رواية ابن الهواري الفصل الثامن 8 بقلم ملكة حسن - The Last Line
روايات

رواية ابن الهواري الفصل الثامن 8 بقلم ملكة حسن

رواية ابن الهواري الفصل الثامن 8 بقلم ملكة حسن

 

 

البارت الثامن

 

#الفصل٠الثامن
#ابن٠الهواري
#بقلم٠ملكه٠حسن
ضحك مصطفي بشر وقال متستعجليش هتعرفي في وقتها
ردت عليه وقالت ما تقول عشان ابقي وخده فكره
عشان لو حصل حاجه ابلغك رد مصطفي وقال
متقلقيش قريب قوي هتمسع اخبار حلوه
كانت فريده بتستكشف الشقه وبصت من الشباك لقت زيد
طالع من البيت ورايح ناحيه عربيته
وباين علي ملامحه الغضب شافها واقفه بص عليها بحنيه
كانت فريده مستغربه ليه باصص ليه كده
كان زيد بيقول في نفسه شكلها الايام جايه قاسيه عليكي قوي
يا بت خالي حتي عليا انا كمان في فراق جدي بس
عهد عليا لا يحميكي واكل اي حد يفكر يقرب منك
وفي نيته شر ركب العربيه بسرعه ومشي فريده كانت
محتاره في شخصيتة
مره قاسي مره حنين ومره بيدافع عنها قدام أمه
وصل زيد المزرعه أول ما دخل اتكلم الحارس بسرعه
اهلا يا زيد بيه حضره الضابط علي مستني حضرتك في
المكتب من بدري
قلع زيد النظاره السوداء وقال ايوه عارف هو كلمني
حد عامل ليه حاجه يشربها اتكلم الحارس وقال
ايوه زيد بيه حصل من بدري
دخل زيد لقي علي قاعد علي المكتب بيشرب قهوه
قرب منه زيد وقال علي باشا عامل اي منور سوهاج
قام علي بابتسامه وحضنه وقاله عامل اي صاحبي
ليك وحشه يا هواري ضحك زيد
وقاعد علي راس المكتب
وقال واخد اجازه ولا اي سبب الجايه دي البهيه دي
ضحك علي وقال اسكت متفكرنيش والنبي
انا كنت في مهمه وكنت هموت الحمدلله ربنا ستر
وعطوني اجازه هديه ضحك زيد بصوته الرجولي
وقال هديه كمان انتي
دماغك فله يا علي مش عارف بقيت ضابط ازي
اتكلم علي بجديه وقال قربيك عامل اي يا زيد
بص ليه زيد بجديه وقال قصدك مين
بص ليه علي بتركيز وقال مين غيره مصطفي
كمل زيد وقال بيقولو في المانيا بيخلص شغل
هناك بص ليه علي بتركيز وقال علي فكره يا زيد
اصحابي هنا كلموني وقوليلي أن ابن عمك دائما
بيروح اماكن مشبوهه
دي غير أنه مصاحب ناس هتودايه في ستين داهيه
بص ليه زيد وقال بسخرية هو حر بقي
انا هنبه مرات خالي
وهي تتصرف معه ام انا لو اتكلمت هطلع عامل فيها شيخ
زي ما بيقول الدكتور
مش عارف بس انا حاسس انو بيخطط لمصبيه
اصل وجوده في المانيا الوقت ده كله دي غير أنو
حاطط ناس تراقبني علي اساس اني غبي ومش
عارف يعني انا ممكن افعصهم برجلي بس
خاليه كده فاهم انو اذكي الناس
ضحك علي بسخرية وقال وهو اغبي خلق الله
ابتسم زيد وقال عندك حق كمل علي بجديه
وقال ناوي علي اي يا هواري
ضحك زيد بصوت واطي وبص ليه وقال مش عارف
اهو ربنا يستر انا خايف علي مرات خالي والله
قام علي وقال يلا اسيبك انا وبكره باذن الله هكون
عندك وداعه زيد ومشي بس دماغه كانت مشغوله مع فريده
يا تري حصل معها اي رجع كان الوقت متاخر بس شاف
من تحت البيت النور شغال في اوضه فريده
طلع ووقف قدام الاوضه وكان متردد يحبط علي
بس حسم الامر وخبط
فتحت فريده كانت لبسه بجامه هادئه زي ملامحها وكانت
ماسكه كتاب في أيدها بص زيد بعيد وقال مساء الخير
ردت فريد بخجل وقالت مساء النور كمل ذيد وقال معلش
اطلعي في الصاله حابب اتكلم معكي في موضوع
بصت ليه فريده بتركيز وقالت حاضر ومشيت وراه وقعد زيد
لقيها واقفه متوتره بص ليها وقال بنفاذ صبر اقعدي
يا فريده بصت ليه بتوتر وقعدت بسرعه علي الكرسي
اتكلم زيد وقال طبعا انتي بتدرسي يا فريده
هزت دماغها وكمل ذيد وقال بتدرسي اي
ردت فريده بنفس الخجل وقالت رايحه تالته ثانوي
بص ليها زيد وقال يعني فاضل سنه وكمل وقال أنا هنقل
ورقك هنا من اسكندريه
بصت ليه فريده بحماس وابتسمت وقالت بجد
هتخلني اكمل كمل زيد وقال انا يمكن عصبي شويه
بس انا بشجع التعليم وخاصه للبنات بحب اشوف كل وحده
ناجحه في حياتها
قوليلي يا فريده نفسك تدخلي كليه اي
بعدها كملت فريده
بنفس الحماس وقالت هكمل جامعه كمان الله
ابتسم ليه زيد وقال ايوه كمان قولي نفسك تدخلي جامعه اي
ارتحت فريده معه في الكلام وقالت بابتسامه نفسي اطلع
دكتوره أدوي القلوب المجروحه وبصت ليه بنظره حزن
بص ليها زيد وسرح وافتكر لما كان قاعد مع جده في
الأرض
وسأله وقال قولي يا زيد نفسك تدخل كليه اي يا ولدي
بص زيد لجده وقال نفسي في طب ي
واكون مختص في
القلب يا جدي عشان اعرف اللي بيحبني واللي بيكرهني
ضحك الحاج ناصر بصوت عالي وقال إن شاء الله يا زيد
إن شاء الله
فاق زيد علي صوت فريده وهي بتقول استاذ زيد انت
سامعني
اتكلم ذيد بتعثلم وقال معكي وفجاءه قام وقال بعصبية
فجاءه اتعصب عليها زيد وقال إن شاء الله انتي اي اللي
مسهرك روحي نامي بصيت ليه بحيره ومعرفتش تفسر هو
صعب ولا حنين فجاءه بيتحول قامت فريده ولسه هتدخل
الأوضه اتكلم زيد وقال استني عندك
بصت ليه فريده وكمان زيد وقال انتي اكلتي
بصت فريده في الأرض وفهم أنها قاعده من غير اكل
قرب منها ذيد وقال ليه منزليتش وقولتي للشغالين عايزه اكل
بصت فريده ليه بكسوف كمل وقال استني هنزل اجبلك اكل
اتكلمت فريده بسرعه وقالت خلاص مش عايزه هدخل انام
وجت تتحرك مسك زيد دراعها وقال انتي مش بتسمعي الكلام
ليه دائما تتعترضي استني دقائق وراجع
ومشي من قدامها غيونها اتملت دموع
من عصبيته وانو عايز يحركها زي اللعبه في أيده
كان مصطفي ماسك التلفون وبيكلم حد بعصبيه وبيقول
يا حاج متخفش هو مش هيقدر يقرب منك بس
نفذ اللي اتفاقنا عليه بالحرف
اتكلم الطرف التاني وقال يا بني انا مش قد
زيد الهواري لا الهواره كلهم حتي لو هو
سكت في الف غيره يتكلم وكمان الناس
كلها بتعمله الف حساب يعني انا ممكن شغلي
يقف وبيتي يدمر هدى مصطفي وقال
انت هيكون معك ورق مسجل يعني ميفدرش
يكلم ولا يفتح بوقه بحرف رد الطرف التاني وقال
يا ولدي اخر مره هقولك انا مش كده وعلي
العموم انا موافق بس خليك فاكر مصلحتي الاول
وقفل رمي مصطفي تلفونه بعصبيه وقال
بغضب جبان جبان الله يحرقك انت وزيد
عشان ارتاح من واشكالكم
ام عند فريده كانت قاعده في الصاله مستنيه زيد
يرجع وخافت منه ومرضيش تمشي وشويه
رجع زيد وكان ماسك طبق فيه اكل قالها اتفضلي
بصت فريده بعيد وقالت مش هاكل هو اجباري كمان
فهم زيد من كلامها أنها تقصده علي جوازه منها حط الطبق
علي الترابيزه وقال
تتوقعو هيساعد فريده تحقق حلمها شاركو معايا رائيكو في

 

 

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *