روايات

رواية ملاك الحياة الفصل الرابع 4 بقلم داليا منصور

رواية ملاك الحياة الفصل الرابع 4 بقلم داليا منصور

 

البارت الرابع

 

 

#ملاك الحياة..
#الفصل الرابع
نورهان :
-اتفضل يادكتور .
اسد بأرتباك :
امال ملاك فين النهاردة جيتي لوحدك لي من غيرها .
نورهان باستغراب :
ملاك تعبانة الفترة دي فعلشان كدة هتغيب
اسد :
-تمام ماشي شكرا….
ومشي وهو نفسوا يشوفها ونورهان خرجت من الجامعة وركبت تاكسي وراحت علي بيت ملاك وهي واقفة قدام البيت وبترن الجرس الباب اتفتح.
نورهان:- السلام عليكم.
احمد :

 

-عليكم السلا اتفضلي .
نورهان بحرج :
-انا جيت علشان اطمن علي طنط ايمان واشوف وصلتوا فين هل لقيتوا ملاك والا لاء
احمد بحزن :
-لسة مش لاقينها انا خايف عليها وكمان هي معندهاش اعداء دي كل الحارة بتحبها يارب بس اي الي هيكون حصلها.
نورهان :
-متقلقش هنلاقيها وهي طيبة اكيد مش هيحصلها حاجة .
احمد: ياااارب .
مامت ملاك :
-مين الي جية ياحمد .
نورهان :
-انا ياطنط نورهان .
مامت ملاك بحزن :
-اتفضلي يابنتي اقدي .
نورهان :
– انا اجيت اطمن على ملاك هل لقيتوها والا لاء وجيت اطمن عليكي
مامت ملاك :
-فيكي الخير يابنتي وباذن الله هنلاقيها.
نورهان :
-وهي بتقوم لازم امشي وهاجي تاني ليكي علشان اطمن على ملاك .
مامت ملاك :
-استني اشربي حاجة الاول .
نورهان :
-معلش اتأخرت وزمان ماما قلقانة…
مشت نورها ومامت احمد بتقول:
– فيها الخير وقالت بحزن فينك يا ملوكة قلبي واجعني عليكي .
احمد بحزن طبطب على ظهر امه وهو بياخدها في حضنه وبيقول:
:- هنلاقيها متقلقيش يماما حتى لو لفيت عليها العالم كله هلاقي اختي..
ام احمد ببكاء:
– يارب يا أحمد الاقي اختك قلبي واكلني عليها قوي مش عارفه هي عامله ايه او هي فين مع مين بتعمل ايه او يكون جرالها حاجه..
احمد وهو بيواسي والدته:

 

متقوليش كدا ملاك اكيد هنلاقيها وأنا متأكد..
________________________&&
عند ملاك بعد ملبست هدوم ادهم اللي كانوا واسعين عليها بس تعمل اي ، لبست القميص بس وكان واصل لفوق ركبتها بشويه ، لان مفيش غيروا .
ادهم اول منزلت وشافها بالمنظر دة قلبوا دق جامد بس صحي على نفسوا بسرعة وقال بعصبية:
– اي اللي انتي لابساه ده.
ملاك بخوف وهي بتشد القميص لتحت من الاحراج في الوقت خوف منوا :
– ملقيتش غيروا معنديش هدوم .
ادهم :
-ماشي ادخلي المطبخ وحضري الفطار اخلصي .
ملاك بخوف :حاضر حاضر….
وجرت على المطبخ ملاك وهي واقفة في المطبخ
ملاك بمزاح رغم حزنها :
-طب انا دلوقتي هعمل اي فينك ياست الكل دلوقتي وتشوفيني في المطبخ كان زمانك شمتي فيا يالله يارب يتسمم ويموووت ونخلص واهي لم تيجي من اكلي احسن مانا اموته .
ملاك فتحت التلاجة ولقت فيراخ ولقت مكرونة وخضار وهي مش بتعرف تطبخ أصلاً قالت لنفسها:
– انا اعمل ايه لقيتها…
قامن غسلت المكرونة وحطتها في الماية المغلية وهي ماسكة الفرخة وبتهزها وتقول وبتقول..
– طب دي اعملها ازاي مش كنت اتعلمت من ماما بدل السلطة الي كنت بعملها بس، انا فاكره ماما كانت بتحطها في الحلة وتحط عليها صلصة وحجات كتير مش فاكره ،وتسيها وتحط ماية لغاية لم تطيب اشطا دانا الشيف الشربيني هيتقاعد بسببي وضحكت…
طلعت ملاك من المطبخ بعد ٣ساعات ولكن بعد مخلت المطبخ مزبلة حرفيا حاطت الاكل علي السفرة وهي بتقول.
– اندهلوا ازاي ده.
ادهم من وراها :
-انا هنا مش محتاج تناديني…
قعد على السفرة، وهي غرفتلوا اكل ولسة بيحط اول لقمة تفها وقال بعصبيه.
ادهم بعصبية :
-اي الي انتي عملاه انتي متخلفة ، طلاما مبتعرفيش تنيلي تطبخي بتطبخي لي.
ملاك بغرور :
– جبر الخواطر في زمة الله والله وكمان هكون عاملة اي عملالك اكل اطفح وانت ساكت لاني تعبت الصراحة واكيد اكلي اجمل من الشيف الشربيني اسألني أنا…
ادهم بصدمة:
– ارجعي قولي ايه ده..
وبتقولها وهي واثقه في نفسها:
– هيكون ايه اكل مكرونة وفراخ حتى حطى بهارات كتير على رأي المثل حطي بهارات وكتري على قد متقدري..
ادهم بغل :
-طب اقعدي كلي
ملاك :
-هقعد مقعدش ليه..
قعدت علي السفرة ومسكن المعلقه وكلت المكرونة وكانت معجنه حرفيا ،وكلت منها اول معلقه تفت الي في بقها وهي بتقول.
-يعع اي دة
ادهم ببرود:
– الاكل دا كلوا يتاكل علشان تتعلمي تعملي الاكل كويس .
ملاك بقهر: مانا مش بعرف اطبخ وحاولت.
ادهم :اتعلمي امال هتخدميني ازاي وخلصي اكلك ولو اترمي انتي حره شوفي هعمل اي.
ملاك بخوف :
– بقت تاكل بقهر وهي بتشتموا في سرها .
ادهم بمكر :
-بطلي شتيمة واخلصي .
ملاك بصدمة:
– هو إزاي عرف إني بشتموا.
ادهم :
-لانك بتفكري بصوت عالي يا ازكى اخواتك..
وقام مشي راح الشركة .
ملاك بتريقة :
-اي الغرور ده …

 

بتقلدوا وبتقول:
– لانك بتفكري بصوت نننني بارد…
وقامت فضلت تدور على مكان تهرب منوا.
…………..
بعد ما ادهم مشي ملاك قعدت تدور على مخرج ،او مكان ملقيتش قعدت علي الكنبه .
ملاك بملل :
-اي الملل ده ،هو خاطفني يحرق دمي من القاعدة ماشي يا ادهم إما وريتك يابن ام ادهم مابقاش انا… ملاك وبصت بصة شريره عدي اليوم على ملاك بذهق بعد ميأست من المحاولة ملقتش مخرج .
وصل ادهم ودخل لقاها قاعدة حاطة ايديها على خدها ومتنرفزة وبتكلم نفسها ،ادهم بيضحك على شكلها بس قال بجمود:
– قاعده ليه كده.
ملاك بعصبية :
-هو انت سيبتلي حاجة اسلي نفسي بيها ،اديني قاعدة اهو حتي دي كمان هتحاسبني عليها .
ادهم :
-ملاك لمي لسانك .
ملاك بعصبيه :
-طلقني بقي انا تعبت مش انتقمت خلاص بقي سيبني في حالي .
ادهم :
طلاق مش هطلق وبطلي طولت لسان شويه وكمان هعلمك ازاي تحترميني وانا بكلمك .
ملاك بعصبيه :
انت معدكش دم اهلي وحشوني وزمانهم قالبين
الدنيا عليا.
ادهم باستفزاز وغرور في نفس الوقت :
-حتي ولو محدش يقدر ياخدك من هنا إلا بإذني انا .
ملاك بعصبيه :
-مغرور مستفز انا بكرهك .
ادهم باستفزاز اكتر :
-يعني انا الي ميت في دباديبك غوري شوفي وراكي اي …
ومشى من قدامها وملاك كانت متنرفزه جدا وبتقول:
– واحد وقح انا مش عارفه ليه اتبليت بيك كان لازم يعني يا ملاك تعملي فيها سبع رجالة في بعض كنتي اسكي ولو ضربك بالعربية كنتي هتندفني وخلاص كان لزمتها ايه يعني تضربيه بالقلم..
ومسكت كف اديها بكوميديه وبتهزها وهي بتقول:
– دي هي اللي جيبالي المشاكل دي تتشلي ياوش المصايب..
———————————-
في بيت اهل ملاك رن تليفون احمد ….
احمد :
-الوا
الظابط :
-الوا استاذ مدحت معايا.
احمد:
اه انا ابنوا في حاجة .
الظابط :
-كنت مبلغ على اختفاء ملاك مدحت صح .
احمد بقلق :
-ايوه في جديد طمني.
الظابط
– احنا عرفنا مكانها هي دلوقتي ومكانها لو حابب تروح معنا واحنا رايحين نجيبها .
احمد :
-احمد اكيد هاجي ثواني هكون عندكم…
قفل مع الظابط وراح قال لابوة لبسوا ونزلوا بسرعه وصل الظابط هو واحمد وابوة قدام قصر ادهم .
———————————
في القصر عند ادهم لقى الحارس بتاعه جاي وهو بيقول..
-استاذ ادهم …..
ادهم :
-نعم في اي .
اسماعيل الحارس الشخصي بتاعه اللي واقف بيحرص الڤيلا :
-في ناس بره وعاوزين حضرتك ومعاهم الشرطه ادخلهم .
ادهم بتفكير :
-دخلهم وانا جاي وراك…
نزل ادهم وشاف اهل ملاك واقفين والشرطة معاهم الظابط قال :
-استاذ ادهم جالنا خبر بخطف حضرتك لملاك بنت استاذ مدحت .
ادهم بتكبر وهو بيقعد على الكرسي وبيحط رجل على رجل وبيقول ببرود .
-ومحدش قالك ان مفيش حد بيخطف مراتوا.
مدحت واحمد بصدمة ؟؟
احمد :
انت بتقول ياجدع انت وانت مين اصلا ،وفين اختي احنا عاوزنها .

 

– ادهم حاضر.
هجبهالك ونده عليها:
-ملاااااك….
ملاك كانت في الاوضة سمعتوا بينادي اتغاظت عمال ينادي قالت بعصبية:
– اما لو تتخرس هيكون يوم المُنا واحد نكدي ومتكبر.
ملاك نزلت لقت اهلها ومعاهم الظابط ،ملاك جريت على حضن ابوها وهي بتكي وبتقول ببكاء:
-بابا ده خطفني…
وبتشاور على ادهم وبتقول:
– انسان معندهوش ضمير واتجوزني غصب انقظني منوا .
مدحت بصدمة :
– اي اتجوزك .
احمد بغل :
-طلق اختي وانت ازاي تعمل كدة .
ادهم :
-طلاق مش مطلق والي عندك اعملوا ويلا من غير مطرود من بيتي.
احمد بغل وهو بيتهجم علي ادهم الظابط ،مسكوا وهو بيقوله:
– استاذ احمد مينفعش لازم تمسك اعصابك شوية ودي مراته لازم تهدى والورق سليم لازم نتكلم بهدوء.
احمد بعصبية:
– هو خلي فيها عقل بقولك طلق اختي .
دهم:
– بقولك مش هطلق…
وندة على الحراس يطلعوهم ،
ملاك بصراخ :بابا لاااا متسبنيش ابوس ايدك.
ابوها بحزن :
-مش هسيبك ياحببتي هاخدك غصب عنوا….
مشي الظابط هو واحمد وابوا ملاك ،وصلوا البيت احمد دخل بحزن وقعد على الكنبة وهو مخنوق ومدايق وابوه قاعد بحزن الام شافتهم جريت عليهم وهي بتقول..
-اي عملتوا اي ولقتوها .
الاب حكالها كل حاجة وهو بيبكي على بنتوا الوحيدة بنتة الغالية الام بخزن:
-منوا لله.
احمد بعصبية:
– بس مش هسكت اختي ملاك هجبها حتى لو عملت ايه..
الام وهي بتبكي وتقول:
– انا عاوزة بنتي مليش فيه هتولي ملاك بنتي بأي طريقة يا مدحت هموت بنتي مش في حضني ياترى عمل فيكي ايه يا حبيبت امك…
——————————
في بيت كانت قاعدة وهي زعلانة ومهمومة وبتقول بحزن :
-ماما ملاك وحشتني قوي وهي بتبكي.
ام نورهان :
-متزعليش هيلاقوها بإذن الله ادعيلها .
نورهان :
طب انا هروح اشوف عاملين اي ياماما .
الام :
-روحي بس خلي بالك علي نفسك يابنتي وطمنيني عليهم .
نورهان :
-حاضر..
وقامت نورهان لبست وخرجت وراحت لاهل ملاك.
—————————————-
في بيت اهل ملاك..
الام سمعت جرس الباب قامت تفتح، لقتها نورهان.
– اهلا ياحببتي اتفضلي..
دخلت نورهان وقعدت واطمنت عليهم وقالت بحزن :
– هو مفيش اخبار عن ملاك خالص ياخالتي.
الام بحزن :
-فيه… وحكتلها كل حاجة.
نورهان:
– للدرجة دي طلع حقير منوا لله…
ام ملاك:
– ربنا يهديه ويرجعلي بنتي انا قلبي بيتقطع يابنتي يطلع مين وليه يخطف بنتي أنا اشمعنا..
نورهان بحزن:
– سبيها على الله يا خالتي واكيد ملاك هترجع لانها طيبة ومش بتاعت مشاكل واما بالنسبة لـ جوزها هيرجعها اكيد..
بعد فترة اطمنت عليهم وخرجت من البيت وروحت بيتها وهي زعلانه على صحبتها والي حصلها.
—————–
عند ادهم كان متعصب وبيقول :

 

-بقي بتقوليلهم كل حاجة بس انا هعيشك في جح*يم ،
ومسك الحزام ،ونزل فوقيها ضرب ومسكها من شعرها وجرجررها لغاية اوضة مقفولة انا هعرغك ازاي تقوليلهم اني خاطفك…
وبيشدها من شعرها لغاية اوضة معينة فتحها ورمي فيها ملاااااا وهي بتصرخ…
ملاك وهي بتصرخ حست بحاجة بتاكل في رجليها وحاجة ماشية على جسمها فضلت تعيط جامد وتصوت وتنادي.
– ادهم ابوس ايدك خرجني بابا ماما احمد تعالوا ساعدوني متسوبونيش هنا ساعدوني…
ملاك وهي بتصرخ حست بحاجة بتاكل في رجليها وحاجة ماشية على جسمها فضلت تسرخ نبح صوتها من الصريخ والا حياة لمن تنادي ملاك تعبت من الصريخ والعياط اغمي عليها …
____________&&
عند ادهم.. تاني يوم الصبح لقي قلبوا بيوجعوا وافتكر انوا حبس ملاك لوحدها نزل جري يشوفها وفتح الباب لقي اللي صدموا ؟
#استووووب
ياترى حصل ايه لملاك وادهم شاف ايه صدمه كدا…
انتظروني في باىت الخامس…

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى