روايات

رواية صعيدي غير حياتي الفصل السابع 7 بقلم ملك ابراهيم عبدالجيد

رواية صعيدي غير حياتي الفصل السابع 7 بقلم ملك ابراهيم عبدالجيد

البارت السابع

 

وقفنا المره اللي فاتت علي ان مريم دخلت الاوضه واتصدمت
مريم بصدمه بصت لقت كل الفساتين اللي فهد جابهالها متقطعه
مريم بصدمه وزعيق: فهد الحقني يفهد
فهد كان لسا طالع علي السلم وقال لمريم: في ايه يمريم
مريم بحزن: اول مدخلت الاوضه لقيت الفساتين كلها مقطعه
فهد ببرود: امممم تمام انا عامل حسابي في فستان تاني اظن انو هيعجابك في اوضتي
مريم استغربت لهجته اللي اتغيرت فجأه وراحت قالت: طيب ومين عمل كده
فهد ببرود: ليلي
مريم بصدمه: كنت عارفه انها زبالة ومبتحبش الخير لحد بنت 🐕 دي
فهد ببرود: متقلقيش هتصرف معاها
وبعدين طلع لي ابوه
عثمان بأستغراب: خير يا والدي في ايه
فهد بهدوء: بس يا ابوي البت ليلي دي تمشي من اهنه والا هطردها من البلد كلها
عثمان: لي عملتي ايه لكل ده
فهد بعصبيه: بت غلويه وصفرا ومبتحبش الخير لحد يا ابوي قطعت لمريم الفساتين اللي جايبهالها عشان الفرح
عثمان اتعصب من ليلي مع انو مش طايق مريم بس هو راجل عادل مبيحبش الظلم ويهمه سعاده فهد
عثمان بعصبيه نده بصوت عالي لضحي: ضحي
ضحي جات بسرعه وقالت بخضه: خير يعمده في حاجه حصلت ولا ايه
عثمان بعصبيه: ندي ليلي خليها تجي هي وهدير
ضحي بخوف: حاضر يعمده
وراحت
ندهنم وجم
هدير بأستغراب: خير يعثمان في اي
عثمان بعصبيه: اسألي الواط*يه اللي انتي جايبها تجعد معانا يومين وراح عند ليلي ضربها بل القلم
ليلي بصدمه: بتضربني يعمده بتضروبني وانت عايز زين ان انا اللي استاهل فهد مش الزب*اله المح*ششه دي
مكملتش كلامها ولقت فهد جي ادها كف خلها تقع وبقها اتعور وقال: واضح انك نسيتي ان اللي بتكلمي عليها دي سيتك وتاج راسك سامعه غوري من وشي يبت
ليلي بعصبيه: ماشي يفهد وديني مهخليك تتهنا بيها
ومشيت وهي بتوعدلو
هدير وهي بتصطنع الزعل: لي يحج نظلم البنيه ممكن تكون البت الخدمه دي بتكدب وتكون هي اللي قطعت الفساتين
فهد كان هيتكلم بس عثمان قال بعصبيه: تعرفي تنجطيينا بسكاتك يوليه
ومشي دخل اوضته وهي كمان مشيت بغيظ وبعدين فهد نزل للمريم لقها قاعده وبتقول بأبتسامه: شكرا بجد عمتا هي تستاهل عشان البت دي باين عليها سوده كده
فهد: خلاص اهي غارت في داهيه
مريم بأبتسامه: اشطا شكرا انجوي تصبحي على خير
فهد بهدوء: وانتي من اهله الخير
عند مروان
كان رايح القسم عشان يبلغ عن مريم
ودخل مكتب ظابط وقعد
مروان: لو سمحت انا عاوزه ابلغ عن واحدة اسمها مريم النصروي
الظابط: لسبب اي حضرتك
مروان: انا صاحب الشركه اللي هي بتشتغل فيها وهي كانت كاتبه علي نفسها وصولات امانه بمليون جنيه من فتره كبيره يجي ممكن تلات او اربع سنين
وقدم لظابط الشيكات والظابط قاله: تمام عنوانها اي
مروان بخبث: هربت في الصعيد وبتشتغل خادمه عند واحد اسمو فهد المحمودي
الظابط: اه حضرت الظابط فهد ده من اشطر ظباط الداخليه
مروان: تمام حضرتك شوفوا شغلكم انتم بقا
عند جاسر عشان كونا واقفين المره اللي فاتت علي انو كان نازل هو وتميم يجيبوا مهدء من الصيدلية
تميم: السلام عليكم عايزة مسكن لو سمحتي
جوري: حاضر ثواني
وجابت المسكن وادتهولو وتميم دفع الحساب ومشي هو وجاسر وطلعوا شقتهم
تميم اده لجاسر الدوا وجاسر الوجع هدي من عندو شويه وكملوا مذاكره
تاني يوم الصبح
في بيت المحمودي
يصحي الكل عشان تجهيزات فرح فهد ومريم وفهد طبعا كلم ناس تجهز الفرح وتلعن ان النهارده فرح فهد المحمودي
فهد رن علي لؤي: الو
لؤي: اي يباشا في ايه
فهد ببرود: انهارده فرحي يلا اكيد عارف ومش محتاج عزومه
لؤي بضحك: يعم عارف وجاي طبعا ده انا اول المعازيم ولا ايه بقولك الله يباركلك
فهد ببرود: قول يخويا
لؤي بشتياق: هي المزه اللي احنا انقذنها من ايد ابن الج*زمه اللي مرمي في الحجز ده هتيجي الفرح
فهد بعصبيه ولهجه صعيديه: هو ده وجتو (وقتو) بروح امك يالا اكيد جايه غور مش ن(نقصاك)
ولؤي قفل وهو بيضحك
وفجأه فهد جالو فون من هيا هعرفكم عليها بعدين
فهد بهدوء: اي يهيا في ايه
هيا بعصبيه: في ايه هتتجوز يفهد وفرحك انهارده اومال لي كل اما كنت بفتح معاك الموضوع تتهرب منيي هااا
فهد: هيا احنا مجرد صحاب وكده كده انا هفضل معاكي ومش هسيبك وبنسبه لمريم انا هتجوزها يومين اتسلي بيها واطلقها
هيا بفرحه: بجد طيب اذا كان كده ماشي بس متقولش صحاب دي
فهد بهدوء: تمام يهيا سلام
وقفل معاها وفهد قال ببرود نقصه امك هي
بليل
عند مريم كان معاها ضحي وشاهنده وشويه بنات بيجهزوها وكانت زي القمر
مريم بأبتسامه: حلوه يا ماما ضحي انتي وشاهنده
ضحي بأبتسامه: جمر يحبيبتي اللهم ما بارك
شاهنده بفرحه: قمريه يعمري الف مبروك ليكي يقلبي
مريم بأبتسامه: الله يبارك فيكي يا شاهنده وبعدين اتضايقت وقالت كان نفسي ماما وبابا يكونوا موجدين معايا
شاهنده بحزن: معلشي يقلبي هما في مكان احسن كتير
ضحي بأبتسامه: مش احنا جولنا اي اعتبرني امك ولا ايه
مريم بأبتسامه: حبيبتي يماما ضحي بجد بحبك اوى وكملت ببرود مامت فهد ما شاء الله عليها مش طايقني ولا حتي ابو
ضحي بأبتسامه: لا العمده عثمان طيب والله بس عشان ميعرفكيش زين بس اما هدير مرته فيهي طول عمرها اكده وحتي بتكره فهد
مريم بصدمه: نعم هي مش امو اصلا
ضحي بحزن: ايوه ام فهد ماتت من زمان الحج اتجوز هدير عشان تهتم بي بس كان بتعملو وحش جوي وبتحب ابنها جاسر عنو بس جاسر الصراحه طيب وبيحب اخوه بس ولاد الحرام كتير يبتي خلو يشرب الهباب ده
مريم بحزن: معاكي حق يماما ضحي
بعد شويه الفرح بدأ وطبعا كان في مكان لستات ومكان للرجاله
عند فهد
لؤي لتميم: امال جاسر مالو في اي
تميم بحزن: تعبان شوي يخوي
لؤي بحزن: بالله عليك يتميم ساعده يتغير انا عارف انك قدها
تميم بأبتسامه: عيب ياض هخيله زين متجلجش
لؤي بغيظ: ياض طب غور من خلجتي (خلقتي) غور
تميم مشي وهو بيضحك
ولؤي راح عند فهد
لؤي بمزح: بجولك اي يعريس هي المزه صاحبت العروسه مجتش ولا اي
فهد بغيظ: بجولك اي يالا متشلنيش انا مش نجصك (نقصك) عايز تشقط اشقط بعيد عني
لؤي بضحك: يعم بهزر معاك في اي واتكلم بجديه مالك في ايه
فهد بهدوء: هيا كلمتني انهارده
لؤي بتركيز: عرفت ان النهارده فرحك
فهد: ايوه
لؤي بخضه: ينهار اسود يفهد اكده تشك فيك
فهد: متقلقش نيمتها وخليت بالها يروح بعيد اويي
لؤي بفخر: عليا الطلاق جامددد
وبعد شويه عربيات بواليس ملت المكان ونزل منها ظابط وعساكر ومعاهم مروان
فهد: خير في ايه يعصام باشا
عصام: انا اسف يفهد بيه بس احنا جاين نقبض علي الاستاذه مريم
فهد……
يتبع…..

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى