رواية ويفيد بآي الندم الفصل السابع عشر 17 بقلم حنين هاني
رواية ويفيد بآي الندم الفصل السابع عشر 17 بقلم حنين هاني
البارت السابع عشر
بارت17
ياسين. ودي اعرفها منين بس يارب وصل المحطه ودخل الاستراحة بيدور بعنيه علي ام بيج بس عنيه بتروح لاخر الاستراحة عليها اه لبسه بيج بس هو مركزش في البيج هو ركز في حاجه تانيه
ياسين. اي ده هو بجد
هو في كده هو عينه منزلتش من عليها
جمال بيضه بس مش اوي رفيعه وباين عليها طويل حواجبها بشكل طبيعي جدا
فاق من تفكيره علي صوت حد
الراجل. انتا واقف مبحلق كده ليه ياجدع انتا
ياسين. لا مفيش حاجه انا بس سرحت في حاجه
الراجل. اه طيب شوف انتا رايح فين
مشي ياسين من غير مايبص عليه والراجل واقف شاكك فيه
بيدور ياسين بعينه علي ام بيج بس رجع بص تاني تلاقئ واكشتف انها الوحيده الي لبسه بيج
ياسين. العب وراح ناحيتها
احم لو سمحت
حوريه بانتباه. بتكلمني انا
ياسين. ايوه انتي حوريه
حوريه باستغراب. حضرتك مين
ياسين. انا ياسين انتي حوريه صح
حوريه. حضرتك تعرفني منين
ياسين. انا ولسه هيتكلم الراجل قاطعو
الراجل. بيعاكسك يابنتي صح انا كنت شاكك فيك انك متحرش اصلا ورايا
ياسين. في اي لو سمحت ممكن توسع ايدك كده وده يتكلم وده يتكلم بصت عليهم بزهق واعد وخدت الشطنه وخرجت انتبه ياسين لخروجها
ياسين. ياعم وسع بقا اديها مشيت وزقو وجري عشان يلاحقها
الراجل. شباب اخر زمن
طلع ياسين بيدور عليها وجري لحقها
ياسين. يابنتي استني
حوريه. وبعدين بقا انتا عاوز مني اي ياجدع انتا
ياسين. تعالي معايا
حوريه. لا ده انتا اتجننت علي الاخر
ياسين. اي اهدي بالعه راديو انا من طرف كيان اختك هي الي باعتتني عشان هي تعبانه جدا
اتحولت ملامحها. كيان اختي مالها وبعدين رجعت تاني وانا ايش يضمني انك بتتكلم بجد
ياسين. علي اساس لو غير الي قولتو هعرف منين انك مستنيه اختك الي اسمها كيان
بصتلو حوريه بشك. وانتا مين
ياسين. بقولك ايه انا مش عاوز تحقيق تعالي اتفضلي اركبي عشان تشوفي اختك التعبانه ولا انتي عادي مش فارقه معاكي بصتلو حوريه وهي مش عارفه تمشي ولا لا اختها المفروض كانت تجي بس ده ببقول تعبان طب لو كلامو غلط هيعرف منين فعلا اني مستنيها
ياسين. اه الموضوع كبير فعلا اي هنتحرك ولا لا
حوريه. ماشي وديني لختي
ياسين. تمام تعالي ورايا وشال منها الشنطه وهي ماشيه وراه ووصلو للعربيه حط الشنطه وركبت وراه
ياسين. ده كده حلوت علي الاخر ابقا ولا اكاني سواق اوبر
حوريه. بتقول حاجه
ياسين. لا ابدا حمدالله على السلامة وبصلها وشغل العربيه ومشي وهي اعده تتفرج علي الناس وفي عينها نظره الحزن وهي شايفه الاطفال طالعه من المدارس قد اي مأثر فيها الي حصل وبعدها عن اطفالها بيبص ليها من كل حين وحين وهو مستغرب ليه كل الحزن ده
*******
لحظه من الهدوء الرهيبه القصر من الصدمه سامعين اصوات انفسهم وبس
نعم بصه ليه مش مستوعبه
فاق الكل لما اتكلم
سليم. ايوه محدش يتسغرب كده بصراحه انا حابب استقر وشايف كيان انسب واحده اتجوزها
بتبصلو ومش عارفه تنطق الكلام هرب
شاهنده بفرحه. ياسلام ده يوم المني ياحبيبي ويازين ماخترت والله دي كيان دي مفيش زيها اتنين
شوقي. والله امك عندها حق بس بردو القرار ليها
والكل باصص لكيان
نعم يتجوزني اتجوز
اتجوز واحد ولما يعرف الماضي بتاعتي يزلني ويطلقني ده طبعا بعد اهانه وضرب والكلام ده كلو
شاهنده بصتلها وفهمت هي دماغها بتدور في اي
شاهنده. بصو اعدو سوا وانتا ياحبيبي احكي عن نفسك وهي كمان علشان تقدر تحدد اذا كانت هتوافق ولا لا وشدت ايدها وسليم مشي وراه تحت صدمتها لسه دخلو الصالون واعدو وطلعت شاهنده
كيان بهدوء. عايز تتجوزني ليه
بصلها سليم ورد عليها بهدوء. يعني اعجبت بيكيي وحابب اكمل حياتي معاكي
كيان. احنا مش هينفع نتجوز
سليم. قبل اي قرار تخديه او قبل اي كلام
انا موافق بيكي زي منتي
اي كان ظروفك اي كان اي الي حصل في حياتك
اطمنت لكلامو نوعا ما
كيان بحزن. انتا بتقول موافق دلوقتي بس في الحقيقه لما
وقفها سليم قبل ماتتكلم. شوو مش عايز اعرف حاجه انا موافق مهما كانت العواقب الي هتحصل بعدين رفعت عنيه بصتلو بستغراب
معقول حته مش عايز يسمعها يعرف ماضيها
معقول زي مابيقول مش هيهمو حاجه زي كده
سليم. انا بس الي عاوزك تعرفيه عني اني كنت متجوز ومطلق بسبب اهمالها وانها سقطت من ورايا بصتلو بصدمه وقالت في سرها. معقول في واحده تعمل في ابنها او بنتها كده
سليم.فا الي حبك تعرفيه ان ساعت لما تتكتبي علي اسمي تكون ملتزمه بكل المسؤليه الي عليكي
بصه مش عارفه تقول اي مش مديها فرصه تقول حاجه طيب وبعدين في الحيره ترفض وتنهي الحوار وتفضل في الهم الي هي فيه
ولما توافق وتجرب حظها يايخيب يايصيب
يايطلع فعلاً مش همو الماضي
يالما يعرف الحقيقه يزلها ويكسرها وبعدين يطلقها غمضت عنيها بوجع كبيره جوها مش عارفه تعمل طبعا هو باصص ليها وعارف كل الصرعات الي جواها وكل الي بيدور في راسها بس مش عايز يمسع منها الحقيقه عشان متفكرش باي طريقه تانيه
سليم. انا عارف ان الموضوع جيه فجاه وبسرعه بس هقول انك ممكن تثقي فيا بصتلو
كيان في نفسها. ثقه انا ارجع اثق في ناس تاني
اثق فيك ازاي وانا حياتي ادمرت من اكتر واحد وثقت فيه عينها لمعت بالدموع بعد الكلمه
ولتاني مره يفهم كل حاجه بتدور في بالها
سليم. ثقي فيا ممكن نفهم بعد ونكمل
هزت راسها
اه هزت راسها هي محتاجه امان في حياتها دلوقتي اكتر من اي حاجه محتاجه حد يطمنها دخلت شاهنده وهي باصه ليه وبتتمنا من كل قلبها توافق
شاهنده. ها. موافقه ياكيان
******
ياسين. اتفضلي وصلنا باصه للبيت وقالت في نفسها انا شاكه فيه كيان قالت ناس اغنيه جدا واعدين في فيلا هي بصت للفيلا وشكلها صغيره من تلت ادوار بس شكلها صغير وده الي خلها تشك
حوريه. انتا متاكد ان اختي هنا
ياسين. اي يابنتي انا هكدب عليكي تعالي يلا وفتح بالمفتاح البيت الي معاه كان الكل اعد مستني قرار كيان
حوريه من قبل ماتخش كان هو دخل
حوريه. انتا كداب انا اختي مش هنا
ياسين. بقولك ايه انا دماغي صدعت خشي وانتي تشوفيها انتبه الكل علي صوت ياسين الي علي الباب
صلاح. بيكلم مين ده
حوريه. انتا لو متكلمتش وقولت انتا جايبني فين هصوت والم عليك الناس
ياسين. ياربي طيب اتفضلي خشي وهتعرفي ان مش كداب
جميله. بتكلم مين
ياسين. ماما تعالي كده راحت جميله وهي باصه علي الباب
اهي دي امي والعيله كلها جوه انا بكدب عليكي
جميله. بسم الله ماشاء الله مين دي ي ياسين
حوريه. طنط انتي امو بجد
جميله بابتسامة. اه والله امو مش باين عليا صح
حوريه رغم العصبيه بس ابتسمت. بصراحه اه مش معقول العصوره دي تبقا ام البغل ده
ضحكت جميله بصوتها جامد
ياسين. تصدقي انا غلطان اصلا اني جبتك
جميله. ياحبيبي اهدا بس وفهمني مين ده وتعالي اتفضلي ياحبيبتي بدل متتي واقفه علي الباب كده اطمنت حوريه ودخلت فعلا ووقفت قصاد الباب الكل بص عليها وفعلا انبهرو من الجمال الي قدامهم
ياسين. ماما شاهنده بعتتني اجبها من المحطه وقالتلي انها اخت كيان
حوريه. ايوه اختي فين بقا ياكداب انا كنت حاسه انك بتكدب الراجل بتاع المحطه كان عندو حق شكلك يشكك
سمعت كيان صوت حوريه كانت لسه هترد علي شاهنده بس صوتها وقفها
كيان. حوريه
شاهنده. اه انا جبتها شكلها وصلت مدتت بسرعه وطلعت طلعت حوريه واقفه وباين عليها العصبيه جريت عليها وخدتها بالحضن
حوريه. كيان وحشتيني اوي وحشتيني اوي ياكيان
كيان. انتي كمان وحشتيني اوي متعرفيش بعدكم عني كسرني قد وحضنو بعد جامد والكل مبسوط من حب الاخوات ده
حوريه دموعها نزلت واتكلمت بصوت. شوفتي ياكيان حصلي اي
اتطردت من اكتر حاجه حبتها واتظلمت اوي
كيان. ربنا مش بيحب. الظلم واجلا او عاجلا الحقيقه هتظهر والحق هيبان
شاهنده. بسم الله ماشاء الله اللهم بارك زي القمر زي مكيان وصفتك بالظبط طلعو من حضن بعد ومسحت حوريه دموعها الي غرقت وشها وده الي اقف ياسين وملاحظو منين كانت زي القطط بتخربش ومنين اول ماحضنت اختها جمودها اتخلت عنو
حوريه. تسلمي ياطنط شكرا ده من ذوقك
شوقي. لا لا دي الصعيد طلعت مخبيه شوية قمرات بقا
شاهنده. حوريه مدرسه وهتدرس هنا وانا الي بعت جبتها عشان اعمل مفجاه لكيان هي كانت راحه تجبها بس انا سبقت وبعت ياسين يجبها بصلتو حوريه وشالت نظرها علي طول بعد الاحراج الي هي فيه
جميله. والله ياشاهنده زين ماعملتي قال كيان كانت عاوزه تخبي الجمال ده كلو واحنا مش نشوفو
شوقي. طيب بمناسبة ان حوريه شرفت ها نقول مبروك لكيان وسليم استغربت حوريه لكيان وبصتلها بمعني هفهمك بعدين
رغد. بالله عليكي توافقي والله لو زعلك هناخد حقك بس مش تسبينا وتمشي
زينب. اه ياكيان بصراحه اتعودنا علي وجودك باصه ليهم حوريه وهي غيرانه. مين دول بقا ماشي ياست كيان شكلك نسيني
شاهنده. ياحبيبتي براحتك دي هتبقا حياتك وفعلا لو حصل حاجه وابني زعلك حقك هيرجع تالت ومتلت انتي هتكوني بنتي قبلو هزت كيان راسها ومن هنا بدا زغاريط بصوت عالي نزلت كارما على صوت الزغاريط وهي متستغربه. اي ياجماعه فرحوني معاكي خلاص خلصنا من رغد ضحك الكل عليها. بصتلها حوريه وقلبها اتخطف فاهي دخلت قلبها علي طول
شاهنده. لا هي مش رغد بس خلصا من سليم
زين. هو انتي اي الي منزلك لوحدك
كارما. هتخطف يعني
جميله. ياحبيبتي هو خايف عليكي
كارما. حاضر هبقا انادي علي حد بعد كده وبتحسس علشان تعد واعد علي كرسي
صلاح. طيب اي بقا نجيب المأذون ونكتب الكتاب
سليم. ايوه يابابا وفعلا كلمو المأذون وعقبال ميجي طلعت كيان مع حوريه عشان يتكلمو
كيان. لقتني بوافق
حوريه. شكلو كويس
كيان. يارب ياحوريه انا خلاص مبقتش قادره انا اترمطت بجد اه هي فتره قصيره بس فعلا اتبهدلت
حوريه. ان شاءلله ياحبيبتي تبقي بخير
*****
اعده في الاوضه بحزن فاهي انسحبت وطلعت لوحدها من غير ماتقول لحد ومحدش لاحظ اصلا دموعها في عينها الحياه مش بتدي كل حاجه بس هي نفسها في اهم حاجه هي عايشه زي مش عايشه
دخل وزي ماتوقع انا بتعيط
زين. ممكن افهم انتي بتعيطي ليه
كارما. مفيش
زين. وكمان مفيش الموضوع كبير اوي علي فكره مش قصدي حاجه بس انا خايف عليكي وانتي ممكن تدوخي في اي وقت وساعتها. مش هسامح نفسي لو وقعتي او جرالك حاجه
كارما. غصبن عني يازين بس انا حاسه نفسي عايشه ومش عايشه انا كل حاجه حواليا اوحش من الضلمه نفس ارجع اشوف تاني نفس احس ابص علي كل حاجه حواليا
طيب انتا متخيل اني وحشني اوي اشوف شكلي
شكلي الي تقريبا كده نسيت ملامحو خدها في حضنو وطبطب عليها
زين. ياحبيبتي الحمدلله علي كل حاجه ونتي احسن من ناس كتيرر وادعي ياحبيبتي ومفيش حاجه بعيده عن ربنا
******
الكل بيزغرط فاقت علي
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
زغاريط اتملت القصر اخواتو جمبو حضنوه وفرحوه ليه فمعني كده انو اتخطي تماما لمار وكل حاجه تخصها
شاهنده. ده يافرحة قلبي دلوقتي
جميله. وسعي ياختي انتي فاكره انو ابنك لوحدك
شاهنده. يووه خديه وراحت لكيان
جميله. الف مبروك ياحبيبي
سليم. الله يبارك فيكيي ياماما
شاهنده. حضنتها وقالت بصوت واطي
متخفيش انا ابني عمرو مايغلط فيكي حته بعد مايعرف الحقيقه وباستها والكل بارك ليهم وحضنتها حوريه والكل اعد فرحان ان سليم اخيرا اتجوز
تهاني. دلوقتي التجمع الحلو ده
الكل بص وشوقي الي عيونو دمعت. تهاني
…….
وكفايه كده النهارده
مفيش اطول من كده طبعا
يتبع
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية ويفيد بآي الندم)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)