رواية أسيرة الوحش الفصل التاسع 9 بقلم ساجدة محمد
رواية أسيرة الوحش الفصل التاسع 9 بقلم ساجدة محمد
البارت التاسع
#اسيرة الوحش
حبيبة بخوف : نعم ياجدي
الجد: فهد قاعد اهنه يبقي مرتو تقعد جنبو
حبيبة: معلش يا جدي نسيت
الجد بغضب: نساكي الموت
سجده… بتاكل بتلاقي حبيبة بتبصلها سجدة بتبتسملها…
حبيبة بتبتسملها ابتسامه صفرا
بيخلصوا اكل، وبعدين الرجاله بيقعدوا في الجنينه وسجده… بتطلع تديلهم الشاي… بتلاقي الجد وفهد بيلعبوا شطرنج… بتقدم الشاي وبعدين بتساعد الجد في اللعبه
فهد: اسكتي كده بتخمي وبعدين انتي بتعرفي تلعبي شطرنج
سجده بطريقة مضحكة : امال انا مرات حفيد صالح الراوي
فهد: تلعبيني
سجده: علي ايه
فهد: القمار حرام
سجدة: لا لو انت خسرت انا اطلب طلب ولو انا خسرت انت اطلب طلب… متقلقش.. مش هطلب فلوس يعني
فهد: وانا موافق
بيبتدوا لعب وسط ضحك… وهزار بتكون حبيبة وامها وقفين هيموتوا من الغيظ
جليله: بصي يبت بت البندر كلت بعقلهم حلاوة ازاي…. مش انتي
سجده: دي عيله عره عجبه فيها ايه
جليلة بعوجة بوقها: انتي هتستعبطي البت كيف القمر… بس احنا لازم نتصرف علشان يطلقها
حبيبة بشر: حاضر يما فهد مش هيكون.. لحد غيري
عند سجده بتكسب فهد وبتقوله: كفايا عليك كده يامعلم علشان متتحرجش اكتر من كده بس طلبي لسه محفوظ
وبتلعب… هيا والجد وبتخسروا بيلاعبها سليم وبرده بتخسره…. وبعدين حبيبة بتدخل عليهم وبتضحك ضحكة سمجة: اني بقي هلعبك وهكسبك
فهد بيقوم وبيقول لجده انا طالع اشوف شوية شغل ياجدي
حبيبة بتعمل نفسها جالها تليفون علشان الي كانت جايه علشانه مشي وبتقول: بعد اذنكوا يجماعه هرد علي التليفون
سجده: اتفضلي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فترة صغيرة بتطلع سجده لفهد وبتقوله: احرجتك
فهد: انا الي خسرت بمزاجي
سجده: والله بمزاجك
فهد: ايوه
سجده: فهد هسالك سوال
فهد: قولي
سجده: هو انت ليه اول ما حبيبة دخلت قومت
فهد: الحق ولا ابن عمه
سجده بضحك: ابن عمه
فهد: بصراحه كده قاعدتها ممله وكانت هترغي في حجات ملهاش لازمه فقومت احسن
سجدة: طب مش عايز تعرف الطلب بتاعي ايه
فهد: ايه
سجده: في جزئية واقفة معايا فهمهالي
فهد: من غير حاجه افهمهالك عادي
سجدة: تمام وبتقعد سجده…. جنب فهد بيبدا يشرحلها بطريقة عبقرية سجده: تصدق احلي من شرح دكتور سليم
فهد: سيرته متجيش تاني
وبتتذكر الي حصلها بسببه: اسفه خلاص
فهد بيكمل شرح وبعدين…. بيخلص وبيسالها في الي شرحه وهيا بتجاوب بالنص
فهد: فين المقابل
سجدة بعفوية: مقابل ايه يا حاج وده طلبي محدش قالك العب… وبعدين انت قولت تشرحهالي من غير حاجه
فهد: اهدي انا مش عايز مقابل مادي
سجدة: امال عايز ايه
فهدبيشاور علي خده
سجدة: فهد عايز اسالك سؤال
فهد: اتفضلي
سجدة: انت جايب السفاله دي من مين جدو.. عمو محترمين
فهد بمشاكسه: انتي مراتي
سجده: بس عيب
وبيقوم هوا يبوسها من شفايفها سجده بشهقة: سا فل
فهد: سمعتك واسكتي بدل ماجي اكمل
سجده بسرعه: لا خلاص
بينزلوا يقعدوا مع العيلة تحت فهد وسجده: مساء الخير
الجميع: مساء النور بيكونوا مشغلين الشاشة بيتفرجوا علي فيلم قديم سجده بتلاقي مراد وميرنا جاين يقولولها سجده تعالي ذاكرلنا
سجدة من عيوني وبتروح تذاكر لهم
الجد بيقول لفهد: مرتك طيبه قوي يا ولدي
فهد: وشقية يا جدي
سليم ابو فهد: بس روحها حلوه وعملت حس للمكان ياولدي
حور بتدخل عليهم وبتقول انا كده اغير بقي ست سجده هتخدكوا مني
فهد بضحك: متخفيش مكانتك محفوظه
حور بغرور مصطنع: اصلا عارفه انو محدش يقدر ياخد مكاني
فهد: روحي اقعدي جنب اختك المغرورة دي
حور: دي سجده قمر
سجده سمعتها وقالتلها: مفيش قمر غيرك
بتخلص سجده مذاكرة لميرنا ومراد وبيجروا علي مامتهم وبيقولولها: ماما سجده فهمتنا الدرس كله
سلمي: شكرا ياحبيبتي
سجده: العفو يا طنط وبتقول لميرنا ومراد: فين المقابل
فهد: ماديه
سجده: انت اخر واحد تتكلم وبيقعدوا يتخانقوا مع بعض
سجده: انت الي مادي
فهد: انتي
الجد بيكون…. قاعد مبسوط انو حفيده اتجوز وانو كمان اتجوز… واحده زي سجده
الجد: طب يلا اطلعوا ريحوا بقي
بيطلعوا وسجده بتدخل الحمام تاخد شاور وفهد بينزل يجيب…. حاجه من تحت سجده بتطلع من الحمام بتغير هدومها الي برموده مينت جرين وتشيرت كت عليها.. وبتصرخ…….. لما بتشوف فار فهد بيكون داخل الاوضه سجده، بتجري عليه وبتحضنه بخوف جسمه…. بيقشعر علي اثر حضنها ليه
سجده بصوت مليان رعب: في فار طلعه بالله عليك…… انا بخاف منهم وبتكون لسه حضناه ومغمضه عيونها
فهد بحاول يهديها: اهدي متخافيش انا هطلعه فهد، بيطلع الفار وبعدين بيرجع لسجده، بيلقيها لسه خايفه وبيقولها: انا اعرف انو البنات بتخاف من الفران بس مش للدرجادي
سجده بعياط: طنط شادية حبستني في الاوضه وكان فيها فئران مره
فهد… بيضغط علي ايده من الغضب وبيحضنها جامد متقلقيش طول منا معاكي
سجده بطفوله وبتمسح دموعها بكف ايديها: ماشي خلاص
فهد بيضحك عليها وعلي حركتها الطفوليه
سجده بتنام وفهد بينام جمبها وبيخدها في حضنه
سجده: ابعد شويه
فهد: لاء
سجده: ابعد انا عايزه انام
فهد: متنامي
سجدة: مبعرفش انا كده انا اتعودت انام لوحدي
فهد: اتعودي انك تنامي جمبي
سجده: لاء
فهد: طب نامي بدل مقوم انيمك بطريقتي وبيغمز
سجدة بتشد الغطا علي وشها وبتقول: انا خلاص نمت
فهد:ايوه شاطره وانتي بتسمعي الكلام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجدة بتصحي بتلاقي فهد نايم وشعره علي عينه… بتشيل شعره من علي عينه بتقوله: ايه كمية الغرور الي انت فيها دي علشان حلو شويتين يعني….. فهد بيصحي وبعد مكانت فوقه بتكون تحته
سجده بشهقه: ايه قلة الادب دي
فهد باستفزاز: مش انتي الي كنتي بتعكسيني وانا نايم
سجدة: لاء انا كنت ب٠٠٠٠٠٠
فهد: بت ايه
سجده بعفويه: كنت بقول انو انت مغرورمش علي شان عينك زرقا تتكبر علي خلق الله
فهد بضحك: انا مغرور
سجده: اه
فهد: مدام كده بقا وبيبوسها بوسه عميقه سجده بتبعده ووشها بيحمر جدا
فهد: حلوه الفراولة
سجدة: فراولة ايه
فهد: ولا حاجه قومي يلا بدل معمل حاجه هموت واعملها
سجده: تعمل ايه
فهد : يبنتي انقذي نفسك وقومي
سجده: انا قايمه اهو فهد بيدخل الحمام ياخد شاور، وسجد بترتب الاوضه… وبعدين بتلبس دريس مشجر وعليه طرحه سوده وبتكون فيه زي القمر
فهد بيطلع وبيقرب منها بخبث: وبيقولها مش قولت 100 مره متحطيش روچ
سجده: انا محطتش حاجه
فهد: لا اوعي كده اشوف سجده بتاخد بالها وبتطلع تجري وبتقوله: لا انت عملتها معايا مره وبتطلع تجري تفتح الباب
فهد بابتسامه: مجنونه
سجده وهيا بتجري خبطت في حبيبة
حبيبة: انتي مجنونه
سجده: معلش غصب عني
حبيبة: بتجري وبتضحكي بصوت عالي ولا كانك في كباريه وتقوليلي غصب عني
فهد بصوت عالي هز اركان القصر: حبيبة الزمي حدودك
حبيبة بتوتر: هيا الي٠٠٠
فهد: اخرسي انا سامع وشايف كل حاجه وبعدين تضحك براحتها هيا بتضحك مع حد غريب دي بتضحك مع جوزها
حبيبه: انا اسفه يافهد
فهد: الاسف مش ليا
حبيبة بغيظ وطيبة مصتنعه: انا اسفه يا سجده اصل كتفي وجعني
سجده بطيبة : متتاسفيش وحقك عليا لو خبطك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
سجده بتنزل بتلاقي الجد قاعد في الصالون بتقوله: صباح الخير ياجدو وبتبوس ايده
الجد بحب: صباح النور يا قلب جدك
سجدة بتلاقي برشام قلب علي التربيزه بتقول للجد: جدو هو انت عندك القلب
الجد: ايوه
سجدة: الف سلامه عليك ياجدو بس اهتم بالعلاج كويس جدا
الجد: الله يسلمك يا حبيبتي بس انت عرفتي منين انو ده برشام قلب
سجدة: اصل ماما الله يرحمها كان عندها القلب
الجد: الله يرحمها ياحبيبتي وبيحضنها
فهد بيدخل عليهم وبيقول: دا انا كده اغير
الجد: تعال ياولدي…. وبيضمه لحضنه سجده بتطلع لسانها لفهد
فهد: انتي مجنونه يابت
سجده: سامع ياجدو ده بيشتمنى وانا معملتلهوش حاجه
الجد: اتادب يافهد
فهد: هيا الي بتطلعلي لسانها
سجده ببراءة مزيفه: انا
فهد: اه
حور بتدخل عليهم خلاص…. ياقط ويا فار يلا علشان الفطار اتحضر، بيروحوا يقعدوا علي السفره وبيفطروا… وسط نظرات سجده وفهد الي فيها تحدي
الجد: خلاص يا ولاد افطروا من غير نظراتكم لبعض دي
بيخلصوا فطار وسجده
.. بتشيل معاهم الاكل وبعدين بتطلع تقعد جنب والد فهدوبتقوله: هو ازاي راجل سكر زيك كده يخلف الكئابة والبرود دي
فهد من خلفها: ده الكئابه والغرور دي انا
سجده بتلعثم : دا دا انا كنت بتكلم علي البت حور
حور: انا
سجده بغمزة: اه
فهد طب اتفضلي المكمل الغذائي اهو
سجده: لاء
فهد بعصبية: اتفضلي خديه علشان الدكتور قال لازم تخديه..
سجده بتذمر: لاء
حبيبة بغيرة: خلاص يا فهد قالتلك مهياش عايزه
امها جليلة: اسكتي بدل مجدك يزعقلك مكملتش… كلامها وجدها قلها: وانتي مالك ياحبيبة واحد ومرتو بتتدخلي ليه
جليلة: خلاص يابا عيله وغلطت
الجد بيقول لسجدخ: خديه علشان خاطري علشان صحتك تبقي كويسه
سجده: حاضر ياجدو
وبيكونوا قاعدين بيلاقوا الغفير بينادي وبيقول: يا حاج صالح
صالح: في ايه يا جابر
جابر: في عاركه بين عيلة الزناتي والشناوي ومحدش عارف يوقفهم
صالح: جاي اهو
فهد: استني ياجدي هاجي معاك وبيمشوا وبعدين حور بتاخد سجده علي اوضتها تقعد معاها
حور: انتي ف كلية ايه يا سجده
سجدة: تجارة انجلش
حور: زي فهد
سجدة: اه
سجده: حور عايزه اسالك سؤال
حور: اتفضلي ياحبيبتي
سجده: انا حاسه انو حبيبة مش طيقاني ولا بطيق تشوفني مع فهد وبتحكيلها الي حصل
حور بضحك: اصلها بتحب فهد
سجده بصدمه : ازاي
حور: اه والله بس فهد طول عمره بيعاملها زي اخته وميعرفش انها بتحبه
سجده: قولتيلي وانا اقول هيا بتبصلي كده ليه
حور: دي مهوسا بفهد وغير كده وكده علشان عايزه تعيش في القاهرة… وتترفه
سجده: يا ختي خليها تاخده وتشبع بيه
حور بصدمه : ايه
سجده: لا بهزر
حور: احكيلي قصة حبك انتي وفهد
سجده: لا مفيش قصة حب
حور: اتجوزتو جوازه عادية طب احكيلي اول مقابله بينك وبين فهد
سجدة: لا مهيا مش جوازه عاديه واول مره اتقابلنا ضربته بالقلم
حور بصدمه: ازاي…….
سجده بتحكيلها اي الي حصل من اول مشافت فهد لغاية دلوقت
حور: ياه حصلك كل ده
سجده: اه
حور: بس بصراحه ابوكي ده راجل واطي..
سجده: حور ده مهما كان ابويا
حور: والي يبيع بنته يبقا اب
سجده: عادي ما اخوكي اشتري
حور: متزعليش من فهد والله قلبه طيب وحنين بس….. دا رجاله بشنبات محدش يقدر يرفع عينه في فهد جيتي انتي ضربتيه بالقلم
سجده: مهوا الي قليل الادب
حور: واحد شاف واحده قمر زيك… عيزاه يعمل ايه
سجده: يحترم نفسه
حور: ماشي يستي بس مش عيزاكي… تزعلي منه وقربي منه هتحبيه
سجدة: اقرب منه ده انا لو اطول اهرب ههرب
حور: هيجيبك لو روحتي فين
سجده: منا عارفه انو كده كده هيجبني
حور: بلاش نكد تعالي بقا افرجك علي شهاداتي
سجده: يلا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند فهد بيرجع هو وجده البيت وبيطلع علشان يشوف سجده….. مش بيلاقيها بيروح اوضه حور بيسمع صوت سجده من جوه بتقول: تصدقي انو الوحش القاتل جابلي… شهاداتي كلها من بيت بابا
حور: مين الوحش القاتل ده ياسجده
سجده : اخوكي مين غيره
حوربضحك: هو اسمه الوحش القاتل
فهد بيفتح الباب: طبعا امال هيكون اسمي ايه
سجده بتلعثم: ف ٠فهد ان انت جيت امتي
فهد: فهد ايه بقا ده الاسم ده اتلغي من زمان
سجده باستعباط: امال اسمك ايه
فهد: اسمي الوحش القاتل وبيروح عليها يرفعها علي كتفه
سجده: نزلني يا قليل الادب وحور وقفه تتفرج عليهم وبتضحك
فهد: انا قليل الادب
سجده: وسافل كمان
فهد: ماشي وبيخدها وبيطلع من الاوضه وبيتجه لاوضته، وبيفتح الباب وبيقفله بالمفتاح… وبيرميها علي السرير وبيقولها: قوليلي بقا كنتي بتقولي ايه
سجده: انا مقولتش حاجه
فهد بيشدها عليه لغاية مبتلزق في صدره العريض وبيقولها: يعني مقولتيش حاجه
سجده بتوتر: لاء وابعد شويه
فهد: ولو مبعدتش
سجده: ها… ولسه هتضربه بالقلم بيمسك ايدها وبيكبلها في بعض
وبيقولها: انتي اتعودتي علي كده بقا
سجده بتوتر: ما انت الي سافل
فهد: طب لما انا سافل بقي… وبيبوسها
سجده بتبعده عنها وبتقوله: ابعد عني بقا
فهد: انتي الي استفزيتيني
سجده: طب خلاص حقك عليا سبني في حالي بقا
فهد: انا حالك
سجده بلماضه: حالي ازاي يعني
فهد بحنية ومحاولة انو يصالحها: يعني لما تزعلي من اي حاجه تعالي قوليلي.. وانا اجبلك حقك
سجده: طب انا زعلانه منك
فهد بضحك: لا دي بقا مقدرش اعملها
سجده: بس انا اقدر
فهد: عايزه تعملي ايه
سجده بتفكير: اعملي 100ضغط دلوقتي
فهد: بس كده
سجده بصدمه هما دول شوية
فهد: طب شوفي وبيبدا يعمل ضغط باحتراف وبعد مبيخلص بيقولها: حاجه تاني
سجدة: لاء كفاية انا اخدت حقي
فهد: متعيطيش تاني قدامي
سجده: ليه
فهد: علشان لما بتعيطي بتكوني قمر بكون عايز اعمل حاجه هتخليكي تعيطي اكتر
سجده: خلاص مش هعيط تاني وبتمسح وشها وبتضحك
فهد: طب يلا ننزل
سجده: يلا وبينزلوا
سجده بتروح علي الجد وبتقوله: تعالي اغلبك دور شطرنج
الجد: يلا
بيلعبو وسجده بتخسره
سجده: محدش قدي
الجد: عمر ما حد خسرني فيها جيتي انتي يا عيله وخسرتيني
سجده بضحك: انا مرات فهد الراوي
فهد من خلفها: ابن سليم الراوي حفيد صالح الراوي
سجده وفهد في صوت واحد: خلاص حفظتها
الجد بضحك: ده ايه ده
سجده: دي القصيدة الفخرية بتاعت فهد
فهد: انا
سجده: اه
فهد: طب ماشي
سجده: اسيبكم بقا تقعدوا مع بعض شويه وبتدخل المطبخ بتلاقي بنوته وقفه بتعمل الاكل
سجده: ازيك يا قمر
مريم: الحمد لله يا هانم
سجده: اسمي سجدهوانتي اسمك ايه
مريم: اسمي مريم
سجده: اسمك جميل يامريم انتي بتتعلمي
مريم: ايوه انا في اخر سنه كلية علوم
سجده: ربنا معاكي وبعدين… ينفع اكون اصغر منك وتقوليلي يا هانم
مريم: ميصحش اني اقولك غير كده
سجده بابتسامه: لا يصح واطلعي انتي ذاكري… وانا هطبخ انهارده
مريم: لا مينفعش
سجده لا ينفع وبعدين انا بحب اطبخ
مريم: حاضر وبتطلع مريم وسجده… بتبدا تطبخ وبعدين بتكون عايزه دقيق… مش بتلاقيه فوق ومش بتطوله بتحط كرسي.. وبتطلع علشان تجيبه
فهد بيدخل المطبخ علشان يشرب بيلاقي سجده متشعلقه بيقولها: انتي بتعملي ايه عندك
سجده: هكون بلعب يعني… بجيب دقيق
فهد: ومريم فين
سجده: انا قولتلها اطلعي وانا هطبخ
فهد: يبقي مفيش خد هياكل
سجدة: ليه دا انا طبخي جميل
فهد بكدب: لاء مش حلو خالص
سجده: طب اطلع بره بقي وانا هوريك اكلي
فهد: طب انزلي وانا هجيبلك الدقيق
سجده بعناد: لاء وبتشيل الدقيق وفهد رايح نحيتهاعلشان ينزلها الكرسي بيتحرك سجده بتقع علي فهد وبينزلوا الاتنين في الارض والدقيق بيقع فوقيهم
سجده: اااه يا ضهري منك لله… كان لازم تعصبني
فهد: انتي عبيطه يابت ده انتي الي وقعه فوقي ومدشدشه ضهري
سجده: ما انت الي وقفلي تحت الكرسي اكننا… في مسلسل هندي
حبيبة… بتكون معديا من جنب المطبخ وبتشوفهم بتتغاظ وبتدخل
وبتقول: ايه ده في ايه
فهد: انتي شايفه ايه
حبيبة: ايه الي عمل فيكو كده
سجده: الدنيا بقي هنقولولها ايه
حبيبة بغيرة: طب معلش قومو بقا
سجده بتعاند فيها :لا احنا مرتاحين هنا
حبيبة: بجد يافهد
فهدوفهم سجده وبيضحك: ايوه طبعا
حبيبة بتطلع وهيا هتموت من الغيظ…
بيدخل مراد المطبخ وبيقول: يماما مين دول
سجده بضحك: انا سجده يا مراد وده فهد
مراد: انت. عاملين كده ليه
سجده: الدقيق اتقلب علينا
مراد بطفوله: الله زي المسلسلات… انتي وقعتي وابيه فهد انقذك
سجده لفهد: مش لسه قايلالك
فهد: خلاص يامراد متقولش لحد بقي ونادي علي مريم… تيجي تنضف المطبخ
مراد: حاضر ياابيه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند حبيبة بتروح لامها شوفتي ياما
جليلة: في ايه يابت
حبيبة: الاتنين عملين زي عصافير الكنارية وقعين فوق بعض في المطبخ
جليلة: يا خبتك انا مش قولتلك قربي منه يابت واي حته يقعد فيها اقعدي معاه وخليه يحبك
حبيبة: ده مش شايفني اصلا يما
جليلة يبقا خلاص نعمل مشاكل بينهم
حبيبة بشر: ماشي يما
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فهد وسجده بيطلعوا الاوضه علشان يستحموا وبيتعاركوا الاتنين علي مين يدخل الاول
سجده: انا الاول
فهد: لاء انا
سجده بتذمر: لاء
فهد بمشاكسه خلاص نستحمي مع بعض
سجده خدودها احمرت: بردو قلة ادب
فهد: خلاص سيبيني ادخل الاول
سجده: تمام
بتتجه نحو الدولاب وبتقع وبتقول: اه يا رجلي
فهد بيجري عليها وبينزلها الارض: قومي براحه سجده…. بتجري علي الحمام وبتقفل الباب وبتقوله: تعيش وتاخد غيرها
فهد بغيظ: ده خم وده اخرت الي يخاف علي حد
سجده بتستحمي وبتكون ناسيه الهدوم بره
بتقول من ورا الباب: فهد
فهد: ايه
سجده: ممكن تجبلي هدومي
فهد: لاء
سجده: بالله عليك
فهد: لاء
سجدة: طب اطلع بره علشان اغير
فهد: بردو لاء
سجده… بتلاقي قميص من بتاع فهد…. متعلق في الحمام بتلبسه… وبيوصل لغاية ركبتها وبتطلع فهد،، بيلف دماغه بيلاقي حورية طالعه من الحمام بشعرها البني الي مفرود والمايه نزله علي وشها ووشها الاحمر
سجده بتوتر: ممكن تطلع بره
فهد: مقولت لاء وبعدين انتي لابسه هدومي ليه
سجده: منا مخدتش هدوم في الحمام
فهد بمشاكسه: طب اقلعيه انا مبحبش حد يا خد هدومي
سجده: طب اطلع وانا هقلعهولك
فهد: لاء انا عيزه دلوقت
سجدة: طب بالله عليك اطلع وهدهولك
فهد: والمقابل
سجده: انت كل حاجه عندك ليها مقابل
فهد: اه ويلا هاتي مقابل
سجده: ايه هو
فهد: بيشاور علي خده بوسه
سجده: استحاله
فهد: تمام…. وبيمد ايده علشان يقلعها القميص وووو
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية أسيرة الوحش)