رواية ستبقى حبيبي الفصل السابع 7 بقلم راجية الجنة
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية ستبقى حبيبي الفصل السابع 7 بقلم راجية الجنة
البارت السابع
الفصــل الســـآبـــع
في اليوم التالي استيقظت سيسيل مبكرة جدا فاليوم اول يوم لاستلام تكليفها ..استيقظت ودخلت المرحاض اخدت شاور وصلت فريضتها ودعت الله ان يوفقها ..وارتدت بنطال جينز اسكيني بلون الجينز وتوب كاروة بمزيج من اللونين الابيض والتركواز بدون اكمام ..وارتدت من فوقه بوليرو من الجينز وحذاء رياضي بمزيج من اللونين الابيض والتركواز ..ووضعت القليل من مستحضرات التجميل وتركت شعرها ينسدل برقه وتركت غرتها تزين وجهها الطفولي الرقيق ..وخرجت الي الشرفه لتطلع علي حبيبها لتراه قبل سفرة ولكن الشرفه كانت مغلقه خرجت الي الصاله وجدت يوسف جالسا ع طاوله الطعام وعندما رآها بدأ في اصدار صوت من فمه
يوسف وهو يقوم ويأخذ يداها ويلف بها : وااااااااااااااااو يخربيت القمر انا لو دكتور وشوفتك كده وربنا ما هسيبك
سيسيل باستحياء : اه لو رودينا سمعتك ناو
يوسف : رودينا مين وبتاع مين ايه يا بت الحلاوة دي خافي ع نفسك
سيسيل بحرج : بس يا يوسف
يوسف : بس يا يوسف ايه بس وانتي قمر كده
خرجت حنان من المطبخ علي مغازله يوسف لسيسيل : سيسيل طول عمرها قمر بس بعيد عنك في ناس عاميه ومبتشوفش نقول ايه
يوسف : ايه لزمته بس الكلام ده
سيسيل : انا هقوم امشي لو قعدت هنا هتأخر
حنان : مش هتفطري
سيسيل : معلش يا خالتو والله هتأخر وكانت سيسيل بجوار النافذه فرآت ادم وهو يخرج من البنايه
سيسيل بتسرع : خالتو باي بقي سلام
حنان : خلي بالك من نفسك
سيسيل وهي تسرع الي الباب : طيب طيب
ركضت سيسيل الي اسفل لتلحق ادم ووجدته منتظرا سيارة اجري
سيسيل : صباح الخير
ادم وهو ينظر لها باعجاب : صباح النور .. اول يوم
سيسيل : اه
ادم : ربنا معاكي
سيسيل : يارب ..وقامت باخراج شئ من حقيبتها ممكن تقبل مني ده
ادم : ايه ده
سيسيل : ده مصحف خليه معاك يحفظك
ادم : ميرسي يا سولا
سيسيل : العفو تروح وترجع بالسلامة هتوحشنا
ادم : وانتو كمان يلا علشان متتأخريش خلي بالك من نفسك
سيسيل : وانت كمان لا اله الا الله
ادم : محمد رسول الله
تركته سيسيل واستقلت سيارة اجري لتذهب بها الي المستشفي وكانت طوال الطريق شاردة في حبيبها ورقته وحنيته وكل شئ فيه يجذبها حتي افاقها السائق من شردوها وابلغها انهم وصلوا هبطت سيسيل من السيارة ودخلت الي المستشفي ووقفت قليلا تطلع اليها في فخر وذهبت الي الاستقبال
سيسيل : لو سمحتي انا متدربه وكنت عايزة اعرف اروح فين انا متدربه جراحة
موظفه الاستقبال : الدور التالت اسألي علي غرفه المتدربين
سيسيل : شكرا
صعدت سيسيل الي الدور الثالث حتي وصلت الي الغرفه التي يتجمع بها المتدربين وجدت مجموعه من المتدربين موجودين بهذه الغرفه
سيسيل بابتسامة مشرقه : صباح الخير
الجميع : صباح النور
سيسيل : هو مفيش معانا دكاترة
احد المتدربين : الدكتورة لسه مجتش
سيسيل : اوك ميرسي
بعد قليل دخلت اليهم سيدة في اوائل العقد الثالث ترتدي بالطو ابيض الخاص بالدكاترة : سلام عليكم
الجميع : وعليكم السلام
الدكتورة : انا دكتورة سحر وانتوا هتكونوا معايا فترة التدريب بتاعتكم بحب الالتزام محبش التأخير ومش بحب اعيد كلامي مفهوم
الجميع : مفهوم
سحر : اتعرف عليكم
وبدأ كل فرد يقول اسمة وكانت اسمائهم هكذا
طارق – ريم – سيسيل – شاهنده – شريف
سحر : الكل يتفضل يلبس اليوني فورم بتاعه وتحصلوني ثواني تكونوا قدامي في استقبال الدور
بدأ الجميع في ارتداء اليوني فورم الخاص بالمتدربين واجتمعوا جميعا امام استقبال الدور
سحر : طارق غرفه 502 مع دكتور رامي – شاهنده انهاردة هتخلصي ملفات المرضي – شريف مع دكتور وائل غرفه 300- سيسيل وريم معايا في الاسعاف
كانت تسير سحر وكانت تركض خلفها سيسيل وريم وبدأو في بدايه عملهم فكانت سيسيل تعمل باجتهاد كانت تحب ان تثبت ذاتها ومر الوقت سريعا وجاء موعد الاستراحة ذهبت سيسيل وريم الي الكافيه الخاص بالمستشفي وجلسوا معا علي نفس الطاوله
ريم : انتي جامعه اسكندريه يا سيسيل
سيسيل: لاء انا جامعه القاهرة
ريم : انتي اصلا من القاهرة
سيسيل : انا اصلا اسكندرانيه بس حصلت ظروف ونقلنا القاهرة قبل دخولي الجامعه ع طول
ريم : انا برضه بقول مشوفتكيش في الكليه بس انتي عايشه هنا لوحدك ولا رجعتو
سيسيل : لاء بابا وماما واخويا في القاهرة انا قاعده عند خالتو هنا في سيدي بشر وانتي
ريم : انا اسكندرانيه وعايشه هنا في محطة الرمل
سيسيل : اها احسن ناس يا قمر اهل اسكندريه اللي انا منهم طبعا
ريم وسيسيل : ههههههههههههههههه
ريم : انتي بقي باباكي دكتور
سيسيل : انا معنديش حد دكتور خالص بابا قاضي واخويا محامي
ريم : وانتي بقي اشمعني الطب
سيسيل : لاني حابه الطب وانتي عندك حد دكتور
ريم : اه اخويا دكتور جراح قلب بس عايش في انجلترا
سيسيل : يرجع بالسلامة
ريم : ان شاء الله
سيسيل بخضه : في استدعا يلا
ركضت سيسيل وريم الي الاسعاف وعادو الي عملهم من جديد حتي انتهاء يوم العمل وعادت سيسيل الي المنزل في قمة الارهاق والتعب دخلت سيسيل الي الشقه والقت بجسدها المرهق ع الاريكة وجاءت لها خالتها
حنان : سولا حبيبتي
سولا بنوم : ها يا خالتو
حنان : ايه يا حبيبتي قومي يلا غيري وتعالي كولي
سيسيل: لاء انا هقوم اخد دش لحسن حاسه ريحتي بقت كلها ادويه
حنان : طيب يا حبيبتي عقبال ما احضرلك الغدا
سيسيل : لا يا خالتو انا اكلت في المستشفي حاجات خفيفه كده بجد مش قادرة هو جو لسه ماجاش
حنان : لا يا حبيبتي ايات بس اللي نايمة جوة
سيسيل : نايمة نامت عليها حيطة هقوم اخد دوش واصحيها
حنان : ماشي يا حبيبتي
دخلت سيسيل الي المرحاض ووقفت تحت الدش وكانت قطرات الماء تتساقط عليها لتفيقها من ارهاقها وخرجت الي غرفتها وايقظت ايات
سيسيل : ايات اياااااااااااااااااااات
ايات بخضه : ايه في ايه
سيسيل : انا جيت
ايات : يعني اعمل ايه انا يعني اضرب سلام مثلا طب سمعني احلي سلام علشان سولا جت
سيسيل وهي تضربها : بطلي رخامة بقي قومي احكيلك عملت ايه
جلست ايات ع السرير : ها اشجيني
بدأت سيسيل تقص علي ايات كل ما حدث حتي المرضي والمصابين التي قابلتهم اليوم وحكت لها عن ريم حتي انتهاء اليوم الاول
ايات : خلصتي
سيسيل : اه خلصت
ايات : انام بقي
سيسيل بزعل : ع فكرة يا ايات انتي مبقتيش زي الاول مبقتيش تسمعيني ولا حتي طايقالي كلمة
ايات : والله ابدا يا سولا ربنا وحده يعلم انا بحبك اد ايه بس والله عندي ضغط في الشغل كبير انا اسفه معلش
سيسيل : انا عمري ما ازعل منك ابدا ده انتي اختي حبيبتي
ضمتها ايات الي صدرها :وانتي اختي وصحبتي وكل ما ليا يارب افرح بيكي واشوفك مبسوطة
سيسيل : انا وانتي في يوم واحد يارب
جاء يوسف والتف الجميع حول طاوله العشاء وبدأت سيسيل تقص لهم احداث يومها الشاق هذا وكانوا يستمعون لها بعنايه حتي ايات التي استمعت الي هذا الكلام من قبل كانت فخورة وسعيدة لان سيسيل سعيدة بعملها وكانت تدعي لها ان الله يوفقها في عملها وفي حياتها
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية ستبقى حبيبي)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)