روايات

رواية ملاك الحياة الفصل السادس 6 بقلم داليا منصور

رواية ملاك الحياة الفصل السادس 6 بقلم داليا منصور

 

البارت السادس

 

#الفصل السادس
#ملاك الحياة..
ادهم بشر :
-ماشي هخلي امها تشوفها بس بشرط تبوس ايدي علشان اتجرأت ووقفت قدامي.
الاب بصدمة:
-انت بتقول ايه ؟؟ …
ادهم ببرود :
وهو مادد ايديه ولسة مكملش كلامة لقي كف نازل على وشوا .
ملاك بكره:
– لم تكلم بابا تكلمه باحترام انا اه سكتالك لكن تهين اهلي ده خط احمر انا أصلاً مستحملاك علشان اهلي..
ادهم بشر :
– إنتي إزاي تعملي كده انتي اتجننتي والله لعلمك
الادب وعرفك ازاي تمدي إيدك عليا..
مسكها من شعرها جامد وهي كانت بتسرخ قدام بباها وهي بتنادي على ابوها وتقول..
-ساعدني يبابا اه.
الاب بحزن:
-سيبها يابني وانا ابوس إيدك سيب بنتي في الحظة دي دخل احمد وقال.
– انت بتقول اي يابابا ملاك هتيجي معانا ،وانت مش هتتزل لحد اختي هرجعها..
وبص على ملاك وهي بتبكي جامد وادهم ماسك شعرها وبتقول.
-احمد خد بابا ومتخلهوش يتزل لواحد زي ده لان بابا نقطة ضعفي ابوس ايدك امشي..
ادهم بشر الدنيا كلها وهو بيقول:
– انا هعرفك ازاي انا كده وازاي تقفي في وشي….
ونادا على الحرس وهو بيقول.
– خدهم طلعهم يلاا..
الحارس بخوف :
-حاضر يباشا..
وخرجهم واحمد هو وابوه بيبصوا على ملاك وهما مقهورين وادهم خد ملاك، ودخل الاوضة ورماها على السرير وقلع الحزام ولفوا حولين اديه وبصلها بعصبية وكل شياطين الدنيا قداموا وقال:
-انتي تضربيني ماشي انا هعرفك ازاي تضربيني كف.. ونرل فوقيها ضرب وابوها واخوها كانوا لسة قدام الفيلا سمعوا صوت صريخ ملاك..
( لم يراعي حتى وصيت الرسول بهن المؤنسات الغاليات)
الاب بحزن :
-بنتي يا رب احميلي بنتي يارب..
ووقع علي الارض وماسك قلبوا .
احمد بخضه : بابا فيك ايه مالك.

 

قعد علي قصاد ابوه ومسكوا وهو بيهديه:
– اهدي يابابا هجبهالك متقلقش انا هبعد الشخص دع عن اختي واوعدك اني مش هسيها معاه أبداً..
__________داليا منصور ___
عند ملاك ادهم ضربها وعزبها حرفيا ومكفهوش خد حقوا منها بطريقة بشعة ورماها ومشي بعد فترة…
ملاك صحيت متبهدلة حرفيا وهدومها كلها متقطعة وكل جسمها فيه كدمات هتموت من الوجع سواء وجع نفسي او جسدي، بعد مـ افتكرت قعدت تعيط جامد ووقعت وفضلت تبكي وتقول:
– انا عملتلوا اي انا هموت يارب خلصني يااارب ده مش انسان خالص مستحيل يكون بشر مهما حصل..
ودخلت الحمام وبعد مـ خلصت وخرجت لبست الاسدال ووقفت بين ايدين ربنا وفضلت تبكي..
وتقول:
– الهم اغفرلي وارحمني انت مولانا فانصرنا على القوم الكافريب..
وخلصت صلاة وسجدت بين ايد ربنا وفضلت تعيط جامد وتقول .
-يارب انت العزيز الجبار اجبر بخاطري وساعدني يار يا مَن سمّى نفسه بالعدل وحكم به على كلّ عباده، أسألك يا رب أن تردّ كيد مَن ظلمني، أغلق أمامه كلّ الأبواب واقطع أمامه كلّ الأسباب فأنت القادر ياعزيز يا جبّار ، اللهم إني أسألك يا ربي ويا خالقي أن تجعل عذابك على من استأثر بقوتك في البطش بعبادك، وظلمهم والجور عليهم في حقوقهم…
حست وقتها انها ارتاحت بعد الدعاء ده ومن كتر البكاء نامت وهي ساجدة.
_______داليا منصور ______
عند نورهان دخلت المحاضرة وخلصت وهي خارجة لقت إلي بينادي عليهاوبيقول
-نورهان؟
بصت نورهان لقت اسد بيجري اتجاها ووقف قدامها وقال .
– ممكن اسألك عن ملاك عامله اي حاليا وهي لسة مجتش،
لي.
نورهان:
– اه معلش يادكتور ملاك اتجوزت وهي الفترة دي مشغولة ومش هتقدر تيجي…
نزلت الكلمة كالصاعقة على مسمع اسد والدنيا كلها اسودت قدامه.
نورهان :
-كنت محتاج حاجة تانية يادكتور علشان متأخره وعاوزة امشي…
والا حياة لمن تنادي اسد مكنش سامع كلمة وسابها وخرج من الجامعة، نورهان بصت علية بحزن وهي فهمت بس حبت متعلقوش ب ملاك اكتر من كده، وخرجت روحت على البيت…
____________
عند ادهم…
بعد مخرج من عند ملاك دخل المكتب ،وقعد بحزن قلبوا زعلان وبيكلم نفسه وبيقول ..
– انت زعلا لي هيا إللي غلطانه ،…
قلبه :
-بس هي ملهاش زنب هي بتدافع عن والدها
عقله:
بس احسن علشان مقفش في وشي تاني وقالها بشر….
قام وطلع يطمن عليها لقاها قاعدة علي المصلية وساجدة وعمالة تبكي جامد وسمع دعاءها كلوا بص عليها بحزن وقلبه وجعه بس غروره منعه أن يشوف مالها دخل خد هدومه ودخل الحمام ياخد شاور…
————–
عدي يوم والتاني وعدي شهر ، على وجود ملاك مع ادهم واحمد بيخطط ازاي يرجع ملاك وابوها وامها في حزن احمد قاعد بيفكر ازاي يجيب ملاك ،بس سمع تليفونوا البيت بيرن لقي نورها.
احمد :-الو.
نورهان :
-انا نورها صحبت ملاك .
احمد باستغراب :
-اهلا نورها في حاجة والا اي .
نورهان:
– لاء بطمن ملاك مفيش اخبار عنها خالص .
احمد بحزن:
لاء مش عارفين نوصلها خالص حتي روحت مره طردوني وانا خايف على اختي جامد .
نورهان بزعل :
-هنلاقيها متخافش انا هقفل معاك علشان مامتي بتنادي عليا .
احمد:
– تمام ماشي في رعاية الله….
قفلت نورهان واحمد بص على الفون واتنهد بحزن وقال .
-انا كان نفسي فرحتي تكمل….
_________ ____
عند ملاك…
قاعدة في اوضتها لوحدها وبتفكر ازاي تشوف اهلها وانها كرهت العيشة دي حتي كليتها معتش بتروح وهيضيع عليها السنة… ملاك قررت تقوله انها عاوزة ترجع الكلية والي يحصل يحصل لسة كانت بتتكلم لقت ادهم بيقول.
-انتي واقفة كدة لي
ملاك بخوف :
-لاء كنت بفكر في حاجة كده
ادهم: وايه هي الحاجة دي .
ملاك بشجاعه :
-واخرت حبستي دي انا تعبت وعاوزه اخرج وكمان السنة هتروح عليا انا عاوزة ارجع الجامعه بتاعتي …
ادهم بغضب :
– إنتي بتقولي ايه هترجعي فين ياختي سمعيني كده.
ملاك بخوف :
-بقولك عاوزه اروح الكليه .
ادهم بعصبيه :
– مفيش كليات وخشي اوضتك.
ملاك بعصبية :
– السنة هتضيع عليا وانا قاعدة كدا وانت شكل الانتقام مطول معاك قوي الصراحة…
ادهم بعصبية:
-بقولك اي ادخلي نامي ومش ناقص هبل.
ملاك بعصبية زايدة:
-لاء انا عاوزه اروح الكليه ومش هسمع منك انا زهقت.
كانت منفعله جامد وحست بوجع جامد في بطنها .
ادهم بعصبية :
-ملاك اد.. لسة مكملش الكلمة ولقاها وقعت قدامه…
ادهم بخضة ملاااااك….

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى