رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الثاني 2 بقلم سما سعيد
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية خفقات قلب يأبي النسيان الفصل الثاني 2 بقلم سما سعيد
البارت الثاني
افاقت يارا من شرودها على يد تربت على كتفها برقة
نهضت مسرعة عن المقعد التى كانت تجلس علية فرأتة امامها
وضعت يدها بمكان قلبها وقالت……..فارس حرام عليك خضتنى
ضحك فارس مقهقهاً وقال……اية يابنتى..اتخضيتى كدا لية انتى ف صحرا هنا
انتى ف بيت ابن عمك تقومى تتخضى بالشكل دا
واردف قائلا……تعالى بقى نقعد نتكلم ونشوف هنتصرف ازاى
قبل مــ الخدامين يوصلوا
سارت معة الى ان وصلوا الى طاولة متواجدة بالحديقة
سبقها بخطوة الى ان وصل الى مقعد
ومن ثم سحبة الى الوراء قليلا لكى تجلس هى علية
التف هو حول الطاولة وجلس على المقعد المقابل لها
ودار هذا الحوار بينهم………….
فارس وهو يضع يدة امامة على الطاولة ويشبك اناملة…..
بصى بقى يايارا احنا اتفقنا اتفاق وانا هحترمة لاخر لحظة
واردف قائلا……احنا اتجوزنا وكل واحد فينا مكنش يعرف التانى كويس
معرفش غير انك بنت عمى فجأة اجبرنا على الجواز احتراما منك ل باباكى
واحتراما منى لعمى اللى ف مقام بابا الله يرحمة
يارا بخفوت ………..الله يرحمة ,,,,,,,بس احنا هنتصرف اذاى دلوقت ياابن عمى
رجع بظهرة للوراء وقال …….احنا لازم نراعى شعور عمى
وكمان لازم ناخد حظرنا من تصرفاتنا قدامة وقدام الناس
والاهم قدام الخدامين
يارا مبتسمة……… عندك حق انا اسمع ان محدش بيخرج سر البيوت الا الخدم
بس انا مطمنة من ناحية دادة كوثر لانها هى اللى مربيانى
سافرت ورجعت لقتها موجودة مسبتش بابى
وطول عمرها واخدة بالها منى ومن البيت وكل شئ
فارس ……تمام بس بردو لازم تاخدى حظرك لانها لو شكت ف اللى مابينا
اكيد هتروح وتحكى ل عمى
يارا ……اوك اتفقنا هاخد بالى
فارس ………اما الخدامين والسفراجية الجداد
انا معرفهمش كويس بقالهم معايا 4 شهور بس
ولازم ناخد حظرنا كويس .. تمام
يارا مبتسمة …….تمام يافارس اتفقنا
واردفت قائلة………طب التصرفات هناخد بالنا منها
طب والنوم مش معقول عريس جديد وينام بأوضة لوحدة
لازم نشفلها حل دى كمان
ساد صمت بينهم لثوان ومن ثم تحدثت يارا قائلة…
اية رأيك لو تمنعهم من الطلوع للدور الثانى وبكدا مش هيعرفو ان كل
واحد فينا لية اوضة مستقلة عن التانى
صمت لبرهة وبات على وجهة عدم الاقتناع ومن ثم قال…..
لاء طبعا ازاى دة,,,,,,,,, انا عندى فكرة احسن,,,,
صمتت يارا ولم تعلق لتحسة على تكملة حديثة والاستماع الى فكرتة
اردف قائلا……..انا هجهز اوضة جمبك وهقول للخدامين انها اوضتى
وان كل واحد مننا لية اوضة منفصلة
وتفتكر هيصدقوا ..هكذا تحدثت يارا
فارس ……عادى كتير متجوزين بيكون ليهم اوض منفردة
الاهم ان تصرفاتنا تكون طبيعية قدامهم كـ أى زوجين
لحد المدة اللى اتفقنا عليها ما تخلص
وطبعا ليكى حرية التصرف ف الفيلا زى اى زوجة
اومأت برأسها علامة على الموافقة وابتسمت لة ولم تعلق
شرد فارس للحظات ,,,,,,
نظرت الية يارا وكادت ان تقول شئ ولكنها توقفت ف اخر لحظة
تنهدت بصوت مسموع فـ انتبة هو ومن ثم قال لها……..
بتفكرى ف اية؟؟
يارا ……لالاء ابدا مفيش,,,,,
صمتت لبرهة ومن ثم قالت…….
بصراحة عايزة اسألك عن ايميلى
نظر اليها وهو يقطب جبينة ومن ثم قال………مالها ايميلى
ضمت شفتاها ومن ثم تحدثت قائلة……يعنى كنت عايزة اعرف
هى تعرف حاجة عن جوازنا واتفاقنا ,,,,
يعنى حكتلها لما كنت عندها ف لندن قبل جوازنا ب 10 ايام
فارس وهو يومأ براسة نفياً……..لالاء خالص
ومن ثم نهض واستدار وخطى بعد خطوات صغيرة وتحدث قائلا…….
انا بحب ايميلى ,, وزى مــ حكتلك انا وايميلى بقالنا سنتين مرتبطين
,,,,ايميلى مسلمة مامتها بريطانية وباباها مسلم مصرى عاش واتجوز هناك بلندن
ومن ثم ابتسم قائلا …كانت بتتكلم عربى بصعوبة جداااا ,,,
انا اللى علمتها العربى الصريح
ودا كان رغبتها هى وعلمتها بعض العادات والتقاليد المصرية
يارا …….كويس ان لسة جواك عاداتنا وتقاليدنا
وضع فارس يدة بجيب بنطالة وهو على وضعة
يقف ويخطو بعض خطوات بجوارها
اكيد طبعا وبدليل انى بقالى اكتر من 7 سنين ف بريطانيا
ومنستش العربى ولا عاداتنا كــ مصريين وكمان مبشربش خمور نهائى
واسترسل بحديثة قائلاً……..عشت مع عيلة ايميلى 7 سنين ,,
باباها رجل اعمال كبير بــ لندن
ومامتها معيدة ف جامعة وستمنستر
واتواعدنا ع الارتباط لكن تفاجأت بعمى فى يوم
بيتصل بية وبيعرض عليا موضوع ارتباطى بيكى
ودعت ايمى بحجة انى هظبط امورى بمصر لمدة سنة
على امل انى ارجعلها تانى
ومحكتلهاش عن ارتباطى بيكى علشان مصدمهاش
امتقع وجه يارا ومن ثم قالت لة……..انا اسفة يافارس
انا السبب فــ تفرقكوا عن بعض
جلس فارس ثانيتاً على المقعد المقابل لها ومن ثم قال……..
متتأسفيش يا يارا انتى ملكيش اى ذنب
متقلقيش كل شئ هيتحل بهدووء
ومن ثم ابتسم لها بخفوت وقال ………اوعدك
ابتسمت لة ومن ثم استـأذنتة لتتجة الى غرفتها
عرض عليها تناول وجبة الافطار بصحبتة
لكنها قالت لة انها تكتفى باكرا بكوب النسكافية فقط
وليس لديها الان رغبة بتناول وجبة الافطار
عرضت علية تحضير وجبة الافطار لة
قال لها ان لا تبالى فهو سيدلف الى حجرة مكتبة
ليتابع عملة الى ان يأتون الخدم
دلفت يارا الى الفيلا ,,,,,,صعدت الدرج المؤدى الى غرفتها ,,,,
دلفت اليها ومن ثم اتجهت نحو النافذة لتطل منها
ظلت تحدق بالمساحات الشاسعة الخضراء التى أمامها
والورود الزاهية الالوان لتشرد ثانيتاً فى ما مضى
:::::::::::::::::::
منذ اربعة اشهر
:::::::::::::::::::
داخل فيلا د\خالد انور زيدان
::::::::::::::::::::::::::::
بابى بليـــــز وحياتى انا مش عايزة اتجوز دلوقت
د\خالد…..ياحبيبتى انتى بنتى الوحيدة وعايز اطمن عليكى قبل مااموت
انتى اتخرجتى دلوقت من كلية الألسن (جامعة عين شمس)
المفروض بقى افرح بيكى وبأولادك قبل ما العمر يجرى بية واموت
اومأت برأسها نفيا وقالت……..بعد الشر عليك يابابى
ربنا يخليك لية وتعيش العمر كلة
واردفت بيأس قائلة…….. بس انا معرفش ابن عمى دة ازاى بس اتجوزة
داانا حتى مشفتوش من سنين طويلة
واسترسلت فى حديثها قائلة …….انا جيت من المانيا وهو سافر على لندن
د\ خالد وهو يحاوط وجهها بيدية………حبيبتى هو هيوصل بكرة من لندن
هنعمل خطوبة لفترة قصيرة تقدرى تتعرفى علية براحتك ف الفترة دى
وبعدين الجواز على طول
نظرت إليه عند قوله ذلك فـ استمر د\خالد بجديه
وهو يتجة الى مقعد وراء مكتبة
بينما بقيت عينيها معلقتين به حتى جلس واسترسل بحديثة
انا عارف اخلاق فارس كويس
وطبعا انا مش ممكن اسلمك لاى انسان الا لما اكون
مطمن من نحيتة ومطمن اكتر انة ميكنش طمعان ف فلوسك
انتى بنت ووحيدة ولسة صغيرة وانا مش هعشلك العمر كلة
يارا وهى تحاول التماسك………..يابابى انا مبقتش صغيرة انا عندى 23 سنة
رجع بكامل جسده واسند ظهرة الى المقعد الذي يتوسط المكتب
وقال لها بصوت دافئ…….حبيبت بابى وبعدين معاكى ايوة انتى لسة صغيرة
ومعندكيش تجارب ف الحياة الصعبة اللى ف زمانا دة
كل اللى بتمناة انى اموت وانا مطمن عليكى
يارا وهى تعقد ساعديها امام صدرها فى ضيق……. طب الفترة
الصغيرة جداا دى هتكون كفيلة انى اتعرف علية كويس
د\خالد…….دا ابن عمك وتربية ايدى بعد وفاة والدة الله يرحمة
وكان عندة 10 سنين
مامتة مستحملتش وفاة باباة
توفت بعدة ب شهور قليلة وسابتة تحت مسؤليتى
كنتى عندك 5 سنين وقتها,, بس زى ماانتى فاكرة
مامتك اخدتك وسافرت بعد طلاقها منى
كانت معترضة ان فارس يعيش معانا ف الفيلا
وخدتك بعيد عنى سنين طويلة
تذكرت يارا الماضى وباتت على ملامحها الحزن والاسى وقالت………
وادينى جيت لحضرتك بعد ما مامى اتجوزت مستحملتش اعيش
مع راجل غريب ف بيت واحد حتى لو كان جوزها
وبصراحة شكلها ارتاحت منى ,,,,,,, وضحكت بأستهزاء وقالت……
كل كااام شهر لما تفتكر تتصل تطمن علية من المانيا
وبتتحجج ان شغلها كـ طبيبة نفسية واخد كل وقتها
عندما لاحظ انزعاجها ,,,نهض عن مقعدة وبحنانة الابوى
اقترب منها وحاوطها بذراعية وقبل جبينها وقال بحب…..
حبيبتى انسى الماضى ,,,انتى حبيبتى وبنتى وروح قلبى
كل اللى بتمناة انى اطمن عليكى واشوفك متجوزة اللى يصونك ويحميكى
داانا حتى صممت الفيلا على زوقى
وباشرت تنفيذها وتشطيبها بنفسى
تابعت الاستماع الى والدها وهي ملتزمة الصمت
فقد ملت من هذا الحديث الذي لا جدوى منة
لقد شعرت انها تنجرف الى تيار هى لا تريدة
لا تريد ان تتخذ قرارا مصيريا كهذا وهى لم تقتنع بعد
اخرجها من شرودها صوت والدها وهو يقول……
د\خالد…….. ابن عمك شاب متعلم طموح ومرتاح ماديا
اخد ماجستير إدارة أعمال من بريطانيا
وهييجى يأسس شركتة الخاصة بالورث اللى سابهولة اخويا الله يرحمة
واللى هسلمهولة فور وصولة بالسلامة ,,وهيستقر معانا هنا
بعد سنين غربة طويلة حقق فيها ذاتة
واردف بحنان وهو ينظر اليها………هاة ياحبيبتى
ريحى قلب بابى حبيبك خلينى اطمن عليكى
ضمت شفتيها اسفاً أنها لا تريد أن تزعجة
فهو والدها وكل ما لديها وضحى كثيرا من اجلها
قالت وعينيها تعبران عن مدى الالم الذي تشعر به الان
خلاص يابابى اللى تشوفة حضرتك
تهللت اسارير والدها وقام بأحتضانها بكل مشاعرة الابوية
وتمنى لها حياة سعيدة مع ابن عمها
::::::::::::::::::::::::::::::::
وبعد وصول فارس وجدتة يارا شاب وسيم
ذو ملامح رجولية فاتنة شعر بنى لامع عينان ذهبية تشع نورا
طويل القامة شديد الاناقة ذو لحية خفيفة تضاعف وسامتة ,,,,,
جلسا سويا
وقد كان فارس صريحا من اول لقاء بينهما
حيث قال لها انة مرتبطت ببنت تدعى ايميلى
تقتن ب لندن من اب مسلم
وام مسيحية لكنها تعتنق ديانة والدها
فقد اتى الى مصر لكى يلبى رغبة عمة
الذى رباة وهو بسن صغير
فرحت يارا بمصارحتة اياها
وقالت لة انها لا رغبة لها بــ الزواج منة
وانها تريد ان تعيش قصة حب كما باقى الفتيات
احترم فارس رغبتها واتفقا معاً ان يتزوجا على الورق فقط
لكى يلبون رغبة والدها
وبعد مدة من الزواج يختلفون ويختلقون الاعذار لينهوا
زواجهم المزيف
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية خفقات قلب يأبي النسيان)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)