روايات

رواية غرام العز الفصل الثالث 3 بقلم فرح وائل

رواية غرام العز الفصل الثالث 3 بقلم فرح وائل

 

البارت الثالث

 

 

رواية غرام العز الفصل الثالث 3 بقلم فرح وائل
= هو انت!! انت ورايا في كل حته يا جدع انت ارحمني.
_ كارما!! انتي ايه اللي جابك هنا
= دا بيت خالتي يعني اجي براحتي انت اللي جاي ليه.
_ جاي ازور صاحبي العيان
= صاحبك اللي كسرت ايده
_ والمره الجايه هتبقي رقبته
= انت فرحان بطولك اللي ع الفاضي دا مش عارفه ليه.. دا انت منفوخ هوا اصلا
_ هوا ها!!
*وفضل يقرب..وانا ببعد*
= هو انت ليه علطول واخد وضع التقدم للامام كده ما تقف مكاانك
_ لا انا بس عايز اشوف حوار الهوا دا
*سيبته وجريت ناحيه المطبخ وانا بنادي ع خالتو وهو ضحك جامد ودخل لمهاب*
& في ايه يابت المروشه انتي مالك!!
= واحد صاحب الواد هوبا جه ودخله جوه الاوضه
& مين فيهم
= دا علي اساس اني حفظاهم يعني ما ابنك كل شويه مدخل واحد ومطلع التاني فاكر نفسه في بانسيون
& شكله ايه طيب الولا دا
= طويل كده وعينيه لونها بني وشعره بني وعنده عضلات وقمحاوي كده وعنده غمازه وبكف رقيق وصغير وعيون فنان محتار
& ايه دا
= ااا سوري اندمجت ودخلت في مواصفات بكار..اصله الكراش بتاعي بتاع 2020
& يبنتي بطلي هبل وركزي معايا مين فيهم
= اسمه عز الدين يا خاالتو
& الواد زيزوو
= زيزو!!
& اه..يلا بسرعه روحي شوفيه يشرب ايه
= الله مالك يا خالتو ملهوفه كده ليه هو انتي شكلك منمره عليه بعد ما الحاج اتوفي ولا ايه..بصي هو حلو الصراحه بس مش من توبنا يا بنتي
& امشي يابت بدل ما اقوملك..امشيي
*طلعت وروحتلهم وانا خايفه اروح الصراحه..بقيت عايزه اتلاشي التواجد معاه في مكان..حلوه كلمه اتلاشي التواجد دي ابقوا فكروني اكتبها في مرافعه من مرافعاتي المجيده*
= احم..تشرب ايه
_ مش لازم شكرا
= لا لازم انت عايز الناس تاكل وشنا وتقول اللي مشربش حاجه في بيت مهاب اهو اهو
_ هو انتي لسانك دا مبتعرفيش تحطيه في بوقك خالص
= لا بحب اسيبه حر طليق..*وروحت طلعت لساني*
_ هقطعهولك ع فكره
= اه ما اصل انا هسكتلك واقولك شطوره حبيب مامي كمل في حته لسه متقطعتش
@ خلاص بس بقا يا كرما في ايه
= الله انت مش شايفه يا هوبا ولا ايه
_ مش عيب علي شحط زيك ويتقاله يا هوبا!!
& يا زيزو يا حبيبي عامل ايه
*طبعا انفجرنا ضحك انا وهوبا عشان خالتو دخلت وخلت شكله عره اوي وسطنا وهو كان لسه بيتريق ع اسم هوبا*
= ههههه هههه مش قااادره هموووووت شكلك بقا قطونيل اوي الصراحه
@ قطونيل القطن بيتكلم
_ جرا ايه يا سوسو يرضيكي كده خلتيهم يتريقوا عليا
& ملكش دعوه بيهم عبيطه واتلمت علي اهبل دول عايزهم يعملوا ايه يعني
= ولا يا هوبا احنا بنتهان يلا
@ اخدت بالي
= طب وهتسكت!! دي بتشتمك يبني لو انت هتسكت انا مش هسكت
@ ايوا بنت خالتي الجااامده بقا هتعملي ايه
= هشتم معاها ????
& ربنا يهبلك اكتر واكتر يابت اختي..تشرب ايه يحبيبي
*طبعا عز كان مسخسخ ضحك..وقع في عيله هبله والله..معالينا اول ما خالتو سألتو وقف ضحك ورجع لوقاره واحترامه وكده يعني*
_ اي حاجه قمر منك يا سوسو
& يحبيبي هخش اعملك احلي عصير
_ تسلميلي
*ودخلت خالتو تعمل للشملول عصير وانا قعدت ع الكرسي اللي جمب السرير اللي قاعد عليه مهاب..وعز كان قاعد ع الكرسي اللي قصادنا*
_ الف سلامه عليك يا بطل
@ حبيبي الله يسلمك
_ هتنزل بقا الشغل ولا هتتدلع وتعمل فيها تعبان
= الله!! انت مش شايف الولا تعبان ودراعه مكسور ازاي دا اقل واجب يعني انه ياخد اسبوع اجازه ولا حاجه انت مش شايف وشه اصفر ازاي
_ ازاي؟!
= اهو انت مش شايف وشه يقلب امه اصفر ازاي..وبعدين مش انت اللي كسرتله ايده علي رأي المثل تقتل القتيل وتمشي في جنازته صحيح
_ اه وايه كمان مش عايزه تطلعيني واكل مال اليتامي بالمره
@ خلاص يا كارما متكبريش الموضوع
_ انا عايز افهم بس مين الكبير فيكو
@ انا طبعا
_ ولما هو انااا طبعا سايبها تتكلم ليه ع اساس انها امك مثلا..وبعدين هي مالها اساسا
= هو ايه اللي انا مالي دا انت بجح صحيح
@ خلاص يا كارما عشان خاطري مش هتتعاركو هنا
= انا مش بتاعه خناقات اصلا انا شخص مسالم بطبعي والله
_ اه اومال
*جيب ببصله بقرف كده لمحت جمبه علبه شوكلاته و بوكيه ورد شكله حلو اوي..روحت واخدتهم وهما الاتنين بيبصولي ومستغربين اوي*
= ايدا يا هوبا بقا عندك علبه الشوكليت دي كلها ومديني الشكولاتايه اللي في الدرج يمعفن!!
@ مش انا اللي جايبها يا ام لسانين
= اومال مين
@ عز
= امم ماشي طيب والورد!!
@ عز برضه
= جايب ورد!! ورد
_ ايه هو الورد من الممنوعات عندكم ولا ايه..زيه زي المخدرات يعني!!
= لا بس مفيش حد بيجيب لحد عيان ورد
_ بجد!! اومال بيجيبو ايه بقا
= كيلو برتقان علي كيلو موز كده
_ موز اه جاي ازور قرد؟!
= اتريق اتريق ما انت عايش عشلن تتريق اصلا
*روحت وقعدت علي الكرسي وربعت رجلي وحطيت الشكولاته ع رجلي والورد في حضني كده وبدأت افتح الشكولاته واكلها*
_ هو انتي بتعملي ايه
= ايه!! باكل شكولاته مش شايف
_ لا هو انا شايف بس دي بتاعه مهاب!! لو عايزه انا ممكن اجيبلك يعني وسبيهاله
= انا ومهاب واحد ع فكره بعدين مهاب مش بيحب الشوكليت وثالثا بقا انا مش وخداهم منك انت انا وخداهم من هوبا
_ انا اللي جايبهم!!
= ايوا بس اديتهم لمهاب وبقوا بتوع مهاب..يبقي هو بقا ادهولي مش انت
*عز بص لمهاب بصه استغراب كده راح مهاب ضحك ورد عليه*
@ والله يبني ما اديتها حاجه ????
= مش محتاج تقول يبني انا بحس بيك
*بصلي وضحك وبدأ هو وعز يتكلمو في الشغل وكده وانا طبعا كلت الشوكلاته وزهقانه ف قولت هروح اقف في البلكونه اللي في اوضه مهاب شويه*
*دخلت البلكونه وانا حاضنه الورد وعماله اغني وادندن مع نفسي كده وابص للسما*
= عقلي مني طاار اول نا قابلته..دا اللي خد بتار كل اللي شغلته..هو دا يا ناس خلاص حبيبي واعمل ايه هويت يعني مش بأيدي
_ هو مين دا بقا!!
*طبعا اتخضيت جداا ولفيت بسرعه لقيته واقف وحاطط ايده في جيبه ومبتسم*
= الله يخربيييتك خضتني
_ خدتي عليا ع فكره..انتي ناسيه ان انا ظابط.
= ظابط دي في القسم لكن هنا انت صاحب ابن خالتي
_ اممم حلو الكلام دا عجبني
= طب كويس اخطبهولك
_ هو مين دا
= الكلام..ماهو عاجبك
_ بت اتلمي انتي مش قدي
= نينيني انت جاي ليه اصلا
_ جاي اشم هوا
= تشم هوا!! لا وانت الصادق جيت سحبت الاكسجين اللي في المكان كله
_ لسانك الطويل دا هقطعهولك
= ابقي وريني شطارتك ياعسل..وبعدين فين مهاب
_ راح يغير هدومه عشان هينزل معايا
= اه طب وسع وسع خليني اطلع
_لا
= يعم وسع كده وانت زي الحيطه
_ ايه!! قولتي ايه
= ااا مقولتش اا
_ لا قولتي..حيطه مش كده
= لا محصلش
*رفع حاجبه وربع ايده كده وبصلي وانا خوقت الصراحه*
= وسع وعديني
_ ولو موسعتش!!
= هنط من البلكونه والله انا بقولك اهو
_ انتي تخرسي خالص انتي لولايا كان زمانك في السجن
= ليه يا اخوياا كنت ممسوكه بوصولات امانه
_ لا مرتشيه..بقا انا عز الدين ا…
= لا عنك انت انا هكمل..*وبدأت اقلده* “بقا انا عز الدين عبد البارئ اللي محدش يقدر يبص في وشه واحده زيك تيجي وتقولي ترشيني!!”
*قعد يضحك جامد طبعا.. وضحكته كانت قمر اووي!! اي دا يا كارما انتي هتخيبي ولا ايه انا س‏نجل وهفضل طول عمري سنجل وهموت سنجل*
_ انا مش بعمل كده ع فكره.. ومكنتش هقول كده اصلا
= بقولك ايه بقا ماتعملش فيها عاملي فيها مش ناقصه
_ مالك!!
=مليش.. الا صحيح يا حضره الظابط فين الكارنيه بتاعي.
_ ما قولت نسيته
= بس مهاب قالي انه كان معاك!!
_ اا لا هو كان في المكتب وكده بس نسيت اديهولك
= بس انت قولت نسيته في البيت
_ من الاخر انا عايزك تيجي بكره
= ليه!!
_ هو كده مزاجي
= طب انا مش هاجي بقا واديه ل هوبا
_ انا مش هديه لحد وانتي اللي هتيجي تاخديه وبلاش هوبا دي عشان رده فعلي مش هتعجبك
= انت مش قولتلي هوبا دي في البيت مش في القسم!! وانا في البيت يبقي اقول اللي انا عيزاه
_ لا ولما اقول كلمه تتسمع بلاش هوبا دي تاني اسمه مهاب
*سابني ومشي وفضلت واقفه متغاظه منه يخربيت بروده بجد مش طيقاااه…طلعت لقيت مهاب خلص لبس ونزلنا وصمم انه يوصلني*
= يا مهاب لسه بدري هروح لوحدي انا مش عيله
@ قولت لا مش سيره هي
= طيب ما انت كده كده عربيتك في الصيانه!.
@ هنركب مع عز نوصلك وبعدين نروح مشوارنا
= لا انا هروح لوحدي و…
_ ما قالك لا يلا اخلصي واركبي ولا عاجبك وقفتنا في الشارع كده
= انت مالك انت انا بكلم مهاب و..
@ يلا يا كارما اركبي بقا متتعبنيش
= اووف ماشي
@ ايه اللي انتي مسكاه دا!!
= دا الورد بتاعك
@ اه ما انا واخد بالي..بس حضرتك واخداه ليه
= عادي يعني ما انت مش هتعمل بيه حاجه..لكن انا هتصور بيه كام صوره وانزله ع الانستجرام واكتب لحالي احلالي او ورده ماسكه ورد او ايه رايكم يا بنات في القمر دا حاجات كلبوبات انت متشغلش بالك.
@ طب يلا يا اخره صبري
= لا بس ايه رايك مش لايق ع الطقم بس لو كان ابيض كان هيبقي احلي يلا مش مشكله
_ طب نمشي بقا ولا ايه
*بصيتله بقرف كده وركبت العربيه ورا وهما ركبوا قدام وعز هو اللي سايق العربيه*
= ما تشغل عمرو دياب!!
_ لا
= طب تامر حسني
_ لا
= طب عنبه طيب
_ عنبه!! ايه عنبه دا
= مش عااارف عنبه!! دا من اهم الفنانين في الوطن العربي
_ عنبه دا فنان
= اه مغني مهرجنات
_ مهرجانات اه لا مش بسمع التلوث دا طبعا
= اومال انت بتسمع ايه
_ بسمع ام كلثوم مثلا اا..
= ام كلسون ايه دي اللي بتسمعها شغلنا حاجه شعبي يبني الله يهديك
_ كلسون!! ششش اسكتي خالص
= يعني مش هتشغل عنبه!!
_ استحاااله طبعا انا علي جثتي الحاجات دي تشتغل في عربيتي *وراح مشوح كده قال يعني مش همه*
*بعد خمس دقايق*
= اندال اندال انداااااااااال والله ما فيكم جدعااااااااااان
_ شششش بس بس كفايه ازعااااج
@ سيب المهرجان دا والنبي بحبه
_ حتي انت يا مهاب!! انتو معاقين يبني؟!
*قفل المهرجان الحيوان وكمل سواقه عادي*
= انت قفلت المهرجان ليه
_ مزعج
= ع اساس انك عمرك ما سمعت مهرجانات يعني
_ لا
= انت متعرفش في حياتك غير مهرجانه الجونه بتاع نجيب سويرس يعني!!
_ اه واسكتي بقا
= اووف سكت..بني ادم صامت المفروض يسموك عز سايلنت
_ ما هما لو هيسموني عز سايلنت هيسموكي كارما ڤايبريش
= يا خفه..ركز في السواقه ركز بدل ما نلبس في حيط ولا شجره وانا لسه في عز شبابي عايزه اتجوز واجيب عيال
_طب بطلي رغي بدل ما البسك انتي في حيط
*قطع حديثها صوت اتصال من هاتفها*
= اي دا دي ريهام
@ طب ردي بسرعه وسلميلي عليها
= والنبي اتنيل
*رديت ع المكالمه*
= الو
«………………
= مين معايا وريهام فين!!
«…………………
= ايه!! هي فين دلوقتي
«………………….
@ في ايه يا كارما ريهام مالها
= اطلع بسرعه علي المستشفي ريهام عملت حادثه
يتبع..

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية شادن وعماد - ملامح الحزن العتيق الفصل السادس والخمسون 56 بقلم اقدار

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *