رواية وقعت بك الفصل السادس 6 بقلم يارا ابراهيم - The Last Line
روايات

رواية وقعت بك الفصل السادس 6 بقلم يارا ابراهيم

رواية وقعت بك الفصل السادس 6 بقلم يارا ابراهيم

 

 

البارت السادس

 

 

_ بس أنا مش فاهم علشان نزيف نشيل الرحم .
قال أدهم الكلام ده بإستغراب فقالت الدكتورة :
_ لا طبعاً يا أدهم بيه ، مرات حضرتك لحسن حظها إن حصلها الحادثة دي .
_ معلش ممكن توضحي أكتر لحسن حظها إزاي .
_ من خلال التحاليل اللي عملتها أول ما جت ، عرفنا إن كان في خلايا سرطانية في الأول ، ولو الحادثة كان مستحيل نعرف غير في وقت متأخر وكان ممكن يحصلها حاجة.
بعد ما كانوا مضايقين فضلوا يحمدوا ربنا ، ربنا مستحيل يريد ليك الشر كل حاجة بتحصل أكيد حكمة لمستقبل أنت ماتعرفش حاجة عنه بس كل اللي عليك تتيقن إنه خير وإنك تصبر علي البلاء ، أحنا مش جايين الدنيا نلعب ونلهو أحنا جايين نعبد ربنا في ناس لهتهم الدنيا عن مهمتهم الأساسية ياتري اللي عايزين الدنيا ، هيعملوا إيه في الأخرة ، علشان مش أطول عليكم بس أنا عايزة منكم تفكروا لو القيامة قامت أنتم مستعدين تقفوا قدام ربنا طب لو مت وده شئ جاي أكيد لا محالة هتعمل ايه

 

 

؛ راجعوا حساباتكم وجاهدوا نفسكم الآخرة تستاهل إننا نتعب علشان ننالها.
بعد شوية دخل أدهم لي آيتن اللي كانت نايمة علي السرير ملامحها الشقية اللي بيحبها باهتة ، مش عارف هيقولها إزاي الموضوع ده بس كل اللي يعرفه إنهم هيعدوا كل حاجة سوا ، بدأت آيتن تفوق وهي مش مستوعبة هي فين ولا حصل إيه ، بدأت تفتكر الحادثة واللي حصل وفجأة خدت بالها من أدهم اللي باصصلها بتركيز وبدأت تعيط جامد ، حضنها أدهم وهو بيطبطب عليها :
_ أهدي يا قلبي ، إهدي علشان خاطري إنتِ تعبانة.
_ أنا عارفة إنه إبتلاء والله عارفة ومش معترضة اللهم لك الحمد لكن مش قادرة طاقتي خلصت .
قال أدهم بتوتر :
_ إنتِ عرفتي .
هزت آيتن رأسها بإيجاب فـ شد علي حضنها أكتر وبدأت دموعه تنزل ، اتعدلت آيتن وبصتله وهي بتقول:
_ أنت دلوقتي شوفت اللي حصلي ، شوف هنطلق إمتي وعرفني .
قال أدهم بضحك علشان يضحكها :
_ نـ إيه يا عين أمك .
_ لا شغل الطرش ده مش قادرة ليه خاااالص.
_ طرش لا ده أنتِ خدتي عليا بزيادة .
_ مش جوزي ، مش بدل ما الناس التانية تاخد بالها منه .
فهم أدهم إن قصدها علي تارا وضحك جداً وقال:
_ احنا بنغير بقي .
_ أناااا .
_ أيوة .
_ أه بغير لمّ نفسك بقي ، لو مفكر إني علشان تعبانة هتعرف تلعب بديلك تبقي بتحلم يا ابن لمياء .
_ ألعب بديلي ؛ هي دي هرمونات ولا إيه الصبر من عندك يااارب .
بعد حوالي أسبوعين كانت كل الأوضاع مستمرة ؛ في يوم خبط باب اوضته أدهم وآيتن ، فتح أدهم الباب وكانت تارا نفخ بضيق وهو بيقول:
_ هو فين إيه ، مش المفروض تحمدي ربنا إني مش طردتك من الفيلا وده بسبب آيتن اللي بتكرهيها .
_ أنا آسفة والله وندمانة علي كل اللي عملته ونفسي أبدأ صفحة جديدة مع ربنا ومعاكم ممكن تسامحني .
_ ممكن طبعا بس تبقي صادقة في كلامك .
ده كان الكلام اللي قولته من ورا أدهم وأنا ببتسم لها فقالت وهي الدموع بتنزل :
_ يعني بجد انتم مسامحين في اي حاجة عملتها قبل كده .
هزيت رأسي ليها فرحت جدا وحضنتي وهي بتقولي بهمس في ودني :
_ ممكن تيجي تقعدي معايا عايزاكِ في موضوع.
هزيت رأسي ليها وهي مشيت ؛ فقال أدهم :

 

 

_ إنتِ إزاي كده بجد .
_ ازاي يعني إيه .
إبتسم وحضني وهو بيقول:
_ أنتِ عوض ربنا ليا من الدنيا أنتِ كل حاجة حلوة في الدنيا .
_ ايوة منا عارفة.
_ يخربيت التواضع .
ضحكت وأنا بقول :
_ نحن نختلف عن الأخرون .
_ ماشي يا قلبي تعالي ارتاحي يلا .
_ لا أنا بقيت كويسة، ممكن بس طلب صغنون قد كده .
رد عليا بجدية وكأنه فهم عايزة اقول ايه:
_ مسامح بس مش علشانها علشانك .
مسكت خدوده في إيدي وأنا بقول:
_ ياختي عسلة بطة .
_ عارفة لو عملتي كده قدام حد هعمل فيكِ إيه وربنا ما هسيبك .
_ بقي كده يا دومي .
_ دومي طالعة منك عسل ، بس إياك تقوليها قدام حد عديني يلا علشان عندي مشوار .
_ طب يلا يا خويا صنف مايتعاشر بصحيح .
بصلها بإستغراب كانت كويسة دلوقتي إيه اللي حصل كبر دماغه من هرموناتها اللي ضاربة ومشي وهي راحت لأوضة تارا ، خبطت و فتحت تارا الباب :
_ أدخلي اتفضلي .
خدت وقعدت وهي قعدت قدامي وقالت :
_ ساعديني أقرب من ربنا ، وعايزة البس زيك كده .
فرحت قوي وخدتها في حضني وأنا بقول:
_ ربنا يهديكِ ويثبتك يا رب .
_ يا رب .
_ لو علي اللبس هننزل أنا وإنتِ النهاردة نشتري ، بس المهم تبقي توبتك خالصة لوجهه الله .
_ والله أنا فعلاً عايزة اتغير واقرب من ربنا.
_ خلاص علي بركة الله بصي ياستي .
عدت أيام وكانت آيتن وتارا اشتروا الهدوم والكل لاحظ تغير تارا وبقوا يدعوا ليها بالهدايا ، في مرة وتارا وآيتن قاعدين بيسمعوا السيرة النبوية، فتحت تارا وكان أدهم اللي قال :
_ إزيك يا تارا ، ممكن تنادي آيتن عايزاها .
_ الحمد لله ، حاضر .
طلعت أنا وهو وروحنا الأوضه بتاعتنا وأول ما دخلنا كانت الأوضة متزينة والورد اللي بتحبه في كل مكان والأكل اللي بتحبه موجود بصيت ليه بحب فقال :
_ مبسوطة يا آيتن .
_ إزاي ماكونش مبسوطة وأنا معاك .
طلع حاجة من جيبه وقال :
_ طب بصي .
طلع من جيبه تذاكر ليا أنا وهو عمرة بصيتله بصدمة وقولت :
_ بجد ولا هزار .
_ بجد طبعا هو فيه هزار في الكلام ده .
قعدت اعيط فقال :
_ مالك بس بتعيطي ليه .
_ لا أنت مش فاهم دي دموع الفرحة .
_ أنتم بتحزنوا بتعيطوا ، بتفرحوا بتعيطوا بتضحكوا إمتي طيب .

 

 

_ أنت عندك مانع .
_ لا إزاي حبيبتي تعمل اللي هي عايزاه.
مر اليوم ده بسلام ، وبعدين راحوا العمرة ،أجمل حاجة في عوض ربنا إنه بييجي في وقت تكوني خلاص فقدتي الأمل، وبييجي من طريق عمرِك ما كنتي تتوقعيه بييجي هادي، بس بيطمن القلب ويمسح الوجع كله كأنه ما كان.
ربنا دايمًا شايف تعبك وسكوتك ودموعك، ومافيش حاجة بتروح عنده هدر، كل دمعة ليها مقابل، وكل وجع وراه خير.
قال تعالى:
﴿إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ﴾ [سورة هود:115]
العوض مش شرط يكون مال أو حاجة مادية، ساعات بيكون راحة، أو سكينة في القلب، أو دعوة استجيبت بعد وقت طويل.
ثقي إن عوض ربنا هييجي، بس في الوقت اللي قلبك محتاجه فيه أكتر من أي وقت تاني.
_ يا بني أبوس إيدك يلا في غيرك عايز يسمع .
_ حاضر يا ميس ، بسم الله الرحمن الرحيم.
_ إنتِ عارفة يا ميس .
_ اممم .
_ ماما حامل .
_ وحياة أمك .
نزل أدهم وهو بيضحك مش عارفة بيضحك علي إيه وقال بشماتة :
_ علشان تعرفي كنتِ مطلعة عيني إزاي.
_ اسكت بقي، وأنت هتسمع ولا لأ أنا خلاص مرارتي مش متحملة .
ردت بنت صغيرة من اللي قاعدين :

 

_ هو مين الحليوة ده يا ميس .
مسكتها من قفاها اسيبها تعاكس جوزي يعني :
_ بت يا رقية هو أنا مش قولتلك تلمي نفسك ومش تبصي لجوزي .
_ هو متجوزك إزاي ، أنا احلي منك .
_ يا نهارك أمك مش معدي عايزة تشقطي جوزي طب تعالي .
جريت رقية و أنا بجري وراها في الفيلا ، وكان أدهم وباقي العيلة عمالين يضحكوا .
ولحد هنا الإسكريبت خلص اتمني يكون عجبكم .

 

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)