رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي الفصل الثالث 3 بقلم الاء محمد
رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي الفصل الثالث 3 بقلم الاء محمد
البارت الثالث
فاقت من ذكرياتها على صوت اذان الفجر قامت اتوضت وصلت وهي بتدعي ربنا يزيح الغمه دي ويهدي احمد
خلصت صلاه ونامت وهي مرهقه جدا اليوم كان اكبر واصعب مما هي تتخيل .. صحيت تاني يوم على صوت حماتها وهي بتصحيها ..
نجيه / يارا حبيبتي قومي يلا ..
يارا فتحت عينها بتعب / صباح الخير يا طنط ..
.
…..صباح النور / يا نور عيني يلا قومي بقى البسي انا طلعت فوق جبتلك اللبس الحلو ده والميكب .. قومي بقي خدي شاور والبسي
علشان في ناس جايه تباركلك وياريت تحاولي تباني طبيعيه عشان محدش يشك في حاجه وانا اول ما الناس تمشي هتكلم مع احمد ابني..
…… يارا ابتسمت وفرحت اوي لان حماتها وقفت معاها واعتبرتها زي بنتها قامت لبست وحطيت ميك اب شيك يليق بعروسة وطلعت تقابل الضيوف .. كانت بتحاول تبان طبيعيه و تضحك و تتكلم بس اتصدمت أما لقيت احمد بيتكلم…
احمد / الا قوليلي يا عمتي هي اللي تتجوز واحد وفيها عيب ومش قايلاله على العيب ده تبقى ايه ..
عمته / لا ازاي لازم تقوله مينفعش واحده تخبي على واحد هيتجوزها اي حاجه زي كده بس انت بتسال ليه يا حبيبي ..
احمد بص ليارا / اصل واحد صاحبي ليله دخلته اكتشف ان مراته مخبية حاجة بس مش قايلاله .
عمته / يا ساتر يارب انا مش عارفه الناس جرالها ايه .. ليه محدش بقى عنده امانه وضمير كده
ذنبه ايه يا ابني صاحبك يتدبس في البنت بعد ما جهز شقه وصرف فلوس قد كده..
احمد / ما انا برضه شايف كده وشايف انه يطلقها..
عمته / بصراحه محدش يقدر يلومه لانها مكنتش صريحه معاه واللي متبقاش صريحه يبقى متنفعش تبني بيت.
يارا كانت قاعده مرعوبه وبتترعش لاحمد بيقول حاجه من اللي حصلت فات وقت والناس مشيت واحمد دخل البلكونه يدخن بخنقه .. تليفونه رن وكانت اخته ياسمين ..
ياسمين بفرحه / صباحيه مباركه يا اخويا الف الف مبروك يا حبيبي وتتهنوا العمر كله يارب..
احمد بتريقه / ههه صباحيه مباركه ! قولي صباحيه زفت صباحيه مقرفه صباحيه منيله .
ياسمين باستغراب/ مالك بس يا احمد ايه اللي انت بتقوله ده ..
احمد / انا اتغفلت والهانم اللي اتجوزتها طلعت مخبيه عليا حاجه مهمه وقال ايه بتقولي عادي ..
ياسمين / هتكون مخبيه ايه يعني..
احمد حكى لها اللي حصل ..
ياسمين باستغراب / معقوله يارا تعمل كده دي معروفه عنها انها محترمه اوي وامينه .. ازاي بس اللي انت بتقوله ده احمد .. مش يمكن فعلا الموضوع بسيط ..
احمد / بسيط ايه بس ده انا مش قادر ابص في خلقتها من ساعه ما عرفت اللي عرفته .. وامك شايفه وشاهدة على كل حاجه وانا كده كده خلاص هطلقها ..
ياسمين / استهدى بالله بس يا اخويا الطلاق مش بالساهل زي ما الجواز مش بالساهل برضه انا هلبس وهاجيلكم واشوف الموضوع ده ..
اما يارا كانت قاعده حزينه ودموعها نازله ..
يارا / شفتي يا ماما تصرفات احمد قدام الناس ده كلام يتقال برضه .. يقولوا عليا ايه دلوقتي ..
نجيه بضيق / معلش يا بنتي سامحيني انا اللي غلطانه انا اللي دلعته ومعرفتوش ان في حاجه اسمها حرمه بيوت مش المفروض يتكلم فيها قدام الناس ..
يارا فضلت تعيط وهي صعبانه عليها نفسها المفروض دلوقتي تكون اسعد واحده في الدنيا زي اي عروسه .. مكنتش عارفه ليه احمد بيكبر الموضوع كده وهو مش مستاهل اصلا ..
يارا لحماتها / بعد اذنك يا طنط بصلي كويس وشوفي هو الموضوع كبير فعلا ولا انا اللي مش شايفه كويس …
نجيه بشفقه / حبيبتي انتي زي الفل مفكيش اي حاجه والله ولا اي عيب ما شاء الله زى القمر. انا اللي مش عارفه احمد ليه بيعمل كده ..
….يارا/ انا هطلع اجيب تليفوني من فوق عشان اكلم ماما و بابا اطمنهم عليا ..
نجيه / اطلعي يا حبيبتي وربنا يهدي النفوس .. يمكن لما يشوفك قلبه يهدي كده و يتفهم ..
يارا مسحت دموعها و طلعت لشقتها و خبطت علي الباب ..
احمد فتحلها و بصلها بقرف / نعم عايزة اي ..
يارا بكسره / عايزه اخد التليفون بتاعي عشان اكلم اهلي اطمنهم عليا .
احمد / طيب خليكي هنا متدخليش انا هخش اجيبه..
يارا / انا مش فاهمه انت مش عايزني ادخل بيتي ليه ..
احمد / لا يا حلوه ده مش بيتك ده بيتي انا وطول ما انتي مش مراتي يبقى بيتي انا وملكيش اي حاجة فيه ..
يارا / مكنتش متخيله انك تبقى قاسي كده يا احمد..
احمد / وانا مكنتش متخيل انك تبقي غشاشه بالشكل ده .
يارا بانهيار / حرام عليك بقى .. حرام عليك دي حاجه حصلت وانا عندي 16 سنه يعني كنت عيله صغيره وكنت فاكره انه عادي مكنتش فاهمه حاجه ولا فكرت اني لازم اقولك او ان الموضوع هيفرق معاك بالشكل ده ..
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي)