رواية ابن الهواري الفصل الثاني عشر 12 بقلم ملكة حسن - The Last Line
روايات

رواية ابن الهواري الفصل الثاني عشر 12 بقلم ملكة حسن

رواية ابن الهواري الفصل الثاني عشر 12 بقلم ملكة حسن

 

 

البارت الثاني عشر

 

 

أنا عارف انك بتحبني من انا وصغير
ورغم المشاكل بس حبك ليا منقصش في يوم
كانت فريده واقفه في الشباك بتاع الدور الأراضي ولما
سمعت كلامه لسه زيد بيلف بظهره شافها واقفه
لما شاف تعبير وشها عرف انها سمعت كلامه
ولسه هيكلمها مشيت بسرعه تجري
طلعت الشقه وفضلت تبكي وبقيت تقول مالك يا فريده
هو زيد علق ليه في دماغك ولا قلبك كمان وبقيت
تقول لا لا انا شكلي دمرت حياته لما انفرضت عليه
دخل زيد مع اخر كلمه بتقولها وقال أنا محدش

 

 

يقدر يجبرني علي حاجه يا فريده وانتي
بت خالي قبل ما تكوني مراتي
وانا استحاله أنقص من وجودك أو اقلل منك
وانتي في حياتي او افكر ابص لحد وانتي ماليه وجودك
كانت فريده خابسه دموعها وقالت بصوت حزين
انا عارفه انك سكت وقتها عشان جدي واكيد
عندك حياتك وعندك حب في حياتك وانا
مش هكون عائق يا زيد تقدر تتجوز وتبني حياتك
وتخلف كمان
قرب منها زيد وبص في عيونها وابتسم
وقال بذامتك في حد عنده قمر ذيك يبص بره
فريده انصدمت من كلامه اللي قاله وزيد انتبه
وقال بتعثلم قصدي قصدي انا لو في
حد في حياتي مكنتش قبلت من الاول
ويا ستي البسي وهنروح للبت القمر
اللي كانت بتعيط في التلفون بصت ليه فريده بغيظ
وقالت نعم انا اروح عندها كمان
ضحك زيد بصوت عالي ودي كانت اول مره فريده
تشوفه بيضحك ابتسمت لما شافت جمال ضحكته
انتبه زيد لنفسه لما لقاها سرحانه قصاده
وقال يلا يا فريده انجزي وسبها وطلع
جربت فريده وراه وقالت انت بتهزر
مين دي اللي اروح عندها انت عايز تاخدتي عند حبيبتك
ابتسم زيد وقال ايوه لازم تتعرفي عليها انجزي
علي فكره انا بكلم جد كررت فريده وراه كلمه جد بالصعيدي
ابتسم زيد وقال ما هو انتي بتتحددي زينا كمان واحسن
اتكسفت فريده بص زيد في ساعته وقال قدامك خمس دقائق
ومشي من قدامها
نفخت فريده بغيظ وقالت دي شكله اتحنن رسمي
وقالت بوعيد وعيد أم اشوف اخرك
يا زيد رجعت فريده وغيرت هدومها
ونزلت وراه لقيته واقف جمب العربيه وفتح ليها الباب
بصت في عيونه فريده وقالت انت بجد هتاخدني
عند حبيبتك
اتكلم زيد وهو بيقفل الباب وقال اكيد وهتشوفي
وصل زيد عند بيت جده بصت ليه فريده بصدمه وقالت
هي حبيتك هنا في بيت جدي
ابتسم زيد بخفه وقال ايوه تصدقها دي ان حبيبتي هنا
نزلت فريده وخبطت الباب بقوه
ضحك زيد ونزل وراها لقائها
.بطلع دخان من الغيظ كتم ضحكته وقال يلا ندخل

 

 

مشيت قدامه بغيظ ودخلت من الباب لقيت مرات عمها قاعده
مستنيه جريت عليها فريده وخضنتها اتكلمت ام مصطفي
وقالت عامله اي يا فريده وزيد كويس معكي لسه هترد دخل
زيد وقال بصوت كيفك يا ام مصطفي
ابتسمت ام مصطفى وقالت الحمدلله يا زيد
لما شوفتك انت وفريده روحي رجعتلي
قربت منه وقالت انا عارفه انك قلقت عليا يا حبيبي
لما سمعتني ببكي في التلفون
ابتسم زيد وقال انتي غاليه عليا قوي يا مرات خالي
ومربيني زي امي وكمان جدي موصيني عليكي
قوي الله يرحمه
دمعت عيون أم مصطفي وقالت الله يرحمه
وحشني قوي يا ولدي كان مالي عليا الدار
ومكنش مصطفى يتجرأ يبع شبر من ارض جده
ام شوف من بعده الأرض خدها الغريب
واسكانها رحلو من غير ميعاد وفضلت تبكي بصوت عالي
قعدها زيد وقال اهدي يا مرات خالي متقلقش الأرض
رجعت تاني بصت ليه ام مصطفي بسرعه
وقالت بلهفه كيف عملت اي يا زيد قول يا ولدي
بص ليها زيد بمكر وقال رجعتها اللي اشترها
عارف انها مش هتكون ليه في يوم عشان كده
سأبها ليا واخد حقه
طبطت ام مصطفى علي كتفه وقالت كتر الف خيرك يا ولدي
كانت فريده واقفه مصدومه من قوه العلاقه بين زيد ومرات
عمها قربت منها ام مصطفى بابتسامه وقالت
عارفه انو زيد قدم ليكي علي المدرسه هنا وعشان كده
انا جبتلك كل حاجه تخص المدرسه حتي البس الخاص بها
كمان هدوم ليكي كمان انتي اعتبرها هديه من جدك
حضنتها فريده وقالت تسلملي يا مرات عمي
ربنا يخليكي ليا وبعدها قضي زيد وفريده وقت مع مصطفى
ومشيو كانت فريده جمبه في العربيه وقالت
هي فين حبيتك برضه ضحك زيد بصوت عالي وقال
ما انتي شوفتها من شويه فريده بصدمه قالت نعم قصدك ام
مصطفى هي حبيبتك ضحك زيد تاني وقال
شكلك عقلك طائر من راسك خالص
تاني يوم الصبح كان زيد خرج وفريده وهي نازله سمعت
وحده بتقول من وراها بغل بقي انتي الحربايه اللي
خدت خطيبي مني
اول ما فريده سمعت الكلام بصت بسرعه لقت
وحده أول مره تشوفها وفضلت
تضحك بصوت عالي وقالت للبنت
دي مقالب جديد ولا اي قربت منها البنت وقالت بسخرية
وكمان بجحه ومجنونه
اتغيرت ملامح فريده وقالت اي طوله
السان دي ما احترمي نفسك بصت ليه البنت
بغيظ وقالت عامله زي الحربيه بتتلوني
علي الكل بس انا كشفتك قربت منها فريده وقالت
انتي شكلك وحده مهزقه وكانت لسه هتمشي مسكتها
البنت من دراعها وكانت بترفع أيدها
عشان تضربها بلقلم لقيت زيد ماسك أيدها
بقوه بيقول بغضب العيب مش عليكي
يا هبه العيب علي مراتي اللي سكتت ليكي
كان لازم تعاملك بالمثل وتمسك في شعرك
بس هي محترمه تربيه جدي ناصر الهواري
مش تربيه عقارب فلتت أيدها من زيد وقالت
قصدك مين اللي عقارب انطق يا ود عمي
ولا قصدك علي امي
بص ليها زيد بغضب ووعيد وقال اللي علي راسه بطحه
وحسك عينك تقربي من فريده تاني وصرخ فيها وقال
فاهمه انتفضت هبه وقالت
فاهمه وكان لسه زيد هيمشي بص ليها بحده وقال
وبعدين انا خطبتك امته يا بت عمي
هل في يوم لمحت ليكي اني عايز اجوزك ولا قولت بالغلط
مثلا انتي زي اختي يا هبه خليكي فاكره اكده كويس

 

 

ومسك ايد فريده ولسه هيمشي ببصي لقي أمه واقفه
وعمه ومرات عمه وابنها وفاطمه كله سمع كلامه
مع هبه قربت منه منه مرات عمه وقالت بغل
منك لله يا زيد جدك هو اللى قوي قلبك علي الكل
بقيت كيف التعبان بتتلوي علي الكل عجبك كسره
قلب بتي عشان الصفرا اللي جمبك
كانت فريده بتحاول تتحامي في زيد
وهي بتصرخ في وشهم ام هبه وكلها غل وحقد
بص ليها زيد بسخريه وقال كفايه رط الحريم ده
يا مرات عم انا زي ما قولت سابق انا ماوعدتش
بتك بحاجه واصل
قربت منهم عم زيد وقال كفايه يا ام شريف
زيد مغلطش احنا مش بنرمي بتنا علي حد
وكمل وقال بتي زينه البنات واي حد يتمناها
بص ليه زيد وقال عفارم عليك يا عمي
وانا هبه زي اختي ومشي وهو ماسك ايد فريده
وصل زيد شقته مع فريده بغيظ وقال ازي
تسببها اكلمك بطريقه دي انتي مش قليله لحد
العين بالعين انتي حفيده الحاج ناصر الهواري
متكنش ضعيفه ابدا لاي حد مهما كان يكون وصرخ فيها
وقال فاهمه انا مش بعيد كلامي لحد ابدا
بس انتي شرحتلك الف مره بس مش مركزه خالص
تتوقعو هل هبه هتسكت بعد اللي عملته فريده وزيد فيها

يتبع….

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *