روايات

رواية الياسمينا الفصل الثاني 2 حصريات The Last Line

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية الياسمينا الفصل الثاني 2 حصريات The Last Line

 

البارت الثاني

 

اتفقت معاه اني هجوزك لبنته نهى عشان فلوس الشركه ماتطلعش بره
حسام توقف عن الاكل واخذ يسعل في شده إ إ إ إيه اللي حضرتك بتقوله ده يابا انا مش عايز اتجوز نهى
الاب ليه فيها إيه يتعيب
حسام يابابا نهى زي الفل وكمان زي اختي بالظبط بس انا مش عايز اتجوزها
الاب ببرود وهو يلوك الطعام في فمه طالما هي زي الفل ماتتجوزهاش ليه اااااه ولا عشان اسمها نهى مش ياسمين
نظر حسام للأب نظرة مطولة وقال يابابا ياسمين بنت محترمة وبحبها ولا يمكن اتجو
قاطعه الأب بنظرة قاسيه وقال له في حده مفيش جواز الا من نهى
حسام يابابا
الاب الخطوبه عالضيق في بيتهم كمان اسبوع والفرح كمان شهر في شقتك
حسام شقتي
الاب اه انا مجهز كل حاجه انت هتنزل تختار بدلتك وهي هتنزل مع مامتك تختار العفش وفستانها وغير كده كله جاهز ركز انت في شغلك بس
حسام وانا ماليش رأيي
الاب انا عارف مصلحتك اكتر منك
حسام يابابا
الاب الموضوع اتقفل ومش عايز اسمع فيه كلمه تانيه
نظر حسام لامه يستنجد بها ولكن لا حياة لمن تنادي فهي ايضا لا تستطيع مناقشة الاب في أي شئ فكانت دائما تلتزم الصمت
استيقظت ياسمين من ذكرياتها على صوت سائق التاكسي وهو يقول بصوت عالي ياانسه ياانسه
ياسمين هه نعم
السائق وصلنا
نقدته ياسمين الاجره قائله شكرا
وطلعت شقة خالتها ودخلت السلام عليكم يااهل البيت
رشا وهي جالسه على احد كراسي الانتريه تشاهد التليفزيون اهلا اهلا بالموظفين
ياسمين اقعدي قري فيها لحد ما الشغلانه تروح مني
رشا وهبت من الكرسي في سعاده يعني اتقبلتي
ياسمين عديت نص المشوار واحتمال يبقى عندي مقابله تانيه قريب مع صاحب الشركة يعني اللي عمل المقابله قالي فرصتك كبيره في النجاح وانا مستنيه منهم تليفون يبلغوني بمعاد المقابله التانيه لو حصل قبول
رشا ربنا يوفقك وينجحك
ياسمين يارب يابنتي امال فين باقي البيت
رشا ماما راحت عند طنط سوسن اللي فوق وريم لسه في الجامعه وريهام جت من املدرسه ونزلت راحت درس
ياسمين طيب انا هدخل انام شويه لحد لما الكل يجي وابقى صحيني عالغدا
رشا وهي تجلس لتكمل مشاهدة التيلفيزيون ماشي ياسمسم
ودخلت ياسمين لتغير ملابسها واستلقت لتنام ولكن الذكريات عادت اليها مره اخرى
تذكرت كيف اختفى حسام من حياتها فجأه اختفت اتصلاته ليطمئن عليها كل ساعه ولا يوصلها جامعتها باستمرار تتصل به مرارا لا يرد عليها ثم فجأه يغلق تليفونه للابد
لاحظت بنات خالتها وخالتها قلقها الذي يبدو واضحا على وجهها وهم يعرفون السبب حيث ان الحي بأكمله يعرف عن خطوبة حسام بابنة عمه معادا هي لم تعرف شئ وكأن خاف كل من في الحي ذكر ذلك خوفا على مشاعر ياسمين
دخلت رشا ووالدتها على ياسمين حجرتها وجدوها ممسكه بكتابها للسنه الثانيه في الكليه وهي سرحانه ناظره امامها حتى لم تلحظ دخولهم الحجره
رشا ياسمين ياسمين
ياسمين افاقت على صوتها نعم يارشا
سميه ياسمين احنا ملاحظينك بقالنا فتره مالك يابنتي
ياسمين مفيش حاجه ياخالتو عادي
رشا بصي يايايسمين احنا فاهمين في ايه في ان حسام بقاله فتره مش بيكلمك ولا بيرد عليكي صح
ياسمين بذهول وعرفتي منبن هو ايه اللي حصل
انتظرته امام باب عمارته التي يقطن بها
رأته قادم ولما رأها وقف مكانه ناظرا اليها في خزي ثم نظر ارضا وهو صامت
ذهبت اليه قائله بصوت وهن صحيح اللي سمعته ده
صحيح هتخطب غيري
ظل حسام على صمته ولم يرد بل رفع عينه لينظر اليها ورأى كمية الدموع المتحجره في عينيها
قالت بصوت اقرب للبكاء ازاي تعمل كده هنت عليك نسيتني بالسهوله دي طيب ليه من الاول علقتني بيك ليه خلتني احلم بحاجات طلعت مش من حقي ليه كنت بتشجعني مش معقول كنت بتضحك عليا
هو بصوت ينم عن الاسف مش بايدي سامحيني
ياسمين اسامحك برضو مش بايدي اسامحك
وتركته وذهبت لبيت خالتها ودخلت حجرتها سريعا وتركت العنان لدموعها المحپوسه وكأنها كانت ترفض الهطول امام حسام لثبت انها قويه ولكنها بالعكس ضعيفه جدا تفقد كل عزيز في حياتها
توقع الجميع لها الانكسار والرسوب في الامتحانات ولكنها عى العكس فاجأت الجميع وايضا نفسها بالنجاح الباهر هذه السنه بالتحديد وكأنها حصرت تفكيرها كله في المذاكره فقط وعندما انتهت الدراسه قدمت في كورس للغة الإنجليزيه والفرنسيه ونجحت فيهم وتناست امر حسام نهائي وقررت الا تضيع لحظة في حياتها بدون عمل أي شئ تفيدها
مر يومان بعد المقابله
كانت ياسمين تحضر طعام الغذاء مع خالتها في المطبخ فكان لياسمين حب جارف تجاه المطبخ ومساعدة خالتها ولكن خالتها كانت تحب ان تريحها وتقوم بخدمتهم جميعا
وأثناء تحضيرها للطعام جاءت ريهام لياسمين وبيدها موبايل ياسمين وكان يرن
ريهام خدي ياياسمين تليفونك بيرن
مسحت ياسمين يدها في فوطة المطبخ شكرا ياريهام
مسكت التليفون ورأت رقما غريبا وردت السلام عليكم
المتصل وعليكم السلام هنا شركة النورس بنبلغك بمعاد مقابلتك التانيه مع أستاذ محمد يوم الحد الساعه اتنين بعد الضهر في مقر الشركة
ياسمين ان شاء الله هاجي في الميعاد
المتصل ان شاء الله يافندم
ياسمين شكرا مع السلامه
المتصل مع السلامه
ياسمين اغلقت الخط وظلت تقفز من الفرحه وهي تقول لخالتها بفرحه شديده قبلوني ياخالتوا وهروح المقابله الجايه
خالتها تقبلها بسعاده الف الف مبروك ياحبيبتي عقبال الموافقه النهائية يارب
خرجت ياسمين من المطبخ تقول هروح افرح رشا
خالتها في سرها ربنا يفرحك ياياسمين ويريح بالك دايما
يوم الاحد ذهبت ياسمين
سألت على مكتب الأستاذ محمد صاحب الشركة وعرفت انه في الدور الرابع اخر دور في المبنى
وقفت امام المصعد وانتظرته ليفتح وابتسمت عندما تذكرت الشاب الذي اصطدمت به يوم المقابله الاولى
وفتح الاسانسير وضغطت زر الدور الرابع وكانت لا تشعر بنفس القلق الذي شعرت به المره السابقه كانت اكثر ثقة بنفسها ومتفائلة أيضا
فتح الاسانسير ومرت بردهة قصيره ثم دخلت مكان واسع به مكتبين فقط و فتايات يجلسن على كنبه كبيره وفهمت على الفور انهم منتظرين دورهن مثلها للمقابله فهي رأت واحده منهم المره السابقه ذهبت الى احد الجالسين على المكتب انها عندها موعد للمقابله قال لها الرجل اتفضلي استريحي الاستاذ محمد هيقابلك استريحي استني دورك
ياسمين مبتسمه شكرا
جلست ياسمين تقول في سرها بعد كده هبقى اجي بدري عشان ماستناش دوري بعد كده ايه يابت ان شاء الله مايكونش في بعد كده وتكون دي المره الاخيره وتشتغلي هنا
وجاء دورها ونده الرجل على اسمها استاذة ياسمين اتفضلي دورك
انقبض قلبها وتمتمت بآية الكرسي وقامت وطرقت الباب ودخلت
الحلقة 3
كان محمد ينظر في الورق امامه وسمعها تدخل وتقول السلام عليكم
رفع عينيه من على الورق وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نظرت له لحظات تسأل نفسها في سرها
هو ده
صاحب الشركة ده صغير في السن انا كنت فاكراه راجل كبير بس غريبة انا شفته فين قبل كده ده
ثم تذكرت
انه الشخص الذي اصطدمت به فارتبكت ولا تدري ماذا تقول ولكنه عندما نظر اليها عرفها على الفور ولكنه اظهر غير ذلك
محمد اتفضلي اقعدي
ياسمين جلست وحمدت الله في سرها فالجلوس سيخفى قلقها واحراجها منه
ياسمين اسمي ياسمين اتخرجت السنه اللي فاتت بس وكل اوراقي في الملف ده
ومدت يدها بالسي في الخاص بها
قال لها في برود معايا نسخه منه من المقابلة الأولى
أرجعت يدها التي ترتعش بالملف مره اخرى خائڤة ان يكون لاحظ ارتعاشها
قال لها انتي معندكيش خبره خالص بس اللي عاجبني في السي في بتاعك كمية الكورسات اللي خدتيها انتي ماكنتيش بتضييعي وقت في الإجازة
ياسمين انا بحب اللغات والكمبيوتر بطبيعتي وكمان يساعدوني في شغلي
محمد طيب دي حاجه كويسه انك تشتغلي وتكوني حابه شغلك
ياسمين اه طبعا الحمد لله
محمد المطلوب سكرتيره في المكتب وبره المكتب الفترة اللي جايه إن شاء الله هنعمل صفقات كبيره وكتيره وعايز سكرتيره شاطره ناصحه مصحصحه تكتب كل حاجه ورايا منظمه في ملفاتها واحتمال سفر فجأه في أي مكان شغلها رقم واحد في حياتها هتقدري تعملي معايا كل ده
ياسمين ان شاء الله يافندم اكون عند حسن ظنك
محمد مرتبك هيبقى 2500 بداية ها كويس
ياسمين ده كتير بصراحة فاق توقعاتي بكتير
محمد ابتسم لعفويتها ففي مثل هذا الموقف يظهر المتقدم على الوظيفه إستياءة من المرتب أيا كان
محمد طيب كده تمام ان شاء الله لو في نصيب تبقى معانا هيكلموكي النهاردة بليل ويبلغوكي
قطع كلامه طرقات على الباب ودخل مصطفى
مصطفى سلامو عليكو
محمد وعليكم السلام يامصطفى اقعد ثواني
محمد موجه كلامه لياسمين أستاذة ياسمين كده المقابلة انتهت وان شاء الله خير
ياسمين نهضت وشكرت محمد وخرجت من مكتبه
محمد مش فاكر البنت دي
مصطفى بنت مين
محمد ياخي صحصح شويه البنت اللي كانت هنا
مصطفى ممممممممم لا معرفهاش مين دي
محمد دي البنت اللي خبطتها لما خرجت من الاسانسير
مصطفى ااااه حظها هباب اوي
محمد لا مانا ماحسستهاش اني افتكرتها مع انها افتكرتني اول ماشافتني وارتبكت طبعا لما عرفت اني صاحب الشركة ورئيسها المباشر
مصطفى وليه مافكرتهاش
محمد مش عايز اشيل الفرق بيني وبينها ونقلبها هزار
مصطفى ياسلام ياعم الشديد خف شويه عالبنت و استنى استنى انت بتقول رئيسها المباشر انت عينتها خلاص
محمد تقريبا السي في بتاعها ممتاز وكمان شكلها واعيه ومؤدبه ومش مخطوبه ولا متجوزة ومفيش حاجه هتعطلها عن الشغل انت عارف المرحله الجايه مرحلة خطړ في الشغل
مصطفى وانت عرفت منين انه امش متجوزة ولا مخطوبه
محمد مفيش دبل في ايديها الاتنين
مصطفى اوبااااااااااا انت بصيت في ايدها على فكره كده انت دخلت في الغريق وشكل الموضوع مش هيخلص على تعينها بس
محمد قصدك ايه يعني
مصطفى يعني ممكن تتعين في حته تانيه
محمد انا مش فايق لهزارك السخيف يلا روح مكتبك وسيبني اكمل مقابلات اللي باقيه
مصطفى يعني مفيش امل تغير رأيك ده في 3 صواريخ قاعدين مستنيين المقابله اقبل واحده منهم عشان خاطري
محمد امشي يامصطفى على مكتبك بدل ماروح اقول لدعاء
مصطفى وليه يابني الاذى ده همشي همشي سلام
وصلت ياسمين البيت واستقبلتها رشا قائلة ها ياسمسم عملتي ايه
ياسمين الحمد لله قابلت صاحب الشركة وقالي هنكلمك بليل لو اتقبلتي
رشا طيب يعني مش هتستني كتير بس لو ماتصلوش بيكي معني كده انهك اترفضتي
ياسمين اه انا هدخل انام شويه احسن عندي صداع فظيع
رشا طيب مش هتتغدي
ياسمين لا انا عايزة انام
دخلت ياسمين تنام وكانت تفكر في محمد كانت متأكده انه هو الشخص الذي اصطدم بها امام المصعد كانت مندهشه موفقه وقتها وكيف كان شرس معها في البداية ثم لان وجهه في لحظة واعتذر لها وكان قاسې معها في أول المقابلة ثم أصبح لطيفا في آخرها ثم أفاقت من شرودها قاشلة بصوت خاڤت وأنا هحلل شخصيته ليه وأنا مالي المهم إني ارتاح في الشغل معاه وصمتت قليلا وقالت بس يقبلوني الأول وراحت في سبات عميييييييق
استيقظت في تمام السادسه مساءا أول مافتحت عينها هبت من مكانها ونظرت في تليفونها لم تجد مكالمات ثم نظرت في الساعه وجدتها السادسه فقالت خير خير لسه اليوم ماخلصش
قامت وتوضأت وصلت المغرب وذهبت لخالتها وجدتهم جالسين في حجرة المعيشه جلسه معهم قليلا ثم قامت دخلت غرفتها تنظر الى التليفون تارة وتنظر من شباك غرفتها تارة آخرى وجاءت عينها على شباك غرفة حسام ثم ابتسمت إبتسامة سخريه فهى لم تنظر الى هذه النافذة منذ مدة طويلة ولكن هذة علامة جيده فهذا يدل على نسيانها لحسام كما كانت تتمنى وأفاقها من شرودها صوت هاتفها يرن فانخلع قلبها من مكانه ومسكته ونظرت فيه وجدت رقم غريب ردت
ياسمين السلام عليكم
المتصل وعليكم السلام أستاذة ياسمين عاشور أبو النصر
ياسمين أيوه أنا مين معايا
المتصل هنا شركة النورس إحنا بنبلغك أن حضرتك إتقبلتي في الوظيفة وإن شاء الله معادك في الشركة بكره السابعة 7 الصبح الأستاذ محمد بيوصل 7 ونص فلازم حضرتك تكوني موجوده قبله
ياسمين إن شاء الله هكون موجوده في الميعاد
المتصل شكرا مع السلامه
ياسمين أغلقت الهاتف وأحتضنته في سعادة وتوضأت وصلت ركعتين شكر لله وشكرته على استجابة دعوتها بالقبول ودعته كثيرا بالرحمة لوالدتها ولوالدها والمغفرة لهما
ذهبت وبشرت خالتها وبناتها بقبولها في الوظيفه
خالتها الحمد لله يابنتي انا عايزاكي تاخدي بالك من نفسك ومن كل حاجه بتحصل حواليكي شغلك اهم حاجه طول مانتي جوه الشركة حاولي ماتنجرفيش ورا أي حاجه غير شغلك حاولي تطوري من نفسك ابهري مديرك خليه يثق فيكي وفي ذكائك طول مانتي منتبهه لشغلك طول ماكل اللي في الشركة هيحترموكي ماتعارضيش رئيسك نفذي أوامره لأنه هو أدرى منك بشغله وماتنيسيش انتي ماعندكيش خبره حاولي تتعلمي من رئيسك وتابعي أسلوبه واسفيدي من خبراته
لا تدري لماذا انتابتها تلك القشعريره وانقبض قلبها خوفا من عندما ذكرت خالتها كلمة رئيسك فكانت فرحتها غير كاملة ولا تدري لماذا ولكنها علمت الآن مع إنقباضة قلبها أنه هو السبب فمعامتله تدل على عدم الإستقرار
وقالت لنفسها ماتشغليش نفسك بتقلباته المزاجيه دي هو مديرك وانتي سيكرتيرته شوفي شغلك كويس وماتشغليش بالك وطول مانتي منتبهه لشغلك هو هيعاملك كويس ماتخفيييييييييييش
جاء أخيرا أول يوم لها في العمل استيقظت مع آذان الفجر كعادتها وصلت ولكنها لم تعود لتنام بعد صلاة الفجر كعادتها أيضا جلست تقرأ القرآن إلى أن دخل ضوء الشمس لإعلان بدء يوم جديد أعدت ياسمين لنفسها الفطار وجلست تفطر وتحتسي الشاي بللبن في البلكونه وكانت سعيده لأن القرآن أزال القلق والهم من على قلبها حمدت ربها في سرها شعرت أن الله ييسرلها أمورها دائما نظرت في الساعه وجدتها السادسه والنصف دخلت حجرتها صلت ركعتين الضحى وشكرت ربها كثرا ودعته باتمام راحتها وتوفيقها في عملها الجديد انهت صلاتها وارتدت ثيابها
كانت ثيابها بسيطه ووجها لا يكسوه سوي القليل من المكياج فكانت ساحره رغم بساطتها
دخلت مقر الشركه في تمام السابعه كان الموظفين يبدأون في التوافد وكل العيون ينظرون إليها بتساؤل فليس من العادة وجود عملاء أو غرباء في مثل هذا التوقيت المبكر
ذهبت مباشرة الى الدور الرابع إلى مكتب الأستاذ محمد وجلست وانتظرته هناك فليس لها مكتب حتى هذه اللحظة
جاءت الساعة السابعه والنصف وفي تمامتها دلف محمد من باب المصعد واتجه مباشرة نحو مكتبه وعندما لمحته ياسمين وقفت وابتسمت ورآها محمد قال لها استاذه ياسمين اتفضلي معايا
تفاجأت ياسمين بهذا البرود وهذه القسۏة وحاولت تهدئة نفسها قائلة في سرها عادي عادي ده راجل بيحب شغله وبس يعني عايزاه يهزر معاكي عالصبح تلاقيه مابيحبش يضيع ثانيه من وقته
دخل مكتبه وجلس عليه وأفرغ بعض محتويات حقيبته المكتظة بالأوراق النهاردة في إعلان عن مزاد كويس في الجرنان
ومد يده بالجريدة وشاور لها على إعلان المزاد
استغربت ياسمين من هذه السرعه فهي توقعت

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى