روايات

رواية كريمان ومراد – قلب لا يلين الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورا نبيل

رواية كريمان ومراد – قلب لا يلين الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نورا نبيل

 

البارت الحادي والعشرون

 

انا ها اغير من حبها لابنى ،ولا ايه المفروض اكون مبسوط ان ابنى متعلق بيها اكمل قائلا بعبوس:-
بس انا من حقى تهتم بيا زيه هوانا مش جوزها ،ولا ايه؟!!
عنف نفسه مرة اخرى متناقضا مع نفسه قائلابغضب:-
انا ايه الى جرالى المفروض انى وافقت على ان جوازنا على ورق بس كل مابشوفها قدامى ببقى نفسى اخليها جميى دايما متفرقنيش لحظه .
زفر بقوه ثم
انهى طعامه ، وهو لا يزال يراقبها نهض متوجها ناحيتها
اردف قائلا رامقا اياها بغموض:’-
حضرى نفسك ها ابعتلك السواق علشان تختار ى فستان الفرح وكمان تختارى كام فستان سهرة ، وتكملى الحاجات الى نقصاكى ،وانا ها ابعت النجار يغير اوضه نومنا.

هتفت به بأمتعاض قائله:-
ملوش لزوم مش هاتفرق كثير.
مراد بغضب :-
اعتقد انا الى عارف ايه الى له لزوم وايه الى ملوش ياريت تنفذى مرة الكلام بدون معارضه.
هتفت به بتذمر :-
طيب والولاد اسيبهم مع مين ؟!!
مراد بنفاذ صبر :-
منى جايه كمان ساعه هاتاخد بالهامنهم.
كاد ان يغادر لكنه عاد ،والتفت اليها قائلابجده:-
ياريت تنقلى كل حاجه تخصك ،لاوضتنا اتمنى تنفذى بدون معارضه.
كادت ان تعترض على حديثه فأشار لها بالصمت ثم غادر متوجها الى العمل.
اخذت كريمان تلملم بقايا الطعام ثم نظفت المائده ،وحملت الأطباق متوجهه الى المطبخ.
اخذت تغسل الاطباق، وفارس يجلس برفقتها يحتسى كوب من العصير ببنما هيا تغسل الاطباق لتبعد مراد عن تفكيرها.
اخرجت اللحم من الثلاجه واعدت الخضروات حتى تكون جاهزة لتعدها حين تعود .
التفت الى فارس بأبتسامه رقيقه :-
خلصت العصير يا قلبى ؟!!
فارس ببرائته المعهودة :-
ايوه كوكى
كريمان بحب :-
طب يلا نتفرج سوا على الكرتون .
اخذته وتوجهت لحيث يوجد التلفاز جلست برفقته يشاهدون الكرتون .
الى ان جائت منى لتجدهاجالسه الى جوار فارس.
اقبلت عليها لتحتضنها بحب كبير
نهضت كريمان لتتحدث معها على راحتها تاركه فارس ليتابع الكرتون.
تحدثت اليها منى بتساؤل قائله:-
عملتى ايه مع مراد بيه يا كريمان ؟!!
كريمان بشرود :-
مش عارفه اقولك ايه ؟!!محتارة ،وخايفه ،وقلقانه
اكملت بتوتر، وعيناها شارده بقلق،:-
مش عارفه حاسه انه اتحول بقى شخص تانى غير الى انا وافقت اتجوزة .
منى بقلق :-
شخص تانى ازاى ؟!!
قصت عليها كريمان ما حدث منه ،ومن تصرفات العجيبه
منى بسعاده :-
ده الى مضايقك قوى ياكريمان دى طريقه تعبيره عن مشاعره
متقلقيش هو يبان جامد لكنه مفتقد للحنان اتحرم منه
اكملت بأسى قائله انا بصراحه مكنتش موجوده ايام مراته ماكانت عايشه بس هو دايما حريص انه يخفى اى حاجه خاصه بيها حتى صورها حسه ان الجمود الى هو فيه ده هيا ليها دخل فيه
كريمان بتساؤل :-
ياترى ايه سبب جمودك ،وقسوتك دى يامراد؟!!
جلست تحتسى فنجان القهوة التى اعدته لها منى .
،وشردت بفكرها تتذكر ليله امس ،ومراد ، وتصرفاته العجيبه
دلفت مريم الى المطبخ غاضبه من تفضيل والدها لكريمان عليها صممت ان تجعلها هيا من تفر هاربه من بيتهم.
حين شاهدتها جالسه هتفت بها بسخريه قائله،:-
انا عايزة افطر يا اسمك ايه انت.
حاولت منى تلطيف الجو بينهم فتحدثت اليها قائله بود:-
مريم ها اعملك حالا احلى فطار
مريم بعجرفه وهيا ترمق كريمان بنظرات تقطر حقدا:-
انت يا اسمك ايه انا مش بكلمك؟!!
اجابت عليها كريمان بهدوء قائله:’-
فطارك جاهز تحبى تفطرى فين؟!!
مريم ببرو د ،ونظرات حارقه على السفرة ،وعايزة شوب عصير كبير
كريمان بهدوء:-
تمام ثوانى ، ويكون عندك.
حهزت الطعام ،واخذته متوجهه الى المائده وضعت عليها الطعام ثم انصرفت امام نظرات مريم الحارقه التى كانت ترمقها بحقد كبير.
غادرت الى الغرفه بدلت ملابسها بانتظار السائق الذى سيرسله مراد حين انتهت من تبديل ملابسها ،وتوجهت الى خارج الغرفه جائها صوت جرس الباب فتوجهت الى فارس
احتضنته ،وقبلته بحب ثم هتفت له قائله :-
قلب كوكى انا خارجه شويه صغيري، وراجعه خليك مؤدب ،واسمع كلام طنط منى
فارس بحزن،:-
مش تتاخرى كوكى هاتوحشينى
كريمان بسعاده، وانت اكثر ياقلبى لو بتحب كوكى تسمع الكلام ومش تعمل شقاوة.
فارس بهدوء:’-
حاضر كوكى

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية تميمة ثائر الفصل التاسع 9 بقلم حنان عبدالعزيز

توجهت الى الخارج لتجد السائق بأنتظارها تبتعه صامته لم تتحدث بكلمه كانت الكثير من التساؤلات تدور برأسها أخذت تتسائل قائله:-
ياترى ايه اخرتها معاك يامراد؟!! انت بتحبنى ،ولا انا مجرد بنت لفتت انتباهك، وخلاص؟! ،وايه سر العلاقه بينه وبين مرات اخوة دى؟! انا خلاص مبقتش فاهمه حاجه؟!!
استقلت السيارة جلست بأسترخاءثم اغمضت عينيها ،واعادت رأسها الى الوراء
لم تشعر بمرور الوقت الا حينما توقف السائق ،وفتح لها باب السياره .
ترجلت من السيارة
اشار لها السائق قائلا بأحترام :-

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *