روايات

رواية عانيت لأحبك الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة محمود

رواية عانيت لأحبك الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة محمود

 

البارت الثاني

 

 

“روايه عانيت لأحبك”
“البارت الثاني”
“الكاتبه فاطمه محمود”
وصل فارس الشركه وبعدين ودخل مكتبه باباه
محمد : اتاخرت ليه كل دا
فارس مرضاش يقول ل باباه عشان ميقلقش
فارس:مفيش يا بابا علي ما وصلت البنات بس
محمد :متاكد
فارس : اه يا حبيبي مفيش حاجه
محمد:هحاول اصدقك .. يلا عشان الاجتماع
السكرتيره خبطت علي الباب
محمد :اتفضل
اسماء: العميل وصلو يا فندم ومنتظرين حضرتكم في غرفه
الاجتماع
محمد :ماشي يا اسماء اتفضلي
اسماء:تمام يا فندم
خرجت اسماء
محمد:يلا يا فارس
فارس:يلا
وراحو لغرفه الاجتماعات
……………………………………..
عند سلمي و آيه قاعدين في كافيه الكليه
آيه:ليه اتاخرت شهد
سلمي:رنيت عليها وقالت جايه في الطريق
شهد جات من وراهم و سلمت عليهم و قعدت
شهد:وحشتوني يا قمرات
آيه بضحك:انتي اكتر يا شوشو
سلمي بضحك: حبيبتي الي وحشتيني
شهد:عاملين اي
آيه و سلمي: الحمدلله يا روحي
شهد: عاوزين نشوف المحاضره هتبتدي امتي
آيه: لا اقعد انا عرفت كل حاجه
شهد:ونتي عرفتي ازاي
آيه بضحك: يا بنتي عيب عليكي دا انا سنتين في الكليه دي يعني عارفه كل حاجه فيها
سلمي بضحك: طبعا دا انتي مفيش مكان بتروحي مبتعرفيش في كل حاجه
شهد : طيب يلا احنا هنقضيها كلام يلا نشوف المحاضره
البنات : يلا
آيه دخلت المحاضره طبعا آيه اكبر من سلمي وشهد بسنتين يعني هي في تالته هندسه
اما بقا عند سلمي وشهد دخلو المحاضره وبيدور بعنيهم علي مكان وفجاه لاقو بنت بتشاور ليهم
شهد:مين دي
سلمي:مش عارفه تعالي نروح نقعد وخلاص
راحو للبنت وسلمي قعدت جنبها وشهد جمب سلمي
نور:انا اسمي نور اكيد فاكراني احنا اتقابلنا الصبح
سلمي:اه اكيد انا سلمي
نور بصت لشهد :ونتي اسمك اي يا قمر
شهد :شهد
نور:تشرفت بيكم يا قمرات
سلمي:تسلمي
وبعدين دخل الدكتور وفضل يشرح لوقت طول 3 ساعات
وخلص وخرج
شهد:يخرب بيتك بالع نشره اخبار
سلمي بضحك:انتي من اولها بتدعي علي يا شوشو دا احنا مش هنشوف الراجل في اخر السنه من دعواتك
نور ضحكت اوي :اه والله
شهد: انا اي دخلني هندسه بس كنت استني عدلي في بيتي
سلمي بضحك: استهدي بالله تعالي نشوف آيه
سلمي بصت لنور
سلمي: تعالي معانا
نور:يلا
راحو لـ آيه لاقوها لسه مخرجتش من المحاضره
سلمي:تعالو نقعد في الكافيه لحد ما تخرج
البنات: يلا
………………………………
عند يوسف كان قاعد في المكتب وتليفونه رن كان
مالك
يوسف بابتسامه:اهلا بالناس الواطيه
مالك بضحك: حبيب قلبي عامل اي
فجاه اتفتح الباب ودخل سيف
يوسف بصله :ميصحش والله تعالي اقعد مكاني
سيف : حبيبي يا جو
ولسه رايح يقعد يوسف ماسكه من هدومه
يوسف:لا والله
سيف : مينفعش كدا احترمني دا انا ظابط زيك برضو
كل دا ومالك سامع وميت ضحك علي يوسف وسيف
سيف استغرب :اي الصوت دا
يوسف:دا انت نستني يا اخي دا مالك
سيف: والله
يوسف ماسك الفون وفتح السبيكر
مالك بضحك:لسه زي ما انت مهزق يا سيف
سيف حط ايدو علي شعرو : اي طحن الخواطر دا ياعم
مالك بضحك:معلش وحشتوني والله
يوسف:انت اكتر يا حبيبي
سيف:عاوزين نشوفك ياعم
مالك :قريب
يوسف : علي طول كدا اي الجديد
مالك :لا المره دي بجد
سيف بضحك: في انتظارك يا ملوكه
مالك بضحك: بعد ملوكه مش هنزل
سيف بضحك:تعيش وتسمعها
مالك :ماشي هكلمكو مره تانيه يلا سلام
سيف ويوسف:سلام
قفل الفون يوسف وبص لسيف
يوسف:معاك شغل تاني
سيف:لا كله تمام
يوسف: طيب انا هروح اجيب نور تعالي معايا واهو بعدين
نتغدا سوا اهو نكسب ثواب فيك
سيف: طول عمري بقول عليك ابن اصول يا جو
يوسف بضحك: طيب يلا
سيف بضحك:يلا
وخرجوا من المكتب وركبوا عربيه يوسف وراحو لكليه نور
………………………………………………………….
في الكافيه
قاعده نور وسلمي وشهد وكان بيتكلم وبيتعرفو علي بعض
نور:قولتلي عندك فارس و آيه ونتي الصغيره
سلمي:اه ونتي بقا
نور :انا معايا يوسف اخويا هو الي رباني بعد وفاه بابا كان عندي خمس سنين
سلمي:ربنا يخليكم لبعض
نور:يارب ونتي يا شهد
شهد : انا عندي اخ اسمو مراد
نور: ربنا يخليكم لبعض
نور :انا مبسوطه عشان اعترفت عليكم والله
سلمي وشهد: شرف لينا يا نوري
سلمي :انتي مش معاكي صحاب هنا خالص
نور : انا معنديش صحاب بس انتو من انهارده صحابي اكيد
سلمي: اكيد يا حبيبتي
بعد شويه آيه خرجت وشافتهم قاعدين فا راحتلهم
آيه: ازيكم يا قمرات
سلمي: اهلا يا توتا
شهد: اهلا يا قلبي
نور: اهلا يا قمر
سلمي شاورت علي نور وقالت
سلمي:دي نور سا توتا اتعرفنا عليها انهارده بت لذيذه
آيه:باين عليها لذيذه وقموره كمان
نور :حبيبه قلبي انتي الي قمر والله
آيه بإحراج: اسفه علي طريقتي في الصبح
سلمي: اه والله توتا طيوبه خالص بس هي لما بتتعصب بتتغير 180 درجه
وبعدين سلمي ضحكت
نور : حصل خير يا حبايبي واحنا من انهارده صحاب
كلهم: اكيد
وقعدو يتكلم ونور اكتشفت أن آيه فعلا زي ما قالت سلمي طيوبه خالص وتتحب
………………………………………………
عند يوسف وصل هو وسيف
يوسف :يلا
سيف وهو باصص علي البنات وهي خارجه من الكليه
سيف:روح انت و انا ها عاكس شويه
يوسف بضحك: والله انت مشكله
وبعدين سابه ودخل لـ اخته نور
نور لمحت يوسف فا استأذنت وقالت
نور: طيب يا بنات مطره امشي
سلمي :ليه ما تقعدي شويه كمان
نور:يوسف اخويا جي ولازم امشي
نور ودعت البنات ومشيت
نور راحت لـ يوسف ومشيو
يوسف:دا احنا صاحبنا بقا
نور بضحك:وقمرات كمان
يوسف :احكيلي يومك كان ازاي انهارده
نور:يوم حلو بصراحه كله هزار ولذيذ وسلمي كمان طلعت عسل اوي وشهد صحبتها واختها آيه كمان لذيذه خالص عكس ما شوفناها الصبح
يوسف: هي مش سلمي دي البت الي في الصبح اختها اتخانقت معايا
نور بضحك:اه بس ازاي عرفت
يوسف:يعني الصبح اخوها كان بيقولها خلاص يا آيه ودلوقتي بتقولي اختها سلمي فا خمنت يعني
نور بغمزه:مركز انت
يوسف بضحك:مش ناقصاكي انتي كمان
نور بضحك:امال سيف مجاش معاك غريبه يعني دا فاتو نص عمره عشان مشافش البنات دي
يوسف بضحك: مين سمعك قالي ادخل وانا هعاكس البنات
نور بضحك: كدا اطمن انو سيف
يوسف بضحك: طيب تعالي نشوفو
نور بضحك:يلا
يوسف و نور راحو لعربيه يوسف لاقو سيف قاعد وفاتح الباب
سيف بغمزه :كريمه ماشيه علي الارض
البنت بصتله بنظره قرف ومرديتش عليه
يوسف ونور ضحكو
يوسف بضحك:محدش بل ريقك
سيف بضحك:زي ما انت شايف كدا البنات كلها هتموت عليا اه والله
نور بضحك: اووي الصراحه
يوسف بضحك: طيب يلا زمانها نونا بتقول اتاخرو ليه
سيف:يلا
ركبت نور ورا ومشيو لبيت يوسف
…………………………..
عند البنات
البنات كانو بيتكلمو
وفون سلمي رن وكان فارس
فارس : ايه يا حبيبتي خلصتو
سلمي :اه يا فروسه
فارس : طيب انا جاي في الطريق اخدكم ماشي
سلمي : خلاص اشطاا
سلمي قفلت مع فارس
سلمي: فارس شويه وجاي ياخدنا
شهد : طيب امشي انا
آيه:استني يا بنتي امشي معانا
سلمي :ماتيجي يا شهد اتغدي معانا ونقضي اليوم زمان ما قعدنا كتير مع بعض
آيه : اه والله يا شوشو
شهد: ماما ممكن متوافقش
آيه : متوافقش اي انتي لو قعدتي عندنا شهر مش هتشال عليكي
شهد : بتحبني اووي الصراحه
سلمي بضحك: انتي هتقولينا
فارس رن علي سلمي
سلمي : فارس بيرن شكله وصل يلا بينا
البنات قامو وخرجو من الكليه وراحو لفارس
شهد: فروسه عامل ايه
فارس بضحك: عاش من شافك
شهد بضحك: متحرمش منك
فارس : طيب يلا اركبو
فارس ركب وجمبه آيه وسلمي وشهد ركبو ورا وبعدين مشيو بالعربيه
فارس : قربنا نوصل يا شهد
سلمي : لا شهد عامله ايقامه عندنا انهارده
شهد : والله يا فارس قعدت اقولهم يا بنات لا يا بنات ماما مبتعرفش تقعد من غيري يا بنات مره تانيه
آيه بضحك: طيب انت مصدق أن احنا قولنا كدا يا فارس
فارس بضحك: لا ا
ضحكو كلهم وشويه وكانو وصلو قدام العماره الي فيها شقتهم
فارس : يلا يا بنات
نزلوا البنات وطلعو وفارس ركن العربيه ولسه هيطلع قابل شروق وحده جارتهم معجبه بيه وعينها عليه
شروق بمياعه: ازيك يا فارس
فارس بضيق: اهلا
شروق لسه هتتكلم
فارس : بعد اذنك
شروق : اتفضل
فارس طلع وشروق كانت باصه عليه
شروق بهيام: قمر
وفضلت واقفه لحد ما اختفي من قدامها ومشيت
………………………
فارس دخل شقتهم
سلمي : اي اتاخرت ليه
فارس: البت الملزقه شروق
شهد بتقلد شروق بمياعه : عامل ايه يا فارس
فارس بضحك:بالظبط كدا والله
ذينب : طيب وماله البت حلوه برضو
فارس : ماما اوعي تشيل الموضوع دا من دماغك خالص
ذينب : انا قولت حاجه
فارس بصلها : فاهمك يا زوزا انا مش عليا الحركات دي
ذينب : هو حد يلاقي حد يحبه بس
شهد بضحك: مش لدرجه شروق يا زوزا وبعدين مشاء الله ايان سومالدر قدامك اهو بكره يحب ويتحب
فارس : امين يا شوشو
ذينب : طيب يلا عشان نتغدا سوا
الكل : يلا
وقعدو علي السفره واكلو وبعدين قعدو آيه وسلمي وشهد سوا في البلكونه وقعدو يرغو كتير وبعدين شهد استأذنت ومشيت فارس راح وصلها وبعدين رجع دخل اوضته ونام وسلمي و آيه كل وحده راحت الاوضه بتاعتها ونامو وباباهم ومامتهم كمان راحو اوضتهم ونامو

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى