رواية ليان الزعيم الفصل السابع عشر 17 بقلم آية عيد
رواية ليان الزعيم الفصل السابع عشر 17 بقلم آية عيد
البارت السابع عشر
رهام بصت لاميرة بغضب :انا بصراحة شايفة ان اسر اختار غلط خالص
اميرة وقفت جمب ليان ولاول مرة : انا شايفة انها مغلطتش في اي كلمة، ميا بتدخل بطريقة مستفزة في حياتهم
رهام وميا اتصدموا من رد فعلها وليان مصدومة انها زقفت جمبها
رهام بغضب :بقي هي دي المقابلة ال تقابليني بيها
اميرة بتنهد : انتي هنا ضيفة انتي وبنتك ويستحسن تحضروا الليلة خطوبة بنتي، وتمشوا علي طول
رهام بعصبية :لا بقي انا ماشي انا وبنتي ومش هنقعدلكم فيها…. يلا يا ميا
ميا بقلة كرامة : نعم اروح فين، لا طبعا انا قاعدة هنا اما اسر يرجع…. انا مش هسافر واسيب اسر
وطلعت علي اوضتها
ورهام واقفة محروجة من ال بنتها قالتوا
وليان ابتسمت لها بسخرية
ورهام راحت ورا بنتها
ليان بصت لاميرة وحضنتها : بجد شكرا اوي مكنتش متوقعة ان حد يقف جمبي كدا
اميرة بادلتها الحضن :انتي بنتي مش مرات ابني يا ليان
وليان دموعها علي خدها
اميرة ابتسمت :يلا اطلعي لميار فوق دي مبهدلة الدنيا خالص
ليان ابتسمت :حاضر
وطلعت علي فوق
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القسم
اسر كان قاعد والظابط قاعد قدامه وسامي واقف وعينه في الارض….
الظابط :احنا عالجنا رأسه، وكويس انه مالمسش البنت …. بس هي مقدمة فيه بلاغ
اسر بهيبة :انا حليت الموضوع مع البنت خلاص وهي وافقت
اما عن الاستاذ، فا ال حصل مش هيتكرر تاني وعلي ضمانتي
الظابط :تمام بما ان الموضوع علي ضمانتك، بس لو قفشناه تاني مش هنسيبه
اسر قام وقف وايده في جيبه :تمام
وبص لسامي بحدة :ورايا
وسامي مشي وراه وطلعوا برا القسم وركبوا العربية ووصلو علي المطار
سامي : احنا جينا هنا ليه
اسر بغضب :عشان مش طايق اشوف وشك تاني في بيتي
وخرجوا برا العربية
سامي :بس انا مش عايز اسافر…. ازاي هسيب ماما وسيا
اسر : امك واختك عرفوا بال حصل، وهما جايين دلوقتي
بعد مدة بتيجي كريمة وسيا ومعاهم شنطهم
كريمة بضيق لاسر :شكرا يا اسر، مكنتش متوقعة انك تخلص مني كدا
اسر ببرود :بالسلامة ياخالتي
ومشيوا وهما مضايقين
حازم كان واقف ورا اسر
حازم بابتسامة :ولله ياباشا كانوا هم وانزاح
اسر ابتسم : عندك حق يلا بقي عشان نروح
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر في اوضة ميا
رهام بعصبية :ايه ال انتي عملتيه دا انتي كسفتيني قدامهم
ميا بغضب :ما انتي ال بتتكلمي من عقلك وجاية تقولي يلا نمشي
رهام :انتي بتكلميني كدا ليه…. انا كنت عايزة اعمل ليكي كرامة
ميا بجنون :لا انا عايزة اسر ومش هبعد عنه، اسر هيبقي ليا لوحدي
رهام عصبية :انتي اتجننتي…. انتي بقيتي مر*يضة
ميا بغضب هستيري: انتي بتقولي ايييي؟ مين دي ال مريضة… وضحكت بهبل…. ل لا انا بحب، بحب اسر، واسر كمان بيحبني، بس هو مخبي
رهام خافت من بنتها
ميا بطريقة غريبة :ا انا لازم اجهز نفسي عشان الحفل، لازم اكون اجمل واحدة في الحفلة…. ع عشان اسر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة ميار
دخلت ليان واتصدمت، الاوضة كانت متبهدلة اوي وميكب في الارض والفساتين
والميكب ارتست واقفة بعيد وخايفة من ميار
ميار بغضب : فين البتاعة؟
الميكب ارتست :يا مدام، بتاعت ايه بس ال بتدوري عليها بقالك ساعة؟!
ليان :فيه ايه يا ميار؟!
ميار راحت عندها ومسكت ايدها بدموع :مش لاقية البتاعة ياليان
ليان بعدم فهم :بتاعة ايه يا ميار؟
ميار بدموع :ما انا مش عارفة ايه هي البتاعة دي
ليان :طب اهدي طيب، اكيد هتلاقيها
ميار هديت
ليان :يلا بقي عشان الميكب ارتست تظبتك
وبالفعل الميكب ارتست عملتلها الميكاب وكانت سكرة
وبعد مدة خلصت وميار قامت ولبست الفستان
وبعدين شافت حاجة علي السرير وجريت عليها زي الهبلة
ميار بفرحة وهي بتتنطط : لقيتهااااا هيييي
ليان: وايه هي بقي؟!
ميار :التوكة الكبيرة بتاعت الشعر
وورتها لليان والميكب ارتست وكانت مشبك شعر
ليان والميكب ارتست بصو لبعض كدا وبعدين فطسوا عل نفسهم من الضحك
ليان بضحك : ربنا ياخدك يابعيدة، دا انا قولت حاجة مهمة
ميار بزعل :اه ياختي، ما انتي مجربتيش شعور يوم الخطوبة بيبقي عامل ازاي
ليان :طب ولله لاخلي اسر يعملي فرح كبير
ميار :مش هيبقي اكبر من فرحي
ليان بتحدي :طب لما نشوف
ميار بنفس التحدي :ماشي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بليل الحفلة كانت شغالة وليان في اوضتها هي واسر
وواقفة علي الكرسي وبتمشط شعر اسر
اسر :انا واقف بقالي ساعة ونص كدا
ليان بموهبة فاشلة :استني بقي يا اسر دقيقة
اسر مسكها من خصر*ها وحضنها
ليان بتوتر :ا اسر، ابعد شوية
اسر شالها ونزلها علي الارض :اتهدي شوية بقي
ليان وهي بتتنطط : استني في حتة لسة اهي
اسر بص في المراية واتصدم، كانت عملله زعرورة صغننة
(زعرورة ها🙂)
اسر :ايه دا بقي؟!
ليان بابتسامة طفولية :حلوة صح
اسر بصلها واخد المشط منها وبدا يظبط شعروا
اسر :كويس اني بصيت قبل ما انزل، كان زمان هيبتي واقعة في الارض
ليان ضحكت وقربت منه بدلع ومسكته من ياقة قميصه : هيبتك قدامهم هما، مش قدامي انا
في الصباح
ليان فتحت عينها علي ضوء الشمس، وهي في حضن اسر ومغطية جس*مها بالغطا …. مسكت قمي*صه ولبسته
وبعدين بصت لاسر ولمت شعرها، وقرب منه وباس*ته علي خده
اسر فتح عينه : صباح الخير
ليان بكسوف :صباح النور
اسر شدها لعنده وابتسم خبيثة :مكنتش اعرف انك بالحلاوة دي
ليان بخجل وهي بتحاول تبعد عنه :ا اسر انا عايزة اخد شاور، ممكن تبعد
اسر بخبث :تمام يلا بينا
ليان بصدمة : يلا فين
اسر بخبث :ناخد شاور
ليان بتوتر :لا مستحيل طبعا
اسر بخبث :انا شفت كل حاجة امبارح علي فكرة
ليان بكسوف :بس بقي يااسر
وقامت من جمبه بسرعة ودخلت الحمام
اسر ابتسم وقام مسك تلفونه وفتحه، واستغرب من كمية الرسايل والاتصالات ال منها
واتصل علي والدته
اميرة : صباح الخير يا اسر…. انت فين يابني
اسر :صباح الخير، متقلقيش انا مش هتاخر…. المهم كنت عايز أسألك هو في حاجة في البيت؟!
اميرة باستغراب : حاجة؟ حاجة ايه دي، لا محصلش حاجة… بس بتسأل ليه
اسر باستغراب : اصل روما متصلة عليا كتير، ورسايل كمان…. فاقولت يمكن حصل حاجة
اميرة بشك :اه ميا، بص يا اسر انا هقولك الصراحة بس ميا تصرفاتها غريبة اليومين دول
اسر :ازاي يعني
اميرة :يعني كل ما تقرر انت وليان تخرجوا، هي تصمم انها تخرج معاكم…. حتي امبارح مكانتش علي بعضها لما مشيت انت وليان
اسر بشك :يعني انتي شاكة في حاجة
اميرة بصراحة يابني شاكة فيها انها تكون بتغير عليك
اسر : قصدك ايه؟
اميرة قصدي انها يمكن تكون بتحبك، بص انت حاول تقلل كلامك معاها ومتقربش منها كتير
اسر :تمام انا هشوف الموضوع دا بعدين
وقفل الخط
وفجاة لقي ليان بتنده عليه ومطلعة رأسها من باب الحمام
ليان بكسوف :اسر مفيش هنا هدوم
اسر ابتسم وقام وفتح الدولاب :انا كنت مجهز نفسي
وجابها فستان طويل صيفي
واتجه عشان يدهولها وليان مطلعة اديها مرة واحدة شدها لبرا وهي مصدومة، بس لحسن الحظ كانت لافة فوطة علي جس*مها
(ملناش احنا في السهوكة😶🌫️)
اسر حاصرها علي الحيطة وليان مش عارفة تفلت منه
ليان بتوتر :ا اسر انا تعبانة ولله
اسر قرب رأسه من رقبت*ها وطبع قبلة صغيرة…..وبعدين قب*ل متفرقة وقوية وطبع علامات ملكي*ته
ليان : ا اسر
اسر بصلها واقترب من شفتا*ها وووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
ميا كانت واقفة في الصالة رايحة جاية ومش راضية تقف وعمالة تقول حاجات في سرها
قربت منها اميرة :في حاجة ولا ايه
ميا بتوتر :ه ها لا م مفيش حاجة
اميرة بشك : يبقي اقعدي بدل ما امتي واقفة كدا
ميا :لا انا بحب اقف كتير
اميرة :انتي مستنية حد
ميا :ها لا مش مستنية….. ب بس هو اسر فين واتأخر كدا ليه
اميرة فهمتها :لا ياحببتي اصل هو مع مراتو دلوقتي، فا حبوا يقعدوا مع بعض شوية…. انتي فاهماني بقي
ميا بغضب مخفي : اه فهماكي طبعا
دخلت في الوقت دا ست كبيرة وباين عليها الغرور والكبرياء
ميا بفرحة :مامااا
وجريت عليها وحضنتها
رهام حضنت بنتها وراحت عند اميرة وحضنتها
رهام :اميرة حبيبيتييي وحشتيني اوي
اميرة :وانتي كمان يا رهام
عدا وقت ورهام سلمت علي العيلة كلها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في العربية اسر وليان كانوا راجعين واسر ماسك ايد ليان
وتلفون اسر رن وكان حازم
اسر بعد ما فتح :ايوا ياحازم
حازم :الحق ياباشا، سامي اتقب*ض عليه في قضية محاولة اغت*صاب
اسر بغضب :ايه؟ انت بتقول ايه؟!
حازم :هو دلوقتي في القسم، وطالبين المسؤول عنه
اسر بغضب :هو امش هتربي اصلا غير اما ابعته عند ابوه…. طب اقفل وانا جاي حالا
وقفل معاه
ليان بقلق :في ايه يا اسر؟ !
اسر غضب :مفيش حاجة، انا هوصلك القصر وهروح انا مشوار كدا
اسر وصل ليان القصر وانطلق بالعربية
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
داخل القصر
دخلت ليان ولقت الكل متجمع هلي الانتريه وفيه ست غريبة
ميا اول ماشافتها راحت عندها بسرعة وغضب :اسر فين
رهام قامت ومسكت بنتها :اهدي يا ميا… وبصت لليام…. اهلا انا رهام والدة ميا، اكيج انتي ليان مش كدا؟!
ليان بتوتر :ا اه انا
اميرة :امال فين اسر ياليان
ليان :جاتله مكالمة، ومش علي طول
ميا :كنتوا فين امبارح
ليان باستغراب :نعم؟! حضرتك دي حاجة تخصنا احنا
رهام بتوتر :ا اه هي متقصدش
ليان استغلت ان اسر مش موجود
ليان بغضب :لا تقصد، بنتك بتدخل في حياتنا زيادة عن اللزوم…. مين هيا عشان تسألني جوزي فين؟ او كنا فين امبارح؟!
ميا بعصبية :انتي ازاي تكلميني كدا
ليان بنفس العصبية :انتي ال ازاي تلزقي في راجل غريب عنك….. ولا كمان تيجي بليل عشان تقولي ليه تعالي نام عندي، دي قلة ذوق بصراحة
رهام بصت لاميرة بغضب :انا بصراحة شايفة ان اسر اختار غلط خالص
اميرة وقفت جمب ليان ولاول مرة : انا شايفة انها مغلطتش في اي كلمة، ميا بتدخل بطريقة مستفزة في حياتهم
رهام وميا اتصدموا من رد فعلها وليان مصدومة انها زقفت جمبها
رهام بغضب :بقي هي دي المقابلة ال تقابليني بيها
اميرة بتنهد : انتي هنا ضيفة انتي وبنتك ويستحسن تحضروا الليلة خطوبة بنتي، وتمشوا علي طول
رهام بعصبية :لا بقي انا ماشي انا وبنتي ومش هنقعدلكم فيها…. يلا يا ميا
ميا بقلة كرامة : نعم اروح فين، لا طبعا انا قاعدة هنا اما اسر يرجع…. انا مش هسافر واسيب اسر
وطلعت علي اوضتها
ورهام واقفة محروجة من ال بنتها قالتوا
وليان ابتسمت لها بسخرية
ورهام راحت ورا بنتها
ليان بصت لاميرة وحضنتها : بجد شكرا اوي مكنتش متوقعة ان حد يقف جمبي كدا
اميرة بادلتها الحضن :انتي بنتي مش مرات ابني يا ليان
وليان دموعها علي خدها
اميرة ابتسمت :يلا اطلعي لميار فوق دي مبهدلة الدنيا خالص
ليان ابتسمت :حاضر
وطلعت علي فوق
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القسم
اسر كان قاعد والظابط قاعد قدامه وسامي واقف وعينه في الارض….
الظابط :احنا عالجنا رأسه، وكويس انه مالمسش البنت …. بس هي مقدمة فيه بلاغ
اسر بهيبة :انا حليت الموضوع مع البنت خلاص وهي وافقت
اما عن الاستاذ، فا ال حصل مش هيتكرر تاني وعلي ضمانتي
الظابط :تمام بما ان الموضوع علي ضمانتك، بس لو قفشناه تاني مش هنسيبه
اسر قام وقف وايده في جيبه :تمام
وبص لسامي بحدة :ورايا
وسامي مشي وراه وطلعوا برا القسم وركبوا العربية ووصلو علي المطار
سامي : احنا جينا هنا ليه
اسر بغضب :عشان مش طايق اشوف وشك تاني في بيتي
وخرجوا برا العربية
سامي :بس انا مش عايز اسافر…. ازاي هسيب ماما وسيا
اسر : امك واختك عرفوا بال حصل، وهما جايين دلوقتي
بعد مدة بتيجي كريمة وسيا ومعاهم شنطهم
كريمة بضيق لاسر :شكرا يا اسر، مكنتش متوقعة انك تخلص مني كدا
اسر ببرود :بالسلامة ياخالتي
ومشيوا وهما مضايقين
حازم كان واقف ورا اسر
حازم بابتسامة :ولله ياباشا كانوا هم وانزاح
اسر ابتسم : عندك حق يلا بقي عشان نروح
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر في اوضة ميا
رهام بعصبية :ايه ال انتي عملتيه دا انتي كسفتيني قدامهم
ميا بغضب :ما انتي ال بتتكلمي من عقلك وجاية تقولي يلا نمشي
رهام :انتي بتكلميني كدا ليه…. انا كنت عايزة اعمل ليكي كرامة
ميا بجنون :لا انا عايزة اسر ومش هبعد عنه، اسر هيبقي ليا لوحدي
رهام عصبية :انتي اتجننتي…. انتي بقيتي مر*يضة
ميا بغضب هستيري: انتي بتقولي ايييي؟ مين دي ال مريضة… وضحكت بهبل…. ل لا انا بحب، بحب اسر، واسر كمان بيحبني، بس هو مخبي
رهام خافت من بنتها
ميا بطريقة غريبة :ا انا لازم اجهز نفسي عشان الحفل، لازم اكون اجمل واحدة في الحفلة…. ع عشان اسر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة ميار
دخلت ليان واتصدمت، الاوضة كانت متبهدلة اوي وميكب في الارض والفساتين
والميكب ارتست واقفة بعيد وخايفة من ميار
ميار بغضب : فين البتاعة؟
الميكب ارتست :يا مدام، بتاعت ايه بس ال بتدوري عليها بقالك ساعة؟!
ليان :فيه ايه يا ميار؟!
ميار راحت عندها ومسكت ايدها بدموع :مش لاقية البتاعة ياليان
ليان بعدم فهم :بتاعة ايه يا ميار؟
ميار بدموع :ما انا مش عارفة ايه هي البتاعة دي
ليان :طب اهدي طيب، اكيد هتلاقيها
ميار هديت
ليان :يلا بقي عشان الميكب ارتست تظبتك
وبالفعل الميكب ارتست عملتلها الميكاب وكانت سكرة
وبعد مدة خلصت وميار قامت ولبست الفستان
وبعدين شافت حاجة علي السرير وجريت عليها زي الهبلة
ميار بفرحة وهي بتتنطط : لقيتهااااا هيييي
ليان: وايه هي بقي؟!
ميار :التوكة الكبيرة بتاعت الشعر
وورتها لليان والميكب ارتست وكانت مشبك شعر
ليان والميكب ارتست بصو لبعض كدا وبعدين فطسوا عل نفسهم من الضحك
ليان بضحك : ربنا ياخدك يابعيدة، دا انا قولت حاجة مهمة
ميار بزعل :اه ياختي، ما انتي مجربتيش شعور يوم الخطوبة بيبقي عامل ازاي
ليان :طب ولله لاخلي اسر يعملي فرح كبير
ميار :مش هيبقي اكبر من فرحي
ليان بتحدي :طب لما نشوف
ميار بنفس التحدي :ماشي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بليل الحفلة كانت شغالة وليان في اوضتها هي واسر
وواقفة علي الكرسي وبتمشط شعر اسر
اسر :انا واقف بقالي ساعة ونص كدا
ليان بموهبة فاشلة :استني بقي يا اسر دقيقة
اسر مسكها من خصر*ها وحضنها
ليان بتوتر :ا اسر، ابعد شوية
اسر شالها ونزلها علي الارض :اتهدي شوية بقي
ليان وهي بتتنطط : استني في حتة لسة اهي
اسر بص في المراية واتصدم، كانت عملله زعرورة صغننة
(زعرورة ها🙂)
اسر :ايه دا بقي؟!
ليان بابتسامة طفولية :حلوة صح
اسر بصلها واخد المشط منها وبدا يظبط شعروا
اسر :كويس اني بصيت قبل ما انزل، كان زمان هيبتي واقعة في الارض
ليان ضحكت وقربت منه بدلع ومسكته من ياقة قميصه : هيبتك قدامهم هما، مش قدامي انا
اسر مسكها من وسط*ها وقربها منه بخبث :اممم بدأنا ندلع اهو
ليان بخجل : اسر
اسر :قلب اسر
ليان اتكسفت اكتر :كنت عايزة نعمل فرح
اسر ابتسم :لينا؟
ليان :اه
اسر قرب منها اكتر :تمام بس بشرط
ليان:ايه هو؟
اسر بابتسامة خبيثة :ليلة كمان
ليان اتكسفت :لا انا تعبانة مش قادرة
اسر بمشاكسة :تعبتي من ايه؟!
ليان بعدت عنه بكسوف اكبر :اسر بس بقي، كدا عيب
اسر ابتسم :انتي خليتي ال بينا عيب كمان
ونزلو علي الحفلة وووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية ليان الزعيم)