رواية ويفيد بآي الندم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حنين هاني
رواية ويفيد بآي الندم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حنين هاني
البارت الثاني والعشرون
بارت22
لمار. انتا يا اسمك اي سليم جوه
اسلام. يفتاح ياعليم يارزاق ياكريم لا مش جوه اصلي واخد اجازه
لمار. واخد اجازه ليه هو مسافر
اسلام. اه تقربيا كده عريس جديد بقا
لمار. نعممم عريس هو سليم اتجوز بجد
اسلام بتسفزاز. اه ياريت البعيده يكون عندها دم ومتجيش تاني
لمار. انتا ياحيوان بتكلمني انا كده انتا نسيت نفسك ولا اي
اسلام. بقولك ايه غلط كمان وهعمل تصرف مش هيعجبك ويلا بره
لمار. وحيات امي لوريك ماشي وخدت شطنتها وطلعت
بقا تتجوز ياسليم والله مهسيبك في حالك وهخرب عليك عشيتك يعني الي اتجوزتها وخدت مكاني احسن مني في اي لا انا مش هسكت مستحيل اسكت
********
عزه. اي ياعريس انتا نازل الشغل
شريف. ده كده كده ياماما هاجي الساعه خمسه هغير ونمشي علي طول
معتز.بقولك ايه عاوزك تكون فخم الفخامه بص يقول الواد ده فل الفل بس اهم حاجه ظبطلي عروسه متنساش اخوك
شريف. اه قول كده بقا خد التقيله الي عرفتو ان معندهمش بنات سنجل كلو متجوز مفيش غير الي هتقدملها
معتز. ده يافرحه متمت بقولك سبني انا اخطب انا كده هعنس
عزه بضحك. قولتلك اجبلك عروسه والله كانت جميله
معتز. ياماما انا مش معترض بيه ليه اتجوز واحده اسمها عنيات
عزه. ومالها عنيات
معتز. ياماما الاسم قديم اوي ده انتي اسمك عزه اروح اتجوز واحده اسمها عنيات والله اهلها ظلموها
شريف. لغايت هنا عندك حق يلا انا نازل جهزو نفسكم عشان نمشي علي طول ونزل راح الشغل
********
شوقي. النهارده المقابله تجهزو نفسكم بقا وبعدين سليم فين
شاهنده. راح مشوار مع كيان
شوقي. تمام شوفو بقا هتعملو اي
رنا. بس انتا مش. شايفين ان رغد لسه صغيره تتجوز
شاهنده. ومين قال ان رغد صغيره مشاءالله دي 21سنه
رنا. يعني بقول رأيي ممكن قلبها يتعلق بحد تاني
تهاني. رنا اسكتي مالكيش دعوه انتي
رنا. عادي يعني ياماما ده رأيي
محمود. بصي ياحبيبتي اول حاجه ده نصيب ودي خطط كلها من ربنا فا لو حته احنا متعرضين وده نصيبها غصبن عننا كلنا الموضوع هيتمم
جميله. يلا ياجماعه افطرو عشان تلحقو الشغل وخلصو الفطار وكل واحد شاف وراه اي
******
زين. كل ده نايمه مش معقول كل ده
كوكو حبيبتي اصحي بقالك كتيرر نايمه يلا اصحي عشان نازل
كارما بوجع. سنبي مصدعه هموت من الصداع
زين. يلا بس عشان تاخدي علاجك وعلى فكره انا سبتك تعيطي طول الليل عشان ترتاحي حبيت اخليكي مع نفسك شويه بس صدقيني مش هتتكرر تاني
كارما وهي لسه نايمه. انتا كنت صاحي
زين. اه ويلا قومي من كتر العياط عملك صداع هخش البس ولما انزل هخليهم يبعتو ليكي الاكل
كارما. يوووه بقا حاضر وهو دخل وبعدين بدأت تفوق وتفتح عنيها
