روايات

رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم زهرة الربيع

رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم زهرة الربيع

البارت العاشر

 

جهز الزريبه زين عشان اللي هيدخلوها المره دي دكاتره متنساش كمان تعمل حساب الدكتوره شروق… العدل بيقول كده
شروق اتسعت عنيها بذهول من اللي قالو مش لانها خايفه بس لانها عمرها ما اتخيلت انو يقسى عليها كده
نوح بقى يحاول ميبصلهاش علشان ميضعفش بس هويدا قربت منو وقال بذهول…بتقول ايه يا ولدي …هتحبس بت عمك هتحبس بتي يا نوح
نوح اتنهد وقال…انا فاهم بعمل ايه يا مرت عمي
هويدا قالت بغضب..لاه مفاهمش انا بتي مش هتروح مكان ..ما تتكلم يا حكم
حكم اتنهد بحزن وقال….بتك غلطت يا هويدا…ولو هيسامح يسامح الكل ولو هيجازي يجازي الكل…ده اللي بنأمرو بيه ويسري علينا كلنا
هويدا قعدت وبقت تبكي لما اتاكدت انو مش هيوقفه

 

وشروق كانت حزينه جدا لانها لاول مره تغلط مع نوح في حياته وتوصلو انو ميحميهاش بالعكس هو اللي يعاقبها
وجم الرجاله واول ما مسكو نبيل شروق اتوترت وقالت بسرعه ….نوح نبيل ملوش دخل انا اللي طلبت منه يساعدنا انا اللي ورطتو هو ميعرفش حاجه عن اللي حصل كلو …طلعه بره الموضوع ده الله لا يسيئك ميصحش يتبهدل كده في بلدنا
نوح لسه هيرد نبيل قال بغضب…. انتي بتقولي ايه احنا مش هنروح اي مكان اصلا …انا هاخدكم من هنا ونمشي ولو اي حد اتعرض لنا هكلم البوليس ومش هيحصل كويس ابدا
غنوه لوت بقها يمين وشمال بقلق بسبب كلامه
وشروق قالت بخوف شديد….اسكت انت يا نبيل اسكت… انت ما فاهمش حاجه واصل
نبيل قال بغضب….. مفاهمش ايه قالو يا فرعون ايه فرعنك قال ملقيتش حد يلمني …انتو السبب في كل البهدله اللي بتتبهدلوها عشان خايفين منه
سند اتنهد وقال….. يا ود الناس ما قالت لك اسكت متذيدش الطين بله
نبيل لسه هيتكلم بس نوح بص للرجاله بطرف عينه مسكوه بقوه واخدو التليفون بتاعه غصب
نبيل حاول يقاومهم بس مقدرش عليهم ونوح ابتسم وقال….انت بتاع كلام يا دكتور ..وانا مبحبش اللت والعجن بتاع الحريم
وبص للرجاله تاني ومشيوا بيه وهو بيزعق و بيقول …انا مش هسكت هوديك في 60 داهيه والله اللي بتعمله ده ما هيعدي على خير
بس نوح كان بيبصله بغضب ومش مهتم لكلامه
وجم اتنين تانين من رجالة نوح واحد مسك غنوه وواحد مسك شروق ومشيوا بيهم وغنوه قالت…. يا عم بالراحه انت جارر بقره دراعي هيفلت في يدك
بس الراجل ما كانش بيرد وبيبصلها باعجاب لان شكلها ملفت لاي حد
هنا سند ضم ايده بغضب شديد وقرب منهم وقال… عيسى ….هملها انا هوصلها
وقرب مسك غنوه من ايدها وقال…فوتي قدامي
نوح قال بخنقه…. سند…انا على اخري منك وهاين علي احطك وياهم
سند قال بسرعه…انا بس هوصلها لحسن تتفك منهم
نوح هز راسه بيأس وقال بغضب ….يارب صبرني عليه يارب
ومشيوا خطوات وشروق كانت بتبصلوا بدموع وهو هيتجنن انو بيعمل معاها كده وعايز يكسر ايد الراجل اللي اخدها معاه وبص الناحيه التانيه عشان يقدر يستحمل وقال بغضب…خد بت عمك وياك يا سند …واخد الغريبه وسايبها
سند قال بحرج..اه صوح..معلش نسيت..فوتي معاي يا شروق
شروق بصت وراها لنوح وكانت مستنيه يوقفها بس كان ساكت ومش بيبصلها
هنا حكم مقدرش يستحمل وقال..يا ولدي المسامح كريم ميصحش اللي هتعمله ده
نوح قال بوجع….كيف ما قولت يا عمي يا الكل يتجازى يا الكل يتسامح..وبتك اكتر واحده غلطت معاي..دول اغراب لو غلطو معاهم عذرهم ولا شافو محنه ولا معزه انما هيه ..هيه تعمل كده كيف..كيف يا عمي
حكم اتنهد بحزن وشروق مشيت معاهم بيأس وحزن
بعد ما مشيو نوح قعد على الكنبه وحط ايديه على دماغه وهو مش مصدق كل اللي حصل… ومش قادر يتخطى نظرة شروق اللي كانت بتترجاه زي ايام ما كانت طفله وكانت تتحامى فيه حتى من ابوها
بقى بيحاول يهدى علشان يفكر ويعرف بتصرف …مكانش همه انه يعاقبهم قد ما همه ان جنه وغنوه يتكلمو وينقذ عيلتو من الموضوع ده اللي مش عايز يخلص خصوصا ان سند دلوقت اتورط في الموضوع قدام حسنين
بقلم….زهرة الربيع
بص لجنه بطرف عينه وقال بغضب …وانتي
جنه بصتلو بخوف وقالت….. انا ايه جنابك
نوح قال بسخريه…. مش عايزه ترجعي ولدك
جنه قالت بسرعه…. طبعا عايزه… انت مقلتليش ميته هنجيبوه
نوح وقف وقال…. دلوك … يلا معايا عشان اجيبهولك
جنه ابتسمت بسعاده وقالت…ربنا يعمر بيتك يارب
نوح شد عبايته وقال بسخريه …لاقي دعوه غير دي طالما انتي وبت عمك ورانا مهيبقاش فيه بيت علشان يعمر
قال كده وطلع وجنه اتنهدت بحزن وجريت وراه بسرعه وطلعو في العربيه لوحدهم من غير ما ياخد رجاله ولا سلاح
حكم قعد على الكنبه بتعب من كل اللي حصل وقال… استرها علينا يا رب
هويدا قالت ببكا…. انت هتسيب ولد اخوك يحبس البت كده … انا عايزه بتي
حكم اتنهد وقال… ما تخافيش يا هويدا نوح ولا قتال قتله ولا شيخ منصر وههيعملهمش حاجه…. هو بس بيقرص على ودنهم علشان اللي عملوه …وبعدين متقلقيش هو لو اذى الدنيا كلها مهيأذيش شروق اطمني
تحت في اسطبل للاحصنه كان مليان بالاوساخ و المواشي وريحته مش لطيفه خالص
كانوا رجاله نوح بيربطوا نبيل في عمود خشب وهو مكانش راضي يسكت و بيقول بغضب…… انا مخطوف دلوقتي يعني ولا ايه….. على فكره اللي انتم بتعملوه ده هيوصلكم لمسائله قانونيه انتم كمان زيكم زيو….انتو ازاي مغيبين كده وبتعملوا كل اللي يقولكم عليه حتى لو غلط مينفعش تربطني كده انا بكلمك…انا دكتور…. طب انا مش هسكت وهبلغ عن اللي اتعرضتلو من انتهاك نفسي وجسدي هنا
سند كان بيربط غنوه وضحك جامد وقال .. وهو احنا جينا جار جسدك….و بعدين اللي انت بتقوله ده هيتفهم غلط… متخافش مهتوصلش للانتهاك الجسدي ان شاء الله احنا ناس نعرف ربنا
نبيل قال بغضب …..بتهزر حضرتك انت كمان هتتسائل معاهم على فكره
سند ضحك تاني وقال….انا كمان هتسأل يادوب الحق اذاكر عاد
غنوه كتمت ضحكتها بالعافيه و شروق كانت متغاظه جدا من الوضع وقالت ….ماشي يا نوح انا ممصدقاش انو عمل فينا كده

 

سند قال بسخريه…العمايل عملتوها انتو ماشاء الله مستنيين منو ايه يقولكم شكرا على خراب بيتي ومنصبي الللي ضاع بعد ما وصلتلو بطلوع الروح وكرامتي اللي اتبهدلت لما بقيت معرفتش احمي حرمه عندي
غنوه نزلت عيونها بكسوف وشروق قالت بحزن….خلاص عاد انا قلبي وجعني لوحده…بص ياسند احنا ملناش غيرك دلوك بعد ربنا اتكلم مع نوح خليه يسمعنا حتى
سند اتنهد وقال… من غير ما تقولي يا بت العم اكيد مهتطولوش هنه
بس قطع كلامه لما لقى الرجاله ربطوا نبيل و لسه هيربطوا شروق بس سند قال….. انا هربطها سيبوها
وربط بنت عمه كمان واتنهد وقال ….قلبي معاكم والله بس تستاهلوا الصراحه
وميل على غنوه وكأنه بيتاكد ان الحبل بتاعها مربوط وقال بهمس عند ودنها …..كلامنا مخلصش يا بت الجزار لسه…مش نوح وحدو اللي ليه حق عندك
غنوه بصتلو بحزن
ونبيل اتنهد بضيق وقال ….يعني حضرتك واحده بيقولوا عليها تار وهيموتوها طبيعي نساعدها ما اجرمناش يعني فهم اخوك كده… وبعدين انا عايز كمامه مش قادر خالص الريحه بشعه بجد صعبه مش هقدر اقعد هنا وانا اصلا عندي فوبيا
سند كان عايز يضحك وقال…هم يضحك وهم يبكي…حاضر يا دكتور نجيب كمامه واخليهم يكنسوا وينضفو ويجيبوا لك معطر جو كمان
نبيل افتكروا بيتكلم جد وقال بسرعه ….بجد طب هاتوا بريحة الفواكه بقى الله يكرمك بلاش يبقى بالعطور علشان عندي حساسيه
سند ضحك من قلبه ومشي
ونبيل استغرب وقال …هو بيضحك على ايه …هو كان بيتريق صح
شروق لسه هترد دخلو رجالة نوح ومعاهم حميد الي كان بيقول باستغراب …طب انا عملت ايه مش تفهموني و
بس قطع كلامه لما شافهم مربوطين كده وقال بصدمه…هو…
قاطعتو شروق لما قالت بغيظ…عرف…اتفضل شرف معانا
عند نوح كانو وصلوا عند بيت جنه ودخلوا وكان في استقبالهم ابن صادق الكبير
استقبله هو وجنه بضيق وقال….. نورتنا قوي يا عمده شرفتنا والبيت نفسه اتشرف بس كنا نتمنى تخطيه في حاجه انضف من كده
نوح قعد وقال …. الجيات كتير يا كارم..احم الواد فين
كارم قال بضيق….. متلقح جوه مع الخدامه اكيد ما هنؤذوش عيل اصغير مش كل اللي بيتقالك علينا صوح يا عمده
نوح اتنهد وقال….. ادخلي يا جنه شوفي ولدك جوه واطمني عليه وخليكي معاه لحد ما اندهلك
جنه جريت على جوه بسعاده
ونوح قعد جنب كارم وقال…… احكي لي اللي حصل وشيل حكاية العمده والكلام ده على جنب احنا طول عمرنا اصحاب
كارم اتنهد بحزن وقال… اقول لك ايه بس يا نوح ما فيش حاجه تتقال الواد جاتو حمه من نوع نادر روحنا نكشفله الدكتور قال انها وراثه من الاب….بس ابوي كانت صحته حديد ومكانش عنده المرض ده …هنا الشك لعب باخواتي خصوصا انهم مركذين مع الواد ده علشان اتولد على كبر وهو كمان كانت ملامحه مش شبهنا واصل….انت عارف ان احنا كلنا سمر ابا عن جد وملامحنا عاديه وما فيهاش حاجه مميزه…بس الولد ده طالع غريب ولا اهو شبه امه ولا شبهنا ابيض وعنيه ملونين وعندو عين زغله لما تشوفه هتفهم قصدي
نوح اتنهد وقال ….بس ده مش سبب بردك يا كارم عيال كتيره مبتجيش شبه اهلها يبقى وراثه من بعيد او يمكن امه لها جد او
بس كارم قاطعو وقال….. انا قولت زيك كده لاخواتي وقولتلهم بعض الظن اثم ده عرض ….انا كنت شاكك في اخواتي مش فيها لان بصراحة ربنا من يوم ما ابوي اتجوزها وهما كارهينها وهي تلقاها في تصرفاتها غلبانه وسهتانه كده ما توقعتش يطلع منها كل ده واطلع انا الغلطان مصدقتش الا لما اتأكدت بنفسي
نوح قال باستغراب…اتاكدت كيف
كارم قال …خدت الواد اكشفلو في البندر علشان الحمى واخواتي اصرو اعملو التحليل اللي بيقولو عليه ده ..وعملته
وطلع ورقه من جيبه وقال….دي النتيجه و انت متعلم ومتنور اقراها بنفسك
نوح مسك الورقه وقراها العينه كانت مش متطابقه نهائي
وكارم قال…حتى الدكتور اكدلي انو مستحيل يكون اخوي
نوح اتنهد وقال…. متعرفش الولد ده ممكن يكون واد مين مشاككش في حد يعني
كارم اتنهد وقال ….و هشك في مين ..دي ولدتو بعد تمن شهور جواز وقالو انو عيل سبه وسكتنا
نوح قال…يعني الولد ده حبلت بيه قبل جوازها من ابوك
كارم قال بتاكيد..طبعا ابوي لما كان عايش مكانش يخليها تتكلم ويا اي حد ولا يخليها تطلع من الدار حتى تعتبر في حياته مطلعتش واصل …غير مره واحده بس طفشت من البيت وراحت فرح بت عمها من وراه لانو كان حابسها ومانعها تروح
نوح قال بانتباه ….بت عمها غنوه
كارم اتنهد وقال….. ايوه هي البت دي اللي اخدت ود حسنين وقتلته هما كلهم طلعو عيله استغفر الله واحده معاها ولد الله اعلم جايباه منين والتانيه قاتله جوزها يوم دخلتها الله اعلم عرف عنها ايه ربنا يستر على وليانا ….الغرض انا عايز اقولك ان لما عرفنا اتفقت مع اخواتي نقعد بالليل ونتكلم وياها ونفهم منها …بس هما خلوني مقاعدش وخدتهم الحمقه ونزلوا فيها ضرب للامانه انا غلطتهم …ميصحش يمدو يدهم على حرمه …بس بردك اعذرهم اللي عملتو مش هين ضحكت علينا كلنا وشيلت ابونا شيله مش شيلته كل الوقت ده
نوح اتنهد وقال ….انت متأكد ان ابوك ما كانش يعرف انها مش شيلته
كارم قال باستغراب…. قصدك ايه …وهو حد يرضى بحاجه زي دي
نوح اتنهد وقال….ما علينا…المهم هيه هتروح دلوك بولدها وكيف ما انت قولت ده عار….ومش عليها لحالها وعلى ابوكم وانتم كمان مينفعش لا مؤاخذه تبانو قدام الناس مغفلين كده سامحني بس ده الللي هيتقال يعني مش لازم حد يعرف انه حاصل مع ابوكم كده…. انت الكبير الفاهم العاقل الوحيد في اخواتك عشان كده كلمتك عقل اخواتك والموضوع يخلص هنه
كارم هز راسه بالموافقه وقال…. خليها تغور حسبنا الله … اخواتي مقاعدينش في الدار دلوك….وانا هديها ولدها علشان جيتك انما حكايه محدش يعرف ده ما اضمنهاش قلت لك الاولاد زعلانين قوي ومحروقين على اللي حصل
نوح وقف وقال….. انا قلت لكم اللي يهمكم واللي فيه مصلحتكم يا كارم… تقعد مع اخواتك وتعقلهم اكرملكم
ونادى على جنه وقال…… جنه هاتي ولدك وتعالي
جنه جات جري وهيه حاضنه ابنها جامد ونوح حاول يبص لملامح الولد بس جنه كانت بتخبيه في حضنها بطريقه مريبه ومغطيه وشه بطرحتها
نوح قال بشك….هاتي الولد ده هشيله
جنه قالت بتوتر …..لاه ملوش لزوم اتعبك يا عمده انا شايلاه
بس نوح اخذوا منها من غير اي كلام ذياده رغم رفضها و بص لملامحه وابتسم بارتياح وقال….يلا بينا عرفنا اللي عايزين نعرفه خلاص خذي ولدك
بقلم…زهرة الربيع
جنه اتوترت قوي واخذت الولد حضنته بخوف وركبو العربيه و على الطريق مشي ناحيه السرايا قالت بتوتر….. انت ما هترجعنيش عند ناسي ولا ايه
نوح قال من غير ما يبص لها….. لا انت هتنورينا في السرايا يومين
جنه لسه هتتكلم قال بسرعه…… مش باخد رايك على فكره وطلع على السرايا
اول ما دخل حكم راح له وقال….. نوح هتعمل ايه مع الولاد هتسيبهم يقضو الليل كله واقفين على رجليهم كيف الاحصنه كيف هيجيلنا نوم وهما واقفين للصبح
نوح اتنهد وقال….حقك عليا يا عمي بس مهفكهمش… انا خلاص جبت اخري منهم كلهم..كل شويه حورات ملناش دخل فيها وكل ما ابص لها من طرف الاقي بت الجزار راشقه فيه
وبص لجنه بطرف عينه وقال قاصد يسمعها …من الاخر لو متكلمتش وخلصت من موضوعها كله مهسامحش حد يعني خلاصهم كلهم في يدها وهيه حره لو متكلمتش مهارحمش حد فيهم
قال كده وطلع على اوضته وجنه نزلت دموعها وراحت تاكل ابنها وهي بتبكي وخايفه على غنوه ومش عارفه تعمل ايه
في صباح يوم جديد نوح قام من النوم وهو حاسس بوجع في ضهره وفي رقبته لانه نام على كنبه ضيقه في الاوضه ما كانش حابب يرتاح على السرير وشروق تقف طول الليل بالشكل اللي سابها بيه
اول ماصحي كان قلقان عليها جهز بسرعه ونزل علشان يروح يطمن عليها
بس وقفته هويدا لما قالت بغضب…. عايزه بتي يا نوح انا منومتش طول الليل وهي مربوطه هناك مع البهايم… اللي بتعمله ده ما يرضيش ربنا
نوح اتنهد وقال ….ما تقلقيش يا مرت عمي انا معايزش اعذبهم انا عايزهم بس يتكلمو ويقولوا اللي معاهم
هويدا قالت بغضب…. يا سلام ولو متكلموش سنه هتسيبهم مربوطين سنه

 

نوح ابتسم وقال….لا متقلقيش هيتكلموا مقدامهمش حل تاني
وراح على الاسطبل بغضب
حليمه اول ما سمعتو قال كده طلعت بخوف و راحت على المطبخ وشدت سماح من ايدها وطلعت بيها على اوضتها
سماح قالت باستغراب….. في ايه يا ست حليمه اخدتيني ليه الوكل على النار
حليمه قالت بتوتر…. انتي بتحطي الجرعات اللي بقول لك عليها لنوح في وقتها متاكده انو بيشربها
سماح قالت باستغراب….. ايوه يا ست حليمه انتي عارفه ان هو متعود كل ليله يشرب كوبايه لبن قبل ما ينام وانا بحطها له فيها وبوديها له بيدي
حليمه طلعت العلبه اللي معاها وقالت..طيب بصي زوديلو الجرعه حطي كل اللي في العلبه دي…. نوح لازم يموت و الا كلنا هنروح في داهيه
سماح انتفضت بخوف وقالت…. انتي…انتي بتقولي ايه يموت كيف… لا يا ست حليمه …لا دانا بتنفض وانا بحط له حبه واحده كيف عايزاني ازود واموتو مقدرش
حليمه قالت بغضب….يا بت افهمي احنا لو معملناش كده هيعرف كل حاجه و هنروح في داهيه كلنا
سماح قالت بخوف..بردك لاه… ما اقدرش …ما اقدرش واصل انا ما ليش دعوه
ولسه هتمشي حليمه قالت بسرعه ….. لو عملتي كده هجوزك سند ولدي…قولتي ايه
سماح وقفت مكانها والتفتت لها ووووووو

 

 

 

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى