رواية ابن الهواري الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملكة حسن
رواية ابن الهواري الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملكة حسن
البارت الخامس عشر
ووعد مني إنك اتفضلي زي اختي الصغيره لغيت ما تخلصي
جامعتك بس برضه انا بحبك ونفسي تقبلي
كانت فريده مصدومه من اعترافه
اتملت عيونها دموع بصت ليها فريده بحنيه وقالت
وانا كمان بحبك ونفسي اكمل معك
ابتسم زيد وقال بفرحه يعني موافقه بجد
ضحكت فريده وقالت ايوه بجد موافقه اكمل معك
كمل زيد وقال وهو مبتسم ومبسوط عارفه لو مكنتش
هنا كنت قمت خضنتك بس لا بعد ما نكتب الكتاب
وطلع تلفونه بفرحه واتصال علي المحامي وحدد
معه معاد كتب الكتاب بعد اسبوع
بص ليها زيد وقال هتكوني اجمل عروسه بس
غصب عني مش هقدر اعملك فرح كبير يا فريده
انتي عارفه انو جدي مكملش سنه حتي
احنا هنعمل زي قراه قران ونوزع اكل علي الضيوف
وانتي هتلبسي احلي فستان واجمل شبكه كمان
ضحكت فريده بحماس وقالت بجد ابتسم زيد وقال
بجد يلا بينا نختار الشبكه والفستان لاحلي فري
وفعلا اختار زيد وفريده بس فجاءه
رن تلفونه برقم مرات خاله ورد عليها
وقالت مبروك يا زيد يا حبيبي اخير هفرح بجد
باخد من احفاد الحاج ناصر الهواري ابتسم زيد وقال
الله يبارك فيكي يا مرات خالي عقبال ما تفرحي
بمصطفي ومحمود بكت ام مصطفي وقالت هما فين
دول يا زيد واحد الحقد مالي قلبه وعيونه والتاني البلاد
نسيته بلده وأمه وبعدين مسحت دموعها وقالت معلش
يا بني مش قصدي انكد عليك والله اتكلم زيد بحنيه وقال
متقوليش كده يا مرات خالي طبعا مش هعزمك فريده
بنتك وانا كمان ضحكت أم مصطفي وقالت وعشان خاطر
بتي هكون عندك قبل الكل وحاجه فريده كلها هتكون من
عندي من دار جدها
ضحك زيد وقال بما أنه عليكي مش هواصيكي
وضحك زيد بصوت عالي ضحكت أم مصطفي وقالت
من عيوني يا بني بس ابعتالي فريده تختار معايا
سكت زيد وقال انا خايف ابعتها مصطفي يدايقها
اتكلمت ام مصطفي بلهفه وقالت متقلقش يا بني
دي امانه وكمان مصطفي ليه فتره بيطلع ويرجع اخر
الليل اطمن زيد لعدم وجوده وقال حاضر هبعتها
وبص جمبه لقي فريده نامت علي كرسي العربيه
وهو كان سائق ابتسم وبص في وشها وقال
عامله زي الملاك بس اوعدك يا فريده اني هحاول
علي قد ما اقدر اسعد واحميكي من اي خطر
حتي لو علي حساب روحي
وعدي اسبوع وجي معاد الفرح
كان بيت زيد متزين وفي دبائح كتير بتتوزع ومنها
اللي بيطبخ للضيوف وكان في صوان مالين ناس
وصوت قراءه القران مسموع في البيت كله
وكان المحامي قاعد جمب المأذون
وبيقول انا هكون وكيل فريده دي بعد اذنك
ابتسم زيد وقال اكيد يا متر انت في مقام ابوها وحط أيده في
أيد المحامي بعد ما خلص قاله مبروك يا بني
خد الدفتر خالي
فريده تمضي مسك زيد الدفتر بفرحه وراح ناحيه البيت
ودخل وسط ستات العيله لقي فريده لبسه الفستان
حس كأنها
حوريه من الجنه وأنها كانت مكتوبله من زمان
من وقت ما جده كان بيحكي عليها قدامه وهو بيتخيل
شكلها بس مجاش في باله انها ممكن تبقي مراته في يوم
اول ما لمحته فريده انصدمت من جماله اول مره تشوفه
لبس بدله انيقه لونها اسود ومسك الدفتر في أيده ومبتسم
قرب منها وقال بهمس اي القمر ده كله
ضحكت فريده بخجل قربت منهم مرات خاله وقالت
مبروك يا ولدي ربنا يرزقكم الذريه الصالحه ابتسم زيد
وقال أمين يا مرات خالي بس انتي ادعيلي
كانت جايه فاطمه وقالت بصوت عالي
يلا يا اخوي خليها تمضي الشيخ بيستعجلك هو
والمحامي عشان الليله تبدأ
مسك زيد ايد فريده وقال بهمس امضي يا روحي
مسكت فريده القلم ولسه هتمضي شافت ام زيد
قدامها خاصه ليها بغيظ وحقد لمح زيد أمه
وقال بهمس امضي يا حبيبتي انا جمبك
متخفيش ومتخليش حاجه تقف في
وشك قربت منها ام مصطفي وقالت متقلقيش يا بتي
زيد زينه الراجله وانا متاكده انو هيسعدك ويحميكي
بروحه مسكت فريده القلم وهي باصه في عيون زيد
ومضت ابتسم زيد وحضنها وبأس دماغها
وقال بهمس مبروك يا حرمي النهارده هتكون احلي
ليله في حضني وش فريده قلب احمر وام مصطفي
لما لمحتها بقيت تضحك بصوت عالي هي
وفاطمه وقالت اخف علي البنت يا زيد هي
مش قدك يا بني ضحك زيد وقال خلاص خليها
جمبك حط ايديها في ايد مرات خاله وقال وهو
مبتسم دي امانه سامعه اوعي تتهو منك هنا
ولا هنا ضحكت أم مصطفي اتغظت فريده
واتكلمت بسخريه وقالت ليه فار قدامك عشان أتوه
ضحك زيد بصوت عالي وقال
انا طالع للراجله اكيد مستنين اتكلمت فاطمه
بضحك وقالت حتي اكسف يا اخوي مش عيني عينك
أكده باص ليها زيد وقال مش مراتي يعني ولا لا
انتي مش باتشوفي انو ده فرحها وضحك ومشي
قربت فاطمه من فريده وقالت والله عشت وشفت
زيد اخوي عاشق وضحكت فاطمه وفريده
خلصت الليله ودخل زيد وقال عن اذنكم هاخد مراتي
اتوترت فريده وقالت لسه بدري فهم زيد أنها خايفه.
فجاءه قرب منها وقال
فجاءه قرب منها زيد وشلها وسط أهله
كانت الناس واقفه منهم اللي بيحسده ومنهم اللي
بيحقد عليه ومش.عايز فرحته تكمل
ام امه كنت قاعده مقهوره وبتفرك في أيدها
من الغيظ والقهر فجاءه قربت منها هبه وقعدت جمبها
وقالت بهمس عجبك اللي عمله ابنك يا مرات عم
مش مكسوف يشيل بت البندر اكده وسط الخلق
هو ده زيد الهواري اللي الكل بيعمله الف حساب
بصت ليها ام زيد وقالت اعمل اي مقدرش انطق
ولا زيد هيخدها ويمشي من الداردي لو فكرت
اتكلم زيد يولع في الكل البت ساحرله حربايه
وملونه زي امها جابت لأخوي الفقر وموتته
بحسرته ودلوقتي بتها بتلف علي ولدي
اتكلمت هبه بنفاذ صبر وقالت يعني هتسكي
علي المهزله وقله القيمه دي
اتكلمت ام زيد بغضب وقالت ووعيد وقالت بعيون حمرا
خليه يفرحله يومين بس وحياتك لا اكشفله وشها
بت هدي الحربايه وقامت بغضب تنفخ من الغيظ
اتكلمت هبه بغضب بسهريه وقالت ودي اخرك
يا مرات عم انا قولت هتطلعي تهدي الشقه علي
دماغها بس الصبر
دي انا هحضر ليهم مفاجاه عنب بس كله بوقته
حلو وضحكت بشر
ام فوق عند زيد كان وصل قدام شقته ونزل فريده
وقال ادخلي يا حبيتي برحيلك اليمين عشان عايز
ربنا يباركلي في كل حاجه ضحكت فريده ودخلت
برجلها اليمين كانت هتقع من الفستان بس لحقها
زيد وقال استر يارب مش بدايتها كده ضحكت
فريده بصوت عالي علي كلام زيد وهو
كان واقف
متغاظ أول ما شاف ضحكتها ابتسم وقال يعني
عايزين كل باليمين عشان البركه وضحك دخل وقفل الباب
كانت واقفه متوتره بص ليها زيد بحنيه وقال
انتي خايفه مني يا روحي بصت ليه
فريده وقالت لا بس المواقف يعني غريب عليا
بص ليها زيد وقال ………..
واخيرا شفنا زيد عريس هل تتوقعو فرحتهم هتكمل
ولا هتطلع ليهم مصبيه جديده
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية ابن الهواري)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)