كارما بصدمه وتفتح وتغمض. اي ده واتجمعت العيون في عينها مستحيل انا مش بحلم صح انا شايفه لا وضحكه بين الدموع والفرحه بجد انا شايفه
يارب اكيد مش بحلم لا وقامت جري علي المرايا الي قدامها وقفت وبصت
انا شايفه نفسي ده بجد الحمدلله يارب وبصت علي نفسها في المرايا
وحشتيني اوى ايوه انا وحشتني نفسي اوي ياااه سنين محرومه من نظرتي لنفسي
الحمدلله يارب وحطت ايدها على وشها وهي بتعيط من الفرحه
زين. كارما. انتي لسه بتعيطي اي ياحبيبتي وبعدين معاكي بقا وراح شال ايدها من علي وشها وهي بتصت في عيونو هو حس بحاجه غريبه بس متكلمش وخدها في حضنو بس حس انها شافتو من نظرة عينها اول ماخدها في حضنو عيطت اكتر
زين. ياحبيبي اهدي اي بس الي مزعلك
كارما طلعت من حضنو ومسكت وشو بايدها ودموعها في عينها. دي اول مره مكنش زعلانه فيها انا فرحانه اوي يازين
زين. كارما هو انتي وسكتت
كارما فهمت هو عايز يقول بس سكتت ليجرحها
تعرف ان عيونك جميله اوي
زين بصدمه. بتقولي ايه؟
يعني احساسي صح كارما انتي شايفني
كارما بابتسامة بدموع. ايوه يازين انا شايفك انا نظري رجعلي بعد ماكل قال مستحيل وهفضل طول عمري عايشه كفيفه انا شايفك وشايفه كل حاجه شدها لحضنو جامد اوي
زين. الحمدلله يارب كنت في كل صلا ادعيلك ربنا يزيح عنك البلاء ده الحمدلله وخرج من حضنها وسجد لله وقام والدموع في عينو
كارما. انتا بتعيط يازين
زين. من فرحتي ليكي انتي مش عارفه كنت بتوجع قد اي وانا شايفك كل يوم قدام بتكسري مليون بس مش هيجي قصاد حاجه بالي كنت بحس بيه الحمدلله انا فرحان لفرحتك وحضنها تاني
كارما عارف انا طول اعده بدعي من قلبي عشان احسس نفسي بالامل مكننش متتخيله ان ده يحصل
زين. شوفتي قدرة ربنا في كل شيء الحمدلله انك بقتيي كويسه يلا روحي البسي بسرعه عشان نروح للدكتور نطمن عليكي
كارما. حاضر بس مش عاوزه حد يعرف غير لما اطمن
زين. ماشي ياحبيبي يلا بسرعه
******
سليم. اه تقدري تقولي بدايه لحياتنا الجديده بس قبل اي حاجه انا بعتذر عن ولسه هيكمل كلامو لقاها جريت علي الورد قلعت النقاب ومسكتو واعدت تشم فيه وتحضنو جامد
بصلها بابتسامة اعجاب وهو شايف فرحتها
كيان. ده تحفه وبصت علي الدبدوب وشالتو ولفت بيهم بفرحهههه
ده جميل اوي بجد اي ده تحفهه شكرا ياسليم وهي مبسوطه بيهم
في اللحظه ده شاف انسانه جميله بسيطه اقلل حاجه فرحتها مهتمتش لكل الي عاملو واتهمت بالورد وافتكر موقف
فلاش باك
لمار. اي ده ياسليم ورد فاضي
سليم. فاضي ازاي يعني مش فاهم
لمار. يعني ولا جواه فون ولا فلوس ولا الماظ اعمل بيهم اي ده يعني كنت حولتلي فلوس احسن
سليم. لا مش الفكره انا قولت اجبلك ورد يعني افتكرت هتحبيه كل البنات بتحب الورد وبتفرح بيه
لمار. عشان بنات عبيطه تقدر تقولي هعمل بيه اي هيفضل مركون مالهوش لزمه
سليم. تمام وخدو منو وراح رماه في الباسكت
لمار. حبيبي متضايقش بس انا ماليش في جو الورد ده وطلعت
سليم. جو ورد ده حطه مهانش عليها تخدو كل يوم بتثبتلي يالمار ان اختياري ليكي كان غلط
اند فلاش باك
سليم. طيب اي مش هتشوفي بقيت الهديه
كيان. هو في احلا من الورد ده هو احلا هديه
سليم. تعالي بس وشدها وراح علي ناحية الهدايا
بصي اول حاجه اي رايك في الفستان ده
كيان. لونو جميل اوي شكرا
سليم. اول حاجه مش عايز اسمع كلمة شكرا دي تمام وبعدين خد علبة التوينز وفتحو اي رايك
كيان. تحفه اوي مشاءالله كل ده عشاني ده كتيرر اوي
سليم. مفيش حاجه تغلا علي مرات سليم
ابتسمت ليه بخجل وهو مد ايدو ولبسها التوينز
كيان. تحفه اوي بجد
سليم. اما بقا باقي الهديه فابقي افتحيها لما نروح عشان فيها حاجات كتيره
هزت راسها والفرحه باينه في عينها
سليم. عاوز بقا اقولك حاجه
بصتلو كيان
انا اسف مكنش ينفع اقول كده غصبن عني بس اضايقت لما انتي مش حابه اقرب منك
كيان. انا نسيت الموضوع والله خلاص مفيش حاجه
سليم. كيان انا عايز نبدأ حياتنا مع بعض عاوزها تكون حياه حلوه وهاديه مفيش فيها غير حب ودفا
انا عاوزك تعوضيني عن الي فات من عمري وانا اعوضك عن الي فات من عمرك
انا مريت بفتره وحشه اوي في حياتي وطلعت منها خسران قلبي وشغفي وكل حاجه بس حسيت بقلبي تاني لما شوفتك انا اه مضايق من الموضوع لما عرفت مكدبش عليكي بس قلبي مشدود ليكي اوي حاسس انك مختلفه حاسس اني مرتاح وانا جبمك دلوقتي هسلم ليكي قلبي بس مش عايز اتجرح تاني المره اللي فاتت طلعت خسران قلبي بس المره دي الخساره دي هتبقا اكبر وطبعا عشان تكوني عارفه انا بطلب منك كده بس من قبل اي حاجه عاوزك تعرفي اني هعملك بكل حب وادب واحترام بينا
هعوضك عن كل وجع شوفتيه هخليكي اسعدد واحده في الدنيا هعمل كل حاجه تبسطك وبس هنتخانق وهيحصل خلافات بس مع كل مره الحب ده هيزيد ومش هيقل
هيحصل مهما يحصل مفيش مره هاجي واتخلا عنك وعن حضنك عاوزك لما حاجه تحصل وانا مش موجود متحكميش غير لما نتكلم ونتناقش وانا كمان هعمل كده
بوعدك اني اعوضك عن كل وجع
ارتاحت كيان جدا لكلامو ولما خلص كلامو حضنتو تلقائي ومسكت فيه جامد
كيان بدموع. انا موافقه نبدأ حياه جديده صدقني هعمل كل حاجه تخليك مبسوط انا كمان نفسي ابدأ حياه هاديه
انا عارفه انك مش هتتقبلني بسهوله بس هعمل كل حاجه عشان اخليك تنسا الماضي بتاع عارف ليه
عشان حسيت معاك بالامان الي افتقدتو في حياتي من بعد اهلي عاوزك كمان لو حد قال عني حاجه متصدقش غير لما تسمعني عاوزك دايما تفضل في ضهري عاوزك تبقا سندي اول مايحصلي حاجه عاوزك تبقا الحضن الدافي ليا اول ميجرالي حاجه
سليم. وانا اوعدك بده خرجت من حضنو وهي مكسوفه
كيان. احم هي شقة مين دي
سليم. شقتي متخافيش مش جايبك شقه مفروشه وضحك وهي ضحكت علي ضحكو
بصي هنعد مع بعد شويه في هدوء كده بعيد عن صداع القصر ونعد نتكلم انا احيلك عن حياتي وانتي كمان ومتقلقيش هيكون مجرد نقاش
هزت كيان راسها وهو قرب وخدها في حضنو
كيان. احم مينفعش كده ياسليم
سليم. الله ليه بس مش كنتي لسه قايله عاوزك تكون اول حضن اجري عليه اهو بحضنك اهو الله تعالي بس متخافيش مش هكلك ابتسمت علي كلامو ومشيت معاه واعدو علي الكنبه واعدو يحكو
*******
عمار. منا قولتلك بلاش شغل مش بتسمعى الكلام
زينب.انتا يعني هتذلني عشان مقدرتش اسوق
عمار. بس يابت ده الي انتي فالحه فيه
زينب في سرها. ده انتا رخم صح ربناا علي القوي وبعدين فاقت علي ريحة اكل
زينب. عمار وقف بسرعه وقف
اتخض من صوتها
عمار.اي يابنتي الله يخربيتك كنا هنعمل حادثه في اي
زينب. شامم الريحه دي
عمار. ريحة اي
زينب. ريحة الاكل ياعمار
عمار. لا مستحيل الي بفكر فيه
هزت راسها بمعني لا الي بتفكر فيه
عمار. انتي اتجنتتي يابنتي عاوزه تكلي لحمة راس عصبح
زينب. ريحتهم تحفه انا عاوزه اكل
عمار. لا ده انتي اتهبلتي علي الاكل احنا لسه الساعه 11
زينب. بقولك ايه ماليش دعوه عاوزه اكل لحمة راس وممبار وقوارع كمان ريحتهم تحفه اه ياسلام واعدت تدور بعينها اهي العربيه اهيي اركن بقا عاوزه اكل هموت من الجوع
عمار. يانهار ابيض انتي كمان عاوزه تاكلي من الشارع انتي اتجنتتي يابنتي انتي حامل انتي عاوزه تموتي نفسك
زينب. يوووه طيب انا اعمل اي بقا انا عاوزه اكل
عمار. صبرني ياربي حاضر
زينب بفرحه. هتركن
عمار. لا انا مستحيل اكلك هنا هوديكي مطعم
زينب. طيب يلا بسرعه بسرعه
بصلها بيغيظ ودور العربيه
عمار في سرو. انا كان مالي ومال الشغلانه دي ياربي يارب صبرني اما لسه في اول شهر وعاوزة لحمة راس اول لما تبقا في السابع هتعمل ايه هتكلني
زينب. بقولك ايه انتا هتغضل تبرطم كده كتيرر انجز عاوز اكل واه لما تتكلم نفسك ابقا وطي صوتك ومتختفش اوي علي نفسك اكيد يعني مش هسيب لحم الجاموسه وابصلك انتا ياعود الخله
عمار. لا لغايت هنا وستوب ياحبيبتي مين ده الي عود الخله يابت وراح طنه كوم التشيرت انتي مش شايفه ولا اي ده انا صارف ومكلف وتجي تقوليلي عود خله
زينب. بس بس بلاش بس ياعم النفخه الكدابه دي ده انتا عضم من غير لحمه ياعم روح ده انا فيا الملأ عنك قال صارف ومكلف قال
عمار. لا عندك حق مشاءالله واحده عاوزه تاكل لحمة راس وممبار وقوارع اكيد هتكون يلا خلينا ساكت
زينب. انتا كنت عاوز تقول حاجه مش سالكه صح قول صح
عمار. هو انا قولت حاجه يبنتي وبعدين منا ساكت اهو وبقولك اي افصلي بقا مش عارف اسوق
زينب.طيب انجز بقا
عمار. حاضر حاضر والله هوديكي حاضر هدي هسحب فلوس وهوديكي
سكتت هي وهي خلاص عاوزه تاكل راح سحب فلوس وراح المطعم
النادل. صباح الخير يافندم تحب تتطلب اي
عمار. شوف ولسه هيكمل
زينب. بص بقا انا عاوزه طبق ممبار وطبق لحمة راس ولا اقولك طبق كبير مشكل بقا ماشي وعاوزة طبق كفته وكمان طبق فته بالاقوارع كل ده وعمار فاتح بوقو
وكمان عاوزه طحينه وعيش وسلطه
النادل. حاجه تاني يافندم
زينب. واحده بسببي دايت
النادل. تحت امر ومشي
وبصتلو. اي مالك بتبص كده ليه
عمار. ويختي هي البيبسي ضايقت هي الي هتبوز الدنيا
زينب. اه اومال انتا فاكر اي
عمار. وكل الي طلبتيه ده مش جاي معاكي بحاجه يعني
زينب. بقولك ايه اطلع من نفوخي صح انتا مش طلبت ليه علي فكره وبصتلو بصدمه
عمار. في اي
زينب. نسيت اطلب حواوشي
عمار. انتي كمان عاوزه تاكلي حواوشي
هزت راسها وهو فتح عينو بصدمه اكبر
عمار. انتي هتاكلي ده انتي طالبه اكل يكفي اسره كامله
زينب. هو انتا بتعد عليا الاكل ولا اي بقا ولا انتا مستخسر فيا الاكل
عمار. بس بس خلاص كلي براحتك
زينب. طيب يلا
عمار. يلا اي
زينب. اطلب حواوشي
عمار. حاضر وطلب حواوشي مع الطلب وبعد شويه نزل الاكل
زينب. ياسلام علي الريحه الي تفتح النفس وبدات تاكل بجوع وتلذذ وهو باصص عليها بتاكل بجوع فعلاً وشكلها يضحك وهي بتاكل بس كان مبسوط وهو شايفها بتاكل كده
زينب. اخخ مش قادره كنت جعانه اوي الاكل تحفه
عمار. الف هنا عليكي مبسوطه
زينب. جدا تحفه بجد انا مش عارفه كلت كل ده ازاي لوحدي
عمار. طيب الحمدلله انك خدتي بالك انك مفجوعه
زينب. بتقول حاجه
عمار. ابد بقول مشاءالله الف هنا وصحه عليكي
زينب. اه اوكي يلا بينا بقا بقولك ايه هما عندهم رز بلين عشان احلي ولا اي رايك اطلب تشيز كيك
عمار. لا انا رأيي طلعتي تستني بره عشان معنديش استعداد اغسل مواعين المحل وامسح
زينب. خلي بالك شكلك بخيل انا طالعه اي ده مش عارفه اي الرجاله البخيله دي ياربي
عمار. بخيل ماشي وراح دفع الحساب وماسك الفتوره وطالع
نهار ازرق كل ده وتقولي بخيل ده كان ناقص تاكل دراعي
وقال زين اخويا كان زعلان ان مراتوو بتتوحم علي قمر الدين وراح علي العربيه
عمار. كلتي وزي الفل حاجه تاني
زينب. بقولك ايه مكنتش اتوقع اني اتجوز بخيل ابدا متتكلمش معايا
عمار. بخيل اي يماما فوقي ده الاكل معدي 1500مالك
زينب. اي يعني 1500
عمار. لا بقولك ايه فوقي كده انا مبقبض بالدولار
زينب. صح انتا شغال فين
عمار. شغال في صيداليه هتشغل فين يعني
زينب. امم وده مرتبها بيكفيك
عمار. لا طبعا
زينب. اومال اي طيب
عمار. لازم تروحي يعني
زينب. يعني لو مش هيضايقك
عمار. ماشي مع انك اخرتيني بس ماشي هعرفك دلوقتي ومشي وهي متسغربه لغايت بعد نص ساعه وصلو لمكان شعبي بس هادي
زينب. وقفت ليه
عمار. انزل يلا ونزلت ومستغربه وراح هو طلع مفتاح وفتح محل
زينب. اي ده واووو ودخلت
كان محل ملابس شبابي
عمار. ده البراند بتاعي عامل براند ببيع فيه لبس شبابي وده الي بصرف منو ياستي لغايت ماتخرج وافتح صيداليه
زينب. ده تحفه بجد اتعملت امتا
عمار. بقالي سبع سنين شغال فيه
زينب. معقول سبع سنين ومحدش يعرف
عمار. اه امي بس هي الي تعرف
زينب. يعني معني انك تجبني بذات نفسك كده معتبرني حاجه حلوه
بصلها وابتسم. يعني انتي شايفه اي
زينب. ها شغلك تحفه بجد مشاءالله احم ممكن اخد ده كان سويت شريت اسود
عمار. طبعا هاتي هغلفو وخدو وحطلها كمان حاجه من غير ماتشوفها
غاده. اي ده استاذ عمار حضرتك جاي بدري ليه النهارده
عمار. جاي اخد حاجه وماشي بصي في اوردرات جديده سجليها وخلي بالك عشان بتاع الشحن جاي اكتبي علي كل حاجه اسمها
غاده. حاضر متتاخرش بليل بس عشان عاوزه ارجع معاك الحاجات الي طلعت
عمار. ماشي وشد ايد زينب الي كانت هتطلع علي البت
مالك واقفه متنحه كده ليه
زينب. مين دي
عمار. دي غاده شغاله معايا بقالها سنتين
زينب. وهو ينفع يعني تشغل واحده بالمنظر ده
عمار بستغراب. مالها
زينب. مفيش حاجه وراحت تركب وهي متغاظه
البت حلوه وعود وبصت عليها تاني كان هو ركب
وهي حاسه بناور جواها كده
زينب. انتا بتجي بليل امتا وتخلص امتا
عمار. يعني ممكن اجي تسعه عشره
زينب. اه وبتخلص امتا بقا
عمار. ممكن 1ممكن 2 3كده يعني علي حسب
زينب. اخ بتكون مشيت الحمدلله
عمار. لا لو في شغل بتعد اصلها ساكنه قدام المحل في العماره التانيه
زينب. نعم يعني بتفضلو اعدين لوحدكم بالساعات دي كلها لوحدكم
عمار. انتي عبيطه محنا شغالين وبعدين ساعات ابويا بينزل يعد معايا يابنتي بقولك بقالي سبع سنين فاتح الله
زينب بصتلو بغيظ عشان متولعش فيه
(والغيره اشتغلت والغيره اشتغلت 💃🏻)
بعد المغرب الكل جهز وفي انتظار الضيوف
شاهنده. مش عارفه زين اتاخر كده ليه
زين. انا جيت وكارما الي باين عليها الفرح
عاملكم مفاجأة وساب ايد كارما
سهير.البيبي كويس ولفت كانت كارما رايحلها ووقفت قدامها
كارما حطت ايدها على وشها وبصلتها بتسامه. وحشتيني اوى ياماما
سهير بدموع. كارما انتي وحضنتها جامد والكل مصدوم
وبدات تعيط سهير وبعدين طلعت من حضنها
كارما. شووو كفايه عياط انا كويسه وبعدين اي الحلاوه دي ياسهير انتي بتكبري ولا بتصغري وبعدين مسحت دموعها وراحت لبوها الي لسه مش متسوعب وحضنتو
محمود. ازاي ده قالو مستحيل انتي بجد شايفه
وحضنها جامد اوي
زين. الحمدلله المستحيل بيتحقق ياجماعه لسه راجيعن من عند الدكتور قال نفس الكلام وعملنا اشاعه علي الشبيكه واطمنا عليها والحمدلله زي الفل
وكلهم اتلمو حواليها واعدو يحضنوها وهي فرحانه بيهم كلهم وهي شايفه الفرحه والحب في عينهم حته حوريه الي فرحت جدا ليها وكيان معدا واحده واقف عادي ولا اي حاجه
طبعا عرفتو هي مين
استووووب
يتبع
جماعه دلوقتي الروايه التفاعل بتاعها وحش جدا اوي بجد مبقاش زي الاول يعني بتعدي اكترمن 1000مشاهده وفي الاخر مش بتكمل حاجه في التفاعل ياريت تتفعلو عشان اقدر اكمل وشكرا
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية ويفيد بآي الندم)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)