رواية تحدي حبك الفصل الخامس 5 بقلم مريم علي
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية تحدي حبك الفصل الخامس 5 بقلم مريم علي
البارت الخامس
الحلقة الخامسة
ظلت خيال تذهب للشركة يوميا فى ميعادها
تحاول ان تثبت نفسها ولا تفقد ثقة مراد ووالدها بها ………
ذات يوم جاءت فريدة شركة والدها
وهى فى طريقها لمكتب مراد قابلت عمرو
عمرو بفرح وقلبه ينبض بشدة لرؤيتها :
اهلا وسهلا ازيك ياانسة فريدة
فريدة هى الاخرى لاتختلف عنه
قلبها ينبض بشدة ولكن تحاول تظهر عكس ماتخفى :اهلا بيك
عمرو بهيام :الشركة نورت
فريدةببرود تحاول ان تظهر انها لاتطيقه :
اكيد منورة بوجودى مش شركتنا ….. سلام
تركته فريدة متجهة لمكتب والدها وقلبها ينبض بشدة بحب عمرو
ظل عمرو واقف مكانه ينظر لها وهى تتجه لمكتب مراد
ثم حدث نفسه بهمس :ماهى اكيد عمرها ماهتبص لك انت ياصايع
ثم تنهد بشدة :ااااااااه يافريدة لو تعرفى بحبك اد ايه
ونفسى تكونى من نصيبى حلالى والله مستعد اتغير عشانك
نهض عمرو من سرحانه على على وهو يلكمه بقوة فى ذراعه
عمرو بتوجع :حرام عليك يااخى انت حد مسلطك عليا
على :مالك ياعم سرحان كده ليه
ثم غمزه :لتكون بتحب من ورايا
عمرو وهو يتلعثم فى الكلام :هااا حب ايه بس
هو انا بتاع حب بردو …وبعدين ايه اللى جابك
على :نعم ..ايه اللى جابنى دى شركتنا يابنى
وبعدين مالك متلغبط كده ليه
عمرو :بقولك ايه سبنى فى حالى
انا مش فايق لك كفاية ابوك عليا اا ورايا شغل اد كدا
تركه عمرو واتجه لمكتبه
على باستغراب :ماله الواد دا
اتجه عمرو لمكتبه وهو يشعر بالفرح والحزن
فرحان لرؤية حبيبته وحزين لعدم شعورها به
#ميما_تحكى
_________________________________
#مريم_على
على الجانب الاخر دخلت فريدةمكتب والدها
فريدة :هاى بابى حبيبى
مراد وهو يرفع نظره من الورق امامه :اهلا ياحبيبتى
فريدة :امممممم شكلك مشغول
مراد وهو يزيل نظارته :ولو مشغول افضالك
فريدة باابتسامة :انا قولت اجيلك بقالى كتير ماجتش الشركة
….زهقت من جو الجامعة دااا
مراد :تنورى فى اى وقت ياحبيبتى
ثم تذكر شيئا :صحيح يافريدة استنى اما اعرفك على بنت عمك محمد
فريدة :اه صح انت قولت انك هتعرفنى عليها هى فين
اتصل مراد بسكرتيرة مكتبه وطلب منها ان تبلغ خيال انه يريدها فى مكتبه
قبل ان تاتى خيال …. دخل على مكتب والده
على :ازيك يابابا ….ايه دا مش معقولة الانسة فريدة بنفسها فى شركتنا
منورة الدنيا والله
فريدة بضحك :بنورك يابوب اخبار شغلك ايه
على :تمام بس ايه سبب الزيارة السعيدة دى
فريدة :عادى قولت اعدى بعد الجامعة اصل بابا واحشنى
قبل ان تكمل فريدة كلامها قاطعها مراد وهو يوجه حديثه لعلى
مراد :انت كنت فى مكتبك ياعلى ولا لسه جاى من برا
على :يابابا ماتخفش انت سايب وراك رجالة
ورق الصفقة الجديدة هيبقى على مكتبك الصبح حضرتك اطمن
مراد بسخرية :اما نشوف
دقت خيال مكتب مراد حتى اذن لها بالدخول
خيال :حضرتك طلبتنى يافندم
فريدة غير مصدقة :مش معقولة خياااال
خيال غير مصدقة هى الاخرى :فريدة ازيك عاملة ايه
سلمت الفتاتان على بعضهم تحت انظار كل من على ومراد وهما مندهشان
مراد باستغراب :ايه دا انتو تعرفوا بعض
فريدة :دى قصة طويلة يابابا
ثم نظرت لخيال :بس انتى بتعملى ايه هنا
خيال :انا بشتغل هنا
مراد :ماهى دى خيال بنت عمك محمد يافريدة
فريدة :بجد …مش معقولة ايه الصدفة دى
ثم وجهت فريدة كلامها لوالدها :طيب اسيبك انا لشغلك واروح اقعد مع خيال فى مكتبها وبعدين هوصلها
مراد بابتسامة :ماشى ياحبيبتى
ثم وجه كلامه لخيال :خلصتى ياخيال شغلك وجاهزة للاجتماع بكرا
خيال بثقة :ايوة طبعاااااا يافندم جاهزة باذن الله
اخذت فريدة حقيبتها وامسكت بيد خيال وخرجتا من مكتب مراد
تحت انظار على الذى كان مشتعل غيظا من تجاهل خيال له طوال الوقت
حتى انها لم تنظرلا له حتى ….
على باستفهام :اجتماع ايه يابابا اللى اللى بتتكلموا عنه
مراد وهو ينظر فى الورق امامه :اجتماع الصفقة الجديدة بتاعة
شركة (___) اللى انت مسئول عن الورق بتاعه
على وهو يعلى صوته :
نعم !!! بصفتها ايه تحضر الاجتماع دى لسه جديدة فى الشركة
مراد وهو يرفع نظره من الورق امامه :
انت توطى صوتك وانت بتتكلم معايا
وبعدين لما تحضر الاجتماع بكرا هتعرف بصفتها ايه
ثم نظر لعلى نظرة نارية :
يللا اطلع برا عندى شغل مش ناقص عطلة
ثم اردف قائلا :وعلى الله ياعلى ترجع البيت متاخر وتسهر لوش الفجر وتحضر الاجتماع متاخر هيكون اخرك معايا ….سامعنى ….
خرج على من مكتب والده وهو يشعر بالغضب الشديد ……..
فى مكتب خيال تجلس كل من خيال وفريدة يتحدثان سوياااا
فريدة :وحشانى يابنتى والله انا حاسة ان انا عارفاكى من سنين
….. صحيح كل اما اجى اكلمك فى التليفون الاقيكى مشغولة
خيال بابيتسامة جذابة :وانتى كمان ياحبيبتى وحشاااااانى اكتر
وبععدين ماانتى شايفة بنفسك اهو مشغولة طول الوقت
فريدة :ماانا لو اعرف انك بتشتغلى فى شركة باباااا
كان زمانى نطالك كل شوية ماكنتيش هتخلصى منى ….
ثم اكملت قائلة :يللا خلصى كل الورق اللى قدامك دا عشان نروح
نتغدى سوا عندى كلام كتييييير عاوزة احكيهولك ….
ومش عاوزة اعتراض
خيال بابتسامة :ماشى وانا موافقة
انهت خيال عملها تحت انظار فريدة التى لم تصمت عن الكلام طول الوقت
ثم خرجت الفتاتان من الشركة سويااااااا……
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية تحدي حبك)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)