روايات

رواية شاهين وجيسيكا – أنا السيء الفصل السادس 6 بقلم سوما العربي

رواية شاهين وجيسيكا – أنا السيء الفصل السادس 6 بقلم سوما العربي

 

البارت السادس

 

بتلعثم ووجه محمر عيب.. عيب اصلا الى عملته ده احنا لسه ماتحسبناش… انت ازاى… قاطعها هو بحزم ووجوم من غير حساب.. الى حصل ده غلطه ومش هتتكرر تانى.
خرجت من السيارة وهو يتابعها تسير امامه للداخل.. ارتباك عينيها.. تأخرها في الاجابه.. حمرة وجهها أكدت أنها شعرت بشئ.. بالتأكيد كل ماشعر به مر ولو شئ بسيط منه عليها.. ولكن… تلك الصغيره… تلك الصغيره تحاسبه كطفل أخطئ.. لذا تحدث بكل حزم وجمود ان ذلك لن يحدث مجددا.. مجرد رغبة تكلمته فى تلك اللحظة وذهبت.
غادر بسيارته وهو عازم على مقابلة نادين اليوم..فهو لديه دعوه لحفل

وحيد الفايز سيذهب اليها وبعدها ربما يحظى بسهره خاصه
_____
جلست سلمى بتردد توقع على اوراق السلفه لا تريد اغضاب حبيبها.. له يومين يلح عليها بشأن ذلك الأمر.. ولكن المبلغ كبير الى حد ما.. وقعت مرغمه فتنهد بارتياح.
خرج من المكتب فقال ده وقت البريك.. هطلب لنا اكل.
هزت رأسها موافقه وسارت باتجاه مكتبهم غافله تماما عن اعين الموظفين والموظفات يتحدثون عنهم.. تعتقد ان لا احد منتبه الى علاقتهم.
بعد مده جاء الطعام فوضعه امامهم وقال لصديقهم الثالث تعالى اتغدا معانا يا معتز.
معتز لا ياسيدي شكرا.. مابحبش اقطع على حد.
ثم خرج من المكتب نهائيا فقالت هى باستغراب هو قصده ايه.. هو شاكك فى حاجة.
احمد شاكك فى ايه بس.. انتى بيتهيئلك.. الناس هنا عارفين انى متجوز ماحدش هيفكر فى حاجة هو قصده مايقطعش علينا واحنا بناكل.
وكالعادة… الغبى هو من يتعامل على انه ذكى… انه سيضحك على الجميع ولا احد سيكتشف خدعته فى حين الجميع يعرف كل شئ ويشير عليه من خلف ظهره.
زفر بقوه دون ان يتحدث يحثها على سواله ما بك.. وقد حدث فقال هو اتخنقت… بجد مابقتش قادر استحمل العيشه دى.. انا مش حاسس انى متجوز.. مافيش اى لغة حوار مابينا.. بنتكلم بس عشان الولد.. طلبات البيت.. انا عمرى بيضيع.. وهى ولا حاسه ولا بتسعى انها تحسن من نفسها عشان تعجبنى.. حتى بطلت اعلق على كلامها وتصرفاتها عشان مابتتغيرش.. لا
لبس ولا تفكير ولا روح.. بجد تعبت.
المعتاد… كلام جذاب معذب.. ينم عن مدى عڈاب صاحبه.. مقنع الى درجة كبيرة للكثير من الفتيات وخصوصا تلك التى بلا خبره كسلمى رغم كبر عمرها. هو غير مرتاح.. غير سعيد.. هى لا تريحه لا تناسبه.. دائما تصدقه.. دائما تتأثر من حديثه.. تتخيل تلك المرأة زوجته على أنها انسانه غبيه غير مهندمه المظهر مشاعرها جامدة قاسېة.. حالها حال فتيات كثيره يخدعهم الرجال بتلك الكلمات.. لم تسأل نفسها يوم.. وماذا عن زوجته.. هل هى سعيدة هل هى كذلك حقا.. ولكنه احمد حبيبها.. بالتأكيد هو صادق.. زوجته هى الغير صالحه له.. ستظل معه هو يحتاجها.
_____
وقفت حبيبه بسعاده مجهولة المظهر تضع مكياج رقيق يناسب سمرتها الرائعه.. كحل عربى اسود يذيب قلوب ملايين.. روج يناسب ماترديه.. فستان محتشك ولكن مزهل.. تعلم هى تملك منحنيات رائعه.. خرجت سريعا من المنزل ووقفت حائره الى ان قررت هركب تاكسى مش هستخسر فى نفسى واركب ميكروباص يعنى بالفتسان وشعرى.. يالا مش خسارة فيا.
فرحة جدا.. وسعيده كان الغد عيد.
هو أيضا كذلك.. لم يكن اقل منها.. بل يمكن الوصف انه اكثر.. تلك السمراء الفاتنة… ااااه والف اااه منها… شعرها الاسود الكثيف.. عيونها السمراء الجميله.. بشرتها اللامعه.. جسدها اللمتلئ قليلا.. روحها واااه من روحها المرحة.. يعشق عفويتها.
يقف وسط الحضور ينظر فى ساعته ينتظرها.. صوت اخته بجانبه حذبه وهى تقول لسه شويه.. مش هتيجى دلوقتي.
هل يعلم احد بمن يفكر.. هل كان يفكر بصوت قال قصدك مين.
داليا هيكون مين غير نورا خطيبة
معاليك.. بس انت عارف.. هى بتحب تروح اى مناسبة اخر واحدة.. مبدئها ان الضيوف المميزين بييجوا متأخر.. وعشان ټخطف الانوار والانظار وتاخد السوكسيه كامل ليها.
زفر بمهل.. نورا فعلا تفعل ذلك ولكن مالم يكن يعمله ان هناك أحد يعلم ذلك.
ابتسم باتساع وهو يراها تدلف للداخل بفستانها الهادئ.. شعرها المموج منثور حولها.. تبدو مزهله.. تذهب العقل.
بلا استئذان حتى من اخته ذهب لها وداليا تتابعه بتسليه وحاجب مرفوع.
اقترب منها وقال فى ميعادك مظبوط.
حبيبه امال يعنى اجى على ميعاد البوفيه.. هيبقى شكلى وحش.
ضحك بقوه.. ماذا تفعل هى به.
وحيد بإعجاب شديد شكلك حلو اووى النهاردة… الفستان يجنن عليكى.
حبيبه امممم. واضح ان مجال شغلك علمك ان لسانك يبقى حلو.
وحيد ده صحيح… بس مش مع كل الناس.
حبببه يعنى مش بتجامل اى حد.
وحيد لا طبعا مش اى حد بلص انى دلوقتي مش بجاملك اصلا.. انتى فعلا حلوه اوى يا حبيبه.
اسمها جميل.. حبيبه اسم جميل.. رأته اليوم فقط جميل.. منذ قليل كان اسمها عادى.. لكن بعد نطق ذلك الوسيم له اصبح مميز… حلو.. غير عادي.
نظر لها وقال مازحا وهو يرى صمتها ايه سكتى ليه… اوعى تكونى اتفاجئتى انك حلوه.
حبيبه لا مش كده.. بس سرحت شويه.
وحيد بس برافو عليكى… شغلك هايل.. انا بحب جدا البنت الشاطر الطموحة.
حبيبه يعنى لو مش شاطره ومش بشتغل يبقى ماعجبش حد.
وحيد انا ماقولتش كده.. فى بنات كتير كويسين بس مش عارفين يشتغلوا. وفى الى مش عارفين يبدأوا ازاى ولا منين.. بس انا بتكلم عنك بالخصوص.. انك موهوبه لأ وبتطورى من نفسك كمان.
حبيبه شكرا جدا.. حضرتك زوق اوى.
ظلوا يتحدثون براحه وانجذاب.. سعادة تحوم حولهم.. الى ان قطع الحديث صوت صديقه اوووو.. نفرتيتى… لا أصدق.
التف وحيد له وقال جو.. مرحبا يا رجل.
جون رحبا بك انا عزيزي… أتذكر تلك ال… قاطعه منبها انسه حبيبه مندور.. مصممة حمله الدعاية للمنتج الجديد تجيد

التحدث بالإنجليزية.
ليست غبيه… علمت أن هناك شئ يريد مداراته… ينبئ صديقه الا يطول فى الحديث فهى تعرف لغته.
أخرجها من شرودها صوت صديقه اسمحيلى انستى ان أبدى اعجابى بجمالك الغير عادي.. انتى بالتأكيد اميره فرعونية هاربة من أحد المعابد.
وحيد بغيظ جو… ماذا تقول.
جو اقول ما اراه صديقى… هى مجسد هى لأجمل ملكات العالم.. نفرتيتى
.. سمارها غير عادى.
وحيد يكفي جو.
جو باصرار مارأيك عزيزتى.. لما لا تعملين معانا كموديل اعلانات.
وحيد اى هراء تقوله انت.
جو ماذا.. نحن نصنع كريم اساس للنساء لتوحيد لون البشرة مع الوجه وباقي الجسد.. نحتاح لكل درجات البشرة.. لن نجد فتاه ببشره مذهله مثل تلك السمراء الرائعه.
وحيد بغيره جديدة عليه جو… انسى الامر.. حبيبه ليست للعرض.
هل يغار! .. وهى سعيده!.. نعم شعرت بذلك.. ليست صغيرة او ساذجة… هذه غيرة رجل.. يبدو أيضا من نطرات التسلية التى على وجه صديقه انه فقط كان يثبت لنفسه وله شئ ما.. النظرات المتبادله بينهم أكدت ان وحيد فهم الرساله واقر بالأمر.. هو يغار.
رجفة سرت بجسدها.. شعور بالبروده بعد الدفئ.. الوقوع في سابع أرض بعدما كانت تحلق في سابع سماء.. مرتبط… هو مرتبط.. ولكن حديثة المعسول .. اكيد دبلوماسية اعتاد عليها.. نظرات الإعجاب.. يهيئ لكى فقط حبيبه.. من انتى بجوار تلك البيضاء ذات الشعر الأحمر.. تستحقى تلك الڼار التى تشعرين بها.. انتى من تناسيتى من البداية انه مرتبط بأخرى. اذهبى لبيتك ولملمى شتات روحك… انقذيها قبل الڠرق بذلك الرجل ذو اللسان المعسول والدبلوماسية الشديدة وكأنه ينقصه شيء على وسامته.. احترقى بصمت ارجوكى انتى فقط من تماديتى بما لا يحق لكى لا تجذبى انظار احد ارجوكى.
يبحث عنها بعينيه ولم يجدها… تبا لنورا وله ولتلك الخطبه.. تبا لكل شئ.. يشعر بڼار تكوى فؤاده.. بالتأكيد فهمت انها لا شئ له… مهلا وحيد… من المفترض أن يكون مايربطك بها العمل فقط… هل عشقتها يا تعيس الحظ.. ماذا عن نورا وماذا عن قلبه اين ذهبتى حبيبتي الحزينه
فى نفس الحفل يقف شاهين على بغير راحه.. ينقصه شئ لا يعلم ماهو ولكن هناك شئ ناقص.. او ربما غير مرتاح. من من لا يعرف هو فقط غير مرتاح.
نظر لمن وقق بجواره وقال انا قولت حفلة زى دى مش هتفوت
ابو حديده برضو.
تحدث امجد بوجه مشرق على غير العادة مانت عارفنى… اموت فى المليطه.
رفع شاهين حاجبه وقال ابو حديده بيضحك… ده أنا كنت قربت اسميك ابو تكشيرة بدل ابو حديده… مالك.
تنهد بقوه يتذكر تلك الصغيره صباحا تقدر تقول كده انى لاقيت الى بقالى سنين بدور عليه.
شاهين وهو ايه بقا.
امجد الراحه… الحب.. الدفا.. انا عارف.. انا لا عيله ولا أهل ولا صحاب بجد غيرك.
شاهين ولاقيت كل ده فين.
ابتسم بحب تذكر تلك الصغيرة صباحا ومعالم الصدمه مرسومة على وجهها.. فمها المفتوح پصدمه وهو يأمرها ان تغلقه لمصلحتها والا اغلقه هو بطريقة يرحب بها جدا.
شاهين اييييه… انت يا عم السرحان.. ماتحكى اخلص.
امجد بنت.. بنت صغيره قابلتها صدفه.. قابلتها صدفه وصلتها لأهلها واتغديت فى بيتهم… من يومها وهى مش بتروح عن بالى ابدا.. بقيت اتابع كل اخبارها من غير مل احس.. ويوم ماعرفت انها فتحت لجارهم من غير حجاب اټجننت.. عرفت ان دى
ڼار الغيره وعرفت انى حبيتها.
قاطعه شاهين بس بس استنى انت هتغفلنى.. عرفت منين انها فتحت لجارهم بشعرها.
امجد احممم.. ماهو.. احمم ماهو انا مهكر موبيلها.
شاهين يخربيت دماغك.. عملتها ازاى دى.
امجد لا دى اسهل نقطة في الحكايه كلها مش ده المهم.. انا كنت عايز ابقى معاها طول اليوم بأى طريقة وهى طول ماهى متوصله بالنت تبقى قدامى صوت وصورة.
شاهين يابن الجنيه… طب وعندها كام سنه
امجد 19.
شاهين نعم يا اخويا.
امجد زى ما سمعت.
شاهين انت عبيط ولا اتهطلت على كبر.. دى عيله لسه.
امجد عيلة بس هى الى حركت جوايا الى غيرها ماعرفش يحركه.. راحه وحب بحسهم معاها لدرجة بنسى كل الناس وبنسى انا فين وبعمل ايه يبقى طظ في السن طظ في الناس طظ في اى حاجة غير الى انا عايزه طظ في اى حاجة غير راحتي الى لاقيتها أخيرا معاها.
_____
لم يستطع الذهاب الى نادين او اى سيده من نساءه… كلمات صديقه تتردد فى أذنه.. كأنه كان جهاز تنبيه له.. مايشعر به صديقة شعر هو به قبلا ومع منمع تلك الصغيره… لكن انت تكرها بشده.
البيت كله ضوءه خاڤت… يبدو الجميع نائم. سيصعد لغرفته للنوم أفضل من اى شئ.
صوت أخرجه من كل شئ… صوتها يناديه.. انظر اسفل السلم وجدها تقف على أعتاب المطبخ..
تقدمت هى تحاول ان تنحى كرهها ومقتها منه جانبا تذكر نفسها منذ الصباح لو ليك حاجة عن الكلب قوله ياسيدي.
نظر هو الى ثوبها الطويل وحجابها الملفوف باهمال بعض الشئ ولكن بديع عليها. جميلة جدا جيسيكا.
نادت عليه مجددا قائله ممكن اتكلم معاك ثوانى.
رد هو ايه الى مصحيكى وبتعملى ايه فى

المطبخ.
قالت عندى مذاكره كتير اوى وكنت محتاحه ساندويتش وحاجه اشربها.
تقدمت
نحو الدرج قائله عايزه اتكلم معاك ضرورى.
لن يستطيع صدها.. بكل طواعيا هبط الدرج وذهب معها الى المطبخ.
جلس على المقعد امام طاوله المطبخ الموضوع عليها طبق فاكهه كبير وبعض الادوات.. وضعت هى علبة المربى وفتحتها تضع القليل منه على عيش التوست.. وجدته ينظر لها ولما بين يديها فقالت بسجيتها جعان
كلمه بسيطة.. سؤال من كلمه واحده ولكن قلب عليه مواجع كثيره.. لم يساله يوما احد جعان شبعان.. دافئ او يرتجف برودة.. هو شاهين.. الكبير.. لابد وأن يتحمل.. الكل يعتقد انه حمول لدرجة كبيرة.. شاهين لا يجوع لا يتعب لا يمرض لا يختنق.
لم تجد رد فقط عين عليها وعين على ما بيدها. اقتربت منه ومدت ما بيدها لفمه ففتح فمه بطاعة اذهلتها. وجدته يقضم الطعام من يدها بهدوء كطفل يتيم لا يحمل قوت وجبته رغم أنه شاهين الحوفى يعتبر مالك هذا القصر وما فيه بما فيهم علبة المربى وقطعة التوست هذه.
نست كرهها قليلا من حالته هذه وقالت بطبيعة جيسيكا التى تظهر للكل الا عائلة الحوفى شكلك جعان كمله بالهنا والشفا وهعملك حاجة سخنه معايا.
كأنه تذكر للتو انه جوعان.. التهم باقى السندويتش بنهم وبقى ينظر لها.. صوت صديقه يتردد فى أذنه.. لا يهم اى شئ.. ولا يهم فارق العمر.. المهم راحته واين وجدها.. الدفئ والالفى.. وقف من مكانه وتقدم منها وهى تصنع القهوه لها وله.
هى تنتمى له وهو ينتمى لها.. هذا ماشعر به..
بالفعل ابعدته وقالت بحزن عايز تثبتلى ايه…
أنى شمال.. مش كده.
جيسيكا . ابعد بقولك.
ابعدها قائلا بمحاولة ربما يرتاح مثل صديقه جيسي.. ماتحاولى تنسى الى فات.. يمكن حياتى انا وانتى تتغير.
جيسيكا انسى.. انسى 18سنه..انسى انى كنت بطرد من على باب قصركوا بأوامر منك.
شاهين بغموض ما يمكن دلوقتي بس عرفت ان ده كان اكبر عقاپ ليا.. راحتي كانت بتيجى على باب بيتى وانا الى بطردها بايدى.. مافيش عقاپ أكبر من كده.
جيسيكا قصدك ايه مش فاهمة حاجة.. ماتخليك دوغرى كده.
زفر بتعب وقال كنتى عايزه نقوليلى ايه
تذكرت ما تريد فقالت بوداعه على قدر ما تسطيع عايزه ماما تيجى تعيش معايا هنا.. انتو مش راضيين تسيبونى امشى وهى تعبانه ومالهاش غيرى.. ده غير أنها تعبانه اوى.
حسنا.. تلك الصغيره تحاول ان تبدو ناعمه للحصول على ما تريد.
ابتسم عليها وهى تنظر له پغضب وقالت ااااه فهمت.. طبعا ربط الأحداث ببعض.. اوعى تكون فاكرنى سبتك تبوسنى عشان اطلب منك… قاطعها من جديد وقال فاهم… هبعت بكرا حد يجيب مامتك.. وبالنسبة للى حصل فاهو مش مقابل خالص.. بالعكس ده اكيد عقاپ ليا.
تركها وغادر سعيد . حزين لرفضها اى فرصه للنسيان.. وهى تنطر لاثره لا تحب ابدا الحديث بغموض وهو لاينفك يتحدث به.
_____
ببيت هاجر وحبيبه ونيروز فى كل شقه يتصاعد رنين الهاتف. واحدة تنظر له باستغراب واخرى بدموع واخرى بشغف وفرحه.
تناولت هاجر الهاتف وهى تراه يعاود الاتصال فجابت قائله الو.
جاءها الرد السلام عليكم.
هاجر باستغراب جواد!!
جواد مبستما من سماعه لاسمه منها كيف عرفتى
هاجر مش محتاجه فكاكه… من عوجة لسانك ياخفيف.
ضحك هو غلبتينى يا مصريه.
هاجر من ساعة ما شوفت خلقه امى وانت عمال يا مصريه يا مصريه.. إلا تكون شتيمة مثلا.
جواد بشغف من روحها التى تخطفه بتصدقى.. مابتقبل المصريين بالمره.
هاجر والله يا اخ جواد من القلب للقلب ولا احنا بنحب الخليجه وبنقول عليهم دمهم واقف.
انتفض من مجلسه بعدما كان هائم ايش.. دمنا واچف.. مين قال كدا.
هاجر بشماته دى آراء آراء… وبعدين تعالى هنا.. انت جبت رقمي منين.. مش كفاية طول اليوم قاعد وغذا وكلت صدر الفرخه وانا مش بحب الورك.
ابتسم مجددا… هل كل المصريين هكذا ام لأنها تروق له فقط يراها هكذا.
قال بكرا بيكون عندك صدور مزرعة دجاج كامله.
هاجر اوباا.. الثرى العربى بقا.
قهقه عاليا وقال بريد اقابلك الغد.. مابى اعذار.. دقيقة.. رقم جوالك عرفته من امك.. تصبحين على خير.
أغلق الهاتف وهو يتمدد على فراشه الملكي بحب وراحه.. وشغف رجل وجد اخيرا من تستحق ان يعشقها.
______________
على النقيض بشقة حبيبه.
رنين الهاتف بأسم وحيد لا يتوقف وهى فقط تزرف الدموع پقهر وحزن.. ستقتل اى شئ بدأ في الظهور بداخلها قبل ان ينمو وتتعذب هى وهو لايشعر منغمس بحياته الممتلئه بالعمل واخواته وووخطيبته.
_________________
فى شقه نيروز
دلفت لغرفتها سريعا قبل أن تراها والدتها.. تفعل شيئا خطئ.. تشعر بذلك وهى تخفى على والدتها ما حدث معها اليوم.. اعتراف امجد لها.. تقضيتها اليوم برفقته.. عدم صدها
له بعد اعترافه فى إشارة لقبولها بما قاله وربما لديها بدايه شعور له.
إجابة هى الو.
امجد وحشتيني.
احمرت خجلا وسعادة وقالت وانت كمان.
امجد كمراهق بجد
نيروز بجد.
تنفس بسخونه وصلتها وقال هشوفك بكرا
نيروز امجد.. حاسه اني بعمل حاجة غلط انا لسه ماقولتش لماما.
امجد بحب حبيبتي مش وحشة ومش بتعمل حاجة غلط لو عايزة تحكى قوليلها ولو عايزه انى اكلمها اكلمها.
نيروز ببعض الاطمئنان

بجد ممكن تعمل كده
امجد بجد يا حبيبتى.
نيروز لا خلاص خليها بعدين اخاڤ تمنعنى اشوفك عشان يعنى.. انت عارف انى لسه صغيره وكده.
امجد بالم وحب فى نفس الوقت عارف يا حبيبتي.. اعملى الى يريحك المهم تفضلى معايا.
تنهدت بحب وراحة تشكر الصدفه التى جمعتهم وهو كذلك.. ظلوا حتى الفجر يتحدثون الى ان غفوا والخط مفتوح.
الفصل الحادي عشر
فى الصباح خرجت حبيبه من غرفتها بانأقه منقطعة النظير.
لن تهمل في مظهرها لن يتغير من هندامها شئ.. حبيبه ستظل حبيبه.. فالكون لن يتوقف بحزن حبيبه.. سيبدور والجميع يدور معه.. هه حتى ذلك الوسيم لن يتغير معه شئ.. ماذا فعل هو.. هل لأنه جذاب.. شيك.. دبلوماسى.. ملابسه تصرخ فخامه. عطر ذكورى قاټل يكمل هالة الفخامه بل وتأتي طريقة سيره ووقوفه كى تزيد الامر سوءا… كل هذا ولم يكتفى بعد.. حديثه
ساحر.. كلامه الممزوج بنبرة الثقه والغرور يجعل الامر اسوء واسوء.. كل هذا لم يخصها به وحدها.. هو بالأحرى لم يفعل شئ مميز لتعطي لنفسها هذه الفرصة كى تعتقد انه يكن لها شئ… لا فعل.. لقد حدثها بالهاتف اكثر من مره.. حديث جميل بعيد كل البعد عن الرسمية.
تنهدت بحزن محدثة نفسها لمى نفسك يا حبيبه.. كان بيكلمك عشان يقول رأيه في شغلك.. مالوش ذنب بقا انك معجيه بيه… ده راجل خاطب ومش اى واحدة.. واحدة زيه ومن طوبو مش واحده من السيدة زينب.. لو كنتى شايفه نفسك حلوه فهى كمان حلوه..والرجاله بتحب الست البيضا.. الحقى نفسك قبل ما كنتى تغرقى فيه اكتر من كده.. هو كان بيعاملك بزوق مش اكتر انتى بقا الى عقلك سرح.. قومى روحى شوفى شغلك هو الى هيوقفك على رجلك وينسيكى.
اغمضت عينيها بحزن لدقيقه كامله ثم فتحتهم مجددا ولكن النظرة مختلفة تماما… نظرة قوة.. فتاه عامله مجتهده.. ستتغلب على اى شئ.. لن يكسرها حب فى بدايته ولتحمد الله انه مازال فى بدايته. حبيبه ستظل حبيبه.
يجلس شاهين على سفرة الإفطار بجوار الحوفى الكبير.. الى جواره تجلس سمر الغاضبه بشده.. مر يومين وشاهين خاصتها لم يجعل تلك الحقيره تعتذر.
وشاهين… شاهين فى عالم آخر منذ الأمس.. صراعات فى قلبه وعقله هو بالأساس لايستطيع تفسيرها والوصول إلى حل بها. جيسيكا وااااه من جيسيكا وما تفعله… جيسيكا داءه هى ودواءه.. أكبر عقاپ يمكن ان يناله. صدها ورفضها لأى طريق يوصل بينهم يشعره بالحزن منها وربما الكره لها.. علاقه غريبه ومشاعر أغرب.. لن يفهمها أحد.. حتى هو لا يفهمها… اين هى ولما لم تأتي لتناول الإفطار حتى الآن.. ثوانى وتشنجت عضلات فكه.. تلك الجيسيكا تهبط الدرج مع على يضحكون بمرح يتسابقون على درجات السلم… همممم دكتور على مثلها ومن سنها.. طيب القلب الحنون المراعى.. لعنه الله ولعنها أيضا.
صباح الخير.
قالها على فقط.. هى للان غير مندمجه مع تلك الاسره المفككه.
تحدثت جميله بكبرماتعلمتيش من قواعد الاتيكيت انك تقولى صباح الخير.
تناولت جيسيكا عيش فينو ووضعت به شريحه من الجبن الرومى وقالت بابتسامة مش ملاحظة يا ابله سمر انك مركزه معايا زيادة عن اللزوم.
تلك الصغيره.. خبيثه.. اااه منها.. الجميع مثله يكتم ضحكاته وسمر تتحدث بغيظايه ابله دى انتى كمان… وانا هركز معاكى انتى بإمارة ايه.
قضمت قطعه اخرى وقالت ابله عشان انتى اكبر منى بكتير بتاع اممممن. اغمض عينيها تصتنع التفكير واكملت مش عارفة عندك كام سنة بس شكلك بيقول كبيره.. معديه التلاتين او اكتر.. أما بقا تركزى معايا بإمارة ايه اقولك بإمارة ما الكل قاعد وشايفنى نازله وماحدش علق غيرك.
سمر بغيظ لشاهينانت مش قولتلى انها هتتحاسب على الى عملته.. عدا يومين.. عايزه حقى.
نظر شاهين لها ثم للصغيره وقال بهدوء جيسيكا… اعتذرى لسمر.
ردت بانفعال وقالت نعم.. اعتذر!
الحوفى متدخلاايه الى حصل بالظبط.
سمر بدموع تتصنع البراءهشوفت يا جدو..يرضيك الى جرالى.. انا تضربنى بالقلم.
الحوفى پغضب ايه.. حصل امتى الكلام ده
شاهين اول امبارح.
الحوفىازاى تمدى ايدك عليها يابنت ناديه… شكلك اتجنيتى ولا ايه.
نظرت لهم ودموع طفله صغيره تتجمع بعينيها… لا احد لها.. كلهم ضدها.. حتى على ووالدته الطيبه صامتون بسلبيه شديدة وجميله معهم.. محمود وسمر ينظرون لها بتشفى.. شاهين… من يطلب منها النسيان وصفحة جديدة.. ها اين كل هذا.
ردد الحوفى وقال اعتذرى قولت.
ليحدث ما يحدث قالت بعنادلأ مش هعتذر.. هى الى غلطت فى امى الاول.
اندهش شاهين ومعه جده وقالالكلام ده بجد ياسمر.
سمر بنفى قاطعلا طبعا ماحصلش.
الحوفى امال هى مدت ايدها عليكى من الباب للطاق كده.
صمتت سمر لا تجد ما تقول فقال شاهين وهو ينظر لهاانتو الاتنين اعتذروا لبعض.
نظرت له سمر پصدمه فى حين صړخت جيسيكا انا ماغلطتش الى حصل منى كان رد فعل للى هى قالته.
شاهين وانا قولت انك هتعتذرى بردو.. كلامى يتنفذ.
قال الأخيرة باصرار كبير جعلها تعتذر بعدما اعتذرت الأخرى.. فى النهاية تظل فتاه صغيره فى عامها الثامن عشر.. مهما كانت قويه.. مكسوره وحزينه منهم لكن.. هى ضعيفه وسطهم.. وحيده..

لم تقدر على الصمود اكثر.
جلست بحزن وانكسار… رسالته واضحه.. وصلها مايريد قوله.. انا هنا كل شئ وقد خسرتى مساندتى لكى.
تحدث على بعد
مده من صمته وقالشاهين… عايز اكلمك فى موضوع.
نظرت كبر رمق بها تلك الصغيرة ثم على.. يعلم أنه سيطلب شئ وطبعا الحل والربز بيده هو.. احساس يشعره بالزهو والغرور.. هو المتحكم فى كل شئ.
شاهين اتكلم.. كلمه بسيطه قالها بكل ثبات وفخامه.
على بحماس انا بقالى فتره بدور فى الموضوع ده ومتابع باقى الجامعات.. انا عايز ادرس الطب برا.. فى جامعة عالميه في لندن فتحت باب التقديم.. عايز اقدم انا وجيسى.
تسافر… ماذا…. مستحيل.. هم للرفض فوجد جده يتحدث بحماسبراوه عليك يا على.. انتو الاتنين رافعين راسى لفوق اوى.. عارف يا شاهين.. انا
وعدت الحاج ابو النجا بتاع القماش انى هجيبلو واحد من احفادى الدكاتره يكشفوا عليه ويظبطولو الضغط بدل ماهو طالعلى السما بحفيده المهندس.. قمت انا ماسكتش.. قولتلو انا عندى اتنين في طب.. الراجل تنح وقالى اتنين ازاى مش كان على بس بس انا عرفته ان عندى جيسيكا كمان وهاخدها معايا تقيسلوا ضغط وسكر وكله.. واخد بتارى منه.
كل هذا هراء… كل هذا حديث سخيف لا يعنيه.. هو فقط رافض فكرة السفر شكلا وموضوعا.
وهى هى أيضا ترفض.. ماذا عن والدتها… حسين.. مستحيل.
تحدث الحوفى بحماسشوف يا على الازم وانا سداد من جنيه لمليون.
على بجد يا جدى يعنى موافق اننا نسافر.
شاهين بحزمعايز تسافر سافر لوحدك.. جيسيكا هتفضل هنا.
علىوليه بقا.. ماهى نفس الدراسه.
سمر متداخلة پحقدهى مصاريف وخلاص لندن ايه الى هتروحها ال…. قاطعها شاهين بحزملما اكون بتكلم ماحدش يقاطعنى…سامعه.
صمتت مجبرة وجيسيكا تتابع ما يحدث.. يقررون ويرفضون ويقبلون وكأن امرها بيدهم.. مساكين.
شاهينعلى عايز يسافر.. يتفضل.. لكن جيسيكا مش هتروح فى حته.
محمود بتلاعبواشمعنى جيسى بقا
شاهين بعضب اسمها جيسيكا.
محمود باستفزازبس جيسى لايق عليها اكتر.
نظرة الجد الخبيره فهمت ما يرنوا اليه الشباب.. نظر ناحية جيسيكا بتقييم ثم الى شاهين.. معقول… لا لابد من إتمام زواجه من سمر سريعا.
تحدث شاهين پغضب مجددا وقال احسنلك تسكت وماتخلنيش ازعل منك.
من جديد.. شاهين ېهدد.. سيقطع عنه تمويل مشروعه التى يقطرها عليه مالرى بالتنقيط.
صمت محمود پحقد وأكمل شاهين الى قولته هو الى هيحصل.
الحوفى بنظره خبره قال لجيسيكاشايفك ساكته يعنى.. مش طبعك.. ولا شاهين بقا بيقرر عنك اليومين دول.
ابتسم شاهين.. يعلم جده ثعلب.. التقط كل شئ وفهمه.. يفهم نبرة حديثه حينما يتحدث
بتلك الطريقة.
تحدثت بثبات جيسيكا لا انا ماحدش يتكلم بلسانى انا مسؤله عن نفسى.. كده كده مش هينفع اسيب امى هنا لوحدها.
تحدث الحوفى وهو يرمق شاهين بنظره جانبية وحسين.. صح
نظر له شاهين پغضب يعلم مقصده جيدا.
وقف عن مقعده وقال جدى لو سمحت عايزك في المكتب… وانتى ماتتحركيش انا جاى اوصلك.
دلف للمكتب وبعده الحوفى وجيسيكا تنظر لهم پغضب.
____
وقفت هاجر وهو الى جوارها ممتعضه بشده وقالتلا مانت هتلم عليا الناس بجلبيتك دى.
نظر لها وجدها تنظر بجلبابه بتحقير فقال بغيظ وايش هادا.. كانو مستحقره تيابى.. هادا زينا الرسمى.. تمنوا يعادل الف بدله او قميص.
هاجر اللهم طولك يا روح.. انا ياخويا مش حمل الفقعان ده.. قولتلى عايز تتفسح فى مصر الحتت الى مش عارفها غير اهلها وقولت ماشى.. لكن هتلم عليا عبيدوا هقولك مع السلامه.. انا مش حمل مناهده.
رغما عنه يبتسم… تجذبه.. لا بل تخطفه.. ټخطف لبه وعقله. وقلبه بقوه.
ابتسم قائلا طولى بالك شويه يا مصريه.. ولا كل المصريين متلك كدا.
هاجر خليك انت كده كل شويه مصريه مصريه… اسمى هاجر هاجر.. ده انت ولا كأنك بتشتمنى.
جوادبعرف إسمك هاچر.. احلى اسم.
هاجر لا مش نافع.. مش نافع والله اسمع منى.. الحركات دى حركات مصريين مش راكبه عليكوا.
جواد حركات.. حركات ايش.
هاجر النحنحه والتسبيل… مش نافعة ولا راكبه.. لو نافع والله كنت هقولك كمل.
جواد ما راح اقدر اغلبك يا مصريه.. تعى ندخل هادا المول بغير تيابى لحتى تقدرى تمشى معى. لاشوف اخرتها معك.
هاجر اخرتها عنب إن شاء الله.. ده أنا هاكلك كشرى وهنحلى بالقنبله.
جواد اييش.. قنبلة
هاجر انت أول مرة ليك فى مصر ولا ايه
جواد لا.. انا دايما هنا. حتى أملك بيت هنا.
هاجر دايما هنا واول مره تسمع عن القنبله… ده انت فايتك كتير اوى.. وانا هكسب فيك صواب واوريهولك.. امشى امشى.
يسير معها سعيد مبتهج.. يعشق حياته والحظ الذى جعل عمه يتزوج تلك المصريه وينجب
منها كتلة الشغف والجمال هذه.
تجلس نيروز الى جواره فى سيارته وهى يمسك يدها بحب يناظرها بعشق.
قالتامجد.. احنا رايحين فين.
امجدهخطف حبيبتي كام ساعه كده.
نيروزامجد بتكلم بجد.. انا مش عارفة ليه وانا معاك بمشى وراك زى الهبله كده ولا بسأل رايحين فين ولا جايين منين.
امجد طب مادى حاجة حلوه.. ده معناه إنك حاسه معايا بالأمان وانى مسؤل عنك.
نيروز ياعين لامعة فعلا.. انا حاسه كده من اول مره شوفتك لما قولتلى هتوصلنى.. غريب مش كده
امجد بيتهيئالى مش غريب.. الروح بالروح دايما بتحس.. انتى

حاسه انك منى وانا منك.. انتى ضلعى الناقص الى ربنا خلقه منى وجابنا الدنيا ندور على بعض لحد مانتقابل وساعتها نكون لبعض ونتجوز.
نيروز بدهشهنتجوز!!
امجد باستغراب لرد فعلها اه امال هصاحبك شويه مثلا.. انا عايز اتجوزك يا نيروز.
نيروز بس.. بس انت قولت مالكش فى العيال الصغيره.
امجد مبتسماده حقيقي.. بس قبل ما تخطفى قلبى واروح بيتى من غيره… انا نفسي مش عارف ايه اللي حصل ولا ايه الى اتغير.. بس انتى عجبانى واوى.. عايزك ليا.. الى موقفنى انى لسه مش عارف احساسك ايه ناحيتى.
نيروزيعنى مش هتتجوزنى غير لما تتأكد من حبى ليك.
امجد ايوه وده الى موقفنى انى اتجوزك… انا لو عليا عايز اتجوزك من يوم ما شوفتك.. بس انا كده.. طبعى كراجل مش هيخلينى اقبل على نفسى اتجوز واحدة ڠصب عنها حتى لو روحى فيها.. صابر عليكى لحد ما تتاكدى منها وتقوليها.. صعب عليا اسيب نفسى اموت فيكى وانتى تقابلى كل الحب ده بأنه عادى… لو سمحتي اوعى تقولى بحبك غير وانتى حاساها لأن بعدها على طول هتكونى على اسمى.
تنظر له بانفعال واعين لامعه.. امجد شخص.. رائع.. متماكل.. من وجهة نظرها حتى الآن فقط.
بعد قليل وصلوا الى وجهتهم.. فقالت باستغراب جايين هنا ليه.
امجدده مطعم جديد ليا.. افتتاحوا النهاردة ولازم انا الى اقص الشريط.. وحبيت ان حبيبتى تبقى معايا ممكن.
نيروزممكن.
امجدنيروز فى ايه.. بتشيلى ايدى من عليكى كده ليه.
نيروزامجد.. مش هسمح ابدا انك تقرب منى بالطريقة دى.. ولو بتحبنى هتحافظ عليا حتى من نفسك لحد ما ابقى ليك.
امجداهدى ياحبيبتى في ايه.. انا بس كنت حابب اضمك ليا وكل الناس تعرف إنك ليا وأنى مرتبط بيكى.. وعشان كده جبتك تفتتحى معايا المكان عمري ما عملت كده مع حد ولا خليت حد يجى معايا حاجة زى كده…
ابتسم لها بحب… فعلا هى تكمله وهو يكملها.
امسك يدها قائلا طيب يالا عشان الكل فى انتطارنا.
نيروز بترددامجد… هو انت بتشتغل ايه.
امجدانتى مش عارفة انا بشتغل ايه بجد.
نيروزلأ.
أبتسم بخفه على هذه الصغيره وقالهبقى اقولك بعدين الناس جوا مستنيه.
مشت معه وهى تردد بحنقلا عايزه اعرف.
امجدانا بتاع كله.. يالا اتاخرنا.. هقولك والله.
تقدم للداخل بثبات.. ثياب فاخره.. جسد ضخم مشدود.. عطر مميز.. خطوات واثقه.. يخطف الانظار وبجواره طفله تكاد ترى.. يمسك يدها بين كفه الضخم بحب واضح عليه التملك.. يعلن انه مرتبط بها.. ولكنها صغيره عليه بعض الشئ رغم كونها جميله جدا.
___
ذهب لشركة الدهشان.. لن يصبر ولن يصمت.. سيفجر رأسها.. لا يعرف بأى حق ولكن سيفجره ويرتاح ربما تذهب لعڼتها عنه.
لا تجيب على الهاتف..حتى حسابها على فيس بوك لا جديد عليه رغم أنها دائما متفاعله عليه.
ذهب لغرفة المدير مباشرة… هل الصحيح ان يذهب لمكتبها. او يذهب للمدير. حسنا المدير كى يستدعيها عنده.. بالمكتب يوجد زملائها.
رحب به المدير بشدة.. هنئه على نجاح منتجه الجديد.. فطلب هو مقابلة حبيبه.
المدير فى حاجة جدت ولا ايه
بماذا يجيب.. لا يريدها بعمل اطلاقا.. لكن لابد فقالاه… اطلبها بعد إذنك.
تقدمت بثبات ظاهرة وقالتاى خدمه يا فندم… قالولى حضرتك عاوزنى.
المدير اتفضلى يا حبيبه… وحيد بيه عايزك في شغل.
حبيبههو مش الشغل اتسلم ونجح.. ايه اللي حصل.
المدير بحيرهمش عارف.. شغل ايه صحيح يا وحيد بيه.
ماذا سيقول لا يوجد عمل هو جاء من اجلها الن يتركهم ذلك الرجل ليتحدثو بانفراض.
زفر بضيق.. يريد الحديث معها.. يفتش داخلها.. يبحث عن إجابة للأسئلة هو نفسه لا يعرفها.
تنظر له تنتظر رده.. خيبة أمل وۏجع رهيب يجتاح قلبها.. كل ما يربطه بها عمل.. لا يراها من الأساس.. هاهو أتى فى الصباح يتعامل بنفس الرسمية.
زفر بهدوء وقال
اااه.. فى منتج جديد عايز انسه حبيبه تشتغل عليه.
المدير بفرحةواضح ان فى كميا فى الشغل بينكوا… بالتوفيق.
وحيد وهو ينظر لحزن عينيها.. امرأته حزينة.. نعم يراها امرأته رغم ارتباطه من غيرها.
قال بثبات تمام ممكن اتواصل معاكى عشان نتفق على التفاصيل.
لملمت شتات نفسها
وبقوه فتاه قويه عامله تحدثت بمنتهى المهنيه تحت أمر حضرتك يا فندم.
لا حسنا لن يصبر ةسيكسر رأسها.
واحد حلابسه تانى للأستاذ.. ولا نقول رابع.
كان هذا صوت هاجر الساخر لرجل الحمص الساخن على كورنيش النيل.
نظر لها بعضب وقالكيف تتحدثين ويا ريال غريب.. جنيتى انتى
هاجر فى ايه.. ده من دور ابويا.. امال هطلب بالإشارة.
وضع بعض النقود وترك ما بيده وقبض على يدها وسار بها پغضب فقالت استنى لسه ماخلصتش.. فاضل ربع الكوبايه دافعين فيها فلوس.
توقف بحنق وقال اقسم بربي يا مصريه لو حدثتى اى رجال تانى لا تشوفين خير ابدا.
هاجر ايه ده فى ايه.
جواد بغار… بغار يا مصريه.. الډم بيغلى بعروقى وبغار عليكى.. ممنوع تتعاملى مع رجال غيرى.
هاجر نعم.. وده ليه ووو
جواد پغضب معتوهه.. انا قلت معتوهه.. الحديث واضح.. بغار… يعنى بعشقك يا مصريه.
صډمه… سكوت.. ولا حديث يعبر عن ما تشعر.
دلف الجد للداخل وخلفه شاهين فباغته بالسؤال وقال ايه حكايتك يا ابن الحوفى.
شاهين بدون

مقدمات عايزها يا حوفى.. اعتبرها حقى وتعويض ليا عن شقايا معاك.
الحوفى انسى يا شاهين.. انت هتتجوز سمر.
شاهين لا مش هنسى.. من وانا صغير والى انا نفسى فيه مش باخده.. انا بشتغل معاك من وانا عندى 12 سنه بعد ابويا ما ماټ وعمامى واحد سافر والتانى جرى ورا ناديه والتالت ايدك منه والارض.. اظت حقى اخد الى اشاور عليه.
الحوفى وانت مش مكفيف معظم املاكى باسمك.. ماسك كل حاجه وعامل زعيم على الكل وعمال تقطر عليهم بحقهم نقطة ورا نقطة.
شاهين لا مش كفاية.. انا ليا معظم املاكك لأنها من شغل. بدراعى انت عارف انى من زمان وانا بعمل شغل خاض بنفسى بس دامجه بالاسم معاك عشان مجموعتنا تكبر.. بقطر عليهم اه مش هقاوح واقول لأ.. جيسيكا انا عايزها.
الحوفىلانت تنفعها ولاهى تنفعك… علاقتكوا مش عاديه.
. ابتسم هو وقال ممكن عندك حق بس انا قررت خلاص.
الحوفى بتفكيرجواز يعنى.
شاهين امال ايه.
الحوفى بمكريبقى بشرع الله.. وشرع الله إنها توافق.. لو وافقت تبقى ليك.
أبتسم شاهين على جده الماكر.. ولكن هو أراد ذلك ليكن. لم يخفى على شاهين ان جده سيقول هذا هو ابن سوق ويعلم.
تحرك للخارج وقالتمام.. لعلمك.. انا بعت عربيه. تجيب ناديه زمانها على وصول.
الجد پغضب ايه!!
خلص البارت
رائيكوا
توقعاتكوا
بحبكوا جدا
الفصل الثاني عشر
تجلس فى غرفتها تهز ساقيها پغضب
ذلك الشاهين اجبرها على الاعتذار.. رسالته واضحه لو انا مش جنبك هسيبهم يهزئوكى ابنة ناديه المنبوذه لعام كانت تعيش على الفتات لا تأكل اللحم الا مره

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى