رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي الفصل الخامس 5 بقلم الاء محمد
رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي الفصل الخامس 5 بقلم الاء محمد
البارت الخامس
يارا / السبب هو اني عندي علامه مطرح الحادثة اللي حصلتلي زمان يا بابا ..
ايهاب / حادثه ايه يا بنتي .. أنا مش فاهم حاجة ..
يارا / في الوقت ده انت كنت مسافر يا ايهاب وانا مقولتلكش اللي حصل علشان مقلقكش عليا .. انا كنت في المطبخ ..
فلاااش ..
كانت يارا في المطبخ بتحضر الغدا بسرعه عشان مواعيد الدوا بتاعة اهلها .. كانت لسه طفله عندها ١٦ سنه ورغم كده كانت شايله المسؤوليه وبتخلي بالها من ابوها وامها كويس اوي .. نقلت الطاسه و فتحت الغاز عليها وفجاه والدها نادي عليها ..
والدها / يارا تعالي يا بنتي الحقيني ..
يارا سابت كل حاجة و نسيت الغاز مفتوح من خوفها علي ابوها وراحت ليه بسرعه ..
يارا / بابا مالك يا حبيبي ..
والدها بتعب / هاتيلي جهاز التنفس بسرعه ..
يارا جابته وحطته لابوها وفضلت قاعده جنبه و هي خايفه عليه .. فات وقت وبقي احسن وشالت الجهاز ..
يارا/ سلامتك يا قلبي .. إن شاء الله هتبقي كويس قريب .. انا قولت ل ايهاب وهيجبلك الدوا مستورد و هو جاي ..
والدها / وليه بس يا بنتي قلتيله يكلف نفسه .. العلاج ده غالي اوي اوي ..
يارا / مفيش حاجه غاليه عليك يا بابا انت مش عارف غلاوتك عندنا ولا ايه .. والله لو اخر مليم معايا او مع ايهاب مش هيسوي حاجة جنب صوت نفسك بس يا حبيبي .. انا هروح اجهز الاكل بقي عشان الدوا ..
والدها ابتسم و يارا باست ايده و دخلت المطبخ .. مسكت الكبريت و لعته و فجأة النار مسكت في كل حته ..
باك ..
يارا بدموع / ربنا ستر و عرفت أخرج بسرعه بس رقبتي كانت اتأذت جامد ..
ايهاب باستغراب/ انا مش فاهم انتي متقوليش عن حاجه زي كده وبعدين فين الحرق اللي انتي بتقولي عليه ده انا مش شايف في رقبتك غير علامه بسيطه اوي..
يارا / ما هو انا علشان كنت واخده كورس اسعافات اوليه عرفت اسعف نفسي واعمل اللازم بسرعه وطبعا ماما وبابا قلقوا عليا ونزلت لدكتوره التجميل اللي في الشارع اللي ورانا ساعدتني بسرعه ودخلتني عمليات في نفس الليله علشان الحرق ده ميسيبش علامه .. وفضلت شهرين بتعالج وبحط في كريمات ومراهم ومكنتش بنام بالليالي من الوجع لحد ما الحمد لله الاذى خف خالص زي ما انت شايف ومفضلش غير العلامه البسيطه دي .
ايهاب قام بضيق / انا مش فاهم بقى كل ده يحصل و انا معرفش .. ليه يا يارا …
يارا / انا والله محبتش اشغلك وارجعك من غربتك وانا عارفه ان انت كنت بتعمل كل ده عشان توفر تمن الدوا بتاع بابا وماما …
ايهاب / طب والعلامه دي تستاهل انه يعمل ده كله دي لونها قريب اوي من لون جلدك وطولها مش مكمل التلاته سنتي .. انا مختش بالي منها غير اما قولتي .. ازاي يعني يهدم حياته عشان حاجة تافهه زي دي .. أنا مش قادر اصدق …
يارا / هو ده اللي حصل انا دخلت الاوضه ولبست فستان شكله حلو زيي زي اي عروسه وعملت شعري وحطيت ميك اب وخرجت للريسبشن وانا فرحانه اوي هو كان مبسوط ومبتسم بس اول ما قرب مني وشاف رقبتي ملامحه اتبدلت تماما ورجع لورا و حصل اللي حصل ..
ايهاب/ الكلب الحقير .. انا هوريه والله لاعرفه مقامه .. واعرفه ازاي يتقي ربنا في بنات الناس ..
والدة يارا / ايهاب يا ابني اهدي .. خلاص ربنا ينتقم منه ع اللي عمله ده ..
يارا قامت و مسكته / اهدي يا ايهاب انا خلاص مش فارق معايا حاجة انا كل اللي عيزاه أطلق واخد كل حقوقي .. انا مش عايزة اعيش معاه تاني .
ايهاب بص لاخته بزعل و حضنها .. مكنش مصدق ان اخته حصلها كل ده وهي ساكته عشان متتفضحش ..
والدها/ انا اسف يا بنتي كان لازم اسأل عليه كويس و اتحقق منه قبل ما اجوزك ليه .. سامحيني ..
يارا قعدت جنب والدها / متقولش كده يا بابا انت بجد عملت اللي عليك .. هو اللي خدعني و قالي انه مش بيحكم بالمظاهر .. ده راح وقال لكل الناس اننا متخانقين و قالهم علي السبب كمان ..
والدتها قامت و حضنتها / ربنا ينتقم منه وحسبي الله ونعم الوكيل ف اي حد يبهدل بنات الناس معاه .. طالما عايزة تطلقي خلاص يا ابو ايهاب نطلقها ..
ايهاب سابهم و نزل راح لاحمد بيته .. خبط علي الباب بقوه .. والده احمد فتحت ..
نجيه / ايهاب ازيك يا ابني تعالي ..
ايهاب / فيه ستات غيرك يا طنط جوا ..
نجيه/ لا مفيش ..
ايهاب دخل بغضب و هجم علي اوضه احمد اللي اتخض اوي ..
احمد / انت ماسكني كده ليه يا عم اوعي كده ..
ايهاب/ بقي انت يلا تعمل ف اختي كده .. اختي اللي لو قعدت تدور عمرك كله مش هتلاقي ضفرها ..
احمد بسخرية / اختك هي اللي ضحكت عليا ومقالتليش ان هي معيوبه ..
ايهاب بغضب / اختي مش معيوبه اختي ست البنات كلهم واحنا فعلا غلطانين اللي وافقنا على واحد زيك .. اسمع انت هتطلقها والنهارده وهتديها كل حقوقها ومش هشوف وشك تاني مهما حصل ..
نجيه بتحاول تبعدهم عن بعض / استهدى بالله يا ابني واللي انت عايزه هننفذهولك ..
احمد ببجاحة / اطلقها اه لكن مش هتطول مني جنيه واحد انا اصلا اتخدعت في الجوازه دي وصرفت كتير اوي كفايه كده بقى عليكم ..
ايهاب / وديني لو ما ادتها حقوقها لارفع عليك قضيه اسوء سمعتك فيها و ابهدلك في المحاكم و اعرف الناس كلها انك معندكش اصل .. و شوف بقي منظرك هيبقي عامل ازاي قدامهم ..
ايهاب مشي وهو غضبان .. احمد قعد مكانه وهو متغاظ منهم .
احمد / هي غلطتي من الاول اني اتجوزت واحده اقل من مستوايا ..
نجيه / عندهم حق انت بهدلت بنتهم اوي يا ابني وانا ياما نبهتك وقلتلك اللي انت بتعمله ده حرام وغلط اتقي الله يا احمد وراجع نفسك وروح صالح مراتك وهي بنت حلال ممكن تسامحك .. الطلاق مش بالساهل يا احمد بعد ما دفعت كل الفلوس دي ..
احمد / لا عادي عندي انا بالساهل وزي ما جبتها اجيب ست ستها كمان و هتشوفي .. والله لاكون متجوز على اخر الشهر ده بالكتير واكسرها واكسر عينها قدام الكل ..
نجيه فضلت تقنع ابنها كثير يتنازل عن اللي في دماغه لكن هو كان مصمم شيطانه كان اقوى منه .. جه الليل واحمد كان قاعد في بيت اهل يارا ومعاه الماذون …
الماذون / يا جماعه فكروا الطلاق مش حاجه سهله خصوصا ان انتم لسه عرسان جداد ..
يارا / لو سمحت حضرتك انا عايزه اطلق ومش هرجع في كلامي ..
الماذون طلقهم .. واحمد أداها شيك بحقوقها .. دخلت اوضتها وهي منهارة .. نامت علي سريرها بتعب .. كان جواها حاجة بتنكر اللي حصلها و مش مصدقاه معقوله احمد اللي حبته بجد يعمل فيها كده .. فضلت تعيط بكل وجع جواها .. فات كذا يوم علي الحال ده يارا دايما قاعده ف اوضتها بتعيط بس وساكته ومش بتاكل ولا بتشرب و خست جدا و تحت عينها بقي مليان هالات ..
والدتها كانت قاعده جنبها / طيب كلي اي حاجه يا بنتي عشان خاطري .. حرام عليكي والله اللي انتي عملاه في نفسك ده و عشان ايه ده واحد ميستاهلش ..
يارا / انا مش زعلانه عليه يا ماما .. انا زعلانه علي نفسي الناس هتقول عليا ايه أما يعرفوا اني اتطلقت بعد شهر جواز تفتكري هيسبوني في حالي .. طيب انا هخرج ازاي و اعيش ازاي .. أنا خلاص كده حياتي وقفت ..
والدتها / يا بنتي الناس كده كده بتتكلم .. انتي ارمي حمولك علي الله و اقفي كده واجمدي .. انا بنتي عمرها ما كانت ضعيفه كده ..
يارا عيطت و اترمت ف حضن امها .. فضلت كده لحد ما نامت .. غطتها و قفلت النور و خرجت .. كان ابوها قاعد مع ايهاب زعلانين عشان يارا و اللي هي فيه ..
والدها/ وبعدين .. البت هتروح مننا يا ام ايهاب ..
ايهاب / انا بشوف يا بابا نوديها لدكتور نفسي .. يارا تعبانه اوي …
والدتها / لا حول ولا قوة الا بالله .. أعمل اي حاجه يا ابني المهم ترجع تقف علي رجليها .. دي كانت ماليه البيت حركه و ضحك و هزار و دنيا .. دلوقتى حاسه ان كل حاجة بقيت ميته ..
ايهاب / ربنا يسهل انا هشوف دكتورة تساعدها .. انا مش هسمح انها تعمل في نفسها كده ولا هخسر اختي ..
اما عند احمد كان قاعد في اوضته بيتكلم في التليفون ..
احمد / وانتي بقي يا مريم مش مخطوبة اوي مرتبطة .. اصل يعني بنت زيك شيك و دكتورة معقولة ميكونش فيه حد بتحبه ؟!
مريم / بصراحه لا .. اصل كل اللي اتقدموا مش من مستويا و كمان انا بيهمني اوي المظاهر و احب اللي اتجوزه يكون جنتل و شكله حلو ..
احمد ابتسم / طيب اي رأيك أما نحاول سوا .. انا ممكن اجي انا و والدتي نكلم اهلك و نتخطب ..
فضل يتكلم مع مريم و اتفق معاها علي كل حاجة .. قفل التليفون و خرج لاوضه نجيه و خبط عليها ..
نجية / ادخل ..
احمد دخل / ماما .. انا اتعرفت علي بنت و عايز اروح اخطبها ..
نجيه/ ده أمتي و ازاي .. وليه مقولتش ..
احمد / اتعرفت عليها الاسبوع اللي فات و هي عجباني وقررت اخطبها .. هي كويسه و شبهي و الأهم مش معيوبة زي الست هانم اللي كنت متجوزها ..
نجيه/ يا احمد كده عيب .. خلاص انتوا أطلقتوا و الموضوع انتهي بلاش تتكلم عليها .. عندك اخت خاف عليها ..
أحمد / مش موضوعنا دلوقتي يا ماما .. المهم اني اتفقت مع مريم خلاص اني هخطبها اخر الاسبوع ده ولو تمام اتجوزها اخر الشهر ..
نجيه / براحتك يا احمد بس هتندم و هتشوف ..
تاني يوم كانت يارا قاعده في عيادة دكتورة نفسيه ..
يارا / ايهاب انا خايفه .. يلا نمشي ارجوك ..
ايهاب/ اهدي يا حبيبتي .. احنا هنا عشان تبقي كويسه والدكتورة دي مشهورة اوي و شاطرة وان شاء الله تساعدك بس الأهم انتي تكوني عايزة تساعدي نفسك ..
الممرضه ندت علي يارا اللي اترددت جدا قبل ما تدخل .. بصت لاخوها و هو شارولها بمعني انه هيفضل مستنيها ومش هيمشي .. دخلت وهي خايفه بس هديت اول ما لقيت الدكتورة بتبستم ليها …
شيرين بابتسامه / اتفضلي .. ممكن اعرف اسمك ..
يارا / اسمي يارا ..
شيرين/ اسمك جميل .. احكيلي بقي .. ليه جايه هنا و لازم تعرفي ان اي كلمه بتقوليها مستحيل تطلع برا او حد يعرفها مهما كان الحد ده ..
يارا حكت كل حاجة حصلتها وهي بتعيط .. كان شريط حياتها كله بيتعاد قدام عينها ..
يارا / المشكله اني مقصدتش اخبي عليه .. انا والله مكنتش اعرف اصلا اني مفروض اقوله لان العلامه دي صغيرة اوي و كنت فاكرة ان عادي يعني اي حد ممكن يكون عنده حاجة زي كده مولود بيها مثلا .. مكنتش اعرف انها هتفرق معاه كده .
شيرين/ الحياة بين اي زوجين بتتبني علي المودة و الرحمه .. المودة من الود و المعاملة الطيبة .. والرحمة يعني بنرحم ضعف و عيوب و أخطاء الطرف التاني و بنتعامل علي انه انسان .. و مفيش انسان كامل ..
فات وقت وكانت جلسه يارا خلصت و طلعت لاخوها ..
ايهاب/ اي هتكملي ؟
يارا / ايوا هكمل .. انا ارتحت اوي اني لقيت حد فاهمني و فاهم دماغي .. هكمل يا ايهاب عشان عايزة اكون كويسه ..
يارا روحت مع اخوها وهي حاسه انها احسن و مرتاحه .. الخطوة دي كانت فارقه معاها جدا لأن اخيرا لقيت تفسير للي حصل .. قررت تغير نفسها و حياتها .. واول حاجة عملتها اول ما روحت بيتها مسكت تليفونها واتصلت باكتر واحده ظلمتها في الدنيا .. صحبتها نوران ..
يارا بتوتر / ازيك يا نوران .. وحشتيني ..
نوران / عايزة اي يا يارا .. راجعه ليه بعد اللي حصل ..
يارا / انا عارفه اني غلطانه .. وعارفه اني ظلمتك اما بعدت عنك من غير سبب و اتخليت عن اكتر واحده كانت بتحبني وعايزالي الخير ..
نوران / لا انتي بعدتي عشان جوزك قالك كده .. انتي حتي معزمتنيش علي فرحك .. بصي انا كل اللي اقدر اقوله اني مش زعلانه غير عليكي انتي .. وربنا يوفقك مع جوزك ..
يارا بدموع/ نوران انا اتطلقت ..
نوران بصدمه / ايه ! انتي بتقولي ايه ! احكي يا هانم ! ولا استني انا هجيلك .. نص ساعه و اكون عندك ..
اما عند ايهاب روح بيته و هو مبسوط ان يارا قررت تكمل و تتعالج .. مراته شافته بصتله بضيق ..
سلوي / مالك فرحان كده ليه !
ايهاب/ اخيرا يارا بدأت تتحسن و تقوم تاني .. أنا ودتها لدكتورة نفسيه و هي هتكمل ..
سلوي / يااه يعني أختك خلاص اتجننت ..
ايهاب / اختي مش مجنونه .. اختي اتصدمت وفرحتها اتكسرت واي حد مكانها كان انهار من اول دقيقه هي فضلت مستحمله عشان ابويا و امي ..
سلوي / يسلام .. ومين بقي اللي هيدفعلها تمن الجلسات .. متحلمش تدفعلها حاجة احنا اصلا ظروفنا وحشه ..
ايهاب/ لا ظروفنا الحمد لله معتدلة .. انتي اللي مفيش حاجه بتملي عينك و دايما عايزة اكتر .. و اوعي تدخلي في علاقتي بأهلي .. فاهمه ..
سلوي / اه وانت هتفضل دلدول اهلك كده كتير ..
ايهاب بعصبية / قولتلك ملكيش دعوة بحاجة و لو تاني مرة اتكلمتي كده اعملي حسابك كل حاجة هتنتهي و هطلقك .. فاهمه !
ايهاب دخل الاوضه وغير هدومه ونام … خلص اليوم بكل التعب اللي فيه بس كان الكل عنده امل ان كل حاجة تتصلح .. جه اخر الاسبوع و احمد كان قاعد مع والدته عند مريم بيتكلموا و بيتفقوا ..
مريم / بس انا مستحيل اتجوز علي عفش و ديكور واحده تانيه اللي مختاراه .. انا عايزة حاجة جديدة وانا اللي مختاراها ..
نجيه / يعني هنغير عفش بالوفات و ديكور عشان انتي عايزة كده .. والله هو ده اللي عندنا ..
احمد / طيب ايه رأيك لو نغير اوضه النوم بس .. اصل فعلا الحاجات دي هتتكلف كتير وانتي عارفه الاسعار عامله ازاي ف بدل ما ندفع في الشقه نخلي الفلوس نسافر بيها شهر عسل في مدريد او باريس .. وممكن بعد كده واحده واحده نغير ..
والد مريم/ خلاص يا احمد وانت شكلك ابن حلال وانا موافق عشان خاطر الست والدتك بس ..
اتفقوا علي كل حاجة و حددوا معاد للفرح علي طول ..
اما عند يارا كانت في اوضتها متوترة اوي ..
يارا / نوران انتي متأكده اني أنفع للشغلانه دي
نوران/ يا بنتي ايوا والله انا اتكلمت مع صاحب العيادة .. هي عيادة كبيرة جدا جدا وفيها كل التخصصات ومحتاجين مهندسين ديكور عشان يغيروا النظام .. وانا عارفه انك شاطرة اوي و ورتهم شغلك اللي كان معايا و عجبهم ..
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي)