روايات

رواية ليلة واحدة لا تكفي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم إيلا ابراهيم

رواية ليلة واحدة لا تكفي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم إيلا ابراهيم

 

البارت الثاني والثلاثون

 

رواية ليله واحده لا تكفي 32
لبنى حست بالاهانه مش عارفه كره عليا ليها ليه ولسا هتمشي وهي مكسوفه ومحرجه مسك أيدها سراح منعها. رفعت عيونها اللي مليانه دموع ليه
عليا سيبها تغور انت جايبها بيتي ليه
بيت مين ده كان صوت جدت سراج وهي نازله من الدرج … وبتطردي مين من البيت ياهانم

 

عليا نفخت بضيق وقالت ياماما انتي متعرفيش حاجه لو سمحتي سيبني اتفاهم مع الاشكال دي..
انت نسيتي نفسك والا ايه.. عليا بلاش تخليني أخرج عن طوري ..سراح ومراته شيليهم من حساباتك..
انتي بتقولي ايه دي مينفعش تبقى مرات سراح العطار..
وهي مراته دلوقتي تعملي ايه .
ياماما
بلا ماما بلا بابا قالت كلامه عشان تنهي المناقشه وبصت للبني اللي ماسكه ايد سراج وكأنها بتتدارى بيه..
ابتسمت بحب. وقالت تصدق عندك حق متعرفش تستنى رجعوي من السفر واتحوزتها. بسرعه عروستك زي البدر … انا كنت زعلنه اووي بس خلاص سامحتك..
سراج فك كفه من كف لبنى وهو مبتسم بحب ومشي ناحيتها وحضنها وهو بيقول وحشتيني اوووي ياتيته.
وانت اكتر يا قلب تيته..
شاور للبنى عشان تقرب ..
لبنى قربت بكسوف. همست حمد الله والسلامه..
الله يسلمك يابنتي.. انتي المفروض نديكي جائزه عشان عرفتي توقعي سراج بعش الزوجيه..
لبنى بصت لسراج وسراج ابتسم وهو بيشدها احضنه
عليا اتجننت وطلعت توضتها سراح لما شافها متعصبه اتضايق.. وبص ناحيته الجده وقال بعد اذنكم
الجده سيبها ياسراج هتهدى لوحدها وتستقبل الوضع ده
هتكلم معاها بس
لو فضلت تدادي عليها كده مش هتخلص تجاهله اللي بتعمله .
معلش ياتيته انتي عارفه ماما لما اتعصب
برحتك انا هفضل مع مراتك الحلوه ونتكلم مع بعض .
سراج بص للبنى اللي شاورتله عشان يطمني وطلع وراها..
الجده انتو بقالكم قد ايه متجوزين
لبنى تقريبا خمس شهور
الجده ومفيش نونه صغيره جايه في الطريق .
لبنى اتكسفت.
الجده احسن اتأخروا في الخلفه عشان تعيشوا السنه دي برحتكم..
لبنى
اه افتكرت انا جبتلكم هديه هتحبيها اووووي.. تعالي معايا..
******
سراج خبط على باب اوضت مامته ممكن ادخل
عليا لفت وشها الناحيه التانيه بغضب
دخل سراج وقال أنا عارف انك متعصبه مني .. بس صدقيني لبنى مش زي منتي فاكره .. أديها فرصه ياماما والله هتحبيها…
عليا مش عايزه احبها ولا تحبني.. وبصت ناحيته برجاء.. سراج يابني البنت دي مش هتنفعك.. انت ابني الكبير وانا اللي هختارك عروستك.. بس دي مش من توبنا.. انا عملت ايه عشان أبعدها عن اسر .. تحس انت تتدبس.فيها.. اساسا انا السبب أنا اللي وافقت على انك تتحوزها كنت فاكره ابني عاقل مش هتعرف البنت الخبيثه دي تلعب عليه .. بس للاسف كنت غلطانه..
ياامي والله مش هتخسري حاجه لبنى طيبه اووي وانت هتحبيها بس المشكله انك واخده عنها فكره غلط..
بص يا سراج انت خاببها معنديش اي مشكله برحتك اقضي معاها يومين تلاته شهر شهرين لحد ما تزهق منها لكن انها تفضل على دمتك لا يابني لا.. انت شاب ضابط وعند خير من ربنا ومن أكبر العوايل. اكيد مش هتكلم حياتك مع دي. انا بتكلم عشانك يابني . بص انا اقضي معاها وقت انا معنديش مانع لكن هتطلها ماشي.
سراج اتضايق جدا وبص ليها وقال أنا أول مره ياماما هعملها. وهخالف طلبك.. انا مش هسيبها لبنى مراتي.. ومش هتخلى عنها ابدا.
يعني ايه..
انا اسف يا امي
هتختار الجربوعه دي على امك
.باس راسها وقال برجاء ارجوك متحطنيش في الموقف ده انتو الاتنين بحبكم ومش هعرف استغنى عنك..
امشي ياسراج انا خلاص معدش عندي ابن اسمه سراج..
ياامي..
اطلع برااا مش عايزه اشوفك لحد ما تطلع البنت دي من حياتك… أنسى أن ليك ام ياسراح سامع أنسى أن ليك ام..
يا امي
امشي اطلع برااا برااا مش عايزه اسمع منك حاجه..
*********
كام بيسوق العربيه وهو مخنوق اوووي ولبنى كل شويه بتبص ناحيته ومش عارفه تعمل ايه او تقوله ايه.واخيرا قررت تتكلم
لبنى انت كويس .
سراج سرحان ومش بيسمع بتقول ايه
لبنى سراج . .. سراج .. لكنه مكنش بيسمع كلمها حطت أيدها على كفه اللي وهمست باسمه سراح انت كويس..
سراج هاا ايوا .. كويس .. كويس اوووي
لبنى تيته قلبه طيب انا حبيتها اوووي ياريت لو تجي تقعد عندنا كم يوم..
سراج أن شاء الله هقولها. .. لكن مضنش تقبل
ليه انا حبيتها اوووي وهاخد باللي منها..
ابتسم.. نعمه أن في حاجه في حياتي حبيتها يالبنى .
لبنى ..
سراج ايه الكيس اللي في ايدك ده .
لبنى شدت الكيس وقالت هتعرف لما نوصل دي هديت تيته لينا
سراج ابتسم وهز رأسه. بخنقه كل اللي بيفكر بيه دلوقتي امه عليا ازاي يراضيها…
لبنى هي مامتك مش بتحبني ليه … انا كنت وحشه معاها قبل الحادثه..
وقف العربيه وبص ناحيتها وقال انتي مش وحشه لاكنتي وحشه ولا دلوقتي وحشه انت اجمل بنت في الدنيا وقلبك اطهر قلب ..
لبنى كانت فرحانه بكلامه ليها .. سراح مش بيبخل عليها ابددا أنه يوريها الحلو اللي فيها وهمست بكسوف بس مامتك مش بتحبني انا مش عارفه ليه.
ماما طيبه وهي هتتعود على وجودك وهتحبي زي تيته بالضبط..
لبنى .
مسك كفها وبأسها وقال امتى هتخفي.. انا الحمل بقى تقيل عليا اوووي عاوز اخدك نسافر بقى . خفي بسرعه يالبنى. عشان انا تعبت من المكان ده حاسس ان نفسي مكبوت…
لبنى انت بتقول كده ليه زعلان كل ده ليه.
سراج بابتسامه وتهرب مش زعلان من حاجه اي رأيك نقف نتعشى باي مطعم على طريقنا
اللي تشوفه …
*******
اناس انا زهقت يااسر انت دائما مشغول عني
اسر يا اناس اعمل ايه يعني ما انا عندي شغل انتي ناسيه أن السنه دي اخر سنه ليا..
اناس ولبنى..
اسر بص ناحيته باستغراب لبنى مالها..
اناس انا عرفت انكم كنتو بتحبو بعض وشكلك لسا واقع فيها
اسر بصدمه ايه التخريف ده ..
اناس خطبتني ليه يا أسر. وانت بتحب وحده تانيه..
اسر..
*******
سراج على فكره انا بقى عندي فضول كبير اعرف ايه الهديه دي وريهالي انتي مخبياها كده ليه
لبنى ممممم هوريهالك بس بشرط .
بضحكه شرط ..ايه ده ..
لبنى تنزل دلوقتي تجيبلي ايس كريم .
سراح بص الساعه دلوقتي.
لبنى ماليش دعوه ده الشرط بتاعي
طب حسب الهديه ممكن متعجبنيش..
تيتا قالت انك بتحبها اووي .
طب وريني..
لبنى خرجت الهديه ليه وكانت مبسوطه اوووي
سراج اول ما شافها وشه جاب الوان واتعصب وقال ده ايه.
لبنى حست أنه اتعصب وقالت تيتا جيباها ..
سراج مسكها ورماها عالأرض وفضل يدوس عليها أحد ما تكسرت

 

انت بتعمل ايه ياسراح ليه بتعمل كده
سراج بغضب أعماله اخر مره اشوف القرف ده في بيتي..
لبنى
سراح
الفصل من غير مراجعه لو في اخطأء. غضو النظر

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى