روايات

رواية كريمان ومراد – قلب لا يلين الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم نورا نبيل

رواية كريمان ومراد – قلب لا يلين الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم نورا نبيل

 

البارت السابع والثلاثون

 

 

انا ليا حق عليك ،وانت مش مهتمه بيا خالص.
امسكت يده برقه،واجلسته ،وجلست الى جواره حدثته بهدوء،ورويه قائله:-
ممكن اعرف بس انت زعلان ليه دلوقت ؟!
مراد بغضب شديد هاتفا بها بحده:-
كل ده ،ومش عايزانى ازعل
كريمان بهدوء محاوله امتصاص غضبه :-
مراد دول ولادك ،ولسه اطفال ،وفارس مجروح متنساش كده
اكملت بنفاذ صبر قائله:-
مراد انت لازم تكون صبور شويه مش معقول تزعق للولد ،وتعمل عقلك بعقله .
زفر مراد عده مرات،وهو يتخلل شعره بقوه محاولا ان يهدء
جذبها لصدره زافرا بقله حيله، وهو يهتف بها :-
اعمل ايه غضب عنى مشتافلك يا كوكى صبرى خلاص نفذ.
تمسكت به ،واندست بين احضانه قائله بحب:-
انت زعلت فارس، ولازم تصالحه انا عرفه ان عيد ميلاده قرب
احنا نعمله حفله عيد ميلاد حلوة علشان نفرحه.
اردف بحب ،وهو يضمها لصدرة :-
علم، وينفذ يا كوكى اكمل قائلا بمرح،:-
الله يسامحك يا فارس ضربتلى الليله يلا علشان ننام عندى اجتماع مهم بكره .
اخذها بأحضانه، وغفى ، وهو يتمتم بغضب .
نهض بالصباح , واغتسل ، وبدل ملابسه ،وتوجه لغرفه الطعام ليتناول طعام الافطار برفقه اسرته ما ان شاهده فارس عبس بغضب ناظر اليه بنظرات لائمه
نهض متوجها اليه ، وقبل رأسه، وخديه قائلا بحب:-
قلب بابا حقك عليا انت حبيبى يافارس ،وعلشان اصالحك ها اعملك حفله عيد ميلاد كبيره قوى .
فارس ببرائه :-
بجد بابى ها تعمل حفله حلوه.
مراد بابتسامه رقيقه :-
حفله حلوة قوى .
ابتسم فارس بسعاده ، وقبل والده
اكمل مراد افطاره ثم نهض مغادر بعد ان قبل مريم ، وكريمان ، وغادر .
**********
جلست سوسن بجانب ساره باحد الكافيهات ، وحدثتها قائله بتساؤل:-
وصلتى لحل فى موضوع الزفته كريمان دى ياسارة، ولا ايه؟!!
ساره بحقدمضيقه عينيها :-
طبعا ياطنط قريب قوى ها اقولك ها نعمل ايه ، وهانتصرف ازاى ؟!!
سوسن ناظر البها بشك قائله:-
ماشى انا معاك اما اشوف اخرتها ايه ياساره.
*******
وصل مرادالى الشركه ،وجلس خلف مكتبه امسك بهاتفه ، وطلب رقم زين صديقه ليدعوه على حفل عيد مولد فارس
فهو لم يراه منذ زمن بعيد
ضغط على رقم زين ثم جلس ينتظر
جلس زين بمكتبه القابع بمنزلهم ليراجع احد الملفات المهمه ، واندمج بالعمل حتى انه لم ينتبه لتلك التى تسللت من خلفه ،ووضعت يدها على عينيه هاتفه بمرح:-
زينوو حبيبى مش كفايه شغل بقى ؟!!
التفت اليها بأبتسامه رقيقه وهو يفرد ذراعيه يتمطى بكسل
شديد ثم جذبها لتسقط فوق قدمه قائلا بمكر:-
ليه يا نغم حياتى ؟!!يعنى عايزة تفهمينى انى وحشتك؟!!
تمسكت بعنقه هامسه بأذنه برقه قائله :-
زينوو حبيبى محدش قالك انك مغرور قبل كده؟!!
اجابها زين ناظرا اليها بعشق كبير :-
كثير ياحياتى ثم اطلق ضحكه مجلجله.
تصنعت الغضب،وكادت ان تتحرر من بين يديه الا انه جذبها
لتسقط بأحضانه مرة أخرى اسرا شفتيها بقبله شغوفه مليئه بالشوق ،واللهفه.
ابتعد عنها مرغما حين استمع لصوت هاتفه يصدر رنينا متواصل.
التقط هاتفه ،وهو لا يزال محتفظا بها بين يديه
اجاب قائلا بمرح شديد:’-
اهلا اهلا مراد باشا ,والله زمان
على الطرف الأخر مراد بأبتسامه مشرقه :-
اهلا بيك انت يازين باشا انت الى مختفى ياباشا ، ومبقتش بشوفك زى زمان.
زين بمرح،:-
مشاغل الحياه ياصديقى اكمل بود قائلا:-
طيب ايه رأيك ماتيجى انت تزورنا؟!!
قاطعه مراد هاتفا :-
المره دى خليها عليا يا باشا الاسبوع الجاى عيد ميلاد فارس ابنى اتمنى تجيب المدام ، وتيجى اهو بالمره تتعرف على مراتى.
انهى زين المكالمه بعد ان اتفق معه على الذهاب الخميس القادم لحضور عيد مولد فارس.
التفت الى نغم بعد ان انهى الحديث قائلا بمكر :-
احنا كنا بنقول ايه؟!!
هربت من بين يديه خارجه من غرفه المطبخ لتتركه يبتسم على مشاكستها له.
***********
جلست مريم بجوار فارس تشاهد التلفاز برفقته الى ان استمعت لنغمه الرساله بهاتفها اخذتها ،وفتحتها بخوف ،وقلق لتتفاجئ بمحتواها ، وهيا تحدق بها بغير تصديق .

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية الزوجة المنسية الفصل الثالث 3 بقلم منى الأسيوطي

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *