روايات كاملة

رواية دليل برائتي كاملة – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم سارة عادل

رواية دليل برائتي كاملة – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم سارة عادل

رواية دليل برائتي هي واحدة من أحدث الروايات الإلكترونية الرائجة التي يتم قراءتها في الفترة الأخيرة، وهي رواية للكاتبة الشابة والمميزة سارة عادل، والتي تُقدم فيها مستوى رائع جدًا يليق باسمها سواء في الدراما أو الرومانسية.

اقرأ ايضًا:

رواية دليل برائتي كاملة – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم سارة عادل
رواية دليل برائتي كاملة – جميع الفصول في مكان واحد | بقلم سارة عادل

رواية دليل برائتي  الفصل الأول

يعني مصممة متعترفيش علي اللي عملتيه اوعي تكوني مفكرة أن حد هيخلصك من اللي انتي فيه دا انتي واقعة مع ناس تقيلة اوي ومتوصي عليكي جامد
روز بكل هدوء:انا ولا هعيط ولا عيني هتنزل منها دمعة واحدة واقلك أنا معملتش كدا يباشا اللي شايفه اعمله مبقتش فارقة
الظابط بكل غضب:مشفتش في استفزازك خدها علي الحبس يبني لعند لما عقلها يرجع لمكانها وتخلصنا من الوش دا
••••••••••••
لو سمحتي يماما متكلمنيش كدا اعملك اي يعني مكنش في أيدي حل غير كدا
الام بغضب:تمو تي الطفل يغبية ااه احنا كنا هنوصل للي عايزينه بس مش بالطريقة دي لو سامر اكتشف أن بس ليكي ايد في الموضوع دا مش هير حمك ولا هيسمي علينا
ريم بكل حقد:عمره ما هيكتشف حاجه خلاص الحلوة لبستها تبقي تشوف هتطلع منها ازاي
الام: ومين بقي اللي لبست المصيبة اللي عملتيها دا
ريم ببرود وهيا بتفتكر اللي حصل:خلاص يماما صدقيني اسمي مش هيتذكر حتي في كل دا اطمني
فلاش باك
انتي غبية مفكرة عشان راكبة عربية هتدوسي بيها علي خلق ربنا احترمي حتي الست انها كبيرة وزي والدتك
ريم بقرف: المقرفة دي زي امي ميشرفنيش ويلا ياحبيبتي وسعي مش فضيالك
روز بغضب:واحدة قليلة الادب وبدها اللي يربيها وانا موجودة يغالية قربت منها بخطوات بطيئة وعينها بدق شرارة مسكتها من شعرها ونزلت علي وشها بالضرب
الكل اتجمع وشالوها من عليها
ام روز بزعيق أثناء مقاومة روز ومصممه أنها تكمل عليها ضرب: حرام عليكي كفاية بقي ناوية تجبلنا مصيبة اي المرادي
روز بعيون مليانه شر لريم:اللي مش متربي نعلمه ازاي يتربي حتي لو كانت مين يلا يعسل اطلعي من الحارة المقرفة دي علي رأيك مبتحبش تستقبل الاشكال الزبالة اللي زيك
ريم بكل غضب:أنا هوريكي بابي هيعمل فيكي اي مش هسكتلك وخدت نفسها وراحت تكمل مصيبتها اللي عملاها
بعد عشر دقائق وصلت ريم لأقرب مكان بعيد عن أنظار الناس وحطت فيه الطفل وغطته بورق واطمنت أن المكان دا مفيش فيه اي كاميرا مراقبة ومشيت في اسرع وقت
••••••••••
سامر بغضب:أنا عايز البت دي حالا أنا بسحب الشكوى اللي مقدمها
الظابط بهدوء: انت اهدي بس يا استاذ سامر واحنا هنخليها تعترف بكل حاجه وهتاخد جزاتها
سامر خبط علي المكتب بايده وقال بغضب:أنا لسه هستني أنا عايز الحيوانه اللي مرحمتش طفل وخطفته وقت لته أنا هخلص عليها بايدي
الظابط بكل غضب:فيه قانون يجبلك حقك ي استاذ سامر رد بكل حقد:ومين قلك اني عايز حقي كدا أنا بسحب الشكوي واظن مفيش دليل اوي أنها عملت كدا طلعوها وانا متنازل عن كل حاجه
الظابط بصله بكل شك وهو فاهم اللي في دماغه قال :تمم أنا هعمل اللي طلبته بس مضطر اكتب محضر عدم تعرض ليها
سامر بغضب بس حاول يسايره :تمام هاجي بكرا امضي عليه استأذن أنا مشي وهو الحقد والغضب مالي قلبه وبيتوعد ليها أن مو تها هيكون علي أيده
……..
دليل برائتي 1

رواية دليل برائتي الفصل الثاني

دليل برائتي2
مفكرة اني سبتك كدا لا وحياة ابني اللي فرطتي فيه لاندمك طول عمرك مش هسيبك تم*وتي مره واحده كدا لا هتمو تي كل يوم وهتندمسهتندمس طول حياتي جمبي
روز بخوف:أنا معملتش حاجه لابنك أنا مستحيل ااذي حتي طفل والله صدقني أنا
سامر مستناش تكمل كلامها شدها من كتفها بكل قسوة ودخلها العربية وراح يكمل اللي في دماغه
بعد ساعتين كان وصل القصر بتاعه شد روز من العربية جامد ومسك أيدها وكانت ماشية معاه كأنه بيجرها اول ما دخل القصر قال بكل غضب:أنا هوريكي أنا هعمل فيكي اي مش انا اللي حد يجي عليا في يوم وكمان علي اغلي حاجه في حياتي
روز بخوف وعياط: والله مأذتش ابنك
سامر بغضب شدها وخدها علي المطبخ ورامها علي الارض جامد وكان بيدور في المطبخ كأنه طور ها يج اول ما لقي اللي عايزه ضحك بشر وقرب منها بابتسامه مستفزة وهو ماسك المقص
روز بخوف:انت هتعمل اي ابعد عني
سامر مسكها من شعرها جامد وفضل يقص فيه وروز بتعيط بس مش في ايديها تقاومه
……..
ريم بخوف: انت بتقول اي يغبي يعني اي ازاي طلعت اوعي يكون شك في حاجه
..:أنا كل اللي اعرفه كدا وبعدين لو كان عرف حاجه مكنش سكت يعني
ريم: ماشي ياريت تعرفلي البنت راحت فين واي اللي حصل عشان تطلع
..:تمام يهانم
……..
انتي يح يوانه تعالي هنا
روز ببكاء:نعم
سامر بغضب:القصر دا كله يتنضف كل يوم واياك الاحظ اي حاجه مش مترتبه فيه يتمسح كل يوم والأكل فطار وغدا وعشا يكون جاهز الجنينه بقي تاخدي بالك منها كويس لو لاحظت أن حاجه ناقصة هتتعاقبي اكتر يلا غوري من خلقتي
روز : حاضر تأمر بحاجه تانيه
سامر بخبث:اه تخلصي كل دا وتيجي اوضتي عايزك غوري يلا
بعد عدة ساعات
روز:خلصت كل حاجه طلبتها مني تأمر بحاجه تانية
سامر ببرود:تعالي قربي
روز بخوف وقفت مكانها لعند لما قال بزعيق قلتلك قربي انتي مبتفهميش
روز راحت بخطوات بطيئة اول ما قربت قام ومسكها من كتفها وزقها جامد علي الارض وقال بكل غضب: تمشي قدامي وانتي زاحفة كدا واياك اسبقك
روز بكل استحقاق:أنا لا يمكن اعمل كدا
سامر ببرود:وانا مطلبتش رايك يحلوة يلا كل ثانية هتتاخريها هدوس فوقك وابقي اسمعلك صوت حتي لو انين بس
روز بدموع عملت اللي قاله وفجأة مبقتش قادرة قام دايس علي أيدها جامد لدرجه انها حست أن كل عظام ايديها اتكسرت
روز بكل ما فيها من وجع صرخت جامد
سامر ببرود:كملي من غير صوت
روز بعياط كملت غصب عنها لعند لما شدها جامد ورماها في اوضه صغيرة جدا تكاد متسعش حد يقعد فيها
روز بعياط:لا والنبي متسبنيش هنا هعملك كل حاجه الا دي ابوس ايدك مقدرش اقعد هنا ثانية واحدة

 

رواية دليل برائتي الفصل الثالث

 

سامر بغضب لعدم استجابتها ليه خبطها برجله عشان تقوم وقال بغضب قومي يلا بطلي شغل التمثيل دا مش هيدخل دماغي
عم الصمت المكان وملقاش اي استجابه وطي بخوف يشوف نبضها لقاه منخفض شالها وراح بيها للمستشفي
بعد ساعه
سامر ببرود:مفكرة نفسك هتمو تي وترتاحي لا بعدك انتي لازم تتعذبي وتدوقي المرار الاول
روز بصمت بصتله بشرود واتنهدت تنهيدة تدل علي ما تشعر به من الم وإحباط
……….
ريم بخبث: أنا قلت اقلك علي اللي ابنك بيعمله بس ياريت سامر ميعرفش حاجه هيقول اني براقبه ومش هيسبني في حالي
عزيزة بحدة:متأكدة أن البنت دي عائشة معاه وبصفة اي
ريم:معرفش حاجه كل اللي سمعته أن ليها علاقة بم وت حفيدك
عزيزة بصدمة:انتي بتقولي اي اقفلي دلوقتي
عزيزة بتوتر وصدمة رنت علي سامر كذا مره مردش عليها نادت علي الخادم وقالت بحدة:جهز العربية حالا هنروح القاهرة
……….
سامر بجمود:ادخلي تروحي تشوفي شغلك كله ولما تخلصي تيجي علي المكتب وكلي حاجه لتفرفري مش هنقعد نجري علي المستشفيات
روز بصمت دخلت بكل هدوء وهيا ساكتة مما أثار عصبية سامر اكتر
عزيزة بصوت يرج القصر كله:انتي اللي قتل تي حفيدي قربت منها بخطوات كلها غضب وحقد ولسه هتضربها
سامر بزعيق خد روز وراه وقال:انتي بتقولي اي يا امي مفيش منه الكلام دا
عزيزة بزعيق:انت معيش قات لة ابنك في القصر وبتقولي فيه اي أنا اللي هخلص عليها بايديا
سامر بضيق:دي خادمتي والكلام اللي سمعتيه دا كله غلط ياريت الكلام دا ميتقلش تاني
عزيزة بغضب:انت بتداري عليها ومن أمتي وانت عندك خادمات خاصة وكنت فين معاها دلوقتي
سامر بضيق:انتي هتحققي معايا يا عزيزة هانم خليكي في حياتك وبلاش تدخلي في حياتي ثانيا بقي حكاية ابني دي بلاش انتي اللي تتكلمي فيها دا ميغنيش انك استغنيتي عن حفيدك وكنتي هترميه لناس تانية وعشان ايه بقي لانك مش حابه مراتي اهم راحوا الاتنين اظن انك ارتحتي اتفضلي يا امي انتي ضيفة في قصري ومش عايز مشاكل كتير غرفتك هتكون جاهزة في خلال ساعة
عزيزة بضيق بصتله بجمود وبصت ل روز واتوعدتلها
……….
ام ريم بحقد:شاطرة مفيش حد هيحل المشكلة دي غير عزيزة
ريم بخوف: مش عارفه مش مطمنه للبنت دي ازاي سامر لسه سيبها عايشة معاه ولكئن حصل حاجه
ام ريم:هتعرف كل حاجه اصبري بس عايزين نروح القصر عشان نكون قريبين منهم
وووو
دليل برائتي 3

رواية دليل برائتي الفصل الرابع

 

مطلوب القبض عليك يا استاذ سامر في إجبار الآنسة روز في العيش معاك هنا
سامر بغضب:مين اللي قال كدا روز تبقي مراتي ولا هيا مغصوبة ولا حاجه ثواني اجبلك اللي يثبت كدا
عزيزة بصدمة:استني عندك مراتك ازاي انت بتخرف تقول اي
سامر:اللي سمعتيه اظن كلامي واضح بصلها بحده وترقب لتعبيراتها لما ملقاش ردة فعل خد بعضه وراح جاب الاوراق واداها للظابط
سامر ببرود:اظن حضرتك اتاكدت دلوقتي اتفضل بقي وياريت قبل ما تتهم اي حد بحاجه تتأكد الاول بدل ما تتعب نفسك على الفاضي
الظابط بضيق:اسفين علي ازعاج حضرتك
……….
روز بصدمة:ازاي اكيد مزور الورق دا هخلص من الهم اللي انا فيه دا ازاي الطريقه اللي كانت في أيدي ضيعها مني
وقفت وهيا بتتسمع حديثه مع أمه اللي بدأ بزعيق
عزيزة بغضب:اظن فيه حاجه اسمها احترام لقوانيني اظن اني سبتك تعمل اللي علي مزاجك لعند لما بقت دي اخرتها
سامر بضيق:أنا مش عيل عشان تتحكمي فيه اولا ثانيا قوانين ايه ظبطي حياتك انتي الاول وبعدين ابقي فكري فيا بصلها بخبث وهو عايز يوصلها فكرة معينه
عزيزة بتوتر وشك:وهيا مالها حياتي يا استاذ متنساش اني امك تتكلم معايا باحترام وحكاية زواج دي مش دخلت عليا أكيد الورق دا كله مزور هتتزوج خادمة وتكسر نظام العيلة وتحرجنا
سامر بضيق:دا كله اللي يهمك يعني اه هيا بقت مراتي وانتي مضطرة تتقبليها غصب عنك
عزيزة بغضب:انت بقيت شخص قليل الادب مفيش احترام لامك ولا احترام لاي حد ومراتك دي ملهاش قاعدة هنا ولا ليها جزء في حياتنا اظن كلامي واضح مش حابه اكرره تاني والا مش هتشوف خير لا انت ولا هي
سامر ببرود:عندك حق منتي تقدري تعملي كل حاجه كفاية انك مو تي زوجك بالحيا اللي هوا ابو عيالك وخليتهم مفكرين أن ابوهم م يت طول السنين دي انتي قلبك مفيهوش رحمه لا سبتي كبير ولا صغير في حاله
عزيزة بصدمة:انت بتقول اي انت مين اللي قلك كدا
سامر بغضب:مفكرة أن عملتك السو دة دي مش هتتكشف يعني مالك مستغربة ليه انتي قلبك اي اجالك ازاي تعملي كدا شيفانا طول السنين دي بنتعذب علي فراقه محستيش ببنتك اللي فضلت سنين متتكلمش بسبب فقدانه محستيش بيا وانا بعافر طول السنين دي علي امل بس أن ابويا يرجع يوم واعوضه عن اللي اللي سببناه ليه خلتيني وانا طفل حتي قاسي انتي اييييه
عزيزة بغضب:قلتلك متعليش صوتك عليا واحترم قوانين القصر
سامر بجنون:قوانين ايه اللي بتتكلمي عليها انتي مش مستوعبه اللي بقوله انتي اي الجح ود اللي فيه دا
عزيزة ببرود: ابوك كان طمعان في ثروتي وابويا حذرني من العلاقه دي وانا مسمعتش كلامه كان لازم اتصرف كان هيدمر حياتكو
سامر بسخرية:لا برافو هستني تبرير غير دا منك يعني كل حد يدخل حياتنا تبقي حجتك أنه طمعان فينا انتي مستوعبه ده ابونا انتي مستوعبه معني الكلمة
عزيزة ببرود:اه قلي بقي انت اتجوزت القا تلة دي عشان تحرق دمي بس
سامر بجنون: اقلك اي حرام عليكي انتي بتوهي الموضوع الاساسي ليه انتي ليه مستقلة الموضوع دا حياة انتي متخيلاها دمر تيها ودمرتي ولادك معاها واقلك حاجه روز ولا هيا مراتي ولا حاجه وهتجوزها غصب عنك
عزيزة بسخرية وهيا مبسوطه من داخلها أنه كان بيكدب عليها:انسي اللي بتفكري فيه مستحيل دي تبقي مراتك
……….
بنتي حرام عليك انت ودتها فين فين بنتي يراشد
راشد ببرود:اتهدي بقي بنتي بنتي صرعتينا علي بنتك بنتك زي القردة عايشة حياة ولا انتي تحلمي بيها
ام روز بزعيق:كداب يراشد انت اكيد اذتها مستحيل تكون راجل مره في حياتك قلي وديت بنتي فين
راشد بكل عصبية ضربها لدرجه انها وقعت من قوة الضربة وقال بسخرية:ودتها بقي مطرح ما ودتها مش عايز وجع دماغ منك فكري في حياتنا احنا روز شافت طريقها ومع ناس كبار هيهنوها
ام روز بغضب:بعت بنتي يك لب انسي اللي بتفكر فيه دا علي جث تي يراشد هيبقي اخر يوم في حياتي غور من بيتي روح في داهية
ووووو
دليل برائتي 4

رواية دليل برائتي الفصل الخامس

 

ملكش دعوة بيا يراشد تاني احترم سنك واحترم اني كنت مرات اخوك الله يرحمه واتفضل بقي من غير مطرود كفاية ضيعت بنتي الله اعلم بحالها دلوقتي ولا سايبني اطمن عليها ولا سيبني في حالي روح منك لله
راشد بضيق:انا خلاص زهقت منك مفيش واحدة ترفض كلامي أنا سبتك تدلعي براحتك يلا قدامي أنا هعمل اللي بقول عليه والثانية دي بدل ما الحنية مش نافعة معاكي يبقي غصبانية بقي
ام روز بغضب:سيب ايدي اللي في دماغك مش هيحصل سبني ابعد عني روح لعيالك وبيتك هما أولي بيك بطل الق رف اللي انت فيه دا
راشد بعصبية: اسكتي خالص بدل ما امو تك في أيدي قدامي يلا المأذون مستنينا يعروسة
ام روز بزعيق:حرام عليك ابعد عني ملكش دعوة بيا أنا مش عايزاك انت مبتفهمش سبني في حالي بدل ما اصوت والم الناس عليك
راشد بخبث:خلاص براحتك مش هتنزلي معايا هجيبه لهنا سابها وقفل الباب وراه وقف برا رن عليهم وبعدها دخل تاني
……….
روز بخوف جريت لفوق لما لقت أن سامر قرب من السلم خافت لو شافها يطلع غضبه عليها فضلت تجري براحه لعند لما وصلت لاوضته
روز برعب:اعمل اي دلوقتي لو شافني مش هيمسي عليا دخلت بسرعه للاوضه وحاولت تتخبي فيها لعند لما تلاقي طريقة تطلع بيها من غير ما يلاحظها فضلت تدور هتتخبي فين اول ما سمعت صوته وهوا برا من الخوف فتحت باب حمام الغرفه ودخلت بسرعة
سامر بضيق دخل وبدأ يكسر كل اللي حواليه لعند لما جسمه تعب من المجهود قعد علي الارض ودموعه نازلة من غير ما يتكلم
روز بخوف:هو سكت ليه ياربي اعمل اي دلوقتي أنا ايه اللي جبني هنا كانت واقفة وقلقانة ووشها كله احمر من التوتر والخوف
سامر قام وخرج ورزع الباب وراه
روز فرحت لما سمعت صوت الباب وأنه خرج فتحت باب الحمام بسرعه ولسه بتخرج من الاوضه وهيا بتقفل الباب وراها
سامر بشرر:انتي كنتي في الأوضه بتعملي اي
روز بصدمة وتوتر لدرجه ان حست أن قلبها هيطلع مكانه من كتر الدق
سامر بغضب:ردي كنتي بتعملي اي في أوضتي لسانك انقطع يعني قال كلامه بصوت يرعبها اكتر وبقي يقرب منها بخطوات ثقيلة
روز محستش بنفسها الا وهيا بتقع وسامر كان واقف مكانه بدون ما يعطيها اي أهمية قرب منها وخبطها علي كتفها برجله خبطتين ملقاش أي ردة فعل منها فتح الباب بهدوء وتخطاها ودخل اوضته وقفل وراه من غير أي ردة فعل
بعد ساعة
روز فاقت لقت نفسها واقعة جمب الاوضة حاولت تفتكر اللي حصل بدأت تفتكر وعيطت من قلبها علي الموقف هيا اه مقدرة إحساسه من ناحيتها وأنه لو طايل يقت لها مكنش استني لحظة وممكن سايبها عشان يعذبها لعند لما تم وت بس نفسها صعبت عليها قامت ولسه هتمشي الباب اتفتح
سامر بغضب:تعالي ادخلي واقفلي الباب وراكي
روز دخلت ولكن المرادي مكنتش خايفة ودخلت بكل سكينة قفلت الباب ووقفت وقالت بهدوء: نعم حضرتك
سامر بغضب:انتي كنتي بتعملي اي في اوضتي ايه اللي يدخلك من غير اذني
روز بهدوء:بعتذر لحضرتك
سامر قام وقف وقال بزعيق:نعمم أنا مش فاهم ايه كمية الهدوء اللي انتي فيها دي انتي قات لة متنسيش يعني مصيرك المو ت بس مش دلوقتي لما تاخدي نصيبك مني ولما اسالك سؤال تردي بالإجابة علطلول انا مش بخيرك انتي فاهمه تعالي شدها من دراعها ومشي وهيا كانت بتحري وراها لدرجه انها حاسه أنه بيجرها راح للمطبخ وجاب كباية وفضي فيها كل الشطه وقلها اشربي واياك تنزليها من علي بقك لعند لما تخلصي الكباية
روز بصدمه:أنا مستحيل اعمل كدا
سامر بخنقة:اقلك تعالي بقي مسكها من وشها وفتح بقها بايده وشربها واحدة واحدة اللي في الكباية لعند لما روز زفت الكباية من أيده وقعت علي الارض وجريت قعدت ترجع اللي شربته
روز بصويت:اااه فضلت ترجع وهيا مبقتش حاسها ببقها من كتر التخدير اللي الشطة عملته ليها
سامر كان سامع صوتها بس مهمهوش وراح لاوضته وقفل عليه
عزيزة سمعت صوت صريخها نزلت لقت المنظر دا قالت بزعيق:اي الق رف دا انتي بتعملي اي ومين اللي عمل كدا
روز وقعت علي الارض بتعب وقعدت تعيط وتصوت من الوجع
عزيزة خافت نادت علي البواب اللي برا وقالتلته جهز العربية وخدها علي المستشفي حالا وراحت طلعت لسامر فتحت الباب بدون ما تستاذنه وقالت بزعيق:ايه اللي بيحصل تحت دا
سامر ببرود:اظن حاجه ملكيش دعوة فيها
عزيزة بزعيق:انت مريض قلي اعالجك بدل الحركات الخايبة اللي بتعملها دي
سامر بزعيق قصادها وقف وخبط أيده في الحيطة وقالت بغضب:اطلعيي برااا
………
راشد بفرح:مبروك يعروسة
ام روز بقرف:قلي بقي بنتي فين انت وعدتني
راشد بضيق:هو وقته بقلك مبروك انتي بقيتي مراتي
ام روز بغضب مسكته من هدومه وقالت بزعيق:انت هتبقي راجل أمتي وقد كلامك قلي بنتي فين حرام عليك عملتلك اللي عايزة واتجوزتك منك لله بكرهك
راشد ببرود:بنت ما تت
وووو

رواية دليل برائتي الفصل السادس

 

دليل برائتي6
سامر بزعيق:أنا قلت البنت دي متخرجش برا البيت هو كلامي هوا انتي مالك بتدخلي ليه
عزيزة بغضب ضربته قلم وقالت بزعيق:أنا معرفتش اربيك عندك حق انك تربية شوارع بس متنسبش تربيتك ليا مفيش ادني احترام للمكان اللي انت فيه ولا لامك ولا لاي حد عملتك بنآدم وكبرتك بين الناس واخرتها كدا أنا مش الشخص اللي لما تتعصب أو تضايق تطلع عصبيتك عليه اولا انا امك متنساش وتاني حاجه أنا عزيزة البدراني بنت جلال البدراني اللي محدش طول عمره قدر يتجرأ ويرفع صوته علينا هيجي حتة عيل انا خلفته يعصي اوامري وكلامي وميحترمنيش يبقي متلزمنيش هنا وروح طلع قلة ادبك دي برا قصري مفهوم كلامي ولا أعيده تاني
سامر بصلها بخنقة وعينه بتطلع شرارة وقال ببرود:لا اتأثرت أنا اوي بكلامك روحي راعي ضميرك الاول وبعدين ابقي كلميني مهما كنت انسان وحش وبعامل الناس بطريقة مش كويسة فانتي اوحش بمليون مرة واذيتي كتير وانا مش هسمحلك تأذي حد يخصني تاني واشبعي بقصرك بس انسي رجعتي هنا تاني
……….
راشد ببرود:بنتك ما تت أو اعتبريها كدا لأن هيا مش هترجع تاني ولا الناس اللي عندهم عايزين حد يعرف عنها حاجه خلاص قلبك ارتاح بقي
ام روز بدموع:انت اييييه بنتي فين قلي وديت بنتي فين ربنا ينتقم منك يا ظا لم دي بنت اخوك هتأذيها بايدك حرام عليك
راشد بزعيق:ما خلاص بقي هو كل شوية هنعيد نفس الكلمتين بنتك خلاص بح انسيها دلوقتي ركزي في حياتك وجوزك بقي
ام روز بغضب بصتله بخنقة وقامت دخلت المطبخ عملت كبايتين عصير وكانت ناوية تس ممه بس قالت لنفسها:اي يشرين هتبقي قا تلة عشان واحد كلب زي دا فكرت شوية لعند لما أيقنت أنها هتخليه يكره حياته
………..
روز بدموع:انت سيبني ورايح فين وانا هعمل اي هنا استني متسبنيش هنا اس المكان دا
السواق:دي أوامر وانا لازم انفذها
روز :سامر بيه اللي امرك بكدا
السواق مردش عليها وركب العربية ومشي
روز قالت بصراخ:ارجوك متسبنيش هنا وفضلت تجري ورا العربية لعند لما وقعت قعدت تعيط في مكانها وهيا مش عارفة مصيرها اي وازاي هتطلع من المكان دا
بصت حواليها للأشجار والكوخ اللي قدامها وقالت بدموع لنفسها:أنا فين وازاي هطلع من المكان دا يارب ساعدني
……….
سامر كان في المستشفي اللي روز فيه وزعق للممرضة اللي كانت موجودة وقال بغضب:هيا طلعت راحت فين انتو ازاي غير مسؤولين كدا ومين اخدها
الممرضه بخوف:فيه واحد جه واخدها من تلت ساعات كدا
سامر بغضب: ازاي هو مفيش نظام ازاي تخرج من غير ما اكون موجود وامضي علي خروجها بنفسي أنا مش منبه من امبارح عليكو
الممرضة بخوف:كان معاه ورقة مسؤولية منك علي خروجها واحنا خرجناها معاه مش ذنبنا يا استاذ سامر
سامر قال جوا نفسه:هتروحي مني فين هجيبك يعني هجيبك
……….
راشد بتعب:اااه بطني انتي حطيتي اي في العصير
ام روز ببرود: سم متك روح الحق نفسك قبل ما تموت
راشد بخوف وشه جاب الوان وقال بزعيق:عايزة تمو تيني يا شمس اااه قال بصوت عالي الحقوني وهو حاسس أنه هيغمي عليه كرر زعيقه اكتر من مره لعند لما الجيران اتلمت علي الصوت
..:افتحي الباب يام روز اي الصوت دا
شمس قامت فتحت الباب وقالت بتمثيل الخوف:راشد اخو جوزي واقع جوا وبيتأوي من الوجع وانا مش عارفة اعمل اي
راشد بزعيق:هتمو تني حد يلحقني بسرعة ااه

 

رواية دليل برائتي الفصل السابع

 

دليل برائتي7
روز بصراخ اول ما سمعت صوت حيوان غريب قام تجري وهيا بتعيط وكاتمة بقها عشان صوتها ميجذبش الحيوان عليها فضلت تجري لعند لما وقعت ورجلها اتعورت فضلت تشد نفسها لأقرب شجرة وسندت عليها بصت قدامها بخوف وعيطت بتعب وإرهاق
عدا ساعه واتنين لعند لما الليل حل عليها وقلبها مكنش مستحمل اي حركه من شدة الخوف اللي هيا فيه قعدت تذكر ربنا وتدعي أن حد يلحقها من المكان دا وبعد شوية غلبها النوم مكانها
……..
سامر بغضب:يعني اي ازاي مش عارفين توصلهولها اتصرفوا وهاتولي الشخص اللي خدها من المستشفي فرغوا الكاميرات كويس اكيد ظاهر في أي كاميرا قدامكو ساعه واحده أنا مش هستني اكتر من كدا
قال كلامه بغضب وراح علي البيت باسرع وقت اول ما دخل قال بصوت عالي:عزيزة هانم
عزيزة كانت في اوضتها قاعدة بكل راحه وبرود أن خطتها مشيت زي ما عايزة اول ما سمعت صوت سامر العالي وشها خد وضعية الغضب قامت من مكانها ومشيت بكل ثقة ليه
عزيزة ببرود:انت ايه اللي جابك هنا تاني
سامر بغضب:أنا هسألك سؤال واحد بس مش هكرره تاني انتي ليكي علاقة باختفاء روز بصلها بترقب وقال بصوت اغلظ اكتر:بس قبل ما تجاوبي فكري عشان لو طلع ليكي ايد في الموضوع دا صدقيني مش هيحصل خير
عزيزة ببرود وثقة:لا مليش علاقة اتفضل بقي من غير مطرود وبعد كدا وقت لما تيجي هنا تستأذن وتاخد معاد أنا اقابلك فيه أن وافقت إنما اسلوب الهمجية دا معدش يحصل في قصري مفهوم
سامر بصلها بشك وقال :وفري كلامك لنفسك او لخدمك أنا لو اكتشفت أن ليك ايد في اختفائها صدقيني هبقي كابوسك
قال كلامه ومشي من غير ما يسمع ردها ودا خلي عزيزة النار تاكل جواها خبطت أيدها علي الطربيزة اللي قدامها بغضب وقالت في نفسها: أنا لازم اوقفه عن حده وازاي يرجع يحترمني تاني ويحترم قوانيني انا عارفه مين اللي هيرجعك تاني
……..
بقلك كانت عايزة تمو تني أنا هكدب عليك ليه
الدكتور بنفاذ صبر:وانا بقلك انك مفيش فيك حاجه ولا تسمم ولا حاجه شوية مغص ومكنش مستدعي دا كله حباية مسكن كانت هتخفف وجهك وخلاص
راشد بغضب:يعني أنا هكدب عليك انت اكيد متفق معاها وعايزين تخلصوا مني
ام روز بخبث:عيب عليك يراشد بقي أنا أعمل فيك كدا وفي ليلة جوازنا كمان اخص عليك مكنش العشم فيك كدا وكفاية بقي الدكتور قلك انك كويس بطل تزعجه ثم توجهت بكلامها للدكتور وقالت بحزن:معلش يدكتور هو بس بيجيلو هلاوس بقاله فترة واديك شايف ازاي حالته
راشد بغضب:هلاوس اي يست يخرفانة انتي
ام روز بمقاطعه:اديك شايف يادكتور حالته كل يوم علي كدا وبتزيد سوء وبنجري بيه من دكتور لدكتور بس الظاهر كبر وخلاص خرف وهضطر استحمل كدا عشان جوزي حبيبي
الدكتور بحزن عليها:ربنا يشفيه ويصبرك وخرج برا
راشد بغضب:انتي عملتي التمثيلية دي كلها عشان تبوظي الليلة بس وحياة أمي ما هرحمك ي شرين وبدل الطيبة اللي بعاملك بيها هعاملك اسوء معاملة
شرين بخبث وتحدي :هنشوف
……..
روز صحيت علي صوت خلي قلبها يقف في مكانه بصت قدامها مهياش شايفة اي حاجه حواليها بس شايفة ضوء القمر غمضت عنيها وفضلت تذكر الله عشان تطمن قلبها وكل مدي الصوت بيعلي اكتر وقلبها بيدق اكتر
روز لنفسها:اهدي يروز متخافيش إن شاء الله حد هينقذك من المكان دا فضلت قاعدة بالطريقه دي لعند لما غلبها التعب تاني ونامت
صحيت علي حلول الصباح قامت وقررت هتمشي لعند لما تقدر توصل لاي مكان يخرجها من المتاهه دي فضلت ماشية لساعات لعند لما لقت كوخ صغير جريت عليه بكل قوتها اللي بتستنفذ من التعب خبطت علي الباب محدش رد فتحته ودخلت ملقتش غير قليل من الأساس قعدت تدور علي اي حاجه تشربها أو تاكلها ملقتش قعدت مكانها من التعب وعيطت بكل قوتها سندت رأسها علي الجدار وفضلت تفكر في اللي مرت بيه الايام اللي فاتت
روز لنفسها:هينقذني ليه دا مفكرني قتل ت ابنه انا السبب فعلا أنا لو كنت بصيت كويس كان زمانه لسه عايش
………
ريم بتوتر:انت متاكد من الكلام دا يعني فيه دليل ولا عشان جارتها اعترفت بس عليها
..:اه فيه دليل الكاميرا جايباها بس مجبتش التفاصيل كويس يعني كدا الجريمة مثبوتة عليها مستحيل حد يشك لحظة
ريم:يعني انا مليش أي دعوة بالجريمة دي
صوت من وراها:جريمة اي اي اللي بتقولي عليها

رواية دليل برائتي الفصل الثامن

 

دليل برائتي8
انتي قتل تيه لي ابني اذاكي في أي عشان تعملي كدا دا طفل ردي عليا انتي جالك قلب تعملي كدا ازاي
روز ببكاء:أنا مقت لتهوش صدقني أنا لا يمكن اعمل كدا
سامر مسكها من رقبتها خنقها وقال بغضب:أنا همو تك زي ما مو تي ابني يا قات لة
روز بخنقة:أنا أنا مقت لتهوش صحيت روز بخنقة رهيبة وقلبها بيدق جامد بصت قدامها بعد أن استوعبت أنه حلم عيطت اكتر وباخر قوتها لعند لما أغمي عليها
…….
سامر بزعيق:قوليلي روز فين عملتي فيها أي
عزيزة ببرود: مالك محموق عليها اوي ليه كدا انتي ناسي هيا مين وعملت اي
سامر بغضب:أنا اللي أقرر تفضل ولا تمشي انتي ملكيش دخل باي أمور تخصني أنا وعيلتي قوليلي هيا فين
عزيزة ببرود:متخافش مش هتلحقها زمانها ما تت
سامر بزعيق:انتي عملتي اي أنا اعمل اي دلوقتي حرام عليكي مبقاش فيا طاقة للكلام معاكي لولا أنك امي كنتي هتشوفي مني وش عمرك ما تتمنيه قوليلي هيا فين دلوقتي
عزيزة ببرود:اتفضل دا المكان اللي هيا فيه يدوب تروح تشوفها وهيا مي تة وقتها تحس بعذاب الضمير انك سبتها للوقت دا
…….
قاسم:جريمة اي اللي بتتكلمي عليها
ريم برعب:أنا أقصد اني خرجت بالليل من ورا امي مسمياها جريمة يعني
قاسم بشك:ومالك خايفة وانتي بتتكلمي ليه شوفي وشك بقي اصفر ازاي
ريم بخوف:أنا لا أنا كويسة وبعدين انت اللي دخلك اوضتي بالطريقة دي المفروض تخبط علي الباب الاول
قاسم:مالك مش علي طبيعتك علي العموم حاضر هبقي استأذن الاول كنت جيلك عايزك في خدمة ضروري
ريم:عايز اي ياريت متبقاش مصيبة من ناحيتك
قاسم:لا انا عايزك في حاجه اهم بكتير انتي عارفة اني بحب بنت عمك نوران عايز اجبلها هدية لعيد ميلادها بس متبنش اوي اني مبالغ فيها
ريم بملل:مفكر هتبصلك يعني علي العموم تمام اتفضل انت بس دلوقتي وانا هتصرفلك
قاسم بضيق:ماشي متشكرين علي رفع معنوياتي
……..
راشد بغضب:بقي طلعتيني مسخرة قدام الناس دي كلها مفكرة يعني همسي عليكي باللي عملتيه
ام روز ببرود:اللي عندك اعمله
راشد بهدوء:هنفضل قصاد بعض كدا أنا مش عايز اذيكي ولا انتي حابه تفهمي كدا وبنتك تبقي بنت اخويا يعني من دمي أنا مستحيل اذيها
ام روز بغضب:قلي بنتي فين انت انسان مريض عايز مني ايه انت كداب ولا عمري هصدقك في حاجه
راشد:أنا قعدت طول السنين دي كلها عايزك وقبل ما تتجوزي اخويا وانتي ولا مرة حسيتي بيا حتي من بعد ما اخويا مات كنت مستعد اعملك اللي انتي عايزاه بس بردو صدتيني متخافيش بنتك عايشة أنا مش هكون وحش للدرجادي واذيها
ام روز:عرفني بس بنتي فين وانا اعملك اللي انت عايزه
راشد بحزن:أنا معتش عايز منك حاجه أنا جيت معاكي بالهداوة منفعش بالغصب منفعش طول عمرك شيفاني وحش وبس ولا مرة اديتي نفسك فرصة من ناحيتي خدي دا عنوان القصر اللي بنتك موجودة فيه
………
سامر كان بينادي عليها بصوت عالي وهو بيدور عليها من ساعات بص قدامه لقي حلق واقع علي الارض
سامر لنفسه:اكيد كانت هنا فضل ماشي لمدة لعند لما لقي الكوخ قرب بخطوات مسرعة ودخل بدون ما يخبط اول ما شافها في الحاله دي جري عليها وهو بينزل الشنطه من علي ضهره قرب منها وشاف نبضها لقاها لسه عايشه
سامر بقلق فضل يخبط علي وشها ملقاش اي استجابة منها طلع الميه من الشنطه وشربها وكان عامل حسابه وطلع محلول وركبه ليها وفضل قاعد مستنيها تفوق
بعد ساعه
روز فتحت عينيها ببطىء وجسمها بقي مره واحده بيرجف جامد
سامر قرب منها ومسك ايديها وقال:روز انتي سامعاني اهدي أنا هنا قام بسرعه يدور علي اي حاجه يغطيها بيها غطاها وقعد جمبها
روز بدموع:أنا مقت لتش ابنك
سامر بهدوء:وانا متأكد انك مقت لتهوش لو في لحظة كنت شاكك انك قتل تيه مكنتش سبتك عايشه

رواية دليل برائتي الفصل التاسع

 

الفصل التاسع من رواية دليل برائتي لا يزال قيد الكتابة، لو عايز تقراها كاملة أول ما تنزل اكتب تعليق هنا وانضم لقناتنا على تليجرام عشان يوصلك أشعار أول ما الفصول الجديدة تنزل.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى