روايات

رواية نادين ونبيل الفصل الثاني 2 بقلم هبة سيد

رواية نادين ونبيل الفصل الثاني 2 بقلم هبة سيد

 

 

البارت الثاني

 

طلع من قدامي وفضلت قاعده جمب عصام كان نايم شكله كان هادي متعور تعويرات ف وشه اللي يشوفه يقول مستحيل يعمل كل المشاكل دي الجو هادي عصام فضل نايم لحد بعد العصر بدأ يفتح عينه كان بيبص حوليه بص عليا وابتسمت ابتسامه بسيطه وقولت بصوت واطي

 

_عصام انت كويس

_امم انا كويس

 

دخل حسام ف الوقت دا ماسك ادويه وكوباية عصير

_صباح الخير جبتلك شوية مسكنات واشرب العصير دا

اخد عصام الكوبايه منو وبدأ يشرب منها شويه كان باصص علينا باستغراب

_ايه الجو دا كلكم طيبين النهارده كدا ليه فيه حاجه ؟

بصيتله بتعجب مكنتش مستوعبه انا كمان هوا بجد مش فاكر اللي عمله ازاي

 

_لا ياسيدي مفيش حاجه بس انت تعبت مننا امبارح كدا وانا كلمت واحد صاحبي دكتور كدا قولت نروح نطمن عليك كشف بسيط كدا مش اكتر

 

قالها حسام وهوا مبتسم بيحاول يهديه وميحسسوش بقلق بس عشام كان ف نبرة صوته شوية شك

_دكتور؟ يعني مستشفي ولا ايه

 

قاطعته بهدوء عشان يطمن

_لا يا عصام مش مستشفي ولا حاجه احنا هنروح نطمن ونشوف دماغك اللي بتوجعك دايما دي

_انتي هتيجي معانا ؟

 

بصيتله بابتسامه وقولت بهمس

_اه هاجي معاك

_ماشي هروح للدكتور بس لو لقيت حاجه مش عجباني همشي

 

اتكلم حسام بهدوء

_زي ما تحب

 

خرجت برا الاوضه وبدأ عصام يغير هدومه عشان ننزل حسام كان بيتكلم مع أمه وبيقنعها انها متروحش وأنهم هيجو علطول وهيطمنها كل شويه طلع عصام ونزلنا ركبنا العربيه قعد عصام جمب حسام وقعدت انا من ورا الجو كان هادي طول الطريق محدش بيتكلم بس قطع الصمت دا صوت عصام وهوا بيقول

_هوا الدكتور دا بعيد ؟

_لا خالص ربع ساعه كدا

قالها حسام بهدوء وبعد فتره وصلنا تحت العياده نزلنا وكنت باصه للمبني بتوتر قاطعني عصام بصوته الهادي

_مالك متوتره ليه انا اللي هدخل للدكتور مش انتي

ابتسمت بسرعه عشان اخبي قلقي

_لا مش متوتره بس نفسي تبقي كويس

_نفسي انا كمان

 

سكت مره واحده لقيته باصص لناحيه معينه بصيت علي المكان اللي باصص عليه كانت لافته كبيره لعيادة مصحه اتكلم وهوا لسه باصص ناحية الافته

_استنو كدا .. هوا مش دي مصحه؟

بصيت علي حسام بسرعه عشان يتصرف

_لا ياسيدي مش دي نفس الشارع بس احنا رايحين العياده اللي فوق دي

بصله عصام بنظرة شك كأنه مش مقتنع بس كملنا وطلعنا فوق علي العياده قعدنا شويه برا واتكلم عصام

_هوا احنا قاعدين ليه مش بندخل علطول ليه

_مستنين دورنا يا عصام اهدي شويه

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية أوراق التوت الفصل السابع 7 بقلم ريتاج محمد

_يسلام يا خويا يعني مش هتحطوني في اوضه بيضه وتقفلو عليا الباب ؟

_ايه يا عم الكلام دا ..دا دكتور مش سجن

 

بصيتله بضحكه خفيفه رغم كدا حسيت بكسره انو قاعد بس قاعد مش مطمن وحاسس بالغدر ف اي لحظه مسك رقبته وبصلي بابتسامه

_وانتي بقا هتبقي معانا ولا هتسيبيني أواجه مصيري لوحدي

_انت حتي وانت تعبان لسانك طويل؟بس انا هفضل معاك مش هسيبك الدكتور هيسألك اسأله بسيطه وبس هنمشي بعد كدا

_ماشي بس لو بدأ يسألني اسئله عبيطه انا هسأله نفس السؤال

قال عصام بضحك عشان يفك الجو وميبقاش قلقان

_ماشي يعم براحتك

_لو خرجت من عنده متسجل رسمي اني عندي خلل هحملكم المسئوليه

قولت بضحكه سخيفه

_لا مش هيحصل كدا اهدي وخليك واثق

بصلي عصام وقال بجديه

_انا واثق فيكم انتو الاتنين بس مش واثق فيا

قال جملته وبعدها سكت كان باين عليه التعب دخلنا للدكتور قعد عصام قدامه وقعدنا احنا علي الكنبه

_ازيك يا عصام عامل ايه

_انا كويس ان شاء الله

طيب يا عصام انا هسألك كام سؤال وجاوب بدون تفكير جاوب اول حاجه تيجي ف بالك

_تمام اسأل براحتك

_بص ياعصام لو فيه شخص ف حياتك بتحبه وبتحس معاه بالأمان قرر يبعد عنك شويه .. تحس بإيه؟ انا عايزك تجاوبني مش اكتر

_هحس ان الدنيا وقفت مش بعرف اتنفس ببقا مش طبيعي كل حاجه بتفقد معناها

_طب ولما بتحس انو ممكن يبعد بتحاول تعمل ايه؟

_اي حاجه تخليه يفضل حتي لو غلط ممكن اتخانق معاه اترجاه واقوله ان حياتي هتبوظ من غيره

_طيب بتحب دايما تبقي حوليه يعني مثلا لو سافرت او هوا غاب بتبقي حاسس بإيه؟

_ببقي متوتر طول الوقت بخاف يكون نسي وجودي

_طب لو حاولت تاخد قرار لوحدك بتستني رأي حد ولا عادي ممكن تاخد قرار بنفسك

_لازم رأي حد مش بعرف اقرر لوحدي بحس اني ممكن اندم او اخسر كل حاجه لو غلطت

_ولما بتحس انك لوحدك من غير حد حوليك بتبقي حاسس بإيه

_حاسس اني تايهه مش ببقي عارف اعيش من غير احساس ان فيه حد جمبي

_طيب يا عصام اخر سؤال لو الشخص دا بعد فعلا هتقدر تكمل حياتك

_جربت قبل كدا بس كنت بنهار بحس اني بضيع

 

كنت بسمع كل كلمه وانا ساكته وباصه ف الارض بدأ الدكتور يكمل كلامه

_ماشي ياعصام تقدر تتفضل استناني برا هتكلم معاهم شويه

_ليه هما كمان عيانين

_استناني برا يا عصام هشوف الدكتور بس عشان العلاج

قالها حسام وفعلا خرج عصام قعدنا قدام الدكتور وانا بتمني ميقولش اللي ف بالي

_واضح إن عصام بيعاني من اضطراب نفسي

_يعني ايه يا دكتور

يعني ببساطة… عصام عنده خوف شديد من الوحدة، ومن فكرة إن الناس اللي بيحبهم يبعدوا عنه الخوف ده مش طبيعي، مش زي أي حد بيزعل لو اتساب هو بيحس إن حياته بتنهار فعلًا لو الشخص ده اختفى وده بيخليه يتعلّق بالشخص اللي بيحبه تعلق مرضي… كأنه مصدر أمانه الوحيد.

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية وردة القاسم الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم جنات

 

اتكلم حسام بقلق

 

_يعني الحالة دي ممكن تتعالج؟ ولا هو كده خلاص؟

 

الدكتور

_تتعلّج طبعًا يا حسام بس محتاجة وقت وصبر العلاج النفسي بيكون بالتدريج، علشان نعلمه يعتمد على نفسو ويفهم إن الأمان الحقيقي لازم ييجي من جواه هو، مش من الناس حواليه

قولت بصدمه

_ازاي يعني

_هو بيتعامل معاكي كـ أمان كدواءطول ما إنتِ حواليه مش هيقدر يتعلّم يعيش من غيرك وده معناه إن العلاج مش هيشتغل علشان يبدأ يتحسّن فعلاً، لازم يتعلم يعتمد على نفسه وده مش هيحصل غير لما يواجه الخوف ده من غير ما يلاقيك جنبه حسام حكالي انك اكتر حد كنتي جمبه انا عارف

 

قولت بصوت واطي وانا حابسه دموعي

_يعني لازم ابعد عنه ؟

_لفترة بس لحد ما يبدأ يتوازن وبعدها نقدر نعيد التواصل بشكل آمن الابتعاد مش عقاب ده جزء من العلاج بس ضروري تعمليه بهدوء من غير صدمة ومن غير كلام قاسي

 

حسام قال بتوتر

_هو لو عرف كده ممكن ينهار تاني ؟

_علشان كده لازم نخلّي القرار يبان طبيعي زي إنكِ مسافرة أو عندك ظروف وفي الوقت ده هنكمل العلاج معاه خطوة بخطوة

_وهوا هيتقبل دا ؟

_هيتعب اكيد بس اللي هيفرق معاه هوا انك تبعدي بالحب مش بالغصب

 

بيسود الصمت ف الاوضه ولا انا مصدقه اللي سمعته ولا حسام عارف هيتصرف ازاي معاه لوحده الدكتور كمل كلامه

 

_بص يا حسام العلاج هيكون علي مراحل حالته دي لازم يبقي فيها اقامه مؤقته ف المستشفي النفسي

 

فتحت عيني بصدمه

_في المستشفى؟ليه يا دكتور

_علشان أقدر أتابع حالته بشكل مستمر

هو محتاج فترة استقرار بعيد عن الضغوط

وفي نفس الوقت محتاج نتحكم في الأعراض خاصة الانهيارات والميول للرجوع لأي عاده قديمه

 

اتكلم حسام وهوا بيحاول يفهم

_يعني هيقعد قد إيه؟

_في المتوسط الحالة دي بتحتاج من ٣ لـ ٦ أسابيع داخل المستشفى وأحيانًا أكتر لو لسه ما استقرش نفسيًا في الفترة دي هنبدأ نستخدم علاج دوائي خفيف زي أدوية مضادة للقلق والاكتئاب بس أهم حاجة هي جلسات العلاج النفسي

_وهيكون لوحده هناك ؟

_لا هيكون في وسط حالات مشابهه وتحت المتابعه

 

بصيت لحسام وانا دموعي بدأت تنزل

_اهدي يا ليلي هيبقي كويس انتي بس سيبي باقي الطريق عليا

_طيب هوا امتي هيبدأ وازاي هقوله اني مش هشوفه تاني ازاي هيوافق انو يقعد ف المستشفي اصلا

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية رامي ودنيا الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع

_النهارده بالليل لو تقدروا .. هوا اكيد مش هيوافق بسهوله بس حاولو تجيبوها من ناحيه تانيه اهم حاجه يدخل المستشفي الباقي علينا

 

خرجنا انا وحسام كان قاعد مستنينا قام لما شافنا خرجنا

_ايه يا جماعه اتأخرتوا كدا ليه ؟الدكتور قال حاجه ولا بتتشاوروا تعملو بيا ايه؟

_مفيش يا عصام كنت بسأله تفاصيل في العلاج

_علاج؟ يعني انا رسمي بقيت مريض

_لا يبني متكبرش الموضوع قالي انك محتاج ترتاح بس مش اكتر

_ليلي

كنت ساكته واقفه بسمع وبس بفكر هعمل ايه للحظه حسيت اني انا اللي مقدرش ابعد مش هوا قاطع تفكيري صوته وهوا بينادي عليا

 

_ليلي مالك ؟ ساكته ليه حصل حاجه ؟

_لا .. لا يا عصام محصلش

_وريني وشك

 

مسك وشي ورفعه

_انتي بتعيطي ؟

_لا يا عصام انا كويسه بس عشان منمتش

_احكي يا ليلي حصل ايه ؟

حسام كان باصصلي خايف اتكلم وانا خايفه أضعف واقول اتكلم حسام وحاول يلطف الجو

_ايه يا عم عصام انت عشان تعبان هتشوف نفسك علينا تعال بس يلا عشان امك فلقتني مكالمات

 

مسكه حسام من إيده واخده واطلعنا من العياده ركبنا العربيه وانا قاعده ساكته مش بتكلم طول الطريق حسام فضل يبص عليا من المرايا ومش عارف هيقتع عصام يروح المستشفي ازاي لحد متكلم وقال

_اه صح يا عصام الدكتور قالي لازم تعمل تحاليل ف المستشفي نشوف ضغطك سكرك انيميتك كدا يعني

_انيميا ايه وتحاليل ايه يا عم هوا انا شكل واحد عنده انيميا دا انا بلعب كوره يعم وبقطعهم

 

حسام قال بضحك وهوا بيحاول يطلعه من اللي هوا فيه بهزار

_مهو عشان كدا ياسيدي نطمن مش يمكن الكوره دي اللي سبب البلاوي دي

 

اتكلمت عشان يثق اكتر واحسسه ان الموضوع عادي كنت بقولها بخنقه حسيت اني بغدر بيه

 

_ايوه يا عصام خليه يشوفك عشان نطمن بس مش اكتر

_منا مش بحب المستشفيات يا ليلي ريحتها بتخنقني وتحاليل ايه ف المستشفي دي هوا انا هحلل علي نفقة الدوله ولا ايه

_لا يا عصام لازم تروح عشان تبقي كويس المستشفي بس عشان الدكتور شغال فيها هوا هيعملك كل حاجه أهم حاجه تبقي كويس

 

قولتها وانا دموعي ف عيني عصام اخد باله بصلي بسرعه وبدأ يمسح دموعي بأيده

_مالك يا ليلي كل دا عشان التحاليل حاضر يستي هروح والله بس خليكي جمبي وهتيجي معايا اتفقنا

 

قال اخر كلمه بضحكه بسيطه وانا مسحت دموعي وابتسمتله كمل كلام وقال

_بس لو قالو اني عندي انيميا هقول اني صايم وهمشي علطول

يتبع…

 

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها وتشوف الروايات الجديدة وتطلبها

انضم لينا على الفيس بوك (من هنا)

و

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *