روايات

رواية عاشقة مع وقف التنفيذ الفصل السابع 7 بقلم مروة جمال

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية عاشقة مع وقف التنفيذ الفصل السابع 7 بقلم مروة جمال

 

 

البارت السابع

 

كان حازم يرقد على فراشه بالمشفى ينظر لطبيبه الذي رمقه بنظرة غاضبه ثم قال : إممممممم بشمهندس حازم
حازم : أيوة يا دكتور
الطبيب : حتقعد معانا يوم زيادة
حازم : مفيش مشكلة بس ليه
الطبيب : حاعملك منظار
حازم : إيه !!!!!! ليييييييييييييييه
الطبيب : لإن واضح إن عندك قرحة في المعدة
حازم : لا يا دكتور ده بيتهيألك أنا بس عكيت في الاكل ونضفوا معدتي خلاص
الطبيب : بيتهيألي !!!!!! وإنت حتعرف أكثر مني ولا إيه
حازم : يا دكتور …….
الطبيب مقاطعاً : خلاص
دخل شادي في منتصف هذا الحوار نظر نحو صديقه الذي طغى الضيق على ملامحه والطبيب الذي كانت تبدو على ملامحه الحده نظر لشادي بدون إهتمام ثم نظر لحازم وتابع : القرحة مش سببها الأكل بس السجائر اللي واضح إنك بتشربها كثير برده ليها عامل
شادي : طيب والشيشة يا دكتور
الطبيب : اكيد يعني اللي بتسببه السجائر تسببه الشيشة ……..الدكتورة غادة حتتابع حالتك يعني ممكن ساعتين و حاعملك المنظار علشان اعرف الحالة بالضبط
خرج الطبيب تاركاً حازم في حالة ضيق …….
شادي : إيه يا عم قلقت ولا إيه الهظار قلب بجد بس عادي يعني بسيطة
حازم : أنا مش قلقان من القرحة أنا قلقان من المنظار
شادي : معلش برده علشان تطمن
حازم : هااااااا لقيت ممرضة رغاية
شادي : يابني إنت في إيه ولا في إيه
حازم : خلص بقه مفيش واحده باين عليها رغاية من اللي بره
شادي : الحقيقة النوع الجديد اللي بيبقى مكتوب على وشهم رغاية لسه مانزلش هنا في النوع القديم اللي بتكتشفه بنفسك
حازم : خفة يا واد
شادي : صحيح هي هنا شفتها نفسي أشوفها
حازم : ليه بقه إن شاء الله
شادي : يا عم الحمش عايز أشوف اللي عملت فيك كده
حازم : إما أبقى أشوفها أنا الأول يا أخويا
في تلك الأثناء دخلت الغرفة ممرضة بشوشة الوجه
الممرضة : ها اخبارنا إيه
حازم : تمام
الممرضة : طيب بعد إذنك نبدا نحضرك علشان الدكتور حيعمل منظار كمان شوية
حازم : يعني حتعملي إيه
الممرضة : ماتقلقش دي حاجات بسيطة خالص وأهي دكتور غادة وصلت
غادة : سلام عليكم إزيك يا بشمهندس حازم …….قالتها بعد أن نظرت على الإسم في التقرير
حازم : الحمد لله
كان حازم يشعر بالضيق ولكنه تذكرها على الفور كانت صديقة سارة التي رآها معها في مطعم البيتزا تذكرته أيضاً غادة إبتسمت له وقالت : أنا شفت حضرتك قبل كده
حازم : أيوه أنا برده شفت حضرتك مع دكتورة سارة في مطعم البيتزا
غادة : أيوه كان معاك إبن حضرتك كان كشف عند سارة
حازم بضيق : أيوه
غادة : اه في غلط في البيانات نشوى تكتبي متزوج مش عازب
قالتها عن قصد وهي تنظر نحو حازم الذي فهم مقصدها وقال : لأ عازب ده إبن أختي
غاده : ااااااااااااااه سوري
حازم : إبقى سلميلي على دكتورة سارة وخليها تيجي تطل عليا وتوصيكوا عليا
غادة : ماتقلقش يا بشمهندس المنظار ده بسيط قوي وأنا حاديك مهدئ مش حيخليك تحس بحاجه
حازم : ربنا يسهل

 

كانت سارة متوجهه للخروج عندما أوقفتها غادة وفي عيناها نظرة ماكرة
سارة : إيه مالك بتبصيلي كده ليه
غادة : المعجب ………..المتيم
سارة : إيه !!!!
غادة : الشاب بتاع مطعم البيتزا
سارة : ياربي ماله
غادة : هنا
سارة : هنا هنا فين وبيعمل إيه
غادة : أسكتي يا سارة ده غلبان جه علشان يعمل غسيل معده بعد أكله بايظة إكتشفنا إن عنده قرحة لسه دكتور أنيس عامله منظار من شوية
سارة : دكتور أنيس ههههه يستاهل
غادة : حرام عليكي يا سارة طيب والله صعب عليا أنا كنت حاسه إني إديته المهدئ مش علشان المنظار علشان دكتور أنيس
سارة : على رأيك
غادة : بس مهمل في نفسه الدكتور كتبله علاج وزعقله وقاله لو أهملت في الأكل والدواء ممكن تحتاج عملية
سارة : إنتي عارفه إني شفته من يومين وبيبص بقه و مش هامه يلا ربنا يشفيه
غادة : على فكرة ………..مش متجوز الولد مش إبنه
سارة : على فكرة …………متفرقش
غادة : سارة
سارة : غادة إطلعي من دماغي
غادة : ده سأل عليكي بيقولي خليها توصيكي عليا
سارة : ده على أساس إننا صحاب بقه هو مش حيسكت إلا لما يتهزق شكله بقولك إيه أنا مصدعة وعايزة أنام ……….سلام
غادة : سلام …………
“ياربي يا سارة إمتى تنسي يوسف بقه أنا مش عارفه اعمل إيه أقولك ولا لأ محتارة ……..محتارة ”
قالت غادة تلك الكلمات لنفسها وهي تنظر نحو سارة ونحو غرفة حازم وتتمنى أن تجد صديقتها حب آخر ………….

كان شادي ما زال في المشفى مع حازم دخل غرفته ليطمئن عليه وقال وهو مبتسماً : ها خلاص
حازم : خلاص
شادي : شكلك مجهد برده حتفضل من غير اكل
حازم : اه بيقولوا كام ساعة كده بعد المنظار
شادي : وقالك إيه
حازم : كتب علاج وكتب انواع أكل وقعد يزعقلي كبر دماغك بقه
شادي : لا ياحازم ماتكبرش دماغك في صحتك
حازم : خلاص يا سيدي
شادي : طيب في البيت قلتلهم ولا إيه
حازم : لااااااا مش حاعرفهم حيقلقوا على الفاضي حقولهم عندي شغل ومطبق في المكتب
شادي : خلاص براحتك
حازم : روح إنت بقه لمراتك وإبنك
شادي : ماشي وعلى فكرة الممرضات هنا كلهم رغي رغي صدعوني حتلاقي طلبك متخافش
حازم : اه أنا دلوقتي عايز أنااااااااااااااااام كانت فكرة مهببة خلاص انا إتفقلت
شادي : معلش محدش بياكلها بالساهل حاجيلك الصبح
حازم : أوكيه …….سلام
شادي : سلام

 

 

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *