رواية حياة سيف الفصل العاشر 10 بقلم بسملة حسن
رواية حياة سيف الفصل العاشر 10 بقلم بسملة حسن
البارت العاشر
«حياه سيف»
البارت العاشر…….
حياه: احنا هنروح فين دلوقتي؟
خالد بهدوء: متخافيش انتي هتيجي معايا البيت
حياه بصدمه: اي انت بتقول اي
خالد بضحك: في اي انتي اتخضيتى كده ليه
حياه: اصل انت بتقول هروح معاك البيت الي هو ازاي يعني مينفعش اصلا ولا انت فاكر علشان هربت معاك هتفتكرني ساهله لا انا مش كده
خالد بزعل: انتي فهمتي اي انا استحاله افكر فيكي كده و انتي مش سهله ولا هتكوني سهله فاهمه و انتي لو صبرتي شويه كنتي فهمتي انك هتقعدي في شقتي مع امي لاكن انتي لا افتكرتي اني عايز منك حاجه انا مش كده يا حياه
حياه زعلت من نفسها: انا اسفه والله العظيم مكانش قصدي يا خالد اصل كل اللي بيدخل حياتي بيستغلني
خالد بهدوء: وانا مش عايز منك حاجه كل الي عايزه منك انك تثقي فيا مش اكتر وانا هثبتلك انى عكس اي حد
حياه بقلة حيله: ماشي بس مامتك هتقول اي عليا لما اقعد معاكم في نفس البيت
خالد: ملكيش دعوه انتي انا هتصرف
……..
في نفس الوقت سيف دخل الاوضه اتفاجئ انها فاضيه
سيف سمع صوت جاي من الحمام
سيف: حياه انتي جوه
لكن مسمعش حد
سيف بقلق: حياااه لو مردتيش عليا هفتح الباب
لكن مفيش رد سيف خاف لتكون حياه حصلها حاجه
فتح الباب اتفاجئ انو الحمام فاضي و مفيش غير الدش هو الي شغال
سيف جن جنونه و نزل يدور عليها في الجنينه لكن ملقاش حد
سيف لي الحراس: انتم يا بهايم يالي هناااا
الحراس بخوف: نعم يا فندم؟
سيف بزعيق: انت وهو تقلبو الدنيا علي حياه وتجيبوها انتو فاهميييين اتحركووو
الحراس بخوف فضلو يدورو علي حياه لكن ملهاش اثر
واحد من الحراس: دورنا عليها يا باشا ملقنهاش
سيف ضربه بي القلم: علشان مشغل معايا شويه حريم يعني اي تخرج هي و ابنها و محدش يشوفها هاتولي الكاميرات اللي بره بسرعععععه
سيف شاف الكمرات لقاها متعطله
اغبيه ازاي الكمرات متعطله ها ازاااي تقلبو الدنيا و تجيبو حياه من تحت الارض فاااااهمين
والله يا حياه هندمك بقا تهربي مني انا
حياه دخلت من باب الشقه ومتردده
خالد بهدوء: مالك يا حياه متردده ليه؟!
حياه: انا بفكر اروح ابات في اي فندق لحد ما ادور على بيت اعيش فيه انا و ياسين
خالد: متهزريش فندق اي الي عايزه تقعدي فيه و متخافيش انا مش هبات هنا انا هبات عند واحد صاحبي و يلا خشي مينفعش وقفتك علي باب الشقه كده
حياه خايفه تدخل و في نفس الوقت مش عارفه تعمل اي
خالد فهم انها خايفه نده علي مامته
خالد: ماما تعالي حياه جات
جات ست كبيره في السنه و وشها بشوش
شيماء ام خالد: اي يا حبيبي في اي
خالد:دي حياه يا امي الي قولتلك عليها
شيماء قربت من حياه و خدتها بي الحضن: ازايك يا بنتي عامله اي
حياه حست بدفى وانها زي امها بضبط: الحمدلله يا طنط
شيماء شافت انهم واقفين قدام الباب: كده يا خالد تخليها واقفه علي الباب كل ده والله عيبه في حقك تعالى يابنتي
حياه دخلت و حست بشعور الدفاء في المكان
شيماء بصت لي البيبي: ده ابنك
حياه: ايوه يا طنط اتفضلي
شيماء: بسم الله ماشاء الله زي القمر يابنتي ربنا يحميه و يبعد عنه اي شر
حياه ابتسمت و بدات تتكلم هي و شيماء و حست انها قاعده في بيتها مش بيت حد غريب
خالد كان فرحان انو امه حبت حياه
خالد: طيب انا همشي هتعوزو حاجه
شيماء: متخليك يا بني
خالد بص لي حياه: مينفعش يا امي علشان حياه تاخد راحتها
حياه بكسوف: انا اسفه علشان هتسيب البيت بسببي ان شاءالله هدور علي شغل و هدور علي شقه تانيه
خالد: اي الي انتي بتقولي ده شغل اي و شقه اي طول ما انتي هنا انتي مسئوله مني فاهمه
شيماء بزعل: يعني انا بقول كده علشان انتي تقولي شغل و شقه انتي مش عايزة تقعدي معايا يا حياه
حياه: لا والله يا طنط مش قصدي بس انا هخلي خالد يسيب البيت بسببي حرام عليا
خالد: ولا بسببك ولا حاجه انا اصلا مش بقعد في البيت كتير و متقوليش كده تاني عشان مزعلش منك تمام
حياه: تمام يا خالد بجد مش عارفه اقولك اي
خالد بصلها بحب: متقوليش حاجه كل اللي عايزه منك تخلي بالك من نفسك و من استاذ ياسين اتفقنا
وسابهم ومشي
شيماء: تعالي بقا احكيلي عنك
حياه: انا معنديش حكايه يا طنط
شيماء: امال ليه باين في عيونك زعل و حزن احكيلي يا بنتي انتي في مقام خالد بضبط
حياه كانت مستنيه حد يطبطب عليها و انهارت من العياط
شيماء: مالك يابنتي في اي
حياه بتعب: انا تعبت يا طنط و بدأت تحكي كل حاجه
…..
عند سيف كان مجنون بيدور علي حياه في كل حته
رجع اخر الليل و دخل اوضة حياه و فضل يدور فيها علي اي حاجه و فتح الدولاب ويرمي ف هدومها بعشوائيه لحد ما لقى ورقه صغيره وقعت من الفستان
فتحها و اتفاجئ بشهادة ميلاد مكتوب فيها
ياسين سيف علي حسن النشوان
سيف بجنون: لا مش ممكن ازاي ياسين ابني
سيف بزعيق نده علي كريمه: انتي ياااااا زفته
كريمه بخوف: نعم يا بيه في اي
سيف بجنون مسك ايديها: ياسين ابني
كريمه ساكته
سيف بزعيق خلاها تخاف: ردي عليا ياسين ابني
كريمه: ايوه ابنك انت و حياه
سيف: كدابه حياه خانتني انا شفتها بعيني
كريمه: لا يابني حياه مظلومه حياه مخانتكش
كل اللي حصل
سيف و عينه بطق شرار: اي الي حصل انطقي
كريمه بدات تحكي من اول لما عمر عرف انها متجوزه لحد ما خلاها تخونه
بس هو ده كل الي حصل لاكن حياه كانت بتحبك
سيف بعصبيه: ليه مقلتليش ليه خبت عليا
كريمه: علشان كانت خايفه عليك كانت فاكره انك مجرد سواق مش هتقدر علي عمر لاكن لو كانت تعرف انو انت سيف بيه النشوان كانت قالتلك
الي هقدر اقوله دلوقتي انو حياه ضاعت هي و ابنك
سيف بغضب: انتي مجنونه مين دول الي ضاعوا انا هقلب عليها البلد لحد ما لقيها و هرجعم ليا و خرج و ركب العربيه علشان يدور علي حياه و ابنه
عدته فتره و سيف بيدور علي حياه
و خالد بيقرب من حياه اكتر و اكتر لحد ما جه اليوم
حياه بضحك: اي يا استاذ خالد جيبني من المطبخ علشان موضوع مهم اي هو
خالد: حياه تتجوزيني
حياه بصدمه: اي
خالد: انا عارف ان اللي بقوله ده هيكون صعب عليكي بس انا بحبك و عايز اكمل حياتي معاكي انتي و ياسين قولتي اي وانا هستنا ردك هديكي فرصه تفكري
حياه فكرت شويه و بعد كده ردت: وانا موافقه يا خالد انت شخص كويس واحسن شخص قابلتو فحياتي
خالد بفرح: بجد يا حياه هتكملي حياتك معايا انا بحبك اوي اي رأيك اجيب الماذون دلوقتي
حياه بضحك: دلوقتي؟
خالد بستعجال: ايوه هستنا ليه يعني يلا جهزي نفسك و ساعه و اكون عندك
حياه بتفكر مع نفسها..
انا فعلاً محتاجه راجل فحياتي علي الأقل يخلى بالو من ابني
حياه ضحكت و بدات تجهز نفسها و فعلا خالد جه و جاب ماذون و هيبداء يكتب كتب الكتاب
لحد ما جه صوت وقفه
تتجوزي ازاي وانتي لسه مراتي
حياه و خالد بصدمه: 😳😳
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية حياة سيف)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)