روايات

رواية جوهرة الكاسر الفصل الخامس 5 بقلم آية طة

رواية جوهرة الكاسر الفصل الخامس 5 بقلم آية طة

 

 

البارت الخامس

 

الفصل الخامس
الرصاصة لسه صداها بيرن في الزقاق…
إيد فهد على راس جاسمين، وجسمه كله واقف قدامها كدرع.
جاسمين (بصوت واطي… مصدومة):

 

 

فهد… اوعى سيبني… أنا كويسة. انت كويس حصلك حاجه؟!
فهد (مش بيبعد، وصوته متوتر لأول مرة):
اثبتي مكانك ومترفعيش راسك… لسه ممكن يضرب تاني….
جاسمين:طب شوفه هو فين! يمكن نلحقه! مينفعش يهرب مننا يافهد لازم نلحقه.
فهد (يقربها للحايط): وانا قولتلك ايه؟ ورايا… مش جنبي صح؟. فاهمه ولا محتاجة أشرح تاني؟ انا مش هفضل اخسر مهمات وشغلي واسمي وانقذ حضرتك من الموت…
جاسمين تسكت… بس قلبها بيخبط بطريقة هي نفسها مش فاهمة سببها.
فهد يطل من زاوية الحيطة…الهدف بيجري ناحية سور مهجور.
فهد: تعالي… بس بهدوء…. واتبعي التعليمات ومتشغليش دماغك ولا تخاطري مفهوم؟
جاسمين: خلاص فهمت مكنتش غلطه دي….. عرفت وراك… مش جنبك. صح؟ حاجه تاني؟
فهد (يبص لها نص ثانية… بنظرة مش مفهوم فيها غضب ولا قلق): بالضبط كدا… خليكي فاهمة كدا على طول…. وربنا يستر..
يجري الاتنين…الهدف يرمى الشنطة فوق السور… ويحاول يطلع.
فهد: قفشناه… اقفي مكانك أنا هطلعك بعدين…. لازم امن المكان الاول منقدرش نثق فيه..
جاسمين: ايه اللى بتقوله دا؟ هتطلع مين بعدين؟! أنا معاك…. مش هقف هنا انا وانت تنط وتعمل كل حاجه احنا فى المهمه دي شركا… يعنى رجلي على رجلك وانت لسه بتقول مينفعش نثق ومفيش امان يبقى ازاى تدخل لوحدك بقى..
وتجري…وتسبق فهد بخطوتين!
فهد: جاسمين!!!! ارجعي وراااااااياا! انتى يا مجنووووونه……

 

 

 

لكن خلاص…جاسمين تمسك رجل المشتبه وتوقعه قبل ما يهرب.
يقع على الأرض…وفهد يوصل بعدها بثانية ويركبه.
فهد (وهو بيكلبشه): حبيبتي انتي بتعملي إيه؟! مفكره نفسك مين انتي علشان تعملي كدا ها؟
جاسمين (واقفاله بظهرها… بتلهث): بعمل شغلي… في حاجة؟ ولا مكنتش متخيل انى هعرف اعمله؟!
فهد: آه… شوفت! انك بتروحي عمرك كل شوية! انتي فاهمة ان الموضوع لعبه؟! انت ليه مصرة تعصي اوامر مباشرة ليكي…
جاسمين: ولا لعبه ولا حاجة… لو كنت استنيتك، كان هرب. صح ولا لأ؟ خلاص اتعودت على عصبيتك دي كل حاجه عصبيه عصبيه بس انا عارفه اى اللى حارق دمك اكتر المره دي انى انا اللى مسكت المتهم مش انت….
فهد (يمسح على وشه بعصبية): يا رب… يا رب اصبر!هو انتي جاية تعرفعيلي الضغط ولا ايه؟! ايه جاب مين اللى مسك المتهم باعتراضك لامر مباشر وتعريض حياتك وللمهمه للخطر…
جاسمين (تبتسم رغم إنها بتتنفس بسرعة): شكلك متعصب… حرقت دمك صح؟ خلاص متقلقش مش هقول لحد انى انا اللى مسكته ارتاح….
فهد: يا بنت!…
قبل ما يكمل—
قوات الدعم توصل.
سيف: إيه دا… انتو مسكتوه؟!
برافو يا جاسمين… كالعادة. جوهرة الداخلية بصحيح…
فهد يلف ويبصلها بنظرة: “شايفة؟ شايفة المصايب اللي بتعمليها؟”
فهد: جاسمين… معايا دقيقة. وحالا ودلوقتي…..
يمسكها من دراعها… بس برفق المرة دي.
يبعدها عن العساكر.
جاسمين: إيه تاني؟ زعق؟ لوم؟
قول بسرعة….. علشان خلاص معنديش طاقه اسمعك اكتر….
فهد (صوته يطيب فجأة… غصب عنه): انتي كويسة؟ اتاذيتي؟!
جاسمين (تتجمد ثانية): اه كويسة… ليه السؤال؟ هيفرق معاك فى الزعيق بحاجه..
فهد: لا بس الرصاصة… كانت قريبة.
قريبة اوي منك…. انتى بجد كويسه صح؟ اطلب دكتور يشوفك؟!
جاسمين (بابتسامة هادية): هوأنا عارفة… إنك كنت قريب برده. وبفضلك انا عايشه للمره التانيه…. شكرا.
فهد يحاول يخبي ملامحه…بس عنيه اتفضحت.
فهد: اسمعي…أنا… مش عايز مشاكل في المهمة.ومش عايز…
جاسمين: مش عايز إيه تاني؟ مش عايزني معاك صح؟ عايز تطفشنى وتطلعني من القسم بس دا بعينك…
فهد: مش عايز أخسرك في نص شغل.
ااافهمي؟ انا اول مره اخاطر بالمهمه علشان خاطر حد ولا حتى نفسي….

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية في قبضة الأقدار الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورهان العشري

 

جاسمين تبصله…نظرة فيها كلام ملخبط… طبقات من ردود مكنتش محضراها.
جاسمين: ليه يا فهد؟ ليه خسارتي تزعلك؟ وليه تخاطر بمهمه علشاني ليه؟
فهد يتوتر…يرجع خطوة ورا.
فهد: عشان مفيش حد في الفريق… بيعرف يشتغل معايا غيرك. خلاص؟ دي الإجابة اللي مستنياها.دى الاجابه اللى هترضي غرورك.
جاسمين (تبتسم بنص شفايف): آه… طبعا.
“شغل”.زي ما دايما بيكون شغل….. على العموم شكرا ليك تاني على انقاذ حياتي…
فهد يشخط: جااااااسمين! استنى عندك…. انتى ايه خلصتي اللى عندك وماشيه كدا ولا همك حاجه….
جاسمين: حاضر… يا مقدم كاسر.اهو واقفت وبسمعلك اتفضل كمل زعيق ولوم وعصبيه عليا…
سيف يقرب: تمام يا جماعة… هنرجع القسم ولا ايه؟ ولا في تعقيب تاني من حضرتك يا فهد؟ كفايه لحد كدا العساكر كلها بتتفرج عليكم…
فهد (يبص له ببرود): لأ… مفيش.
الموضوع خلص. ومتدخلش ف اللى ميخصكش تاني سامع ولا تحب تفهم بطريقه تانيه؟
لكن واضح…إنه مخلصش.

 

 

لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (جوهرة الكاسر)

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *