رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي الفصل السادس 6 بقلم الاء محمد
رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي الفصل السادس 6 بقلم الاء محمد
البارت السادس
يارا / بس انا بقالي كتير اوي ممسكتش الوان و لا عملت تصميمات ..
نوران / تتعلمي .. يلا بقي عشان هنتاخر ..
يارا ابتسمت ومسكت نوران / شكرا انك موجوده .. شكرا انك سامحتيني رغم اللي عملته ..
نوران / وانا امتي يعني مكنتش موجوده .. يلا يختي يلا ..
خرجوا من البيت بعد ما سلموا علي اهلها .. كانت يارا خايفه و متوترة و حاسه انها هتفشل بس دعم صحبتها و اخوها و أهلها أداها ثقه في نفسها و خلاها تقوي .. كانت قاعده بتعمل انترفيو مع الدكتور ..
الدكتور / انا اسمي انس دكتور جراح و صاحب العيادة .. ممكن تعرفيني علي نفسك ..
يارا ابتسمت/ انا يارا السلام .. عندي ٢٢ سنه ومتخرجة من فنون جميلة ..
الدكتور فضل يتكلم مع يارا واعجب بيها جدا و بدماغها جدا .. اتقبلت و بمرتب كويس كمان ..
يارا خرجت من المكتب مبسوطة ..
يارا / نوران انا اتقبلت اتقبلت ..
نوران حضنتها بفرحه / طيب الحمد لله يارب .. خلاص هتبقي امرأة عاملة و كده ..
يارا ضحكت و لسه هترد اتفاجئت ب الدكتورة شيرين ..
شيرين/ يارا .. انتي بتعملي ايه هنا ..
يارا / ازيك يا دكتورة .. انا كنت جايه اعمل انترفيو هنا واتقبلت ..
شيرين / بجد .. دي عيادة اخويا اصلا ..
يارا اتفاجئت جدا / يعني دكتور انس يبقي اخو حضرتك ..
شيرين / ايوا اخويا .. انا مبسوطة اوي انك بدأتي تشوفي حياتك و تكملي .. برافو عليكي ..
يارا سلمت علي الدكتورة و مشيت مع صحبتها .. اهلها فرحوا جدا و دعموها .. بدأت تشتغل و تشوف حياتها و تاخد كورسات كتير عشان تساعدها في مجالها .. كانت مبسوطة اوي و لأول مرة تحس ان ليها كيان و قيمه و في نفس الوقت فضلت شايله البيت و بتساعد ابوها و امها ..
يارا/ يلا يا ماما عشان تاكلي ..
والدتها / يا بنتي ليه تعبني نفسك بس .. انتي مش بترتاحي خالص .. بالليل واقفه بتعملي الأكل والصبح في شغلك و بعد الضهر بتذاكري للكورس بتاعك ..
يارا / والله يا ماما أنا مبسوطة كده .. أمتع وقت بالنسبالي وانا واقفه في المطبخ بعمل الأكل ليكي انتي و بابا و انا اصلا بحب الطبخ ..
والدتها / ربنا يوفقك يا بنتي و يديكي الصحه و العافيه ..
اما عند انس كان قاعد مع اخته بيشتغلوا .
انس / شيرين بقولك ايه ما تحكيلي عن يارا كده .. مش هي بتتعالج عندك ؟ حاسس اني عايز اعرفها ..
شيرين بصتله بخبث / وانت عايز تعرفها ليه .. الصنارة غمزت صح ..
انس ابتسم بتوهان / تقريبا كده .. هادية و لطيفه و جميلة و دايما بتضحك و بتهزر .. عفوية اوي و اللي في قلبها علي لسانها .. دي مرة قالتلي متقولش رأيك تاني عشان عكيت الدنيا في الديكور .. بريئة كده وحاسس انها متربية كويس ..
شيرين / هي من ناحيه متربية ف اه متربية لدرجة انها نفسيتها انهارت و اتكسرت بسبب الظلم .. بص انا مش هقدر احكيلك عشان دي أسرار مرضي بس اللي اقدر اقوله انها فعلا بنت كويسه و لو متردد او خايف يبقي بلاش لأنها اتجرحت كتير اوي ..
انس / طيب ما انا عايز اتعرف عليها اكتر بس هي مش مدياني فرصه و طريقتها رسميه اوي معايا ..
شيرين/ اتكلم معاها بصراحه و قولها مشاعرك وربنا يقدم اللي فيه الخير ..
تاني يوم كان احمد قاعد مع مريم خطيبته في حفلة من الحفلات اللي كانوا بيروحوها سوا ..
احمد / بس لبسك النهارده جامد اوي ..
مريم / عارفه .. الفستان ده ماركه اصلا وغالي اوي .
احمد / باين عليه والله يا حبيبتي .. الوقت اتأخر يلا نمشي عشان عندي شغل بدري و لسه هوصلك كمان ..
احمد و مريم خرجوا و فضلوا طول الطريق يتهزروا و يضحكوا .. احمد وصلها وراح لبيته بس في طريقه فجأة فقد السيطرة على العربية و اتقلبت بيه .. الناس اتلمت و الإسعاف جت اخدته .. اتصلوا بوالدته و خطيبته وبعد شويه كانوا قاعدين مع الدكتور في الاوضه ..
نجيه/ طمني يا دكتور ابني ماله ..
الدكتور/ هو كويس ايده اتكسرت و جبسناها بس المشكلة الكبيره في وشه ..
مريم / ايه ده ماله وشه يعني ..
الدكتور / العربية اما اتقلبت كل القزاز دخل في وشه وطبعا احنا طلعناه بس سايب اثر جامد ..
مريم / يعني هيبقي مشوه .. طيب ملوش عمليات ..
نجيه بدموع / ياعيني عليك يا ابني .. دا انت لسه في عز شبابك ..
الدكتور/ للاسف العمليات في حالته ملهاش فايده هي هتخفف الآثار بس مش هتضيعها خالص ..
نجيه و مريم خرجوا من عند الدكتور و راحوا ل احمد الاوضه ..
نجيه حضنته / حمد لله علي سلامتك يا روحي .. إن شاء الله هتبقي كويس ..
احمد / كويس ازاي .. أنا هبقي مشوه ..
نجيه / المهم انك كويس و ربنا نجاك .. انا هروح اتوضي واصلي ركعتين شكر لله ..
نجيه خرجت من الاوضه و احمد بص لمريم ..
احمد / مريم انتي ليه واقفه بعيد ..
مريم/ بص يا احمد انا مش هينفع ابقي معاك تاني .. اسفه يعني انت مبقتش راجل في عنيا و لا تلزمني .. هبعتلك شبكتك و كل حاجتك علي البيت ..
احمد / انتي بتقولي ايه يا مريم .. اهون عليكي تعملي فيا كده ..
مريم / انا مكدبتش عليك و قولتلك أهم شيء عندي الشكل وانت شكلك مبقاش ينفعني ولا يناسبني .. دبلتك اهي و هبعتلك باقي حاجتك اما اروح .. باي ..
مريم خرجت و احمد انهار و فضل يعيط و يكسر كل حاجة حواليه .. كان مجروح اوي ومش مصدق انه اتساب بالشكل ده .. دخلوا عليه الممرضين و ادوله حقنه مهدئة ونام ..
تاني يوم كانت يارا قاعده في كافيه مع انس ..
يارا / اتفضل يا استاذ انس .. اي الموضوع اللي كنت عايزني فيه ..
انس / بصراحه كده انا معجب بيكي جدا و عايز اتقدملك ..
يارا بصدمه / تتقدملي ! حضرتك عندك علم اني مطلقه ..
انس / ايوا عارف .. انتي ناسيه اني شوفت بطاقتك .. و بصراحه سألت عليكي وعرفت كل حاجة عنك إلا حاجة واحده ..
يارا/ انا أطلقت ليه مش كده !
انس / ايوا كده .. وسألت اختي بس رفضت تقولي وقالتلي اسالك بنفسي .. انا عارف اني مش من حقي اعرف وان الماضي شي خاص بيكي بس يعني اي اللي يخلي واحده جميلة زيك ومتعلمه تتطلق .. .
يارا ضحكت بسخرية / عشان معيوبة ..
انس / مش فاهم .. معيوبه ازاي يعني ..
يارا حكتله كل حاجة من اول ما شافت احمد لحد ما اتطلقت منه ..
انس / انتي بتتكلمي جد ! يعني ده سبب طلاقك!
يارا / اه هو ده السبب ..
انس/ اسمحيلي اقولك ان طليقك ده انسان سطحي و جاهل .. فيه واحد يطلق مراته عشان جرح بسيط ملهاش يد فيه ..
يارا / هو راح لحاله .. حضرتك بقي لسه عايز تتقدملي ؟
انس / طبعا .. انا اصلا كنت معجب بيكي من غير اعرف حاجة واما عرفت إعجابي بيكي زاد اكتر و متمسك بيكي اكتر ..
يارا / طيب مش حابب تشوف الجرح ده يمكن تغير رأيك ..
انس / هشوفه بس اما تكوني مراتي .. يارا انا إعجابي بيكي عشان حاجات تانيه خالص الشكل آخرها .. لو سمحتي وافقي و اديني فرصه .
يارا / اخر مرة حد قالي الجملة دي و نفذتها ندمت ندم عمري .. خايفه اوافق تاني اندم ..
انس ابتسم / اوعدك عمرك ما هتندمي .. صدقيني انا عايز نجرب سوا و واثق في ربنا اننا مش هنفشل ..
يارا كانت مترددة و قررت ترفض بس في حاجه جواها خلتها توافق و نزلت بسرعه اشترت فستان شيك و شوز لطيفه و رجعت البيت حكت لاهلها اللي فرحوا جدا .. كانوا ف اوضتها و نوران بتعدلها الطرحه ..
نوران / يا بنتي بقي اهدي مش عارفه اظبط الطرحه من توترك ده ..
يارا / خايفه اوي .. خايفه كل حاجة تتكرر تاني ..
نوران / متقلقيش خير ان شاءالله .. وبعدين انا معاكي و لو فكر بس يضايقك انا هوريه ..
يارا ضحكت/ فعلا .. المرادي هتكوني معايا ف كل خطوة و مش هسيبك غير اما توصلني لبيت الزوجية ..
فضلوا يهزروا لحد ما انس وصل ومعاه اخته .. عيلة يارا رحبوا بيهم جدا و كانوا مبسوطين لان باين ان انس راجل محترم و هيهوض يارا عن كل اللي شافته .. اتعرفوا عليه وحبوه جدا واتفقوا علي كل حاجة .. مرات اخوها كانت في المطبخ مع ايهاب بيوضبوه ..
سلوي / اختك دي ايه حظها فظيع .. يعني الأول كان غني ومعاه فلوس و منصب تقيل .. سابته و وقعت في واحد اغني منه و دكتور و عنده عيادات .. ايه اختك بتجبهم منين وليه بيموتوا عليها كده .
ايهاب/ حرام عليكي والله .. هي اللي شافته قليل دي كانت شبه الاموات و رجعناها بالعافيه .. بطلي بقي تبصيلها في حياتها و في رزقها ..
سلوي / طبعا ما انت لازم تقول كده ما هي اختك ..
إيهاب/ أنا بجد تعبت معاكي.. لينا كلام تاني في بيتنا ..
في الصاله كانت يارا قاعده في حضن امها و هي مبتسمه ..
والدة يارا/ مبروك يا حبيبتي ان شاء الله فرحتك هتم علي خير ..
يارا/ طول ما انتي بتدعيلي يا ماما هبقي كويسه ..
يارا اتخطبت ل انس وسط فرحه اهلها و صحبتها .. كانت حاسه كأنها اول مرة تتجوز .. انس كان حنين معاها اوي و بيجبلها كل حاجة بتحبها .. كانوا قاعدين في كافيه بيتكلموا ..
يارا / ليه يا انس تكلف نفسك و تجيب السفرة الغاليه دي .. ما أنا قولتلك نجيب التانيه احسن و نوفر الفلوس ..
انس / يستي انا موافق وعايز اجبلك كل اللي نفسك فيه .. ولازم تعرفي ان مفيش اي حاجة مهما كانت تغلي عليكي
يارا ابتسمت / انا مش عارفه اقولك ايه بجد ..
انس / يستي متقوليش حاجة .. تحبي نحجز شهر العسل فين ..
يارا بتردد / بصراحه انا طول عمري كان نفسي اسافر بورسعيد اوي .. ايه رايك ؟
انس / بورسعيد ! ده انا قولت هتطلبي نسافر بره مصر ..
يارا ضحكت / منكرش ان نفسي بس انا فرهوده اصلا و بتخنق من المطار والحاجات دي ف خلينا ف بورسعيد ..
انس / ماشي نحجز في بورسعيد يا قمري انا يعني عندي كام يورا ..
يارا اتكسفت / بس بقي عشان بتكسفني ..
انس / اممم بتتكسفي لا اعملي حسابك بقى مفيش كسوف خالص الفتره الجايه ها ..
يارا ضحكت و اتكلمت معاه وهي مبسوطة اوي …
اما عند احمد رجع البيت وهو مهموم و تعبان وباصص في الارض بكسره .
نجيه بخوف / مالك يا حبيبي شكلك عامل كده ليه !
احمد اترمى في حضنها وقال بعياط ..
احمد / بعد كل اللي عملته وكل النجاح اللي حققته في شغلي شالوني من مكاني وجابوا واحد تانى عشان شكلي مبقاش يليق بالشركه انتي متخيله يا ماما .. انا اللي كانوا بيحلفوا بشغلي وذكائي وموهبتي لمجرد ان شكلي اتغير شويه شالوني من شغلي وقعدوني في مكتب ميقعدش فيه واحد لسه بادئ شغل جديد .. وحتى كل زمايلي بعدوا عني وبقوا يقرفوا يكلموني ويبصولي..
نجيه حضنته / معلش يا ابني .. للاسف الناس بقيت كده بتحكم بالمظاهر وبس وكل اللي بيهمها الشكل واللبس والفلوس مبيهمهمش البني ادم اللي قدامهم اصله و معدنه ايه .. مانكرش يا حبيبي انك غلطت نفسي الغلطه دي لما طلقت يارا لمجرد ان عندها حاجه بسيطه اوي وكمان فضحتها .. الناس يا حبيبي عمرها ما بتتقيم بشكلها احنا بنقيم الناس على حسب اخلاقهم وتربيتهم وتعاملهم معانا ..
احمد انهار في العياط وامه فضلت حضناه و بتواسيه..
فات سنه على اليوم ده كانت يارا لابسه فستان فرح جميل اوي وداخله بيتها الجديد مع انس .. كانت فرحانه جدا رغم ان كان جواها خوف ان التجربه تتكرر تاني والتاريخ يعيد نفسه بس طمنت نفسها ان المره دي انس بيحبها بجد ومش هيسيبها ..
دخلت الاوضه غيرت هدومها ولبست قميص نوم لايق عليها وخرجت بخجل …
انس ابتسم / يا لهوي يا جدعان بقى كل الحاجات دي وكل القمر ده ليا لوحدي ..
يارا بقلق / بجد شكلي عجبك يعني العلامه اللي في رقبتي مش مضايقاك ..
انس / الا صحيح يا بنتي فين اصلا العلامه دي انا عماله ادور مش لاقيها …
يارا وشاورتله عليها …
انس / والله انت تافهه اوي .. هي دي العلامه اللي مخوفاكي اوي طب اهو …
انس قرب من رقبتها و باس العلامه بحب .. يارا اتكسفت …
يارا / انس انااا
انس / بس اسكتي خالص .. سيبك من الكلام ده عندنا حاجات اهم لازم نتكلم فيها ..
يارا اتكسفت اكتر و ارتبكت ..
انس حضنها / بحبك يا قلبي .
يارا / وانا كمان بحبك … انت عوضي من الدنيا عن كل اللي حصلي ربنا يخليك ليا يارب..
تمت ..
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية يارا واحمد – صدمتي يوم زفافي)