رواية همس بلا صوت الفصل الخامس 5 بقلم نور محمد
رواية همس بلا صوت الفصل الخامس 5 بقلم نور محمد
البارت الخامس
#روايه_همس_بلا_صوت
الفصل الخامس
دخل وهو شيلها راح لي موظف الاستقبال
غيث: ” لو سمحت عايز احجز كشف
الموظف: “كشف ايه
غيث: ” مخ و اعصاب
الموظف: ” تمام يا فندم اتفضل استريح عقبال لما انده علي حضرتك
قعدت غيث علي الكرسي وهي لسه في حضنه…كانت مغمضه عينها وجسمها مرخي خالص بس انفاسها كانت سريعه متقطعه
فضل مستني حوالي ربع ساعة لحد ما الممرضه نادت بصوت عالي :” سيلا احمد
غيث وقف بسرعه ودخل بيها … الدكتور كان قاعد بيكتب في ملف رفع عينه اول لما شافهم
الدكتور: ” اتفضلوا … المريضة مالها
غيث حطها علي سرير الكشف و حكا لي الدكتور كل الي حصل
الدكتور بدا يكشف عليها وادها حقنه مهدئة علشان تفضل نايمه لان ده هيبقي احسن ليها في حالتها
غيث بقلق: ” مالها يا دكتور
الدكتور: ” لسه مش عارف لما نعمل اشعه علي المخ هنعرف اكثر لكن دلوقتي مش هقدر افيدك
غيث بخوف: ” يعني ممكن يكون عندها حاجه في المخ
الدكتور: ” ممكن ….بس الاشعه هي اللي هتبين دلوقتي هننقلها لقسم الاشعه يعملوا اشعه مقطعيه ورسم مخ
غيث: ” تمام
الدكتور: ” الممرضه هتيجي حالا تاخدها
بعد دقائق دخلت الممرضه بلسرير المتحرك
غيث ساعدها يشيل سيلا من السرير ويحطها علي السرير المتحرك …. كانت هاديه خالص من مفعول الحقنه ملامحها باهته وعنيها مقفوله
وهم ماششين في الممر غيث كان ماشي جنبها وعنيه مش بتفارقها عمال يدعي ربنا في سره تكون كويسه
وصلوا لقسم الاشعه والدكتور هناك جهز الجهاز بسرعه … نقلوا سيلا عليه وبدا الفحص
غيث واقف ورا الازاز بيتابع كل حاجه عينه مش بتتحرك من علي الشاشة
المساعد الفني بدأ يراجع صور المخ اول باول وكل صوره كانت بتزيد دهشته
بعد حوالي ربع ساعة خرج الدكتور الفني وقال: ” حضرتك قريبها
غيث: ” جوزها
الدكتور: ” في حاجه غريبه جدا في علامات
لتدخل غريب في أنسجه المخ مش طبيعي … شبيه بتأثيرات الكهرباء او مواد كيميائية …. بس مش واضحه اوي
غيث بعدم فهم: ” مش فاهم ممكن توضح اكتر
الدكتور: ” في حاجه مش طبيعيه في مخها
محتاجين دكتور مخ و اعصاب متخصص يراجع الصور دي لان الوضع غريب
غيث وقف بره قسم الأشعه ماسك صور المخ في ايده عينه ثابته علي التشويش الغريب اللي ظاهر في جزء معين من الدماغ
ابتدي قلبه يدق بسرعه وكل لحظه كانت بتزود التوتر اللي بيجري في عروقه
كانت الصور قدامه بس عقله بيربطها بحاجة تانيه
اترعب من الفكره وبيدعي جوه إن ميكنش الي في باله
تمتم لنفسه: ” ده نفس المكان اللي كان في الخلل عند ملك
بدا يقلب الصوره بسرعه وكل صوره كانت بتأكد
له إن الي في باله حقيقي
غمض عينه وهو بيحاول يهدي نفسه بس صوته طلع مخنوق وهو بيكلم نفسه
معقول … مستحيل يكون تشابه بس …. دي نفس الاعراض ..نفس العلامات
سحب الموبيل من جيبه بايد مهزوزه واتصل بحازم
غيث اول لما سمع صوت حازم قال بصوت باين عليه التوتر والخوف: ” حازم تعالي بسرعه مستشفى
حازم: ” في ايه …..في حاجه حصلت
غيث: ” ايوه ….بس اسمعني للآخر انا لسه خارج من الاشعه عملنا تصوير لدماغ سيلا
حازم: ” تمام طمني
غيث: ” مش قادر اشرحلك…الصور فيها نفس التشويش اللي كان عند ملك حسين نفس العلامات الغريبه اللي مكانش ليها تفسير واضح…نفس تدخلات الجهاز العصبي اللي قلتلي عليها
حازم: ” يعني البنت دي اتعمل فيها نفس ملك بس ازي وهي لسه عايشه الي قبليها كانوا عندهم نفس الحاجات بس كانوا ميتين…. انت اصلا تعرف البنت دي منين
غيث: ” دي مراتي
حازم بصدمه: ” انت اتجوزت علي س…كان لسه هينطق اسمها بس استوعب إن هما نفس الاسم
غيث: ” فهمت يا غبي
حازم بصدمه: ” ازي…انت لقيتها فين
غيث: ” مش وقته لما تيجي هبقي احكيلك
سكت لحظه وبلع ريقه وبعدين قال بسرعه: ” حازم تعالي فوراً…وهات معاك كل التقرير اللي كانت خاصه بحاله ملك خاصه تقرير الطب الشرعي والتحليل العصبي
حازم بعدم تصديق: ” غيث انت بتقوللي إن مراتك مرت بنفس اللي مرت بيه ملك وبنات تانيه
غيث بصوت مبحوح: ” معرفش بس لو ده حقيقي هدفع الي عمل فيها كده تمن غالي ….تعالي يلا متتأخرش قفل معاه وهو مش مصدق حاسس انه في كابوس
بص تاني علي صور الأشعه عينه اتحجرت عليها كأنه بيحاول يفهم اللي مش مفهوم
——
كانوا التلاتة واقفين في غرفة العمليات اللي اتكسرت وبقت شبه خربة… زجاج مكسور.. دم على الأرض جهاز محطم.. وكراسي مقلوبة.
الجو كان خالي من أي صوت غير صوت جهاز مكسور بيرن بشكل متقطع… ضوء أحمر بيضوي ويطفي
أحمد واقف ماسك ايده المكسور عينيه مش قادرة تبعد عن الباب المفتوح وهو بيفتكر كل الي حصل ومصدوم
زين قاعد على الأرض بيتنفس بصعوبة بعد الضرب اللي خده من سيلا وبيحاول يلملم الكابلات اللي اتقطعت…
أمجد: ” ساند علي الباب والدم بينزل من دماغه
فجأة…
رنّ موبايل أحمد، والاسم اللي ظهر على الشاشة كان كفيل إن دمهم يتجمد:” د. عزت
رد أحمد وهو بيبلع ريقه: “ألو … مساء الخير يا دكتور عزت
عزت ببرود: ” سيلا اخبارها ايه
احمد بارتجاف: ” هي الحاله كانت مستقره بس
عزت بهدوء مرعب: ” بس ايه
بص لي صحابه مش عارف يقول ايه
زين بهمس: ” قله الحقيقه
احمد بتوتر: ” البنت هربت
الصمت كان سيد المكان …
وبعد ثواني قليله جه صوت عزت وهو بينفجر: ” هربت ازززي انتم بتهزروا
انتوا عارفين دي مين غير كده دي اول واحده التجربه نجحت عليها دي الوحيده اللي استجابت ازي تهرب…ازززي
زين قال بسرعة، وهو بيحاول يلحق الليلة: “يا فندم، أقسم بالله ما كناش متوقعين كل الأجهزة كانت شغالة وإحنا متأكدين إنها تحت السيطرة وفجأة دخلت في نوبة غريبة… الجهاز فرقع والحزام الي ربطنها بي اتقطع وقامت كأنها حد تاني خالص
عزت بصوت مرعب: “كنتم متأكدين؟!!
انتو أغبياء انتو بتلعبوا بتجربة كلفتني ملايين… وفوق كده البنت دي من مصدر خاص جداً انتم عارفين دي جوزها مين …. لو جزوها وصلها هنروح كلنا في داهيه مش بعد كل التخطيط ده كله تهرب منكم
سكتوا التلاتة بصدمة…
احمد بفضول: ” جوزها يبقا مين
عزت بغل: “مش من حقكم تسألوا تبقي مين من حقكم تنفذوا… بس دلوقتي… أنا عايزها حيّة أو ميتة خلال 48 ساعة… لأن لو وقعت في إيد البوليس أو أي دكتور المشروع كله هيطير… وهنروح في داهيه
زين بقلق: “بس يا فندم لو راحت مستشفى هيكتشفوا بسهولة إن في خلل في نشاط الدماغ… ده غير الإشارات اللي كنا بنرسلها
عزت بهدوء مجنون: “يبقى روحوا المستشفيات… روحوا الأقسام… قلبوا الدنيا… بس هاتوها. لإن لو وصلت لحد قبلكم ساعتها مش هتلحقوا تشرحوا.. اتصرفوا
وقفل المكالمة
سكتوا التلاتة كل واحد بيبص للتاني
أمجد بصوت واطي وارتجاف: “احنا الي ورطنا نفسنا
——
بعد نصف ساعة
دخل حازم غرفه الانتظار وهو ماسك ملف ضخم مليان تقارير وصور اشعه
حازم وهو بيقرب من غيث: ” جبت الحاجة الي طلبتها
غيث خده علي جنب ووراله صوره الأشعه الاخيره بتاعت سيلا
حازم: ” دي مطابقه تقريباً لصوره مخ ملك نفس البقع نفس توزيع الاشارات…نفس الخلل
غيث بصوت موجوع: ” مدا الي بتكلم في
حازم: ” يعني الي عملوا مع ملك بيتكرر ودي كده مش اول واحده …دي سلسله تجارب
احنا لازم نفتح ملف مؤسسه الابحاث القديمه من تاني
غيث: ” تمام….كلم اللواء وبلغوا
في غرفه سيلا كان المكان هادي مفيش في صوت غير صوت انفاسها المتسرعه
فجاه فتحت عينها
بس عنيها ما كانتش زي الاول حدقتها كانت متوسعه وبياض عينها فيه لمعه غريبه انفاسها بقت سريعه وعنيفه
غيث كان قاعد برا بيكلم حازم فجاه سمعوا صوت تحطيم قوي جاي من غرفه سيلا
غيث جري بسرعه علي الغرفه
اول لما فتحها اتصدم من المنظر
يتبع…
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية همس بلا صوت)