رواية ابن الهواري الفصل السادس عشر 16 بقلم ملكة حسن
رواية ابن الهواري الفصل السادس عشر 16 بقلم ملكة حسن
البارت السادس عشر
شاف زيد توتر فريده وقال انتي خايفه مني يا روحي
بصت ليه فريده وقالت لا بس المواقف يعني غريب عليا
شويه هو يعني لينا فتره عايشين مع بعض بس
المره دي مختلفه
ابتسم زيد وكانت ابتسامته بتخطف قلبها
وقال طيب قومي غيري وتوضي عشان نصلي
سوا محبش زيد يوترها باي كلام اضافي
كانت فريده ورا زيد بيصلي بيها وبعد ما خلص
صلي بص في عيونها وقال انتي عارفه بحبك
قد اي واتمنيت اليوم ده كتير كانت فريده بص
لتحت بخجل رفع زيد وشها بايده وقال بحنيه
لو خايفه مني يا فريده انا مش هقرب منك وهرجع
اوضتي بس انا مش عايز اشوف نظره الخوف دي
في عيونك من ناحيتي ولسه هيقوم مسكت فريده أيده وقالت
بس انا مش خايفه وعمري خفت انا مش بطمن غير
في وجودك بعدك عني يعني موتي وقبل ما تكلم
حط زيد أيده علي بوقها وحضنها وقال بصوت
هادئ كله رومانسيه متقوليش كده ارجوكي انت
روحي وانا استحاله افكر ابعد لو بعدت في يوم
اعرفي انو غصب عني لاني هكون مجبور وقتها
شددت فريده علي خضنه وقالت ربنا ما يبعدك عني
يوم ابتسم زيد وقال الله يا فري شايفه الحضن وانتي مراتي
بجد ليه طعم ازي ابتسمت فريده وطلعت من حضنه وفجاءه
باسها علي جبهتها فريده وشها بقي احمر من الكسوف
ابتسم زيد وشالها ودخل اوضه نومه
كان مصطفي ماسك سيجاره واقف في مكان عام
بينفخ بغضب ويبص حواليها كأنه منظر حد
فجاءه وقفت جمبه بنت لبسه نقاب وقالت
انت ليه مواقفتش زيد وسبيته يتجوز وفرحان مبسوط
عجبك اكده انا شكلي كنت غبيه لما وافقت اتشارك
معك من الاول وكنت تصرفت لحالي بص ليها كنت عامل
فيه سبع الرجال وانا هعمل واسوي في زيد وفريده
اتكلم مصطفي بغضب وقال اخرسي ازي تسمحي
لنفسك تكلمني بالطريقه دي وكمل
مصطفي بسخرية وقال عشان غبيه انتي لو بتفهمي
كنتي عرفتي انا سايبه ليه يفرح عشان لما أوجعه
يبقي الوجع واعر قوي قوي كمان بس الصبر
اتكلمت البنت بغضب وقالت قصدك اي ما تعرفني
انت ناوي علي اي عشان انا عقلي خلاص اتتجمد
ضحك مصطفي بشر وقال قريب قوي هقولك علي
اللي مطلوب منك وانتي ملكيش دعوه بالباقي
ولسه مصطفي هيمشي لمح حد مراقبه وفضل ماشي
وراه لغيت ما قدر يهرب منه وسط الشوراع
واتخبي في الناس
كان الصبح طلع والوقت اتاخر كمان قام زيد
وشافها نائمه وشعرها نازل علي وشها ابتسم
لفكره وجدها في حياته وسأل نفسه وقال
كان ممكن تتخيل انو وحده تكون في حياتك
وخاصه فريده اللي مكنتش تعرف حتي شكلها
صحيت فريده لقيته ىاصص عليها ومبتسم اتكسفت
منه وخبت وشها في المخده اتكلم زيد وقال صباحه مباركه
يا احلي فري وقرب منها وبأس جبهتها وش فريده
قلب احمر وقالت بتعثلم الله يبارك فيك ضحك زيد
علي كسوفها وقال أنا هدخل اغير عشان بقينا بعد
الظهر
كان قاعد زيد قدام فريده لبس جلابيه صعيدي
لونها ابيض وبيضحك من قلبه علي تصرفات فريده
وهي مش عارفه تلبس لبس الصباحيه الصعيدي
اتكلمت فريده بغيط وقالت بدل ما بتضحك قوم ساعدني
انا مش عارفه اقفله ابتسم زيد وقال عيوني قام زيد بحنيه
وبأس جبهتها وقال برومانسية علي فكره كنت هقوم
اقفله بس انا شايف القمر قدامي كان لازم اتفرج وأملي
عيوني منه قرب منها فجاءه وباس خدها
وش فريده بقي احمر من
الخجل ضحك زيد وقال هو في كسوف بينا
انتي خلاص بقيتي مراتي بحق وحقيقي
ضحكت فريده بصوت عالي وكررت بحق وحقيقي
باللهجه الصعيدي ضحك زيد وقال ما احنا شاطرين
اهو وبنكلم كيف الصعايده وحضنها وقال يلا ننزل
بقي كفايه أكده ومسك أيدها ونزل أيدها في ايده كانت
أمه قاعده قرب منها زيد وقال بابتسامه
صباح الخير يا امي
بصت ليه أمه بغيظ وقالت قصدك مساء الخير
يا ولدي احنا بقينا العصر وبصت لفريده بسخرية
وقالت كمان عامله ليه عروسه انت صدقتي المهزله
اللي كنتي عاملها انتي وزيد ليله عشيه
اتكلم زيد بصوت جهوري وقال خير يا امي في اي
ليه الكلام اللي بسد النفس علي الصبح هي حتي
مردتش عليكي يبقى كفايه مش نزود ونحط الملح
علي الجرح
بصت ليه أمه وقالت بغضب انا مش عارفه اي قله القيمه
اي عملتها انت داخل علي سنه جواز الناس
جابت سيرتك انتي وهي
وكملت بنفس الغضب وقالت
وكمان اتفضل شوف مرات خالك بعتلك
هدايا الصباحيه مع السواق
قال لي من بيت جد العروسه هي مرات اخوي
اتخبلت في نفوخها التانيه
نفخ زيد بغضب من أفعال أمه و وقرب من الهدايا
وقال محدش ليه حاجه عندي يا امي انا محدش بيصرف
عليا قرش من جيبه وكمان كتر خيرها أم مصطفي
تعبت نفسها وكلفت يبقي نشكرها مش نتريق يا
.امي وقرب من فريده ومسك أيدها وقعدها جمبه
علي الكنبه
كان مصطفي قاعد وجمبه نفس البنت وقال بمكر هاااا
جاهزه البنت هزت دماغها دليل علي موافقه وقالت
انت ناوي علي اي فطني كفايه أكده يا مصطفي
بص ليها مصطفي وقال انا عايزك توقفي الحرب
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية ابن الهواري)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)