حاول يمنعه، فعرفت إنهم بالفعل حلوا الخلاف اللي بينهم واتكلموا معاه بخصوص سوء الفهم اللي حاصل، وهو تفهم الموضوع بس مع ذلك أصر إنه يعيش في شقة لوحده.
★★★★★
تاني يوم مكنش عنده محاضرات، فقعد في شقته يتابع برامج الكورة، لكنه قام من مكانه لما الجرس رن، ومكنش حد غير نوران اللي جاية ومعاها آيس لاتيه، فسألها ببرود:
_ انتي هنا ليه؟؟
ضحكت بمشاكسة وقالت:
_ ملقتش حد يشرب معايا آيس لاتيه، عشان كدا جيتلك يا برو.
برو؟؟ دي لو قاصدة تستفزه مش هتقولها، ابتسم لها بخفة قبل ما يكشر ويقفل الباب في وشها.
لكنه رجع تاني للباب لما الجرس رن، والمرة دي جايبة معاها دفاتر التلوين وقالت:
_ اتفقنا نشارك بعض في الأنشطة الترفيهية، هترجع في كلامك؟؟
شرد لثواني، قبل ما ياخد مفتاح عربيته من درج الجزامة و حطه على دفاتر التلوين وقال:
_ استنيني في العربية، هغير ونازل.
ضحكت بانتصار، واتحركت على السلم بخفة وهي بتهز كتافها بفرحة تحت أنظاره وابتسامة الهيام اللي زينت وشه من جديد.
★★★★★★★★
وهو سايق العربية طلب منها متروحش تزوره تاني لوحدها لأنه شاب لوحده في الشقة، وحرام من ناحية الدين، و حركة مكروهة بالنسبة للمجتمع، وطول الطريق هي مكنتش مبطلة كلام وأسئلة عن الفترة اللي اختفى فيها وهو اندرج تحت سيطرة مشاعره ورجع يتكلم معاها، ومخباش عنها إنه كان مخنوق شوية بسبب الضغط اللي حس به، بس هو مش ندمان لأنه قدر يقرب من ربنا ويعرف شوية عن أمور الدين اللي اكتشف إنه مكنش يعرف عنه أي حاجة غير الصلاة بس!!!
لما وصلوا بيت أهله، تراجعت نوران عن فكرة التلوين وطلبت منه يقعد معاهم كعيلة واحدة وبالفعل اتجمعوا كلهم و تناقشوا في موضوع خطوبة مهاب من زميلته اللي عيلتها رحبت به كزوج لبنتهم.
قدرت نوران إنها تسحب فارس تاني لجو العيلة، لما كانت تتصل به كل يوم عشان يساعدها في المذاكرة، وهو قدر يحببها في الحجاب وبالفعل أخدت الخطوة الأولى، واقترحت عليها مرات عمها إنها تشتري لبس جديد عشان يكون مناسب أكتر للحجاب.
وبالفعل نزلت هي ومرات عمها وفارس واشتروا لبس كتير وكله على ذوق فارس اللي كانت نوران بتتأكد الأول إنه عاجبه، أصر فارس إنه يدفع الحساب من فلوسه الخاصة، لكن أمه كانت معترضة، فقالت نوران بمرح:
_ خليه يدفع يا طنط، بكرا يتجوز و تيجي واحدة تحرمنا من الفيزا بتاعته.
ضحكت والدته، في حين هو ابتسم وقال بخفة:
_ والله لو مش عايزة تتحرمي من الفيزا، احنا ممكن نشوف حل يرضي الطرفين.
ضحكت نوران وقالت:
_ الحل الوحيد إنك تجيبها بنت حلال وطيبة عشان نتصاحب عليها كدا ومتكونش حربؤة زي ما بنشوف اليومين دول.
_ موجودة، يا نونو وطيبة وبنت حلال.
ردت عليه بحماس:
_ بجد! هي مين؟
يتبع……….

 

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية الملاك و القاسي الفصل الخامس 5 بقلم جنات

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها وتشوف الروايات الجديدة وتطلبها

انضم لينا على الفيس بوك (من هنا)

و

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *