رواية حب خلق بداية الفصل الخامس 5 بقلم مروة محمد
رواية حب خلق بداية الفصل الخامس 5 بقلم مروة محمد
البارت الخامس
لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)
الحمد لله الذى بنعمته تتم الصالحات 💖💖💖
كل الشكر والتقدير للكاتبه غادة عبد الرحمن علي الغلاف الجميل ده
عزيزى خطاب ما تريده بخصوص الجميله ثريا…لن يحدث مطلقا…اترك ما تفكر به…لأنك في النهايه لن تحصل عليه…لن تكون لها بديل عنهم…لن تصلح من الأساس…ستكره من قبلهم…والعائله هذه ستظل مترابطة الي أخر الدهر…وهي بحبها خلقت بداية لجميعهما فلن تنهي تلك البداية لارتباطها بك وتدمير أسرتك وتحطيم قلب صديقه لها وخلق فجوة بين ابنتها و ولدك.
+
بعد انتهاء مراسم عقد القران وفي اليوم التالي كانت ثريا مقاطعه حليم منذ لحظة عدم جوابه عليها وتجاهلها له مما أثار حزن نور عليها هبط الي الأسفل وجدها حزينه فابتسم لها يحنو عليها قائلا
+
=خلاص بقا يا ماما…سيبيه براحته…هو هيجي من نفسه ويحكي ليكي.
+
نظرت ثريا أمامها بشرود قائلا
+
=حليم…زى سراج أبوه…عارف اني مش بحب الأسرار…لازم يحكي…نور لو تعرف احكي انت.
+
تنهد نور قائلا
+
=حليم ده صعب.
+
فجأة ظهر حليم فوق الدرج فقام نور بوضعه في مأزق فناده قائلا
+
=تعالي يا سي حليم…لازم تحكي لماما ليه بتعامل عم خطاب وحش.
+
استكمل حليم نزوله علي الدرج وبكل خطي ثابته وصل اليهم وابتسام منه قائلا
+
=لا أنا معاملتوش وحش…انتي اللي بيتهيأ ليكي يا ماما ثريا.
+
نظرت ثريا الي نور قائله
+
=مش قلتلك يا نور حليم نسخه من سراج أبوه مش بيحب يقول اللي عنده.
+
زفر حليم بخنق قائلا
+
=من فضلك يا ماما مطلعنيش شبيه لبابا.
+
لوت ثريا شفتيها بسخرية قائله
+
=تمممم…حاضر…يا حليم… وانت كمان بطل تعمل زيه…تخبي أسرار…أنا أه خبيت أسرار…و حقكم عليا…كلكم…بس والله ده كان لمصلحتك..
+
واستطردت تتراجع قوتها قائله
+
=.قولي بقا …مالك ومال خطاب…يا حليم…وانت كمان نور..
+
ظلوا صامتين ينظرون لبعضهم لتوفر عليهم عناء سالتها وزفرت بخنق قائله
+
=. ولا أقولكم أنا مش عايز أسمع …أنا ماشيه.
+
غادرت ثريا المكان وتركتهم
+
ليبتلع نور ريقه قائلا
+
=نور مين وأنا مالي هو أنا جيت جمبه؟..اللي حصل كان قدامها واللي لازم استجوابه هو انت …مش أنا.
+
ابتسم حليم ابتسامه باهته وقال
+
=أنا هقولك .
+
حدق نور في وجهه قائلا
+
=هو فيه سبب يعني؟
+
هز حليم رأسه بالايجاب قائلا
+
=انت مش ملاحظ انه رافض رجوع أمي…وأنا اما عرفت كده قلت لازم أعرف السبب.
+
رد نور بضيق قائلا
+
=وما واجهت وش ليه أحسن؟
+
رد حليم بسخرية قائلا
+
=ما انت عارف ده بيطلع سره بالعافيه…بس برضه اللي مضايقني من عم خطاب السبب فيه …بابا.
+
ضرب نور كفيه قائلا
+
=أقولك ايه بس…أنا نفسي تعبت…بس بابا السبب في ايه معلش؟.
+
واستطرد بحيره قائلا
+
=..اللي أعرفه انه كان مشارك عم خطاب وفض شركاته علشان شاكك انه طمعان فيه.
+
هز حليم رأسه بالسلب قائلا
+
=لا…اللي حصل ان أمي اتهمت عم خطاب انه حاول يعتدي عليها…بقت تزيح كل واحد ما بينها وما بين بابا…خليته مجرد من أهله.
+
واستكمل حديثه يأسي قائلا
+
=.. حتي انتم …لأنها كانت عارفه ان ماما ثريا حامل… و في كل مرة كان بيجن وعايز يرجع كانت لتقوم باختراع أي حاجه والهدف تعطيله.
+
اغتصب حليم الدموع في عينيه وأبي أن تهبط دموعه ليحزن نور علي حاله ويردد قائلا
+
=خلاص يا حليم…انت كبرت وانت ابن ثريا…لحد ما جه اليوم اللي عرفت بمحض الصدفه انك ابن واحد تانيه…بابا ملوش ذنب يا حليم…وعم خطاب كمان.
+
وتابع نور بحزن قائلا
+
=..بابا كان راجل زى أي راجل نفسه يكون أب…كان حاسس انه عمره قليل…وكمان بابا كانت خبرته قليله…لكن انت برضه مقولتش ليه انت أخدت موقف من عم خطاب…وبابا السبب ليه..؟
+
ثم أردف وهو يوضح له قائلا
+
=.وبعدين خلي بالك …أه ماما وقفتها علي رجليها بس من غير عم خطاب مكنتش تجتهد وتقدر.
+
تنهد حليم بغضب قائلا
+
=عم خطاب كان دايما بيقول لبابا انه لو مات هو الوريث الوحيد لأملاك هو نفسه مش تعبان فيها …أبوك طبعا حط الموضوع في دماغه أوى.
+
ثم استطرد بمشاعره الجياشة قائلا
+
=..وحلف انه يتجوز بسرعه ويخلف…بس قصاد ده …كسر بخاطر ماما ثريا يا نور.
+
نظر له نور والي مشاعره الفياضة تجاه ثريا وحزنه علي كسر قلبها وربت علي كتفيه قائلا
+
=خلاص يا حليم …اهدي…أنا مقدر احساسك…وعلي فكرة بابا عمل حاجه جميله.ان احنا الاربعه بقينا اخوات
+
ابتسم حليم قائلا
+
=فعلا…حاجه مش تقدر بمال…بس حطم قلوبنا خلاني غير متزن
+
لتذكر حليم أحداث ليله أمس عندما شاهد وئام تدلف الي منزلهم بجوار قدرى والتيارات الناريه تتصاعد في صدره
حيث تانقت كعادتها بفستان اسود ضيق ومثير جدا حيث يظهر قوامها الرشيق مغلف كله بالترتر اللامع
+
…كل هذا كان في بداية الحفله لينتهز فرصة دلوفها الي المرحاض لتعديل هيئته ومسح دموعها الرقيقه عندما شاهدت زياد يميل علي جبين ميارا ويقبلها بحب …كم تمنت أن تكون بنفس مكانها ويكون هو حليم المقبل لها..عند خروجها من المرحاض وهنا تروى وئام علي لسانها استوقفني قائلا بحزن
+
=مكنش في داعي تيجي تحضرى كتب كتاب ميارا وانتي لسه مخطوبه.
+
عقدت ما بين حاجبيها…ماذا يقول هذا المغفل..مهلا مهلا لقد فهمت…عندما غيرته انها خطبتي ..صدق حديثي عندما رأتني أدلف مع قدرى…تناسي أمر أنه جارى ..ولكن لعله خير سأحطمك قليلا …ابتسمت وئام بسعاده مصطنعه قائله
+
=وانت مضايق اني شفتني مع خطيبي؟
4
تضايق من سؤالها وقام بالرد عليها بمصداقية هي تفاجئت منها حيث قال وهو يتنهد
+
=جداااا.
2
حجزت الحيرة وئام بعينيها فهي لم تتوقع تلك الصراحه منه ولكنها ظلت متماسكه وردت بحده قائله
+
=انت مش ليك الحق لا تتضايق ولا تنبسط لأي حاجه تخصني..مش ليك الحق انك توقفني و تكلمني في أي مكان.
2
أغمض حليم عينيه بمرارة وسألها قائله
+
=مش كنتي بتقولي انك بتحبيني؟
4
رفعت يدها لتوقفه عن استكمال سيل كلماته الناعمه التي تقوم ب تعذيبها وردت بكل قوة قائله
+
=كان..ده في الماضي…احنا ولاد النهارده…وكل واحد مننا في طريق ..عن اذنك.
+
تركته ورحلت من أمامه يتجرع الندم و لتزيدها عليه أكثر بحثت عن قدرى و رحلت معه أمام الجميع كأنهم حبيبان عاشقان وليس أمر خطبه فقط…ليتمكن الشك بداخله ..أهي مثل ولاء؟…كان يظنها مثل ثريا…لا تتناسي حبها وعشقها…ولكن يبدو الأمر ليس كما توقع..
🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭
#حب_خلق_بدايه بقلمي #مروة_محمد _مورو
+
في الشقه التي انتقاها زياد والتي أصرت ميار علي الزواج بها وليس بمنزل العائله كانوا يقوموا ببعض الترتيبات لجهازهم وحان موعد الاستراحه و احتساء الشاي نظرت ميار الي زياد تتأمله قائله
+
=زياد…هو أنا لو ما مخلفانا هتعمل فيا زى ما بابا عمل في ماما ثريا.
+
كان يحتسي الشاي وكان نصف ساخن ولكن انتابته لسعة حرارته كأنه صب للتو وتحدث قائلا
+
=ايه اللي انتي بتقولي ده؟
+
هزت كتفيها ببلاده قائله
+
=بسأل…بشوف زى أي راجل هتتهبل علي العيال ولا لا…بابا…مقدرش يصبر…أنا عايزة أعرف انت لو في مكانه هتعمل ايه.
+
نظر لها ببلاده لتزفر قائله
+
=.يعني شايف اللي عمله صح ولا غلط؟
+
وضع زياد فنجان الشاي علي الطاوله ونهض واقترب منها ليجلس بجوارها قائلا
+
=طب ليه السؤال ده بس؟…ملوش لزوم..انتي شاكه اني ممكن أعملها.؟
+
هزت ميار رأسها بالسلب قائله
+
=لا…بص أنا عارفه انك بتحبني بس ده حلم الأبوة لكل راجل…وأنا من حقي أطمن من النقطه دي بالذات…حاجه كمان الصراحه.
+
وترددت أن تطلب منه ولكن ما باليد حيله فقالت
+
=..عايزاك تبقي صريح معايا وتقولي دايما اللي في قلبك..وكل اللي بيحصل حوالينا سواء من حليم أو نور أو حتي باباك..
1
شعر زياد لأول مرة أن نصفه الثاني قد يخسره في أي وقت بسبب عدم الصراحه ومن كثرة صمته تنهدت ميارا بحزن قائله
+
=أنا أسفه اني طلبت منك حاجه شكلك مش هتساعدني وتقدر عليها…يالا نمشي.
+
نهضت بغضب ليستوقفها بيده ويجذب كفيها قائله
+
=انتي غلط يا ميارا
نظرت إليه مطولا نظرات غاضبه ورحلت
+
بعد رحليهم هاتف والدته وعلم منها أنها بالنادي ليتنهد بتعب قائلا
+
=خلاص يا ماما…أنا بس قلقت عليكي.
+
شعرت ذكرى أن ولدها معذب فسألته قائله
+
=مالك يا زياد.
+
زفر زياد قائلا
+
=ميارا يا ماما…عايزاني أبقي صريح معاها و أبلغها بكل الكلام اللي بيحصل…غير أسألتها الغريبه..هو أنت ممكن تتجوز عليا علشان تخلف.
+
تضايقت ذكرى قائله
+
=مفيش فايده العرق دساس.
+
عقد زياد ما بين حاجبيه قائلا
+
=يعني ايه؟
+
لوت ذكرى شفتيها بامتصاص قائله
+
=بنت ولاء أمها..سيبك من الموضوع ده …أنا هحلها سلام دلوقتي.
2
كاد أن يوقفها و لكته استمع الي رنين فصل الخط ليزفر بخنق يود أن يخنق نفسه برباطة عنقه علي ما اقترفه في حق نفسه من سرده لذكرى ما دار بينهم.
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
#موكا_سحر_الروايات نوفيلا #حب_خلق_بدايه
2
في النادي كانت ذكرى تجلس مع ثريا يأتيهم نور بعد تدريبه للتنس قائلا وهو يحتسي العصير
+
=معلش بقا يا طنط ذكرى …مقدرتش أهنيك علي كوباية العصير بتاعك…أخبار الذكريات معاكي ايه ولا زهايمر زى زياد.
+
تعالت ضحكات ذكرى قائله
+
=ولا يهمك يا نور..أنا أه اسمي ذكرى واسم علي مسمي..بس بدأت أنسي كتير… احنا كبرنا البركه فيكم بقي يا شباب.
+
رفعت ثريا سبابتها بغرور قائله
+
=لااا…اتكلمي علي نفسك … أنا لسه شباب..والحمد لله يا أوختي مش مجوزه زيك…الجواز بيقلل الذاكرة ..وكويس اني معملتهاش.
+
ابتسمت ذكرى بحزن قائله
+
=أنا أصلا حاسه اني سنين عمرى عدت زى الحلم…كلنا بنتمني حد يقولنا ان ده حلم.
+
ثم رفعت أنظارها الي نور تسأله
+
=..انت مثلا يا نور …مش نفسك في كده…؟انت و اخواتك…الا اذا كنت مواعد حد بالجواز…يبقي هنا بقا حابب تكون كل حياتك حقيقه…انت ايه رأيك.
+
وعندما اندهش من سؤالها استطردت تضرب له مثلا بوالده قائله
+
=سراج أبوك مثلا الله يرحمه…فضلت مامتك تقوله بلاش تشاؤم و احساس انك هتموت…حتي بعد ما بقي عنده أربع عيال فضل الاحساس جواه…برأيي احنا اللي بنحدد ده باحساسنا..
+
واستكملت حديثها بنبرة حزن قائله
+
=.طب تعرف…أنا حابه أرجع الذكريات كلها…
+
نظرت لها ثريا بخبث قائله
+
=طب لو حاجه في الذكريات مش كويسه هترجعيها برضه؟.
+
تفاجئت ذكرى من سؤالها تبتسم لها ثريا بتأكيد قائله
+
=..ده يبقا جنون…قولي يا ذكرى… انك مش هترجعيها…احنا اتفقنا سوا زمان ننسي الماضي…بس انتي بتخلي بالاتفاق.
+
ثم شردت قائله
=..أنا كمان خليت بس غصبن عني…يا ذكرى..
+
ثم خرجت من شرودها تحثها و تشجعها قائله
+
=.يا حبيبتي…قولي لخطاب ان النقطه دي لسه مخلياكي حزينه…وهو أكيد هيكون عنده حل ليها.
+
ابتسمت ذكرى بسخرية قائله
+
=كان لازم واحد فينا يتغاضي زمان يا ثريا…يا هو يحس علي دمه..يا أنا أعديها بمزاجي…وأنا عديتها بمزاجي.
+
جلس نور منصتا لهم جيدا ثم حدق في وجه ثريا قائلا
+
=ماما اوعي تقولي ان فعلا عم خطاب كان له علاقه بمامت حليم وميار.
+
شردت ثريا بحزن علي صديقتها ذكرى قائله
+
=عمك خطاب أكتر واحد أذانا…هو السبب في كسرة قلبي…والسبب في بعد سراج عني.
+
ثم استطردت بحقد قائله
+
=..لذلك لازم مامت حليم ترجع عشان مواجهه كبيرة.
+
تنهدت ذكرى قائله
+
=مش هترجع يا ثريا…هو مش هيسمح بكده…عارفه ليه..لأنه بيحبك..
+
واستطردت تترجاها قائله
+
=.انتي كمان يا ثريا بلاش تبقي السبب في رجوعها …وتدمير اللي بينك وبين أولادك.
+
نظرت اليها ثريا باندهاش قائله
+
=غريبه يا ذكرى…انتي مش عايزاها ترجع علشاني ولا خايفه ترجع تخطفه منك؟
+
تنهدت ذكرى بتعب قائله
+
=أيوه علشانك…بس مش هنكر برضه اني خايفه منها علي نفسي وعلي ابني…ابني اللي جوزته بنتها …مش بايدي..هو حبها..
+
وتابعت قائله بحزن
+
=.وأنا مقدرتش أقف في طريق سعادته…بس لو سعادته هتحزنه يبقي بلاها يا ثريا..
+
ابتسمت لها ثريا قائله
+
=لا مكنش غصبن عنك يا ذكرى…انتي اتصرفتي بدافع الامومه …وانتي بتحبي ميارا …انتي عمرك ما عاملتيها علي انها بنتها.
+
ابتسمت ذكرى بحزن قائله
+
=أنا عاملت الكل معامله واحده…وانتي السبب…انتي متعرفيش يا ثريا قد ايه نستينا الماضي بلحظه…لو مكنتيش انتي موجوده كان فاتهم منبوذين من الكل.
+
و ترجتها مرة أخرى قائله
+
=..علشان كده بقولك بلاش ترجع…علشان خاطرى.
+
ابتسمت ثريا تربت علي يدها قائله
+
=متخافيش…سيبي الموضوع ده عليا.
+
ثم نظرت الي نور الجالس بجوارها مندهشا لكل ما سمعه ليردد قائلا
+
=ماما..اللي أنا بسمعه ده حقيقي؟
+
هزت ثريا رأسه بالايجاب علي أنه فعلا حقيقي
+
نهض نور وسار في طريقه الي المرحاض بشرود لتقف حنان في طريقه تنظر اليه بغيظ وتضرب في كتفيه لينتبه لها قائلا
+
=حنان أنا مش فايقلك.
+
وضعت حنان يدها في خصرها قائله
+
=نعععم…ليه بقي ان شاء الله…بتحب ولا دي مزة جديده؟
+
يالها من حنان تستطيع أن تفصله عن أرض الواقع جيدا فتخابث معها قائله
+
=بحب يا حنان…حتة مزة يونانيه…تقريبا كده قريبه ماما ثريا من بعيد..لسه مراسلني أول امبارح…وشكلي كده في الصيف هسافر ليها
+
صرخت حنان في وجهه قائله
+
=الهي ما تروح ما ترجع يا بعيد.
2
تعالت ضحكات نورا قائلا
+
=ليه بس كده يا حينان.؟انتي مش عايزاني غيرك عايزني…ايه رأيك أعمل زى أبويا حته مصرى وحته يوناني وانتي الحته البلدي.
+
ردت حنان بغيظ قائله
+
=بعينك..أنا خلاص هريح قلب بابا و هوافق علي ابن عمي وأروح أعيش في القاهرة…جو اسكندريه خنقني.
+
وفرت هاربه تحتجز دموعها فقد صدقته البلهاء وهو ما عليه أنه سر لرؤيته حيث عملت علي ارتفاع هرمون السعاده لديه حتي ولو لفترة مؤقته.
🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗
#مروة_محمد نوفيلا حصرى لموكا سحر الروايات اتمني انضمي ليه وضيفي اصحابك محبي الروايات معاكي في الجروب
+
بعد محادثة زياد لوالدته هاتفه صديقه يريد مقابلته ذهب اليه علي الفور قائلا بقلق
+
=أنا قلقت يا قدرى…بابا تعبان فيه حاجه…انا لما لقيتك مستعجل تشوفني قلت أكيد في حاجه.
+
توتر قدرى قائلا
+
=يا زياد أنا أسف…باباك كويس…جدا كمان…هو يعني كنت عايزك في موضوع تاني…كمان أسألك علي حاجه شغلتني.
+
واستطرد بارتباك قائلا
+
=..انا يعني معجب بهاجر …وده اللي خلاني أقولك تجيلي…ممكن تفاتح والدك يخطب هاجر ليا؟
+
زفر زياد بارتياح ثم تنهد قائلا
+
=أنا دماغي راحت في حته تانيه أساسا…و عقابا ليك عندك اخواتها روح اطلبها منهم.
+
مط قدرى شفتيه قائلا
+
=يا زياد حقك عليا…ده بس من احراجي…صدقني أنا اتحرجت أجيلكم البيت… علشان عم خطاب و مامتك قلت أكلمك الأول.
+
اشاح زياد بيده قائلا
+
=اوعي تفكر اني علشان جوز أختها هعرف أجوزهالك…ولا تفكر هعرف أتوسط ليك…انت زى الشاطر تروح لأخواتها.
+
واستطرد بتحذير قائلا
+
=..واوعي تتكلم في موضوع أبوهم…لو عايز تتجوزها فعلا…قدرى بجد الموضوع حساس…بس لو عايز ترتاح..انا هقولك…ولو حد عرف اللي أنا قلته هيرموني.
+
تابع وهو يطمأنه قائلا
+
=..ارتاح هي بنت ثريا…يارب يتمملك معاها علي خير…ويارب يهديلي ميارا …يارب.
+
عاد زياد الي منزله ليجد ذكرى تنتظره ليتحدث بقلق قائلا
+
=يارب متكونيش قلتي لثريا هانم و صغرتيني.
+
سألته
+
=كنت فين؟
+
رد عليها بوضوح قائلا
+
=كنت عند قدرى.
+
تنهدت قائله
+
=اطمن ..لقيتها مش ظريفه اني أتكلم عنها قدام ثريا و أزعلها.
+
زفر زياد قائلا
+
=الموضوع مش بسيط ومعلم علي الكل.. الغريب قبل القريب.
+
عقدت ذكرى ما بين حاجبيها قائله
+
=غريب مين؟
+
رد عليها زياد قائلا
+
=قدرى عايز يخطب هاجر وسألني قبلها هي بنت مين.
4
لتقطب ذكرى جبينها أكثر باندهاش علي سؤال قدرى
🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐
#حب_خلق_بدايه بقلمي #مروة_محمد_مورو.
+
عادت ثريا الي المنزل وهبطت هاجر علي الدرج بمرح لا تبالي بما يحدث حولها تركض وتحتضن ثريا قائله
+
=حبيبتي أم ايدين بتسحر الأكل… أنا عايزة بسبوسه بالقشطه.
+
تنهدت ثريا قائله
+
=عارفه انك بتحبيها…طالعه لأبوكي…كل يوم كانت لازم تتعمل…هو كان يقدر يفوتها.
+
ثم غمزت لها قائله
+
=..طب تعرفي تحضير المكونات علي بال ما أغير هدومي؟…و اخواتك قربوا يوصلوا…و اقفي اتعلمي معايا علشان تنفعي نفسك.
+
زمت شفتيها باصطناع قائله
+
=انتي هتذليني يا ثريا…كل اما أطلبها تسمعيني الكلمتين دول…يا حبي مهما أتعلم بحبها من ايدك.
+
ثم نظرت الي أعلي وقالت
+
=..أنا هصحي ميارا تحضر معايا…والكلام ده بقي تقوليه ليها هي اللي هتتجوز.
+
ابتسمت ثريا قائله
+
=روحي اندهيها.
+
ظلت تصرخ هاجر وهي تنادي ميارااا ليتذمر حليم قائلا
+
=ايه الازعاج ده…اتكتمي يا هاجر أحسن ليكي.
+
خرجت ميارا من غرفتها وذهبت الي حليم قائله
+
=قولها..يا حليم…أو أقولك جوزوها ونخلص منها…دي بتجنني طول الليل …وكل شويه ميااار تصبحي علي خير…
+
ثم تعالت ضحكاتها قائله
+
=حتي زياد بيقول عليها يا حفيظ…وكويس اننا هنسكن لوحدنا..رغم انه كان عايز يسكن هنا.
+
ابتسمت ثريا قائله وهي تحتضن هاجر
+
=مالها بقي هاجر…مش بتعرفي تركبي العربيه ولا تنامي من غيرها يا ست ميار.
+
ابتسم حليم قائلا
+
=وقعتا يا ميارا …وبعدين ايه القمر ده ولبسها المريول و البسبوسه هتعمل بسبوسه…أومال فين نور؟
+
لوت ميارا شفتيها قائله
+
=دلع يا أخويا دلع…انت كده قدام ثريا تنخ.
+
تعمد حليم اغاظتها قائلا
+
=ايه أنخ…هو زياد بهت عليكي…أنا قلت الواد ده هيبوظ أخلاقك…بقيتي بيئه يا ميار.
+
ردت ميارا يتذمر طفولي قائله
+
=أنا بيئه؟
+
ردد حليم بمرح قائلا
+
=أينعم يا أختاه .
+
وهنا دافعت هاجر عن ميارا قائله
+
=لا يا حليم حرام عليك.
+
ليبتسم حليم قائلا
+
=مش دي اللي كانت بتهزقك من شويه؟
+
ردت ثريا قائله
+
=أخوات بقي وكفايه انهم ولاد ثريا.
+
هي بالنسبه لهم الغصن الذي يتمسكون به…والذي لو اهتز فقط يرتجف نفسي بسبب هذه الهزه…أما هي تعتبرهم حياه…اهتمت بكل شئ لديهم…لكن حدث اهتزاز وليس بسبب اهتزازها ..هنا اهتزاز بسبب السر في جذورهم…جذورهم المريرة…كانت تسمع كثيرا عن زوجه الأب وكيفيه معاملتها لأولاده وأحمد ربي أنا لم تتعرض لذلك الموقف ولكنه تعرضت له بالعكس أصبحت هي زوجه أب ولكن بنكهة مختلفه…بدلا من أن تأخذهم بذنب والدتهم تعاملت معهم كأنهم من رحمها..لم تنظر يوما في وجههم علي أنهم أولاد أخرى…أقسمت بين نفسها أن تخلق بداية حياة لهم بحبها لهم.
🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃
#موكا_سحر_الروايات نوفيلا #حب_خلق_بدايه
+
بعد محاورات بين زياد و قدرى استطاع اقناعه أن يذهب معه وبالفعل أخذ زياد ميعاد من حليم وقاموا بزيارتهم هبط حليم لاستقبالهم و تفاجئ من وجود قدرى وبدأت الأسأله تدور برأسه لما جاء قدرى…جلس معهم يتفحص قدرى بدقه قائلا
+
=خير يا قدرى؟
+
نظر قدرى الي زياد ليتحدث زياد قائلا
+
=قدرى جاي طالب القرب منك في هاجر.
+
هاجر…كيف هاجر…وماذا هن وئام…أكذبت عليه لتزويدها لغيرته عليها..ومن كثرة شروده انتبه علي زياد الذي يشير نحوه لتنبيه منه لتخرج الكلمات غير مرتبه
+
=مفيش حد من أهلك معاك؟….
+
تعالت ضحكات زياد مما أثار توتر قدرى ولكن سرعان ما كبت ضحكته قائلا
+
=الحقيقه يا حليم…انا قلت ليه نيجي الأول ونشوف ردكم عليه ولما يحصل قبول هجيب أهله.
+
تجاهل جليم رد زياد وظل مسلطا أنظاره علي قدرى المتوتر فيضطر قدرى أنا يجابه قائلا
+
=انت طبعا عارف ان أهلي ناس كبار وخروجهم قليل فقلت لما تبقي قرايه فاتحه ان شاء الله هجيبهم.
+
ابتسم حليم بسعاده حيث تأكد أنه مجرد اثارة غيره من وئام له فرد قائلا
+
=وأنا عن نفسي مش معترض…ولا نور ولا ماما ثريا أكيد هيعترضوا ..القرار قرار هاجر.
+
ابتسم قدرى ببشاشه قائلا
+
=تمام..أنا كفايه عليا انكم موافقين علي مبدأ ارتباطي بيها.
+
جائتهم ثريا لترحب بهم قائله
+
=أهلا يا قدرى نورتنا وطلبك ده غالي علي قلبي جدا…بس زى ما حليم قال الرد عند هاجر..
+
ثم زادت من ابتسامتها قائله
+
=.وأكيد هنبسط جدا لو وافقت عليك.
+
ابتسم حليم لها قائلا
+
=قولتلك يا ماما ثريا أنا حاسس ان في فرحه هتهل علينا قريب…وسبحان الله طلعت هاجر.
+
ربتت ثريا علي كتفيه قائله
+
=ما هو الفرح بيجي ورا بعده يا حليم عقبالك انت ونور.
+
كانت في تلك الأثناء ميارا تهبط الدرج بمرح لا تعلم من بالأسفل لتتفاجئ بوجود زياد يجلس أمامها لتواليهم ظهرها وتصعد مرة أخرى ليستوقفها زياد قائلا
+
=ميارا استني.
+
التفتت اليه ميارا علي مضض تتجاهله قائله
+
=هو احنا عندنا ضيوف
+
ثم تخطته وذهبت نحو قدرى ترحب به قائله
+
=مش تقول يا زياد ان قدرى معاك…أهلا يا قدرى ازيك
+
ثم التفتت الي حليم قائله
+
=حليم أنا زهقانه وعايزة أخرج..قول لهاجر تخرجني…لأحسن حاطه المخده في دماغها ومش راضيه تصحي.
+
نظر اليها حليم بخبث ثم توجه ببصره نحو زياد الواقف يتأكله الغضب ففهم أنهم علي خلاف ليتحدث بخبث قائلا
+
=أنا بقول لو نفسك تخرجي اخرجي مع زياد…وأنا وهي نبقي نحصلكم.
+
وعندما تذمرت برر لها قائلا
+
=..ازاي عايزاها تسوق وهي مطبقه ليله امبارح بسبب كتب كتابك.
+
تنحنح قدرى قائلا
+
=بقول أجي مرة تانيه تكون الأنسه هاجر صحيت…
+
ابتسم حليم بخبث قائلا
+
=انت جايه تطلب ايدها ولا تشوفها؟…أنا رأيي تقعد معانا شويه…هي أكيد هتصحي وتنزل بعد ما ميارا تخرج .
+
تذمرت ميارا و دبت رجلها في الأرض بغضب طفولي ليأتيهم نور من الخارج ينظر اليهم والي الضيف قائلا باستغراب
+
=خير احنا عندنا ضيوف؟
+
زفر حليم قائلا
+
=انت قافل موبايلك ليه يا ابني وكنت فين؟
+
ثم تدخل زياد قائلا
+
=ده صاحبي قدرى جاي يطلب ايد هاجر …قلتله يستني أمهد ليكم الموضوع استعجل اتصلت علي حليم وجبته وجيت.
+
ابتسم نور الي قدرى ورحب بيه ثم نظر الي ثريا وجدها مسرورة… لما كل هذا السرور… أيعقل لأنها ستعطي ابنتها لقدرى لم تكن بتلك الفرحه يوم طلب زياد.ثم نظر الي حليم وجده منتظر اجابة أسالته ليرد ببلاهه مصطنعه قائلا
+
=هو الموبايل مقفول ازاي ..ده أنا لسه شاحنه الظاهر انه بدأ يهنك.
+
شعر حليم أن نور يكذب عليه فنظر الي الهاتف قائلا
+
=انت مش كنت مع ماما ثريا في النادي…هي رجعت لوحدها…انت مرجعتش معاها ليه..ولما مكنتش ناوى ترجعها ليه تسيبها تروح لوحدها.
+
ثم استطرد وهو يجز علي أسنانه بغيظ قائلا
+
=.أنا قلت ميت مرة لو خطوة جمب البيت متبقاش لوحدها.
+
وجد قدرى أن الوضع يبدو مقلق فاعتذر منهم وانصرف علي وعد بالرد علي مطلبه لينصرف معه زياد متوعدا بعينيه لميارا …بعد انصرافهم نظرت ثريا الي نور برجاء عدم سرد الحديث بينها وبين ذكرى بالنادي فتنهد نور قائلا
+
=طب ممكن تسمعني…انت شفتها جت لوحدها…لا طبعا.
+
استطرد حديثه ليزيد الأمر قائلا
+
=.طنط ذكرى أصرت توصلها لحد هنا وأنا لقيتهم عايزين يبقوا مع بعض زى ميارا وهاجر.
+
تضايق حليم عند سماعه لاسم ذكرى فرد قائلا
+
=ذكرى مش خالتك علشان تشبها بميارا وهاجر…أنا أو انت أو هاجر أو ميار اللي نوصل أمك.
+
نظر نور لثريا بلوم وعتاب لتستكمل بعيونها رجائها فزفر قائلا
+
=بصراحه كده ماما ثريا هي اللي أصرت تروح معاها.
+
كاد أن يرد عليه لولا تدخل ميارا قائله
+
=متكبرش الموضوع يا حليم …عادي بتحصل ودي مش أول مرة.
+
وجدت هاتفها يبعث رسائل من زياد مضمونها
+
=متخرجيش.
+
ردت بضيق
+
=وانت مالك.
+
بعث لها رساله بحده
+
=أنا جوزك.
+
رد ت بأسي
+
=بس مش صريح معايا.
+
سألها قائلا
+
=انتي عايزة واحد فتان؟
+
تنهدت قائله
+
=الحاجه اللي تخصني لازم أعرفها.
+
و تفاجئ من اتصالها بعد هذه الرساله ليغلق خطه تماما ..كل هذا وهو متوجه الي السياره مع قدرى
🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐
#مروة_محمد في جروب #موكا_سحر_الروايات
نظر قدرى الي زياد وجده في حاله ضيق فسأله قائلا
+
=مالك يا زياد؟
+
تنهد زياد بتعب قائلا
+
=ميار يا قدرى تعباني أسأله خايفه لما تخلفش وأروح أتجوز عليها…لأن أبوها عملها قبل كده و اتجوز أمها علي طنط ثريا.وعماله تقولي تفتكر اللي عمله بابا صح ولا غلط .
+
ثم سأله ليشهده عليها قائلا
+
=..طب بزمتك أنا مالي…وبعدين أبوها راح اتجوز خاف لأبويا يورثوه…أنا بقي هخاف علي ايه ..انا ينطبق عليا المثل يا وارث مين يورثك يا باكي مين هيبكي عليك.
+
واستطرد ييأس قائلا
+
=..حتي أبوها محدش ورثه لأنه مات علي الحديده بعد ما أمها أخدت اللي وراه واللي قدامه…و الوحيده اللي بكت عليه هي ثريا…حتي ولاده ملحقوش يعرفوه علشان يبكوا عليه.
+
وتعالي صوته قائلا
+
=.المصيبه التقيله بقا طالبه الصراحه في كل حاجه…و المصيبه في حاجات متنفعش فيها الصراحه يا قدرى…و قالبه عليا زى ما انت شايف.
+
ثم تنهد بتعب قائلا
+
=..ومش عارف أعمل معاها ايه بتلوى دراعي..لكن أقسم بالله كده ما ينفع أبدا ومش هلجأ لأمي تكلم أمها أنا هتصرف معاها عاجبها كان بها مش عاجبها بالسلامه.
+
و أضاف بصرامه قائلا
+
=…أنا بحبها أه بس مقدرش أفضل عايش أفكر في الماضي زيها..الماضي يا نهرب منه يا نتعلم منه…هي حرة بقي.
+
ربت قدرى علي كتفيه قائلا
+
=اهدي يا زياد… يا سيدي هما البنات كده لازم مسايسه..ايه يعني.
+
واقترح عليه قائلا
+
=.اضحك عليها بكلمتين حلوين قولها حاضر… كلمه حاضر بتريح جدا والله.
+
عاد قدرى الي منزله وجد والدته تنظر له بوجه بشوش وهو ينحني يقبل يدها قائلا
+
=متقلقيش.
+
سألته قائله
+
=طلعت بنت ثريا صح؟
+
أماء برأسه قائلا
+
=أه الحمد لله.
+
ردت عليه بارتياح قائله
+
=متتصورش كنت قلقانه قد ايه.
+
سألها قائلا
+
=بابا عرف اني روحت ليهم؟
2
ردت عليه قائله
+
=أه و منتظرك في المكتبه تعطيه التفاصيل..ادخله علي بال ما أحضر العشا.
☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️
#حب_خلق_بدايه بقلمي #مروة_محمد
+
عوده الي نور وحليم تضايق حليم من رد ميارا ونظر الها نظرة استياء فهربت من أمامه وتبعتها ثريا في خلسه ليواجه نور قائلا
+
=انتم كده شايفين مكبر الموضوع …صح…أنا اللي عندي قلته…لازم أمنا تروح وتيجي معانا احنا بس
+
وزاد من غضبه قائلا
+
=…انتم مش فارقه معاكم …هتولي أمر الموضوع ده.
+
أغمض نور عينيها يبدو أنه علم لماذا كل تلك الاحتياطات ليفتحهم ويرد عليه قائلا
+
=حليم ايه اللي انت بتقوله ده؟…والله احنا مهتمين بيها زيك بس هي من حقها تاخد راحتها هنحجر عليها يعني
+
ثم أشار برأسه قائلا
+
=.وبعدين علي رأي ميارا من امتي؟
+
زفر حليم بحنق قائلا
+
=انتم مصرين تحسسوني أن في حاجه للي بقوله…مفيش حاجه…أنا حابب كده…أنا حابب ان أمي تبقي بتاعتنا لوحدنا…اللي فنت عمرها وشبابها علشان راحتنا.
4
ثم ذكره قائلا
+
=..فاكرين كانت بتخاف تودينا وتجبنا عن طريق سواق رغم انها مقتدرة…أنا كمان عايز أكرمها بنفس الكرم ده..
+
وبصوت غاضب قال
+
=.ومحدش يعارضني…ريحوني وبس.
+
ثم تركه حليم وخرج يتنفس الهواء بالخارج..خرجت ثريا من غرفتها ناظرة الي نور بامتنان قائله
+
=شكرا يانور…بس أنا حاسه ان حليم عارف…ياريتني كنت أقدر أقوله دي كمان.
+
ثم تنهدت بحزن قائله
+
=..أنا في حاجتين لغايه النهارده مش قادرة أقولهم دي …وحاجه كمان.
+
عقد نور ما بين حاجبيه قائلا
+
=انتي لسه عندك حاجه كمان…ده كده صعبت أوى يا ماما…عموما سيبي كل حاجه لوقتها.
+
تنهدت ثريا قائله
+
=أه يا نور لسه في حاجه بس صعبه أوى…لدرجه اني مش عارفه اقولها…بس كل ده بسبب أبوك…اللي دفعني أقوله لا…باباك جاب حليم وميارا هنا من 23 سنه.
+
لوت شفتيها قائله
+
=..كان متوقع اني أقوله هاخدهم أربيهم…بس انت وهاجر كنتوا لسه صغيرين…مقدرتش أقوله موافقه…رغم اني شيلت حليم وحسيت معاها بعاطفه أمومه.
+
وأضافت بحزن قائله
+
=..وكنت خلاص هقوله ماشي يا سراج هربيهم…بس أنا كنت محتاجه حد يطبطب عليا وأنا حامل ومش لقيت حتي جوزى.
+
ثم عضت علي شقتيها بعتاب قائله
+
=..ومن زعلي… أنا رفضت حليم وميارا.
+
جحظ نور بعينيه غير مصدق ما تقوله وابتلع ريقه قائلا
+
=مش ممكن…مش معقول…ماما اللي انتي بتقوليه ده استحاله حليم وميارا يصدقوه …ده انتي حاربتي الدنيا علشان ميعرفوش انك مش أمهم..
+
واستطرد بذهول قائلا
+
=.ماما انتي حرجتي علي اللي عارف الحقيقه انه يقولهم…ده حتي نظراتك ليهم كلها أمومه مفيش أي نظرة انك شايفاهم اولاد واحده تانيه..
+
واستكمل قائلا
+
=.ماما انت عمرك ما بينتي لحد انك مجبرة علي تربيتهم…هي خلفت ورمت وانتي أخدتي ورضعتي وكبرتي وعلمتي…اللي بتقوليه ده لو كان حصل كان عم خطاب أول واحد قاله ليهم علشان يبعدك عنهم.
+
واستطرد بنبرة ترجي قائلا
+
=..ماما أرجوكي قولي انك بتضحكي عليا…أنا فعلا حسيت النهارده انك فرحانه بهاجر أكتر من فرحتك يوم ميارا…بس قلت ان ده علي اعتبار ان زياد بن خطاب.
+
ثم نصحها قائلا
+
=..بس يا ماما لو كده…قولي لحليم…انتي متعرفيش خطاب ممكن يعمل ايه…انتي عارفه انه عينيه منك…وانتي مش موضوع ان طنط ذكرى صاحبتك رفضتيه.
+
واستطرد وهو بهز رأسه مؤكدا لها وقال
+
=.لا انتي علشان رافضه المبدأ…لو فضل حليم يعامله وحش…هيوقع ما بينكم.
+
هزت ثريا رأسها برفض قائله
+
=لا…مش هقدر يا نور.
+
لوى نور شفتيه بتفكير قائلا
+
=يبقي أقوله أنا…اللي انتي مش قادرة تقوليه…وأنا أتحداكي انه هياخد الموضوع عادي…انتي زمان كان ليكي الحق ترفضيهم..
+
واستطرد بضيق قائلا
+
=.انتي مش مجبرة تبقي محطه…انتي صبرتي كتير…ماما انتي ملكه علي قلوبنا واوعي حاجه زى دي تخوفك.
+
عضت علي شفتيها تعاتب نفسها قائله
+
=أنا غلطانه…غلطانه اني رفضتهم يومها…أه لو يرجع الزمن كنت هاخدهم في حضني من أول لحظه..
+
ثم هتفت بيأس قائله
+
=.بس فات الأوان…انت شايف الموضوع بسيط…بس هو مش كده.
+
وبالفعل ما هو الا القليل حتي تلقت مكالمه من خطاب وكادت أن تغلق الخط حيث هاتقها من هاتف ذكرى وهي نائمه لأن ثريا لا ترد علي اتصالاته وما ان علمت أنه هو كادت أن تغلق الهاتف ولكنه رد أوقفها قائلا
+
=متحاوليش تهربي مني يا ثريا.
+
زفرت ثريا قائله
+
=عايز ايه؟
+
رد بكل بجاحه قائلا
+
=عايز حقي.
+
رد عليها بجمود
+
=ملكش حقوق عندي.
+
ابتسم بخبث قائلا
+
=تحبي أقول لحليم وميارا انك كنتي رافضاهم زمان؟
+
عضت علي شفتيها بغيظ قائله
+
=ريح نفسك خطاب.. أنا هقول وهقول عليك كمان…وقابل من حليم اللي هيجرالك.
+
وأغلقت الخط لتستعر النيران في قلبه مجددا.
😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉
#موكا_سحر_الروايات نوفيلا #حب_خلق_بدايه
+
بالأعلي عند ميار وهاجر استيقظت هاجر ووجدت ميار تجلس أمامها متربصه لتجحظ هاجر بعينيها من نظراتها لتبتسم ميار بخبث قائله
+
=بقا كده يا هاجر…تخبي المفاتيح…و مترضيش تخرجيني…طب قابلي بقا يا مضربه عن الجواز…قوليلي يا هاجر هو الدكتور قدرى يوم كتب كتابي كلمك…ولا حتي بص ناحيتك.
+
ثم تعجبت قائله
+
=..الراجل ده غريب أوى…مكنش باين عليه …و هووب جاي يخطبك…طب انتي فاكرة يا هاجر…لما كنتي تعبانه ورفض يعطيكي الحقنه.
+
ثم تعالت ضحكاتها قائله
+
=..واحنا قعدنا نضحك عليه ازاي دكتور و خايف…قوليلي بقي امتي الانجذاب ده حصل…وبالتفصيل الممل.
+
و ساومتها قائله
+
=..علشان أقول رجعت ليه من بره زعلانه.
+
حدقت هاجر في وجه ميارا تشعر أنها بلهاء ولمست جبينها تعتقد أن حرارتها عاليه لتنفض يدها باصطناع قائله
+
=أوووه يا ميارا …طلعتي سخنه فعلا…أقسم بالله انتي مش طبيعيه…قدرى مين بس…يا بنتي أنا يوم كتب كتابك لمحته صدفه وكان مع وئام
+
ثم تدلت شفتيها قائله
+
=…يقوم ياخد ثقه ويجي يخطبني…انتي باين عليك بتهلوسي…أو اللي ضايقك برضه مأثر علي دماغك..المهم قوليلي مالك.
+
تنهدت ميار قائله
+
=فوقي يا هبله وربنا قدرى كان هنا النهارده وطلبك من حليم وماما…وكان جاي مع زياد كمان…أنا بقي مش طايقه نفسي.
+
و أضافت بضيق
+
=.ولا طايقه زياد…أقولك ايه ولا ايه ولا ايه…اللي حصل اني طلبت منه الصراحه…في كل حاجه اتهرب مني.
+
كانت هاجر شارده في أمر قدرى وأمر صاحب الرسائل كم تعلقت به كثيرا وتمنت أن ترتبط به وبينما هي شارده حتي واتتها رسائله بعد فترة طويله من الانقطاع عنها … وجدته يتحدث بأسف قائلا
+
=متزعليش مني…انشغلت عنك الفترة اللي فاتت
+
بدون شعور كتبت له
+
=كنت فين؟
+
ابتسم وكتب
+
=بخطب.
+
عبست وجهها قائله
+
=مش لوحدك علي فكرة.
+
بعث لها رساله قائلا
+
=ليه اتخطبتي؟
4
ردت بضيق قائله
+
=اه..عن اذنك أنا خارجه معاه..و هغير رقمي وفر رسايلك لخطيبتك.
😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝
#مروة_محمد في جروب #موكا_سحر_الروايات
+
بعد مرور أسبوع اتفق قدرى مع حليم أن تخرج الفتاتان معه ومع زياد لرؤيه هاجر والجلوس معها ومعرفة رأيها وبالفعل وافق حليم ذهبوا الأربعه الي مطعم و تناولوا الغذاء سويا..استاذن زياد وأخذ ميارا وجلسوا علي طاولة بمفردهم لترك مساحه الي هاجر و قدرى …قامت ميار وسارت معه علي مضض ليحاول تهدئتها بمرح قائلا
+
=اهدي ليطقلك عرق…أنا قلت أسيبهم يتكلموا سوا بلاش نبقي كابسين عليهم..
+
ثم غازالها قائلا
+
=.بس ايه الجمال ده يا ميارا …احلويتي وانتي مخصماني…أنا هخليكي تخاصميني دايما…و هنروح بعيد ليه احنا شكلنا مش هنتصالح.
+
نظرت اليه بغضب قائله
+
=لو وعدتني تبقي صريح معايا هصالحك…أنا مش هتلكك ليك يعني…لو مش عايز خلاص.
+
و أضافت بضيق قائله
+
=..بس خليك فاكر انت بقا اللي هتكون بتتلكك…وبعدين أنا سألتك سؤال يخص حياتنا…وكان ممكن تقولي أه أولا .
+
عند قدرى وهاجر أخذ يـتاملها بعينه قائلا
+
=هتفضلي تهربي مني كتير…طب بلاش زمان المرة دي تهربي كمان.
+
توترت هاجر و ابتلعت ريقها قائله
+
=تصدق حسيت انك واحد تاني غير اللي نعرفه..يا قدرى…انا مش بتهرب منك ولا حاجه…ده بس استغراب للموقف.
+
ثم شردت في الرسائل قائله
+
=..عمرى ما كنت أتخيل ان المواقف دي صعبه أوى كده.
+
لمعت عين قدرى قائلا
+
=لو علي الموقف فهو صعب عليا أكتر…أنا بحبك من زمان…ده اللي أقدر أقوله ليكي..ومستعد أسعدك بكل ما أملك.
+
من بين شرودها قالت
+
=كلكم بتقولوا كده.
+
سألها وهو يبتسم قائلا
+
=كلنا مين؟
+
توترت وقالت
+
=ها ولا حاجه
+
ابتسم بخبث وبعث لها رساله وهو معها علي نفس الطاوله مضمونها
+
=لو حابه تعرفي أنا خطبت مين فأنا قاعد معاكي في نفس المكان و لابس تيشرت موف زى ما انتي لابسه فستان موف.
+
تلفتت بدون شعور حولها ولم تحد أحدا بمثل الوصف.
+
ليضرب علي الطاوله بخفه قائلا
+
=مفيش حد لابس موف غيرى.
+
حدقت هاجر بعينيها فيه و اندهشت أيعقل أن يكون قدرى هو ذلك العاشق الولهان الذي يراسلها باستمرار.
+
وانتهي اللقاء بينهم كان لقاء بسيط لمعرفه لما اختارها لأنه طيله سنوات معرفتهم لم يبدو عليه شيئا..أما بالنسبه لميارا وزياد في طريق عوده قدرى وزياد قام زياد بشكر قدرى قائلا
+
=شكرا جدا يا قدرى…انت خلتني النهارده أكسب قلبها.
+
وصدقه الرأي قائلا
+
=..فعلا عملت زى ما قلت قلتلها اني هبقي صريح معاها بس ربنا يسامحني بقي كمان ريحت قلبها من ناحيه موضوع الخلف ده.
+
ابتسم اليه قدرى وربت علي يديه
+
عاد قدرى الي العياده و هاتفها قائلا
+
=متتصوريش انتي وحشتيني الشويه دول.
+
ضحكت هاجر قائله
+
=ايه ده..قدرى اللي بيتكلم؟
ابتسم قائلا
+
=و هفضل كده علي فكره.
+
تعجبت هاجر قائله
+
=عمرى ما كنت أتصور انك هتبقي كده..ازاي ده حصل؟.
+
صارحها قائلا
+
=أنا بحبك من زمان..كل الحكايه قافل علي قلبي و سايب الموضوع للنصيب.
+
سعدت هاجر وردت قائله
+
=انت طلعت مفيش منك.
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
#حب_خلق_بدايه بقلمي #مروة_محمد_مورو
+
في المطعم دلف نور اللي حليم فنهض حليم ليغادر المكتب ليستوقفه نور قائلا
+
=اوعي تفكر اني هسمحلك نبقي متخاصمين كتير…انت أكيد عارف اني مقدرش…بس انت عصبي أوى…حليم أسلوبك ده بيخوف الكل منك.
+
واعترف قائلا
+
=..اه أنا زيك عصبي…بس انت بتخلي اللي قدامك بيخبي عليك حاجات لأنه خايف من رده فعلك…خايف لانت متصدقهوش.
+
عقد حليم ما بين حاجبيه قائلا
+
=نور أنا بصدقكم انتم وبس…بس انت قلقتني بكلامك د يا ترى ايه السر الجديد اللي مش راضيه ماما ثريا تقوله.
2
جحظ نور بعينيه وعاتب نفسه علي انفلات لسانه لا يعلم ماذا يقول وكيف يتهرب من الموقف …استصعب الموقف مثل ما استصعبته ثريا أكثر منه
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية حب خلق بداية)