رواية في اللوكاندة الفصل الرابع 4 بقلم مريم سمير - The Last Line
روايات

رواية في اللوكاندة الفصل الرابع 4 بقلم مريم سمير

رواية في اللوكاندة الفصل الرابع 4 بقلم مريم سمير

 

 

البارت الرابع

 

 

° مريم ، احمد فين مبيردش عليا ؟
_ اهدي اهدي طيب ،في أي حصل اي؟
° فوني طلع متراقب وعرفوا أنه قاعد في لوكاندتك
_ ايييي؟؟؟؟؟
قفلت الفون _ عبدالله أنا لازم أمشي حالا
= في أي حصل اي؟
_ هبقي احكيلك بعدين ، ممكن توصلني ب عربيتك بسرعة؟
طلعنا من المطعم وركبنا العربية ووصلت قدام اللوكاندة
_ متشكرة اوي ، امشي انت وهبقي اكلمك
= متأكدة إن كل حاجة كويسة ؟
_ متخافش ، كل حاجة تمام
نزلت من العربية وطلعت بسرعة الأوضه بتاعته ، خبطت ف فتحلي ، زقيته ودخلت
= أي دا في اي؟
_ انت لازم تمشي دلوقتي ، الناس الي بيدوروا عليك عرفوا طريقك كانوا مراقبين فون ليلي
= والمفروض اعمل اي ؟
_ لازم تمشي وتروح أي مكان بعيد عن هنا
= هو انا هفضل طول عمري هربان من حاجة معملتهاش؟
_ أحمد مش وقته ، عشان خاطري تعالي معايا
= أنا مش عاوز اهرب تاني يمريم ، مش عاوز
_ انت كده هتموت! ، عشان خاطري يا احمد اسمع كلامي
طلعت من الأوضة بصيت علي الطرقة ، خرجنا احنا الاتنين ودخلت تاني ندهت علي ملك تخلي بالها من اللوكاندة لحد ما ارجع
_ ممكن تيجي عندنا البيت ؟
= مستحيل ، لو عرفوا مكاني هناك وأذوكم ساعتها مش هعرف اسامح نفسي ابدا
_ طب ممكن نحجز اوضه في أي فندق بعيد ، أنا هروح اجيب عربيتي ونمشي بسرعة
كنت جاية امشي ف وقف قدامي = مريم اهدي ، خدي نفسك بالراحة و..
_ دا وقته؟؟
= هتجيلك الأزمة تاني ، اسمعي الكلام
بدأت اخد نفسى كويس ، روحت جبت العربية بتاعتي وركب ، فجأة طلع علينا في الطريق عربيتين ، حاولت اتفاداهم بس كانوا محاوطيني ، وقفت سواقة وانا بصوتت
_ أنتوا مين وعاوزين أي!!!
طلع اربع رجالة من العربيات وجم وقفوا قدام عربيتي ، واحد جه وفتح باب العربية وسحب احمد من جمبي ، نزلت من العربية بسرعة
° والله ووقعت يا ابن عاصم ، اخيرا الحساب جه
_ سبوه ، سبوه بالله عليكم متأذهوش هو ملوش ذنب في أي حاجة
= مريم امشي حالا
_ لاء ، مش هسيبهم يعملوا فيك حاجة ، طب بصوا ممكن ندفع أي تعويض مادي تقولوه
° اسمعي كلامه وامشي احسنلك
بدأت اصوتت جه واحد كتفني وحط أيده علي بوقي ، احمد ضرب الي كان ماسكه ورجع ضرب الي كان مكتفني = محدش يحط أيده عليها
الاتنين التانيين مسكوه وبدأوا يضربوه ، كنت بعيط مش عارفة اعمل حاجة
_ كفاية ، حد يلحقنا ، حد يلحقناااا
واحد فيهم طلع مسدس ، اتخشبت مكاني ، عيني وسعت مش عارفة اعمل اي ، اتحركت نحيته وانا بمسك أيده لكن زقني ووقعت ، رصاصة اتضربت علي احمد ! صويتي زاد وانا حاسه إن قلبي بيتخلع من مكاني ، سمعت سرينة البوليس جاية نحيتنا ، العساكر بدأوا يقبضوا علي الأربعة الي كانوا واقفين ، جريت علي احمد
_ أحمد ؟ احمد انت سامعني
=..
_ أحمد اوعي تغمض عينك ، أنا معاك ، انت هتبقي كويس
= يمكن دا الي المفروض يحصل
_ لاء يا احمد ، مش هتسيبني أنا مصدقت انك رجعتلي
= مريم أنا بحبك ، كان نفسي كل حاجة تمشي زي ما كنت عاوز
_ كل حاجة هتبقي تمام ، بس انت خليك معايا
غمض عنيه _ احمد؟ احمد لاء مش هتموت ، احمد رد عليا
الاسعاف جت وخدوه ، فضلت قاعدة مكاني في الشارع حتي بعد ما كله مشي ، رجلي مكنتش شيلاني ، ظهر ضل راجل ورايا ف بصيت ب خوف
° أنا عبدالله متخافيش
_ عبدالله! انت الي..
° مكنتش مشيت لما قولتلي امشي ، لما لقيتهم ماسكينه اتصلت ب البوليس بسرعة
عياطي زاد _ اتضرب عليه نار
° أنا عارف المستشفى الي نقلوه عليها ، هاخدك نطمن عليه
قومت ومشيت روحنا عند عربيته ، ركبنا ووصلنا علي المستشفى ، جريت علي الاستقبال وانا بقول اسمه
‘ هو للأسف في العمليات دلوقتي
كنت هقع ف عبدالله سندني ، خدني قعدني علي كرسي في الاستراحة ، مينفعش يحصله حاجة! مينفعش يبعد عني تاني ، كنت بكدب علي نفسي لما قولت اني هعرف أنساه ، عمري ما حبيت حد غيره ، لي كل دا لازم يحصل؟ لي دايما بخسر اهم ناس في حياتي؟ ، أنا عارفة يارب انك عادل وأنه اختبار ، اصعب اختبار ممكن اتحط فيه ، يارب رجعهولي!
كنت عاوزة اقوله إني أنا كمان بحبه ، اني كنت بشوفه كل يوم في الصورة بتاعتنا ، إنها مكنتش مشاعر مراهقة ، اني حتي لما كبرت قلبي اختاره ، اني معرفتش اكرهه ولو دقيقه واحدة ، إن معاملتي معاه كانت دافعة من الأحداث الي حصلت والحاجات الي مكنش لا أنا ولا هو لينا ذنب فيها .
الدكتور خرج ومعاه خرج احمد علي ترولي ، بصيتله ورجعت بصيت للدكتور _ هو كويس يا دكتور مش كده؟
‘ للاسف ال ٢٤ ساعة الجاليين مستوي خطورتهم عالي ، لو عدوا يبقي معاهم عدي مرحلة الخطر ، الرصاصة عدت من جمب قلبه والدم الي فقده مكنش قليل ، ال ٢٤ ساعة الجايين هنشوف هيحصل فيهم مضاعفات لا قدر الله ولا لاء ، ادعوله
رجعت قعدت مكاني ، عبدالله جه قعد جمبي
= هيبقي كويس متقلقيش
_..
= أنا عارف انه سؤال سخيف دلوقتي ، بس هو علاقته بيكي اي؟
_ صديق العيلة من زمان ، اتربيت أنا وهو سوا
= طب اهدي وإن شاء الله ال٢٤ ساعة يعدوا ميحصلش فيهم حاجة
_ أنا مش عارفة اقولك أي ، لولا ربنا ثم انت مكنش البوليس جه ولا كنا لحقناه
= الحمد لله
فونه رن ف رد ورجع بصلي _ شوف شغلك يعبدالله
= أنا آسف والله بس دي صفقة مهمة اوي ممكن تغير حاجات كتير في كاريري
_ وأنا مقدرة دا ، كفاية الي عملته ، روح كمل شغلك
= طب انتي مش هتروحي؟
_ هقعد شويه وهمشي
= طب خلي بالك من نفسك ، هتابع معاكي علي الفون
مشي ف قومت من مكاني روحت اوضه احمد ، كنت بصاله من ورا الازاز وهو محطوط علي الأجهزة وعلي الأكسجين ، دخلت بالراحة الاوضه وقعدت في كرسي قدامه ، مسكت أيده
_ انت هتقوم صح ؟ مش هينفع والله ما هينفع ، كفاية بابا يا احمد ، اوعي تسيبني أنا مستنياك ، كل حاجة هترجع زي الأول ، أنا اسفة علي اي حاجة عملتها ، لما تفوق ممكن تتخانق فيا وتلومني علي كل حاجة ، انت وعدتني من واحنا صغيرين انك عمرك ما هتسيبني ، بعدنا عن بعض مرة بس دا كان غصب عننا ، ودلوقتي! اوعي تبعد عني تاني
كنت بعيط لما صوت عياطي زاد طلعت من شنطتي البخاخة وخدتها ، فضلت قاعدة وانا عيني عليه وعلي الأجهزة ، خايفة حاجة فيهم تضرب صوت! ، نمت علي الكرسي من غير ما احس ، صحيت علي صوت أيده بتتحرك فوق أيدي
_ أحمد ؟؟؟؟ احمد انت كويس مش كده؟
هو راسه ف ضغطت علي أيده وانا بضحك والدموع مالية عيني _ انت رجعتلي!
الدكتور دخل وبصله ‘ الحمد لله ، دا احنا بقينا عال
_ بجد يدكتور ، يعني معتش فيه خطر ؟
‘ لاء الحمد لله ، بس لازم يقعد معانا هنا شويه عشان نتابع حالته
_ الحمد لله يارب ، الحمد لله
الدكتور خرج والممرضه تابعت حالته وخلصت وخرجت ، رجع بصلي ف ابتسمت ف رفع حاجبه وهو بيبص علي أيده ف سحبت ايدي بسرعة ورجعت ضهري ل ورا
_ احممم ، تشرب ميا؟
ضحك = هو لازم اخد رصاصة عشان يبان عليكي ؟
_ يبان عليا اي!!
= يعني مش عارفة ؟
_ مترهقش نفسك بالكلام ، أنا هروح اجيب أكل واطمن ماما عشان قاعدة علي أعصابها من اول ما قولتلها
= هتيجي تاني؟
_ اكيد هاجي تاني ، ارتاح انت اهم حاجة
= مريم ، شكراً
_ أنا مبسوطة اوي انك فوقت
ضحك = بجد؟ ، يعني كده مش باين أي حاجة ؟
_ يوه!!
طلعت من الأوضة وانا حاسة إن الأرض مش سيعاني ، اول مرة اكون مبسوطة كده ، الحمد لله يارب! مكنتش قادرة اتخيل حياتي من غيره ، أي دا؟؟ ، عبدالله!! مينفعش !!!!
روحت لماما طمنتها وعملت أكل وقولتلها تروح هي الزيارة ، كنت عارفة أنه مستنيني ، عارفة أنه هيسأل عليا ، عارفة أنه هيحس إن فيه حاجة غلط ، بس مينفعش حاجة تحصل!
روحت علي اللوكاندة ف معرفتش اركز خالص في الشغل ، كنت عاوزة افصل ب حاجة! ، عبدالله رن عليا
_ أيوة يا عبدالله ، عامل اي؟
= الحمد لله ، المهم انتي؟ وأحمد عامل أي دلوقتي ؟
_ الحمد لله فاق
= طب الحمد لله ، تحبي ناكل سوا؟ أنا بريك دلوقتي
_ طيب ، هفوت عليك انا مليش نفس للشغل أصلا
ركبت عربيتي وسوقت روحت الشغل ، خبطت علي المكتب ف لقيت عنده سلمي
_ اهلا اهلا ، ازيك عاملة اي ؟
° الحمد لله ، انتي عاملة اي ؟
_ كويسه الحمد لله
° طب اسيبكم هروح اكمل شغلي
_ علي فكرة حركة الديت كانت حلوة اوي ، بس مكملتش عشان أنا بومة
ضحكت ° متعوضه إن شاء الله في مرات تانية ، هو عبدالله مبيعرفش يتكلم اوي ولا يعبر ف حبيت اساعده
= انتي علي طول بتساعديني يسلمي
كانوا باصين لبعض ف حطيت ايدي علي خدي
_ احممم ، شجرة واتنين لمون ؟ أنا بقول امشي أنا ؟
° ها؟ ، مبسوطة اني شوفتك ، بعد اذنكم
مشيت ف رجعت بصيت ل عبدالله
_ أي يا عم روميو !
= لاء مفيش حاجة
_ متأكد؟ طيب مش انت عندك بريك ؟ ، تعالي ننزل الكافيتريا نتكلم فيها شويه
نزلنا وقعدنا وطلبنا قهوة ، كان شكله متوتر مش عارف يتكلم _ سلمي
إلتفت = ها ؟ فين؟
ضحكت _ يعني مش عاوز تقولي حاجة خالص؟؟؟
رجع بصلي = لاء مفيش حاجة
_ انت يبني مفيش احساس ؟؟
= أنا مش عارف مالي
_ طب بص هسهلهالك ، أنا الي هسأل وانت هتجاوب
= عاوزة تسألي عن اي ؟
_ عبدالله انت بتحبني؟
=..
_ بقولك أي رد عليا زي ما بكلمك ، وقول الي انت عاوزه أنا مش هزعل نهائي
= مريم انتي مينفعش متتحبيش
_ أنا بسألك انت بتحبني؟
=..
_ تاني؟ ، طيب بلاش السؤال دا ، بتكون عاوز تشوفني ؟
= اكيد ، احنا جيران من زمان و..
_ بس مش شرط عشان تكون عاوز تشوفني يبقي عشان احنا جيران!! بص يا عبدالله ، انت راجل كويس اوي ومفيش بنت متتمناش راجل زيك ، بس انت حاطط الشغل قدام عنيك دايما ، النجاح شئ كويس جدا بس حاولت متموتش قلبك معاه ، يعني مثلا مفيش بنت بتكون عاوز تشوفها كل يوم ؟ بتتبسط لما تكلمها؟
=..
_ البريك هيخلص انجز حالك
= مش هتزعلي من كلامي ؟ انا بعرف اتكلم معاكي واخد راحتي في الكلام زي ما اتعودتنا من وقت ما سكنت جمبك
_ اوعدك اني هتفهم أي حاجة هتقولها ، بس انت انطق
= بصي هي سلمي..
غمزت _ مالها سلمي؟
=..
_ بهزر يعم والله بهزر ، كمل
= سلمي بحب اشوفها كل يوم ، وبحب الوقت الي بتقضيه معايا ، وبكون عاوز اشتغل معاها واتلكك عشان ادربها ، ومبحبش حد في المكتب يكلمها بحس ساعتها اني هتخلي عن احترامي وأقوم اكسر دماغه عادي
_ بجد؟؟
= اه والله ، هي الوحيدة الي حسستني اني كويس واني حتي لو متغيرتش ف دا عادي ، هي فهماني وبتحاول تخليني دايما احس اني مرتاح ، مع اني اول ما اشوفها بحس اني مرتاح
_ مش مصدقة بجد اني بسمع الكلام دا منك انت!! ، دي غيرتك خالص ، بنت اللعيبة
= يعني انتي متضايقتيش؟
_ لاء ابدا ، عبدالله احنا جوازنا كان هيبقي روتيني ، والجواز لازم يبقي فيه حب عشان نقدر نكمل ، نقدر نسامح بعض علي غلطاتنا وتقصيرنا ، مكنش ينفع نسوق العقل في الموضوع دا بالذات ، قولنا هنجرب بس احنا الاتنين عارفين أنه مكنش هينفع ، سلمي الوحيدة الي خليتك تحس المشاعر الي بتتكلم عنها دي ، أنا معرفتش اعمل كده ومكنتش هعرف حتي لو حاولت ، عشان الحب بيحصل مرة واحدة مينفعش نخطط عشان يحصل!!
سلمي جت تاخد قهوة من الكافيتريا
_ سلمي ، تعالي اقعدي معانا
° ثواني هحاسب بس
رجعت بصيتله _ بقولك أي ، قولها
= اقولها اي؟
_ أصوت ألم عليك الناس ؟ قولها الي انت حاسه
= طب وانتي ؟
قلعت الدبلة وحطيتها قدامه _ ها مرضي؟
= اقسم بالله؟ مش زعلانة بجد؟
_ لاء والله ، انت هتبقي اخ كويس جدا ، بس انت انطق
جت وقعدت قدامه ، فضل يبصلها ف بصتلي
_ احممم ، ها؟ يمسهل الحال يارب
= اممم ، سلمي كنت عاوز اقولك حاجة
° بخصوص الشغل؟
= لاء ، بخصوص حاجة تانية
° حاجة اي؟
= هو.. هو يعني ، البليزر الي لبساه حلو اوي مفصلاه فين؟
° اي؟
_ اييييي!! ، قلبي ، هتجلط
° هو في أي يمريم؟
_ أنا وحماقي فركشنا
° اي؟
_ قصدي أنا وعبدالله فركشنا
° بتتكلمي بجد؟؟
_ هو مش المفروض تكوني مضايقة ؟
° ها؟ ، لي بجد ؟ زعلت جدا !!!
ضحكت _ يشيخة ؟ ، طب ها يعبدالله ، يمسهل الحال يارب
= سلمي أنا.. ، عاوزك معايا علي طول و..
_ هو معلش بيسكت عشان بيشحن ، يمسهل الحال يارب
= وبحبك
° ها؟
_ يا ابن اللعيبة ، لاء وقايلها ب احساس
رجعت بصتلي ° هو انتي مش زعلانة؟
_ بقولك اخويا ، عشرة عمري ، ردي عليه
= ممكن تتجوزيني ؟
_ والله واد متربي ، دا بستأذنك
كانت مبسوطة ، كانت بتعيط من الفرحة ! ، كانوا حلوين ولايقين علي بعض اوي ، تقريبا عبدالله معاها عرف أنه عنده قلب! ، وعرف إن فيه حاجة احلي من الشغل .
_ اول معازيم الخطوبة أنا ، حددوها بسرعة
حضنتني ° شكرا ، شكراً اويييي
_ احنا بقينا صحاب ، ربنا يتمملكم علي خير
مشيت وروحت علي المستشفى ، فتحت الباب لقيت ماما عنده ° كويس انك جيتي ، أنا عاوزة اروح مشوار حالا ، هاجي تاني
_ ماشي يحبيبتي ، خلي بالك من نفسك
ماما مشيت وهو دور وشه عني _احممم ، انت زعلان اني مجتش؟
= وانا ازعل لي؟ انتي حرة
_ ماشي ، كلت؟
= يعني احب تخليكي في حالك
ضحكت _ يعني أمشي ؟
بصلي = انتي عاوزة تمشي؟
_ لاء ، عاوزة أفضل جمبك علي طول
= نعم؟؟ بس..
بص علي ايدي ورجع بصلي = هي الدبلة..
_ أنا وعبدالله سيبنا بعض
= بجد؟؟ احلفي ؟
_ كنت من شويه مش طايقني يعني
= بتكلم بجد دلوقتي ، يعني انتي مش مخطوبة دلوقتي ؟
_ لاء
= طيب سيبتوا بعض لي؟
_ احنا الاتنين مش متفقين مع بعض ، هو بيحب واحدة تانية وانا بحب واحد تاني
= نعم يختي ؟ هو لسه فيه واحد تاني ؟
حطيت ايدي علي وشي _ انت واخد الذكاء كله لوحدك؟
= هو مين الي بتحبيه؟
_..
= مريم ؟ ، بتحبي مين ؟
_ بحبك انت
= والله ؟ ، بتحبيني أنا ؟؟
_ بالراحة الحركة دي غلط انت لسه تعبان
= مش مهم ، المهم انك بتحبيني انا؟؟
_ أيوة
= هو يعني لازم اخد رصاصة عشان تنطقي؟
ضحكت وبصيتله ، مسك أيدي
= وأنا عمري ما حبيت ست غيرك
ماما دخلت ° احمد؟؟؟ مريم ؟؟؟؟
سحب أيده = دي قلة ادب ، أي دا ازاي دا يحصل!!
كنت كاتمة ضحكتي من ريأكشناته ، ماما دخلت وقعدت قدامنا ° انتي سيبتي عبدالله ؟
_ يعني اه
° اصل مامته كلمتني وفهمتني وعزمتني علي الخطوبة
_ أيوة ربنا يسعده يارب ، يستاهل كل خير
أحمد زغرلي = بتقولي حاجة ؟؟
_ ملناش دعوة يماما ، احنا مالنا ؟
° بس يا متسابة
_ أي دا في أي!
= متخافيش يذوبة هتجوزها أنا
° بس يا متصاب
= هو فيه اي والله؟ هي امك جاية تذلنا وتمشي؟
° مش انت يالا بتقولي اني طول اني امك؟
= اكيد طبعا
° يبقي مريم اختك
= ولا اعرفك ، مليش امهات أنا
ضحكت ° لما تبقي كويس نبقي نداري عليكم بقي وخلاص
أحمد بقي كويس ، ومعاه رجعت حياتي كويسة تاني ، اتحكم علي الي عملوا كد بالسجن ، معتش فيه خوف ، معتش فيه طار ، ومعتش فيه بُعد ، رجعت لأول حب في حياتي والوحيد ، رجع بقي ليا عيلة تاني ، محستش ل ثانية اني وحيدة وهو موجود ، احمد كان دايما محسسني اني بنت جميلة ولذيذة ورقيقة ، اني استاهل الدنيا ويمكن قليلة كمان عشاني ، انه من غيري حياته ملهاش اي لازمة ، كنت دايما محتاجة احس كل حاجة هو حسسهالي .
المرادي نازلة ديت مع الراجل الي بحبه ، كنت لابسه فستان اسود ، الإضاءة هادية زي الميكب الي حطاه ، بوكيه ورد يجنن قدامي ، كان ديت مثالي ، مع أوسم راجل بالنسبالي . طلبنا العشا وكلنا = غمضي عنيكي
_ محاوة اغتيال؟؟؟
= غمضي بدل ما اقوملك
ضحكت وغمضت ، فتحت لقيت قدامي شيك
_ أي دا يا احمد ؟
= دا حقك ، الفلوس دي بتاعتك ، حطيها ب اسمك انتي وماما في البنك
_ بس أنا مكنتش عاوزة كل دا
= طب ندخل في المهم ، تتجوزيني؟؟
_ ها؟؟ ، طب سيبني فترة افكر
= والله ؟ بعد كل دا؟ تفكري في اي؟ ، بقولك في الراحة والجاية مامتك بتقولي قولوا للي ماسك الايدين يخاف
ضحكت _ أنا موافقة
= أخيراً يشيخة ، هو كان لازم يعني اخد رصاصة عشان تنطقي؟
° أحمد أنا بتسبل ل بنتي!!
= ماما ؟؟ انتي اي جابك ؟ قصدي أي جاب حضرتك هنا؟
° بنتي عزماني
رجع بصلي ف بصيت في السقف _ المهندس الي عامل المطعم دا عبقري
° والله!
_ احممم ، نسيت اقولك إن عبدالله وسلمي جايين بردو
= هو انا نازل ديت سبيل؟ ما تخرجي تجبيلنا ناس من الشارع تقعد معانا!
عبدالله وسلمي جم ، بقوا صحابنا أنا وأحمد جدا ، حلفت عليهم ينزلوا الديت معايا والله لا ينزلوا الديت معايا
طلبنا كلنا عصير ، كانت بضحك علي نظرات احمد الي كانت محكومة بسبب ماما الي قاعدة
° تحب اقوم يا احمد؟
= لاء يماما دا انتي منورة
° أنا محتاجة انام ، خلي بالك من مريم متتأخروش
= بس كده دا احنا عنينا
ماما قامت ف بصيتله ، رجع بص ل عبدالله
= انت يعم المسبلاتي
° حبيبي يا احمد أي الدنيا؟
= انت الي أي الدنيا ؟ دا انا مكنتش بتنطق يعني
° معلش معايا واحدة تنطق الحجر والله
= كلك نظر يحبيب أخوك ، عاوزين نقول كلمتين أحلل بيهم الفلوس الي اتدفعت دي
° اه عاوزنا نقعد في طربيزة تانية؟ دا ياريت دا انت كده بتخدمني
= تربيتي يعبدالله والله ، ربنا معاك يحبيب قلبي
خد سلمي وقام وانا لسه فاتحة بوقي
_ انت عملت فيه اي!! ، أنا غلطانة اني خليتكم صحاب أو اني قعدته معاك بجد
= بكرة يشكرني ، دا انا بديله حصص دا
ضحكت _ كنا بنقول اي؟
= كنا بنقول اني بحبك و..
عبدالله جه ° يسطا انت قولتلي امبارح اقولها كلام كده ، معتش فاكره دلوقتي ف قوله تاني
= يعني اقوم ارقع بالصوت يجدعان!!!
تمت

 

 

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)