رواية عشق بين بحور الدم الفصل الخامس 5 بقلم أسماء السعيد - The Last Line
روايات

رواية عشق بين بحور الدم الفصل الخامس 5 بقلم أسماء السعيد

رواية عشق بين بحور الدم الفصل الخامس 5 بقلم أسماء السعيد

 

 

البارت الخامس

 

#عشق_بين_بحور_الدم part5
في المساء الساعه1_______وتحديدا في قصر الجارحي
دخل ادهم وكانت الانوار مغلقه ووراه عرفه الي شايل كام ملف وادهم باين عليه الغضب ومازالت عروقه بارزه
فجأه بيتفتح النوور وبيظهر زيدان الي علي كرسي كبير من اللون الذهبي في منتصف الصالون
زيدان بحزم:منور يابيه
ادهم بصله ببرود:اممم مستنيني لييه يا زيدان بيه
زيدان بحده:اطلع انت ياعرفه ياولدي
عرفه بإحترام:اسف ياجدي انت علي دماغي بس ادهم الي لازم يقولي اطلع ولا لاه
زيدان بغضب:قوله يطلع يا ادهم لازم نتحدد سواا
ادهم بحده:مع ان ملناش كلام مع بعض بس اطلع يا عرفه لما نشوف
عرفه بهدوء:تمام هطلع علي اوضتك وهجهز اجتماع اونلاين تمام
ادهم ببرود :تمام

 

 

بيطلع عرفه بسرعه وادهم بيقرب يقعد قصاده وبيحط رجل علي رجل وبيبصله ببرود وحده
زيدان بحده:هيا حصلت انك تحط رجل علي رجل واني قاعد ياود اميين
ادهم ببرود:اخلص عشان مش فاضي ياجدي ورايا اجتماع
زيدان بتنهيده وذهول:انت ادهم مش معقول انت ولد امين الي مكنش في اطيب من قلبك يا واد انت
ادهم بحده وغضب:ادهم الطيب انت قتلته بإيدك لما جلدته وحبسته في المخزن عشان يسافر صوح
زيدان حط وشه في الارض ووقف وقرب من ادهم
بهدوء:اسمع يا ادهم ياولدي الحقيقه انا سفرتك عشان كنت خايف عليك ياولدي دا انت الغالي ود الغالي يا ادهم وربنا يعلم غلاوتك في قلبي اد اييه ويعلم اني كنت بجيلك كتيير وبطمن عليك من بعيد سامحني ياولدي دلوك انا رايد منك طلب وغلاوت جدك ماترفضه
ادهم بهدوء وحده:يعني انت كنت بتيجيلي لندن
زيدان اومأ له بحزن:كنت بتفرج عليك من بعيد وشفتك مره وانت بتضرب زميلك في الجامعة لحد ما كان هيموت في يدك بس اني حليت الموضوع من بعيد
ادهم بعفويه وضيق:يعني انت الي دفعتلهم التعويض تب وليه مكنتش بتقرب مني لييه حرمتني من امي وابوي لييه
زيدان ربت علي كتفه:لما اموت هتعرف ياولدي بس الي عاوزك تتأكد منه اني بحبك
ادهم بسخريه:لاسف كنت فاكر انك بتحبني هه قول ياجدي عاوز اييه مني قول
زيدان بتنهيده:عاوزك تتجوز ياولدي
ادهم ببرود:بت العاميره صوح
زيدان بدهشه:عرفت كيف
ادهم بهدوء:انا اعرف كل حاجه ياجدي لو علي الجواز اني مسافر كمان اسبوعيين يعني لو اتجوزت هتجوزها وهسيبها وهسافر
زيدان بسرعه: موافق بس اني زهقت من حكايه التاار والدم
وقف ادهم وحط ايده في جيبه وبحده:تمام شوف انت عاوزني امتا وانا هاجي معاك بس خليك فاكر اني مش هقعد اني مسافر
زيدان:ماشي يا ادهم بكرا هنروح دوار العمايره نطلب ايد بناتهم ومش لازم تيجي الا علي كتب الكتاب
ادهم:اي كان مش فارقه بس خد بالك انا هسافر وهرجع هطلقها
زيدان بغموض:وقتها يحلها الف حل ياولدي
ادهم بصله بضيق ولف وكان هيطلع بس وقف فجأه من غير مايلف:بلاش ياجدي الي انت بتخطط ليه لعمران العميري لان ده بذات هتقوم حرب بحق وحقيقي
سارت الكهرباء في جسد زيدان واتصدم وادهم طلع وهو بيصفر ببرود وسخريه
زيدان بصدمه:اييه عمران وه عرف منين ده
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اليوم التالي ____في وقت العصر______في دوار العمايره.. وتحديدا في المندره
كان متجمع العاميره كلهم ومنتظرين الجرايحه والبلد كلها مصدومه واقفين امام القصر بصدمه وخوف
بتوصل سيارات كتيير وبينزل زيدان وخلفه اولاده وحفيده غالب وباقي رجال العائله وبيدخلو وبيجلسو امام العمايره
ومعهم شيخ البلد
الشيخ:بسم الله ربنا يجعلها فاتحه خير يا رجاله اقرأو الفاتحه ……يبدأ الجميع يقرأ الفاتحه
الجميع:اميين..
زيدان:احمم اسمع ياعمران اني جاي وماددلك يدي للصلح
موافق
عمران بهدوء:كمل كلامك ياكبيير
زيدان بهدوء:اني طالب يد اختك لولدي جبري وطالب يد بت من بناتكم لادهم ود ولدي
عمران بضيق:عاوزين بتي ولا بت خلف اخوي
زيدان بحزم:عاوزين الي تصلح للجواز عنديكم اني معرفش اعمارهم
عمران بغضب مكبوت:عندنا رقيه 25 سنه ودهب بتي 18سنه
زيدان بهدوء:خليها بت خلف قد عمر ادهم
بيتنهد عمران براحه:علي بركه الله يا كبير واحنا طالبين يد بت ولدك لولدي مراد
زيدان:موافق ياعزيز
عزيز بهدوء:خير وبركه ياعمده علي بركه الله ومراد ولدك راجل ملو هدومه
بيتنفس مراد بضيق بس فجأه بتدخل جليله بكل قوه
جليله بحده:سلام عليكم يارجاله
الجميع:وعليكم السلام
جليله بحزم:اول حاجه رقيه بت خلف مش هتتجوز لانها مخطوبه ودهب بت عمران خاليه
عمران قبض علي يده بقوه وهيا بصتله بتوعد
زيدان من دون النظر لها:خلاص علي بركه الله ناخد بت عمران وتبقا صلح خير
عمران بحده وغضب:بس خد بالك ياكبير قسماً عظماً لو بتي دهب بكت في يوم ولا اتضايقت في داركم لهكون مطربق الصعيد كليتها فوق نفوخ الجرايحه
الشيخ بسرعه وهدوء:حقك تخاف علي بتك بردك
زيدان بهدوء:علي بركه الله الخميس الجاي الي هو بعد بكره كتب الكتاب والدخله
عمران بحده:بس ده بدري اووي
الشيخ بضحك:بدري من عمرك علي بركه الله تعالي ان شاءالله ادعو الله ان يرزقهم الذريه الصالحه
بتخرج جليله وبيشرب الجميع الشاي وبيستأذنو وبيمشو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في جناح ادهم_____كان يجلس وبجانبه عرفه ومعاهم اجتماع
ادهم بحده:چورج انا لا اريد اللعب في العمل
چورج بخوف:سيد ادهم انني لا امزح ولا العب اقسم لك اني اكمل عملي علي اكمل وجه
ادهم بغضب:لماذا انا ادهم الجارحي نسبتي تكون75% لماذا انا لا اقبل اقل من 100% هل تفهم
شخص اخر:متأسفون سيد ادهم سنقوم بعمل ما بوسعاً لكسب هذه الثفقه قبل قدومك
ادهم ببرود:اوكي اريد سماع اخبار ايجابيه هل تفهم
بيهزو راسهم بنعم وادهم بيقفل…
عرفه بهدوء:ناوي علي اييه يا ادهم
ادهم بحده وغموض:اوعا تفكر اني هسكت بلكلمتين دوول هنشتغل علي كل حاجه وانا عارف اللعبه الي بتحصل
عرفه بضحك: كنت واثق انك جن ومفيش حاجه بتعدي عليك
بصله ادهم برفعه حاجب:تب يلا غوور من وشي
بيتوتر عرفه وبيخرج بسرعه وادهم بيقوم يقلع التيشرت بتاعه وبيستلقي علي السرير وبيطفي النور وبينام بعمق
لانه مانمش من اليله الماضيه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر العمايره _____وتحديدا في غرفه جليله
كانت تجلس بكل برود وهدوء مخيف وكانت تنظر للاشيء
ووبتفكر في حاجه وبتنذكر اشياء وكلمات
“ياجليله انتي نور عيني عمري ماههملك ابدا حتي لو هحارب عشانك العالم كله”
“بتتكلم جد انا عاشقاك اوعك تهملني دا اني اموت لو بعدت عني ”
بيمسك ايدها وبيبوسها.. “واني عمري ماههملك لانك حته من قلبي انا قولت لابوي وهو هيحلها انا مبقتش قادر علي بعادك عني ياحبيبتي”
“واني واثقه فيك لحد ما اموت بس لو غدرت بيا هقتلك فاهم “.. بيضحك وبيفضلو يتكلموو
….. …….
في الحاضر
بتنزل منها دمعه حارقه كادت ان تمزق قلبها الذي يشبه الحجر….
جليله بشر وحده:وربي لهوريك العذاب الووان علي قلبي الي كسرته ولازم اكسر ضهرك
فجأه بيتفتح الباب وبيدخل عمران بكل غضب وبيرزع الباب بقوه وجليله ولا بتتهز حتي
عمران بغضب:كان هيختار بت خلف لييه ياما لييه بتي اني ليه
جليله بحده:وطي صوتك ياعمران
عمران بضيق:عرفيني اشمعنا بتي اني لييه
جليله ببرود وشر:عشان بتك هيا الي هتقدر تخلص علي ود الجرايحه
عمران بغضب:لييه عاوزه تخلصي علي الواد الي لسا راجع بقاله يومين بس وانتي ماتعرفيهوش حتي ليه
جليله بغضب:عشان احرق قلب الجرايحه علييه زي ما حرقو قلبنا كتيير ولا انت نسيت حماد وبتك الي هتقتله يا عمران وغير اكده انت لا ولدي ولا اعرفك

