رواية جوازة مش مقصودة الفصل الأول 1 بقلم هيام مبروك
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية جوازة مش مقصودة الفصل الأول 1 بقلم هيام مبروك
البارت الأول
#جوازه_مش _مقصوده
#part_1
_طب وربنا ما هتجوزه انا بقولكوا أهو
(ده كان صوت بطلتنا اللي واقفه فوق السفره ورافعه إديها للمروحه)
سهير مامتها وهي واقفالها تحت وماسكه الشبشب
سهير: انزلي يابنت الجزمه يا بايره
ريما: انا بايره؟! ده أنا حلوه ومدملكه وألف مين يهواني
سهير: امال مش موافقه بالعريس ليه يا أنجلينا يا جولي
ريما بفخر: بقا انتي عايزة الدكتورة ريما تتجوز عوض صبي الفرن
سهير: ليه يا عين امك وانتي كنتي بنت وزير وأنا معرفش ده انتي واخداها من علوم صحيه يا فاشله محصلتيش حتى دكتوره وابوكي زارع بالربع عند الناس و عوض عيبه ايه عيل كسيب بيشتغل الفجر في فرن العيش وأخر النهار شغال ع التوكتوك
ريما: اسمعي يا مرات أبويا ااااه ما انتي مش معقول تكوني أمي بس انا هجيبهالك من أبو أخر أنا مش هتجوز دلوقتي
سهير: امال هتتجوزي امتى يا غندورة ياللي كسرتي ال22سنه
ريما: وهي بتصوت مش هتجووووووووووووووز
سهير بإرهاق وهي بتقعد ع الكرسي وماسكه قلبها: اه يابنتي حرام عليكي ريحي قلبي بقا وحرام عليكي أبوكي اللي متبهدل في أراضي الناس ده ولسه أخواتك البنات عايزين نتلفت ليهم
ريما وهي بتنزل من ع السفره وتقعد عند رجليها: يا ماما يا حبيبتي افهميني أنا مش عايزة اتجوز بالطريقه دي ولو ع المصاريف أنا خلاص هشتغل في المستشفى اللي جنبنا وهساعد بابا
سهير وهي بتسحبها من شعرها على غفله: يعني برضو يابنت الجزمه مش هتوافقي على عوض
ربما: أه شعري أنا عارفه انك نتغدري بس هعمل ايه ما هي طيبة قلبي دي اللي مشندله حالي
-إيه منك ليها صوتكوا جايب أخر الشارع ليه(ده كان صوت إبراهيم والد ريما)
سهير: تعالى احضرنا يا إبراهيم ياخويا بنتك مش موافقه ب عوض ابن نعمه
(ريما استغلت انشغال مامتها مع أبوها في الكلام واتسحبت ودخلت أوضتها)
إبراهيم: سيبيها على راحتها يا أم ريما متغصبيش عليها
سهير بغضب: والله ما حد خاربها غير دلعك المايص ده
إبراهيم: المهم بس انا جيت عشان اخد الفاس ورايح الأرض تاني وانتي جهزي غدا عشان عندنا عمال هتشتغل في الأرض
سهير: حاضر يخويا من عنيا
________________________
_عبدالسلام قوم يا حبيبي
عبدالسلام بنعاس: نعم يا ماما
إيمان: قوم يا حبيبي باباك بيقولك روح لعمك إبراهيم الأرض عشان جاي عمال يحصدوا الرز عشان هو عنده مشوار
عبدالسلام: يا ماما حرام عليكي انا مش قادر أقوم أنا جاي من الموقع متأخر
إيمان: معلش يا حبيبي ما هو باباك مش موجود ومصطفى أخوك في الكليه ولازم حد فيكوا يكون موجود مع عمك إبراهيم عشان الحصاد
عبدالسلام: حاضر يا ماما قايم أهو
__________________________
هاجر: يوووووه يا ماما خلي ريما تسكت بقا مش عارفين نذاكر
هاله: يا مااامااااا ريما بتشد في شعري
(هاجر وهاله أخوات ريما التوأم وهما حاليا في 3ثانوي عام)
دخلت عليهم سهير وهي ماسكه المغرفه
سهير: يابنتي هو انا مربيه قرده مالك ومال اخواتك ما تسيبيهم يذاكروا
ريما وهي ماسكه خياره بتاكل فيها: الله هو أنا جيت جنبهم
سهير: اطلعيلي يابت هنا تعالي يالله عشان تروحي تودي أكل العمال لأبوكي في الأرض
ريما: وهتديني 20جنيه أجيب إندومي و15اجيب تويست
سهير: إنتي مش لسه طافحه يابت وبعدين المخروب الاندومي ده بيجيب سرطان وايه التوست ده يختي
هاله: اسمه تويست يا ماما ده مشروب طاقه
سهير وهي بتخبط إديها على صدرها نهارك أسود إنتي بتشربي خمره يابت
هاجر بضحك: لا ياماما دي مش خمره
سهير: تعالي يا مقصوفة الرقبه إتأخرتي على أبوكي
سهير إمسكي الصينيه كويس يا ريما أياكي الصينيه تقع من على راسك
ريما: عيب عليكي يا ست الكل
بعد وقت:
ريما وهي شايله الصينيه على راسها وماشيه مش متوازنه: يا حاج إبراهيم يابويا إلحقني
إبراهيم: إلحقها يا عبدالسلام يابني والنبي لاحسن توقع الأكل ع الأرض وهنأكل العمال إيه
عبدالسلام وهو بياخد الصينيه من على راس ريما قبل ما تتكفي على وشها: إيه يا أنسه مش عارفه تشيلي صينية الأكل
ريما: وانت مالك انت يا عبسلام يا بتاع الكلام
عبدالسلام بصدمه: عب ايه يا جاهله اسمي المهندس عبدالسلام
ريما: بس يا عبسلام أقعد في حنب بس كده
عبدالسلام: إنتي رايحه فين يابت
ريما: رايحه اساعد أبويا والعمال
عبدالسلام: تساعدي مين يا مجنونه انتي الارض كلها رجاله غوري على بيتكوا يابت
ريما: اسمع يلا يا3متر انت مش عشان انت طول برج خليفه وصوتك عالي ف أنا هكش وأخاف منك
في البيت:
ريما: وبس يا ماما عشان أنا أنسه مؤدبه وما ينفعش أفضل وسط الرجاله وصلت الأكل للحاج صاحب البيت وجيت على طول.
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية جوازة مش مقصودة)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)