رواية تميم ومرام الفصل الرابع 4 بقلم مريم خالد
رواية تميم ومرام الفصل الرابع 4 بقلم مريم خالد
البارت الرابع
لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)
تميم: تيجوا نعمل بارتي لميلاد مرام بكرا بعد الامتحان
أكرم: يا ابن اللعيبة
مرام:موافقة جدًا
سلسبيل: بس مرام هتيجي هتقول نوم
تميم: ما دي مهمتكم تفضل صاحية لحد ما نخلص
رقية: ناوي ع إيه بالحماس ده
تميم: نلبس الدبل تاني بقاا
رقية: أديلوا أوعدنا يارب
سلسبيل: وأنا كمان يارب
رقية: ما توافقي على عبد الرحمن وتخلصينا
تميم: ونخلي الفرحة فرحتين
وأكرم: والشمعة شمعتين
سلسبيل: يارتني ما نطقت إيه الزن ده، حاضر هفكر
رقية: يارب توافق يارب
سلسبيل: أيوه أفضلي أدعي عشان أنا مش مضمونة
قعدوا يضحكوا شوية وبعدين كل واحد دخل أوضته ينام
————————-
رقية: وبعدين بقا يعني إيه الامتحانات كمان أسبوعين! أنا هبكي لا أبكي إيه هقوم أكل، الأكل أولى بطاقتي
ونزلت المطبخ طلعت كل حاجة ف التلاجة وقعدت
أكرم: إيه كل ده!!!! هتاكلي أكل الشهر كله
رقية: اسمها بالهنا والشفا وبعدين متوترة وعايزة أكل أموت من الجوع عشان يعجبك يعني
أكرم: بالهنا يستي، بعد الشر، مش قصدي أستغربت من الكمية
رقية: المكرونة طعمها تحفة تعالى كُل
أكرم: وماله صح امتحاناتك
رقية:طالما وصلت للمرحلة دي متكملش سديت نفسك منك لله
وقامت وسابته
أكرم: هبلة دي ولا إيه!
—————————-
الصبح
مرام: سمعت أن سلسبيل هتوافق
سلسبيل: لأ ما صليت أمبارح، ومن شوية قولتلهم، جاييين بكرا
رقية: هبكي من الفرحة، ربنا يتمم لك ع خير يعيوني، وعقباااالي
أكرم: امتحاناتك
رقية: يا أكرم الزفت اسكت خالص يخربيت نكدك ي شيخ
مرام: يا بنتي أهدي بيفكرك أنه مش وقته بس
رقية: مش هيك
سلسبيل:زعل ومشي أهو أتعصبتي جامد هو كان بيهزر، وبعدين بعيدًا عن النكش، هو بيخاف عليكِ
مرام: أتفق روحي صلحي إللي عكيته
رقية: حاضر
وراحت فعلًا
رقية: أكرم!
أكرم: خير؟
رقية: متزعلش مش قصدي بس بجد أنا متوترة لوحدي ومش عايزة أفكر ف الامتحانات عشان بتوتر أكتر
أكرم: تالتة ثانوي مش نهاية الدنيا! وبعدين كلنا واثقين فيكِ، وشايفين قد إيه تعبتي، وأنا فخور بيكِ أي كانت النتيجة
رقية: ممتنة ليك
أكرم: يلا عشان تميم هيودي مرام الامتحان ونجهز المفاجأة سوا
رقية: يلا
————————-
تميم أخدها وطلعت
تميم: ها عملتي إيه
مرام: طين يقرف الكلب الجربان
تميم: عادي يحبيبتي هتجوزك، متنكديش على نفسك عشان خاطر امتحان
مرام ضحكت
تميم: ترى دي أحلى ضحكة بسمعها في حياتي
مرام: ترى إنك بتاكل بعقلي حلاوة!
تميم: عيب عليكِ أنا بكلمك بجد
مرام: عيني فعينك هيك
تميم: عيني صادقة ويلا عشان خارجين
مرام: بجد!
تميم: أه يلا
خدها وغمى عينها
مرام: فينا من الحركات دي!
تميم: أه فينا جدًا
مرام: طب شيل عشان أشوف
تميم: حاضر
مرام: الله! المكان شكله تحفة
كلهم وراها بصوت واحد:كل سنة وأنتِ معانا ي أحلى مرام
هوب
تميم خرج الدبلتين
تميم: تقبلي؟
مرام: أقبل جدًا
وأتخطبوا تاني وحياتهم كانت عسولة جدًا، وسلسبيل وافقت على العريس وأتخطبت، رقية جابت ٩٠٪ ودخلت كلية أحلامها
—————————-
كانوا متجمعين سوا قاعدة عائلية دافية
أكرم: أحم عايز أقول حاجة
الجد عبدالله:أنا موافق
محمد: وأنا كمان
تميم: أنا آخر من يعلم ولا إيه
مرام: لا ماحدش يعلم غيرهم أظن
تميم: أنطق ي أكرم
أكرم: عايز أطلب ايد رقية!
تميم: نعم يا أخويا! قولتلك أنا مش مرتاحة لك قعدت تقول بتشك فيا وعيب عليك ولو قومت ضربتك دلوقت!
مرام: أستنى بس رقية ساكتة ومكسوفة وبتضحك
تميم: أنتم بتستغفلوني بقا!!!
سلسبيل:ما تهدى بقا ما إحنا ملاحظين من بدري وبنستهبل
ليلى:مش فاهمة بجد
رقية: أنا موافقة
تميم: بت أسكتي عشان مقومش أكسر دماغك
مرام: وفيها إيه ما تهدى بقا
أكرم: خدتها منك هيك
الجد عبدالله: أعقلوا بقا
ليلى: عايزين يتشدوا
مرام: بس ي حريقة أنتِ
تميم: وأنا موافق
كلهم فرحوا وزغاريط والمكان كان مُبهج بطريقة غير طبيعية
——————————
خطوبة أكرم ورقية
أكرم: مش مصدق
رقية: ولا أنا أنا مكنتش بطيقك يجدع
أكرم: يا بنتي بالعة طين أسكتي فصلتيني
رقية: جعانة أوي هو ليه مينفعش ناكل مع المعازيم إيه الذُل ده
أكرم: فاكرة!
رقية ضحكت
أكرم: الحقي ليلى المعقدة شكلها لقت نصها التاني وفيها خطوبة كمان
رقية: ده يزن صاحب تميم يلا حلوين مع بعض بنت حلال وتستاهل
ليلى: المهم أنا همشي دلوقتي عشان مرام بتنادي
يزن: روحي
تميم: بتكلم ليلى ف إيه!
يزن سرحان
تميم: يصاحبي رد
يزن: عايز رقمها
تميم: نعم أظبط لأزعلك
يزن: قصدي والدها عايز أتقدملها بجد
تميم: على بركة الله ماجتش عليها
مرام: تميم!
تميم:نعم
مرام: ليلى مالها عاملة تغني رومانسي وسرحانة
تميم: وقعت وماحدش سمى عليها
مرام: كيف؟
تميم حكى لها
مرام: وه ده حلم أكيد مبوسطة أوي
تميم: العائلة بتنهااار
مرام: مفضلش حد سنجل
تميم: عيالنا بقا
مرام: لسه بدري
تميم: منتظراهم حبايب بابا
مرام: يلا نروح نشوف رقية وأكرم
مرام: عايزين حاجة
رقية: كلكم كلتوا إلا احنا بعد أذنكم روحوني لو مش هتأكلوني
مرام ضحكت
تميم:مينفعش المعازيم بس إللي بتاكل دلوقت حاضر هجيبلك ساندوتش وجاي
رقية: حبيب أختك كفاءة
أكرم: وأنا
رقية: أنت عيوني
تميم: ولما أزعلك دلوقتي مش قدامي يا رقية عشان بغير طب مش جايب خلي عريسك يجيبلك
رقية: يعم أنت أول حبيب وأخر حبيب ده بنتسلى بيه بس شوية
أكرم: يا بايعة!
تميم: ولا أظبط متقولش عليها خلاص هروح أجيبلك
مرام: أطفال ربنا يصبرني
تميم: أنا طفل!
مرام: أنت عيون مرام
الحمدلله تمت
لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية تميم ومرام)