روايات

رواية عاشقة مع وقف التنفيذ الفصل السادس 6 بقلم مروة جمال

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية عاشقة مع وقف التنفيذ الفصل السادس 6 بقلم مروة جمال

 

 

البارت السادس

 

مرت الايام وسارة ما زالت تشغل تفكير حازم ……….يتوق لرؤيتها كان يتوجه بسيارته دائماً نحو المستشفى في موعد ذهابها وعودتها ربما يراها حتى جاء يوم ورآها حقاً كان يبدو عليها الإجهاد ……………يبدو عليها الحزن ركبت سيارتها وتبعها حتى توقفت أمام محل صغير لصنع القهوة ودخلت ولم يشعر بنفسه إلا وهو يدخل خلفها ويجلس في طاولة بالقرب منها ……………..
كانت سارة تنظر لقهوتها وتتذكر ما حدث فوالدها لا يكل ولا يمل من ذكر نفس الموضوع وكأنه لم يخطئ وكأنه لم يفرق بينها وبين من تحب والآن يود منها الإقتران بآخر ………….بكل بساطة …………نفس المعضلة تكرر كلما دق باباها أحد الرجال فالوالد يتمنى رؤيته جميلته عروس وكأن فستان العرس سينسيها الماضي لتلتف بالحاضر غير عابئة بقلبها …………..كان حازم يراقبها عن كثب كلما رآها لا يستطيع أن يزيح نظره عنها لم تلاحظه سارة إلا بعد وهلة شعرت بالغضب هل يتابعها الآن أم يطاردها نظرت نحوه في تحدي فإبتسم لها كعادته دون أن يقترب منها وكالعادة لم تكمل قهوتها وخرجت تاركة له المكان ………

دخل شادي مكتب صديقه ليجده شارداً كعادته في الأيام الاخيرة
شادي : إيه يا عم السرحان
حازم : إيه يا عم لا سرحان ولا حاجه
شادي : على بابا
حازم : إطلع من دماغي يا شادي مش فايقلك
عندها رن هاتفه الجوال فنظر نحوه حازم بملل ولم يجب
شادي : إيه مين
حازم : دي نيفين
شادي : حازم مش بيرد على نيفين لالا في حاجه غلط إوعى تقول كمان مابتردش على ريهام
حازم : ولا دي ولادي ولا غيرهم إرتحت
شادي : قلبي اه يا قلبي …….ايه اللي حصلك إنت إتحسدت ولا إيه
حازم : اه شكلها كده
شادي : لالا ……اممممممم في جديد عرفتها فين بقه
حازم : لا مش زي مانتا فاهم لسه معرفتهاش
شادي : لا لا حازم زوما الأستاذ في حد منفضله هههههههههههههههه
حازم : ولله مبسوط قوي
شادي : علشان كده تلاقيك حتجنن يابني تلاقيها بنت محترمة مش زي اللي إنت بتعرفهم
حازم : هي فعلاً محترمة وبنت ناس قوي
شادي : اممممممم شكلك سألت عليها
حازم : سألت …….بس الحاجه الوحيدة اللي عايز اعرفها مش عارف أعرفها
شادي : حاجة ……….حاجة إيه
حازم : مش مهم دلوقتي
شادي : حازم لو إنت معجب بيها بجد وهي بنت محترمة طيب يلا خلينا نفرح بيك بقه يابني حتتجوز إمتى ؟؟؟ لما تقرب من أربعين فوق لنفسك بقه
حازم : يا عم أنا ماكنتش حاطط موضوع الجواز ده في دماغي خالص
شادي : ودلوقتي
حازم : اوفففففففففف مش عارف بسرعة كده إتشيدلتها حاولت اتعرف عليها بس هي مش مشجعه خالص ومحتاج أتعرف عليها قبل ماخد قرار مهم زي ده ……………محتاج أتعرف عليها وأعرف عنها كل حاجه ………….
شادي : هي بتشتغل
حازم : اه دكتورة باباها صاحب مستشفى الأمل
شادي : ياه طب يا سيدي ماتاهت ولقيناها
حازم : مش فاهم
شادي : إيه يا حازم إسئل عليها في شغلها
حازم : يا سلام جبت التايهة حاعرف ايه أكثر من اللي عرفته كلها معلومات عامة أنا عايز أعرف في في حياتها حد ولا لأ
شادي : يابني إنت محتاج ممرضة رغاية ولو في حاجه حتعرفها حتعرفها مع إني شايف إنك شكاك من كتر العك اللي عكيته
صمت حازم وإبتسم وقال لنفسه : إنت مش عارف حاجه يا شادي ………..الإعلان يا سارة مين ده اللي بتحبيه ويا ترى هو فين يا ترى مجرد حب قديم ولا حاجز حيفضل بينا لا قادر أقرب منك ولا قادر أبعد عنك
شادى : إيييييييييييييه رحت فين
حازم : بس تصدق إنك عبقري . بس محتاج ادخل المستشفى دي كام يوم علشان أعرف أنقي اللي حتفيدني
شادي : دي صعبة حتعمل عيان بقه ولا إيه
حازم : ولا صعبة ولا حاجه محتاج أبات ليلة بس وأعتمد على حظي بقه وأمري لله وألاقي الرغاية دي
شادي : إنت حتغلب إنت لما بتحط في دماغك حاجه يلا السلام
حازم لنفسه مرة أخرى : فعلاً لازم أعرف السر ده علشان أرتاح ياأقرب منك بقلب جامد يا أبعد عنك وأنساكي بقه وتطلعي من دماغي…………….. نظر حازم لصديقه وقد جاءته فكرة لتوه
حازم : خلاص لقيتها
شادي : إيه أضربك بحاجه أفتحلك دماغك مثلاً انا مستعد أضحي على فكرة
حازم : هههههههههه لا يا خفيف بينا على حمادة سوسيس
شادي : لاااااااااااااا إنت بتهرج
حازم : يلا بقه متاكلش إتفرج بس ………..

في أحد الاماكن العشوائية في أطراف الإسكندرية جلس حازم على طاولة خشبية متواضعه يتناول بعض الساندويتشات من اللحم مجهول المصدر !!!!! وشادي بنظر نحوه بإمتعاض
شادي : تصدق إنك مجنون إبن مجانين
حازم : إحترم نفسك ياض
شادي : فاكر آخر مرة كلنا هنا محوقش غير غسيل المعدة وقضيت عيد ميلادي في المستشفى
حازم : ماهو ده اللي انا عايزه حاقضي ليلة في المستشفى علقة بقه وتفوت
شادي : إنت كنت عرفت المكان ده منين صحيح
حازم : ماتفكرنيش البت ولاء اللي طلعت في الآخر أم إسلام هي اللي عرفتهولي اتاريه إبن عمها وكان بتنفعه
شادي : هههههههههههه إنت يلا أديك بتكفر ذنوبك
حازم : بقول كفايه كده لأن بطني بدات تكركب فعلا
شادي : حنروح دلوقتي يعني
حازم : اه وحامثل الوجع أنا بس أكلت علشان أسبك الدور لحسن اتفضح وزوكا أصلاً ظبتني آخر مرة
شادي : ههههههههه حد ياخد زوكا ده فضيحة متحركة
حازم : اه …………ااااااااااااااااااا اااااااه اهههههههههههههههههههه بطنيييييييييييييييييييييي
شادي : إيه يا حازم حتمثل من دلوقتي
حازم : لاااااااااااااااا دي بتوجع بجد يخرب بيتك يا حمادة إنت بتأكلنا إيه الله يحرقك ااااااااااااااااااااااااا ااااه
شادي : اوفففففففف إستنى تعال تعال على أقرب مستشفى
حازم : أقرب مستشفى إيه يا غبي حاعمل ده كله وأقرب مستشفى وديني المستشفى بتاعتنا حاستحمل هي برده قريبه يلا إتحرك
شادي : حاضر كنت ضربتك أسهل قوم معايا انا حاسس حتموت قبل ما تتعرف على البنت دي…………. يلا
وهكذا إتجه كل من حازم وشادي للمستشفى كانت ألام المعدة إشتدت على حازم بالفعل وهكذا وبمجرد دخوله تم تحويله للطوارئ سريعاً وتم عمل غسيل المعدة وأوصى الطبيب ببقاءه ليلة تحت الملاحظة …………..

 

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *