رواية ظالم ومظلوم الفصل الرابع 4 بقلم منى عبد العزيز - The Last Line
روايات

رواية ظالم ومظلوم الفصل الرابع 4 بقلم منى عبد العزيز

رواية ظالم ومظلوم الفصل الرابع 4 بقلم منى عبد العزيز

 

البارت الرابع

 

 

قربت منهم وفعلا اټصدمت من طلب هنا كنت فكراهم هيصروا
انه ياجل فرحه وسفره ويقعد معهم بس هنا بهرتني من كلامها.
قربت منهم وقلت له ابوهنا محتاجه فلوس انزل اشتري عبايه للعمرة وشويه معلبات اخدهم معايا.
بعصبيه قال انتي متفقه مع الاولاد.
اظن ولادك قدامك اسالهم لو اتكلمت معهم من اساسه او عرفتهم بالسفر اللي اتفجئت بيه من ساعة وحده لما بابا اتصل وقالي اجهز نفسي التأشيرات جات.
مالك احنا اصلا افتجائنا بسفر ماما وبفرح حضرتك واسلم حل لينا كلنا نسافر عمره.
هنا بتحاول تمسك دموعها واظن يابابا دا ااقل تعويض منك لينا على غياب حضرتك الشهور اللي فاتت حتي مرفعتش تليفونك تطمن علينا ولا سالت على نتيجتنا في الامتحانات.
عادل بيحاول يظهر بصورة الاب الحنون انا موافق انكم تسافروا العمرة مع اني كنت حابب الرحلة دي نكون فيها عيله مع بعض بس تتعوض مرة تانيه.
يااه سنين وانا بتمني العمرة دي وكل ما اطلبها منه يقول لسه صغيرين والفلوس اللي نصرفها دلوقتي ناجلها الولاد يكبروا ونروح مرة وحده اتصل على بابا وحجز للأولاد والحمدلله انهم هيجوا معايا لان فعلا مكنتش هحس بالسعادة وهم بعيد عني دلوقتى بس عرفت معني الرضا.
عدي الاسبوع بسرعة وسافرت العمرة وطبعا شفت صور الفرح وفيديوهات رقصه هو والعروسة ومبركات زميله ودعوات السعادة والناس اللي بتمدح فيه انه وبتحسده على جوازه مره تانيه تعليقين بس لفتوا نظري واحد من صحبه هاني قاله فيه ربنا يديم عليك السعادة بس يارب ما ترجعش ټندم لما تروح السكرة وتجي الفكرة.
والثاني من اخته الوحيدة نع انها عنرها ماحبتني ولا كان بنا اي كلام اكتر من ازيك عامله اي كتبه ليه.
حضرت فرحك مرتين اول مرة ضحكتك وفرحتك كانوا من القلب لكن فرحتك دي مش ظاهرة لنص عينك باين انك سعيد بس جواك الفرحه ناقصه واقولك انا اسفه اني حضرت فرحك المزيف وسمعت كلامك عشان اهل عروستك وكان وجبي اساند واقف جنب ست مشفناش منها
غير كل خير ياخسارة بعت الجمال الحقيقي والاصل بشويه بويه تعليقها دا جاي عليه ردود فوق العشرين ناس اعرفها وناس معرفهاش في اللي شكر فيا وفي اللي هاجمها وفي اللي شتم في عادل طبعا خاف العروسة تشوف تعليقات دي وكلام اخته حزف المنشور كله.
يااه لما ربنا يطبطب عليك ويراضيك مرة بزيارة بيته وقبر حبيبه الرسول عليه افضل الصلاة والسلام وكلام اخته وردود الناس.
عدت ايام العمرة والدي حاول على قاد ما يقدر هو واخواتي يحتوني انا واولادي ويهونوا علينا رجعنا من السفر وبعد كام يوم جه سلم علينا وعرفت بخبرك فرحني رغم انه بسبط مش حاجه متفرقش معايا انه مسافرش شهر العسل لان الفلوس اللي كانت معه حجز تزاكر عمرة الولاد بيها.
دي كانت طبطبه من ربنا عليا شهر كامل قضيته مع ولادي اتمتعنا باجمل رحلة ممكن تقضوها في حياتكم.
بعد رجوعنا من العمرة جه زيارة والمفروض هيبات الليلة عندي جاله تليفون وقت الغداء وكان واحد صاحبة سالف منه مبلغ كبير حاجه زي كدا وبيكلمة انه في اقرب وقت هيردله المبلغ بعد ما نهي والمكالمة قلت له.
ابو هنا في موضوع عاوزة اخد رايك فيه ومساعدتك.
بلع ريقه بتوتر وقال.
موضوع اي احنا اخر الشهر والقبض هينزل لسه يوم واحد يوم اتنين.
مع ان الاولاد محتاجين حاجات للمدرسه بس الموضوع اللي عززاك فيه مش زى ماجه في بالم.
بتنهيدة راحه انتي تؤمري ياريري.
بسخريه همست دلوقتي امر بصت ليه وقالت عاوزة ارجع الشغل.
ترجعي الشغل ليه انت بقالك عشر سنين سيباه.
ايوا
معشان كدا عازة مساعدتك تكلم ابن عمك النائب توفيق يتوسط لي ارجع مكاني متنقلش مكان تاني.
ليه الشغل والتعب والاولاد محتاجينك.
الاولاد طول اليوم في المدرسة وانت بتجي كل فترة وانا بقعد لوحدي كتير وبزهق غير المصاريف زادت والبيت والاولاد محتاجين كل قرش.
بفرحة تمام هتصل بتوفيق دلوقتي بس مش الاول تقطعي الاجازة وتخلصي الاجراءات المطلوبة.
ان شاء الله بكرة اروح انهي الاجراءات المطلوبة وبنفس الوقت تكون توصية قريبك سهلت الإجراءات.
هقوم أكلمة واكلم العقيد سمير ابن عمي يكلم حماه نائب المحافظ كل واحد من ناحيته يزق زقه.
عدي اسبوع والحمدلله رجعت الشغل في نفس مكاني ونفس درجتي الوظفية برجع البيت الساعة تلاته معاد رجوع الاولاد من المدرسه يدوب اللحق اعمل اكل خفيف واوقات نجيب جاهز بقيت فري مع الاولاد في قيود كتيره كنت فرضها عليهم معدا السهر برة والصلاة والمزاكرة دول مفيش تهاون فيها.
في يوم جاتني اشارة على بوست من مرات اخوه اللي
في فترة من الفترات افتكرتها اخت ليا على بوست منزله عادل على صفحته

يُتبع..

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)