رواية ظالم ومظلوم الفصل الاول 1 بقلم منى عبد العزيز - The Last Line
روايات

رواية ظالم ومظلوم الفصل الاول 1 بقلم منى عبد العزيز

رواية ظالم ومظلوم الفصل الاول 1 بقلم منى عبد العزيز

 

البارت الاول

 

احذر عدوك مرة واحذر كيد ست مچروحة الف مرة.
يلا يا ولاد بابا على وصول وانا جهزت الغداء على السفرة.
هنا كل سنة وانتي طيبة يا ماما.
وانتي طيبه يا نور عيني يا هنايا.
اش اش يا ست ماما اي السفرة الملوكي دي انت عامله وليمة.
مالك عيب يا حبيبي تمد ايدك على الأكل قبل بابا ما يجي.
جعان يا ماما اوى والاكل شكله حلو اوى وبقالنا كتير ما شفناش كل اصناف الأكل دا.
كدا يا مالك بقي انا بتأخر عليكم في حاجه ولاه مرة طلبتو اكله نفسكم فيها وانا معملتهاش.
ما هو مالك عنده حق يا ماما اي كل الأصناف دى وحلويات ومن شوية شفت تورته وشمع.
هنا معقولة نسيت يا ماجد ان النهاردة عيد جواز بابا وماما السبعتاشر وانا قلتلك انت ومالك ومتفقه معاكم نجيب هدايا من مصروف الاسبوع دا.
ماجد اخ نسيت اسف يا ماما بس اوعدك هجيب هدية لحضرتك من مصروف الاسبوع الجاي.
لا يا حبيبي انا مش عاوزة هدايا انتم وبابا اجمل هديا في حياتي ربنا ما يحرمنيش منكم أبدا.
يلا اقعدوا على السفرة على بابا ما يوصل اسمعوني يا حبايبي اول ما بابا يدخل تقوموا تسلموا عليه وتبوصوا ايده وتعيدوه وفي هدايا على طربيزة الصالون كل واحد فيكم يشوف الكيس اللي عليه اسمة ويجي يقدمه لبابا وتقلوله كل سنة وهو طيب.
عدى وقت والولاد بيبصوا لبعض ولمامتهم اللي قاعدة بتفرك في اديها والقلق بان عليها وكل شوية ترن عليه بالتليفون ويديها مقفول .
مالك يوه بابا هيجي امته انا مېت من الجوع.
بصت لساعة الحيط اللي قريبة من الباب وقالت الساعة تسعه فعلا أتأخر ارجعي يا هنا ريني عليه.
حاضر يا ماما.
هنا رنت جرس.
وقفت من مكانها الحمدلله.
هنا ايوا يابابا فينك يا حبيبي .
اخدت التليفون من على ودن هنا قعدت مكانها واعصبها كلها بتتنفض وقالت.
عادل الحمدلله قلبي كان هيوقف دلوقتي بس ردت فيا الروح فينك يا حبيبي قلقتنا عليك.
ببرود حسته كنت في مشوار ومكنش في شبكة.
مش مهم اهم حاجه انت بخير هترجع امته بسلامه.
انا هتأخر لسه قدامي شوية على ما ارجع البيت.
قاد اي كده الولاد جاعوا مستنينك من بدري.
كلوا انتم اي قعدكم من غير اكل لدلوقتي.
انت نسيت الولاد مش بيكلوا الا معاك.
ببرود اكتر انا اكلت كلوا انتم يلا انا هقفل قاعد مع ناس.
عادل كل سنه.
قفل بسرعة من غير ما يسمعها بعدت التليفون وحاولت ترسم على وشها ابتسامه وقلبها بيدق وحاسه پخنقه.
بابا هيتاخر شويه وبيقول كلوا وزعل انكم ما اكلتوش يلا يا ولاد قدموا كلوا.
هنا

بصه لوالدتها ماما مش هتاكلي.
بشرود حطه كوعها على طربيزه السفرة ورفعه اديها سانده وشها عليها وعنيها مليانه دموع بتكلم نفسها.
قلبي وجعني ياعادل حاساك فيك حاجه كلامك وصوتك بيقولوا انك مش طبيعي لاول مرة من يوم ما اتجوزنا تكلم بالطريقة دي حتي لا سلمت ولا سألت على الاولاد ياتري فينك وفي اي معاك.
اتنفضت من مكانها وقالت معقوله يكون عمل حاډثة وبيكلم كدا عڜان ما يقلقناش.
هنا ماما ماما.
ها.
ماما بقالي ساعة بكلم حضرتك.
رسمت بسمة وجسمها بيرتعش
يلا يا حبايبي كلوا بابا هيتأخر.
مالك مكان من الأول.
كل يا ابو لسان طويل وساعد اخواتك في شيل الأكل.
هنا مش هتاكلي ياماما معانا.
_ مسكت تليفونها وكلمتها
انا هستني بابا لما يرجع بالسلامة كلوا يا حبايبي.
_دخلت اوضة نومها واتصلت على جوزها مرة والتانيه والتالته كل مڕة يكنسل عليها قعدت على كرسي السراحه غمضت عنيها ودموعها نزلت وقالت.
يارب نجيه من كل شړ يارب طمن قلبي عليه مش عارفه ليه قلبي مقبوض لو بس يرد ويطمني عليه.
رن تليفونها فتحته
اول ما سمعت صوته قالت بلهفه.
عادل انت بخير.
بنرفزة قال لها في اي يا رحاب كنسلت اول مره يبق خلاص تفهمي اني مشغول مش نازله رن رن اي عيل صغير انا.
قلقت عليك مش بعادة تليفونك من الصبح مقفول واتاخرت على معاد رجوعك عادل طمني ياحبيبي انت كويس.
اوف كويس يا ستي انا في مشوار.
هتتأخر.
ساعة ساعة ونص بالكتير وهتلاقيني عندك بقولك نايمي العيال لان عاوزك في موضوع مهم.
بفرحة من عنيا ياحبيبي بس هم كانوا عاوزين.
تيييييييت.
عادل عادل
بصت في التليفون لقت قفل التليفون.
كلمت نفسها وقالت.
في اي ماله عادل من امته بنحتفل باي مناسبه بعيد عن الولاد.
قامت تمسح دموعها وخرجت لاولدها.
قفل تليفونه ورجع قعد علي كرسيه وهو بينفخ صاحبه بصله وقال.
في اي ياعادل بتنفخ ليه.
يا اخي الف رنة في الدقيقة كنسلت مية مرة ومافيش فايده.
امكن عاوزين حاجه ضروري عادي كل البيوت كدا.
ابدا يا سيدي دي بتطمن لاني اتاخرت على معاد رجوعي ومستنيني على الغداء كاننا في مدرسه ليا مواعيد رجوع وانصراف حاجه تخنق.
وفيها اي بيطمنوا عليك.
عيل صغير انا خاېفه عليا.
يابني احمد ربنا علي النعمة اللي عندك مش زيي .
نعمة ليه يعني وانت ناقصك اي ما انت كمان كل شويه تليفون.
اه كل شويه تليفون جيب معاك متنساش تجيب شوف عيالك مفيش مرة اتقال اتاخرت ليه مفيش مرة اتقال عامل اي ولامرة استنوني على الاكل كل ما ارجع
بدري وخري القيها اكلت هي والعيال واكل لوحدي.
قطع كلامه على صوت صاحبهم اللي جه من وراه حط ايده على كتف عادل وقاله.
مبروك ياعريس بقي يا راجل بدل ما تسهر مع العروسة تحتفلوا بقراية الفتحة قاعد على القهوة.
ههههه يبارك فيك ياصاحبي عقبالك كان نفسي والله بس اعمل اي ابوها كان نازل يصلي ونزلت معه واتحرجت ارجع بس بكرة لازق لوش الصبح.
هههههه يابختك ياسيدي ربنا يوعدنا.
جمد قلبك انت وخد الخطوة الاولي وانوي وكل حاجه هتبقي سهله.
انتم بتقولوا اي.
اي ياعادل انت مقولتش لهاني انك خطبت الانسه عبير زملتنا في الشركة.
خطبت.
ايوا ياعم خطب وقراء فتحه النهاردة.
انت بتكلم جد يا على.
قوله ياعادل.
ايوا ياهاني خطبت عبير وان شاء الله انت معزوم انت والاتش أر كله على كتب الكتاب اخر الشهر.
على انت هتعمل كتب كتاب وډخله ولا.
كان نفسي والله بس حمايا صمم ان الډخله بعد شهرين تكون عبير كملت تجهيز وانا جهزت الشقة.
ياجماعة انتم بتكلموا جد ولا بتحوروا.
عادل ياعم هو دا فيه حوار ايوا خطبت عبير فيها ايه.
بيخبط ايديه في بعض انت يا عادل هتجوز على ام هنا معقولة دي انا عقلي هيشت.
فيها ايه متجوزش ليه ناقص رجل ولا مقدرش.
لا دا ولا دا بس انت طول عمرك بتشكر في ام هنا وقاد اي واقفت معاك ايام خطوبتكم واول جوزكم ومن كام شهر كنت مرشح اختها الصغيرة لعلي يجوزها وفاكر كلامك ليه بالحرف يومها قلتله.
اسمع كلامي يا على لو عاوز تعيش مرتاح البال وتناسب صح انا برشحلك خلود اخت رحاب مراتي
اصل وفصل وعيله وناس عارفه ربنا وست بيت درجه اولي غير لسانها الحلو ومدبرة وانا اضمن هالك برقبتي غير انها مصليه وحفظه القرآن وابوها نسمة راجل محترم ويقولك اللي تقدر عليه هاته وانا اللي اقدر عليه اجيبه واللي ينقصكم بعد الجواز بشطراتكم تجيبوه ولا كلامك عن ام هنا وقد اي بتتعب عشانك انت والعيال كلنا نروح الشغل معكننين وجعانين والصداع هيفرتك دمغانا وانت الوحيد اللي بتكون مروق جاي فاطر وشارب قهوتك هدومك مكويه على سنجه عشرة غير اتصالها يوماتي بيك تتطمن عليك انك وصلت يا اخي دا حتي احنا زمايلك مفيش واحد فينا نفسه هفته على اكله ولا حاجه حلوة وتقولها الا وهي عملها وبعتها معاك.
عاوزني اصدق انك تجوز عليها.
وانت ياعلى يوم ما رحت تتقدم لأخت ام هنا جيت تقول اي عليها
على بتفكرني ليه ياهاني انا لحد دلوقتي متحصر انه محصلش نصيب الله يسمحها ماما لما عرفت انها اكبر مني بسنه رفضت والبنت لما حست ان ماما رفضه عشان موضوع فرق السن بكل ذؤق بعتت الشبكة
والهدايا مع عادل والله ياهاني امي نفسها ندمت ودلوقتي بتقول ياريت كنت كملت معها.
عادل انت فاكرني ناكر كل دا بالعكس انا عند رايي رحاب ست مفيش زيها حنينه وكريمة وام شاطرة وطباخة مفيش زيها وكمان مدبرة باقل فلوس تقدر تمشي البيت شهر كامل بس عاديه اوي مفيش تغير ولا تجديد نفس لبسها من ايام ما كانت بتشتغل لا بتعمل شعرها وتقريبا مدخلتش كوافير من فرحنا غير مرة مرتين ايام فرحة اخواتها وياريت كانت بتعمل حاجه دي بتروح تساعد اختها في لبسها نفسي في يوم تقول نخرج نتفسح على طول قعده في البيت وفسحتها هي والعيال يا عند امي يا امها وفي الحالتين مش بتخرج من المطبخ تروق لامي البيت والمطبخ تغسل لها فرش تغسل هدوم تكوي لابويا هدومه وترجع مهدوده وتنام انا فين من دا كله معرفش يا اخي.
هاني انت صاحي اللي بتقوله دا مش مبرر انك تتجوز عليها اي راجل يتمني ان مراته تبقي كدا يا اخي دا انا امي ساكنه تحت مني مراتي بتقعد بالشهور مش بتدخل عندها وانت بينك وبين امك موصلتين وكل اسبوع بتروحلها وتعمل اللي بتقول عليه وزعلان.
انت ليه مش فهمني يا هاني انا راجل ليا متطلبات عاوز زوجه يكون بنا حوار اكون اول اولوياتها مش الاخيرة دايما لبسه حلو مزوقه عشاني كل فترة تغير من نفسها ولبسها عاوز ست فاهم ياعني اي ست.
قصدك عاوز عروسه مولد نصيحة من واحد مجرب بلاش تمشي في السكة دى وتتبتر على النعمة ارجع عن اللي في دماغك قبل ما يفوت الاوان وتقول ياريت اللي جرا مكان ولا اي رايك ياعلى.
وعلي ماله يا هاني انا راجل مقتدر واقدر افتح البيتين واعدل ما بنهم ومش هقصر مع وحده فيهم وخصوصا رحاب والولاد.
اتمني يا عادل تبقي قد كلامك انا همشي اللحق اجيب طلبات البيت مش ناقص ۏجع دماغ.
عادل انا كمان ماشي جاي يا على.
هقعد ليه مدام هتمشوا اروح انام احسن.
وصل عادل البيت دخل لقي البيت هدوء مشي ناحية اوضة النوم فتح الباب تفاجئ بالإضاءة وتزين الاوضه بص بعينه في الأوضه باستغراب وراح قايد النور وقال.
عادل بعدم اهتمام اي الانوار الباهتانه دي انا كنت هتخبط في الكمودينود.
رحاب رجلك حصلها حاجه.
عادل لاء ربنا ستر.
رحاب قربت
عادل اتنحنح وبعدها بشويش وقال
رحاب في موضوع
مهم عاوزك تعرفيه.
رحاب قلبها نغزها وابتسامتها اختفت هزت راسها موضوع.
عادل ثواني هغير واجي.
قعدت رحاب على طرف السرير رجليها بتتهز من كم المشاعر والافكار اللي جواها رفعت عنيها وبلعت ريقها على صوت عادل.
عادل وهو بيقعد جنبها قال رحاب قبل ما اقولك علي الموضوع اللي عاوز اكلمك فيه مش عاوزك تزعلي ولا تفكري
انك قصرتي معايا في حاجه رحاب انتي طول عمرك بتفهميني ووقفه جنبي وفي ضهري والكل بيشهد بي كدا وانا قبل منهم بقول

يُتبع..

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)