 

 

عمران اتنهد بضيق:ورب العرش ياما لو بتي جرالها حاجه مهيكفيني حد وانتي عارفاني
جليله بخبث:اني مخططه لكل شيء وبتك هتعمل الي هقلها علييه فاهم
عمران بحده:لييه مش عاوزه السلام والخير يعم علينا لييه دايما عاوزه التاار والدم ياما
جليله ضحكت بسخريه:عشان اني تاري كبير مع الجرايحه ومفيش حاجه اسمها خير وسلام
عمران بغضب:الكلام معاكي ممنوش فايده ياما
خرج عمران بضيق وغضب وجليله بتبص امامها بشر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفه دهب….. كانت تجلس بحزن وهيا سرحانه
وترتدي قميص بيتي نبيتي قطيفه وسايبه شعرها وكانت جميله ولكن وجهها شاحب من كثره البكاء
فجأه بيتفتح الباب وبيدخل مراد وهو حامل علبه كرتونيه
مراد بمرح:بت يادهب بتت
دهب بحزن:عاوز اييه يامراد
مراد قرب وقعد قصادها علي ركبته ومسك ايدها وباسها بحب وهدوء:دهبي زعلانه لييه
دهب بتبصله وبتعيط بنهيار وهو حضنها وبيربت علي ظهرها:اهدي يا عمري خلاص كل حاجه هتكون بخيير صدقيني ما انا كمان مجبور علي جوازه وانا مليش فيه اساسا ولا عايز اتجوز ولا اتنيل
دهب بصوت مبحوح:بس انا عاوزه اكمل تعليمي وهيا مش موافقه على الجامعه الي نفسي فيها حتي وعاوزه تجوزني ابن عدونا كمان انا مليش ذنب هيا بتعمل كل ده عشان اكلت ااندومي تب قلها وانا والله ما هكله تاني ابداً
بيبتسم مراد بحزن علي برأة وطيبه قلبها:بصي يادهب انتي بقيتي كبيره وبعدين انتي هتتجوزي ويمكن ماتطوليش يعني بالعربي كدا مصلحه مؤقته عشان التاار
دهب بحزن:بس انا مليش ذنب يا اخوي انا مش عارفه اعمل اييه
مراد ابتسم بحزن:بصي يادهب يا قمر انتي وعسي ان تكرهو شيئاً وهو خيراً لكم وعسي ان تحبو شيئاً وهو شرا لكم خليكي مؤمنه ياحبيبتي
دهب بغيظ وحزن:انا كنت عاوزه شاب مفتوول العضلات وزعيم مافيا زي الروايات كدا ويعشقني انا مش عاوزه كدا انا عاوزه احب اعوزه اجرب الحب
مراد بصلها ومسك ودنها وقرصها بخفه:يخربيت الروايات الي لحست مخك يا مفعوصه يا اوزعه انتي
بتعقد ذراعيها بغيظ:نينيني بارد
مراد وقف وبخبث:خلاص انا هاكل التورته الي بشكولاته الي انا جايبها لوحدي
وقفت دهب بسرعه بطفوله:بتتكلم جد يعني دي كيك
مراد ضحك وقرب فتح العلبه وكان فعلا كيك بشكولاته ومكتوب عليها متزعليش يادهب يا احلي بنوته
بتفرح دهب جامد وبتقرب تحضن مراد وهو بيحضنها وبيبتسم بحزن وخوف عليها
بتبعد وبتزقه:يلا طرقنا بقا انا مش فاضيلك الجزء التاني من ربانزل نزل ولازم اتفرج عليه يلا اخلع انت
مراد بدهشه:ااه ياواطيه ماشي يادهب الكلبه.. وبيضحك وبيخرج وهيا بتضحك وبتجري تجيب الكيك وتقعد قدام التلفزيون ……
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء في قصر الجارحي___وتحديدا في المطبخ
كان واقف جميع الحريم والخدم ايضاً وبيجهزو العشاء وصفيه كانت بتجهز حلوه
تماره بإبتسامه:بتعملي اييه ياخالتي
صفيه بحب:بعمل رز بلبن بالمكسرات لادهم دا بيحبه اووي
عايده بهدوء:معتقدش انه لسا بيحبه ادهم اتغير اووي
صفيه:انا ولدي متغيرش لسا قلبه نضيف وطيب زي ماهوو
تماره بتوتر:هاتي وانا هوديهوله
رانيا بضيق:نعمم وتوديه انتي لييه تطلعي ميين انتي
تماره بغضب:بت خالته هكون ميين
رانيا بحده:لاه اني الي هوديه هو ابن عمي فاهمه
عايده بحده:بس انتي وهيا لا انتي ولا هيا هتودو حاجه انتو ناسين ان محدش يستجرأ يهوب نحيه الطابق الي فوق ولا اييه دا طابق الادهم نسيتو
اتوترو الاتنين واتذكروو وضحكت صفيه وشالت الصينيه الصغيره الي عليها طبق رز بحليب وعلي الوجه مكسرات
واتجهت لأعلي….
_______في جناح ادهم……

 

 

كان صحي ادهم واخد شاور ولبس تيشرت بنص كم اسود يبرز عضلاته القويه وبنطال اسود مريح وكان قاعد في البلكونه علي احدي الكنب وبينفث دخانه وبيقلب في موبايله
فجأه بيتفتح الباب وبيدخل صفيه وبتدور علييه ومش بتلاقيه:ادهم يا ادهم
ادهم بهدوء:انا هنا في البلكونه ياما
بتبتسم وبتدخل البلكونه وبتحط الصينيه على التربيزه
بهدوء وبتمشي ايدها علي شعره بحنان:عامل اييه يا ولدي
ادهم:الحمدلله بخير
صفيه بحب:شوف عملتلك رز بلبن من الي انت بتحبه
ادهم بص للطبق وبهدوء:خلاص مبقتش اكل سكريات ولا حلويات من تاني
صفيه بزعل:لييه اكده
ادهم:معلش ياما مبقتش احبه ولا احب اي حاجه حلوه
صفيه بإبتسامه طيبه:عموما انا هسيبه هنا لو حبيت تاكله او لاء براحتك… ووقفت وهو سمع قفل الباب
اتنهد بجمود ومد ايده علي الطبق واخد معلقه واحده بس وحطه تاني وصفيه كانت شايفه وابتسمت بحب وخرجت وهو كان عارف انها في الغرفه عشان كدا حب يجبر بخاطرها… وقف واتجه للسور وبدأ يكلم شخص
ادهم بجمود:عملت اييه
…………….
قال ببرود:مش مهم ولا يفرقلي اهم حاجه انت نفذت
………….
قال وهو يولع سيجارته:تمام خليك مراقبه كويس فاهم
………….
وبيقفل وهو باين علييه الضيق……….

 

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)